Review: ESI QuantaFire 610

Bert ten Hove

Whatever
Lid sinds
25 december 2002
Berichten
618
Locatie
Apeldoorn
Ben eigenlijk al tijden op zoek naar een behoorlijke geluidskaart, zie hiervoor:
Draadje

Dit waren mijn eissen toendertijd en eigenlijk nu nog:
· S/PDIF optisch in en uit, coaxiaal mag er bij zitten, maar optisch is must.
· Minimaal twee uit, 1x stereo, liever 4 maal uit
· Goede ingangen, liefst ook microfoon met fantoomvoeding, maar dat kan ook via Mackie
· Koptelefoon uit
· Geen 3,5 mm aansluitingen, maar cinch of jack of XLR
· Liefst met Break-out box, PC staat nu eenmaal ongelukkig onder mijn bureau

Het enige is dat ik niet meer zo vast zit aan optisch S/PDIF, omdat ik een Dr.D van EGO-SYS erbij heb gekocht. (van optisch naar coaxiaal en omgekeerd)

De keuze is uiteindelijk FireWire geworden omdat de PCI standaard gaar veranderen (andere spanning) en bij een eventuele nieuwe pc de kaart toch mee moet verhuizen. USB 2.0 is wel snel, maar gezien alle reviews van kaarten via USB heb ik hier toch wat twijfels over. FireWire heeft zich natuurlijk bij de MAC al lang bewezen. Bovendien heb ik collega’s die veel met video werken en dit doen via FireWire. Tenslotte lees ik in de beschrijving van mijn moederbord, ASUS P4P800 deluxe, dat FireWire bij uitstek geschikt is voor audio en video toepassingen omdat het veel beter en sneller bi-directioneel is dan bijvoorbeeld USB.

Goed FireWire dus. Gezien heb budget waren er nu maar twee kandidaten over:
M-Audio FireWire 410 -> 449,-- euro bij Feedback
ESI Quatafire 610 -> 399,-- euro bij Feedback

De keuze is op de ESI gevallen om twee redenen:
In diverse reviews op het internet komt steeds terug dat de midi van de M-Audio erg traag is.
De ESI heeft een ingang die op HI-Z te schakelen is, wat wel prettig is bij mijn gitaren.

De Quatafire 610: ESI Site Quatafire 610

Het geheel zit in een kastje van 1HE en 1/3 breedte. Het kastje is verassend zwaar en voelt behoorlijk degelijk aan. De afwerking is prima. De potmeters draaien met voelbare weerstand en voelen ook heel degelijk aan, ondanks de kleine knopjes. De drukschakelaartjes doen het, maar vallen een beetje uit de toon bij de rest van de hardware. De ledjes werken, geven voldoende licht, ook overdag, zonder irritant aanwezig te zijn.. De connectoren voldoen prima. Hoe ze zich houden in de loop der tijd kan ik natuurlijk nog niks over zeggen. Zelfs de ingangen 1 en 2, met zo’n combi chassisdeel XLR/Jack voelen degelijk aan bij het aansluiten van zowel een XLR plug als bij een jack plug.

De bijgeleverde software was snel geinstalleerd, zonder problemen (XP-pro, pentium 4, 512Mb) In de manual staat dat de volume regeling nog niet werkt en in de applicatie moet worden geregeld. “Look for newer drivers.” Deze nieuwere drivers zijn er nog niet, de volumeregeling in de ESI-console werken inderdaad niet. Nou zie ik het nut van die console nog niet zo, maar dat kan nog komen.
Tijdens de installatieprocedure moet de Quantafire met de bijgeleverde FireWire kabel worden aangesloten; de software meldt keurig wanneer. Voeding komt via de FireWire kabel. Wel is voor laptop gebruikers keurig een 24V DC voeding meegeleverd met een normale stekker en een doosje: dus geen adaptor: Hulde! Mijn voeding zit overigens nog in de doos.

Instellen in Sonar 2.2, daar werk ik nu eenmaal mee, stond in de bijgeleverde manual goed omschreven. Dit staat er overigens voor alle bekende programma’s duidelijk in. Asio ondersteuning, eindelijk. Na wat testjes kwam ik een latency tegen van 10 msec. Of dit goed is of niet, of het nog beter kan, ik weet het nog niet. Moet daarvoor nog wat meer testen en uitproberen. Later meer hierover, evenals over opname en weergave kwaliteit in hogere bitrates.

Wat een genoegen om je kabels zo aan te kunnen sluiten op een breakout box die gewoon onder handbereik staat! Geen gekruip meer onder je buro, geweldig.

Tenslotte alle in- en uitgangen getest. Tja, daar kan ik kort over zijn: alles werkt prima.
De midi werkt supersnel, heb de indruk dat het sneller gaat dan via mijn Midiman 2x2, maar dat zal wel tussen de oren zitten. De tulp in- en uitgangen doen het gewoon goed. In Sonar is alles eenvoudig en goed in te stellen: 0dB is ook 0 dB. Speciale aandacht ging natuurlijk uit naar ingang 1 en ingang 2. Eerst maar eens een jack line niveau aangesloten. Gain naar ongeveer 10 uur. Prima. Goed signaal binnen in Sonar.
Microfoontje in de XLR, gain stukkie hoger naar twee uur. Weer prima te hanteren signaal. Tenslotte even mijn breedband condensator aangesloten. Fantoomvoeding aan, geen knal! Ook hier weer een prima te hanteren signaal. De oranje LED die oversturing van ingang 1 of 2 aangeeft is wel aan het branden te krijgen, maar er zit genoeg ruimte in de gain om de boel fijn af te regelen. De gain werkt ook heel soepel, heel gelijdelijk. Mijn ervaring met ander gain knoppen is wel eens minder geweest: van bijna geen gain naar ineens een heleboel op een heel kleine slag van de potmeter. Hiervan is bij de Quantafire dus geen sprake, prima.
Gitaar aangelsoten op ingang 2, HI-Z ingedrukt, opnemen en monitoren. Gitaar met piezo klint erg schel, maar dat is te verwachten. De Yamaha met pre-amp aan boord doet het al stukken beter. Elektrisch gaat gewoon goed. Kaal signaal dat in Sonar met versterkersimulaties en effecten te bewerken is tot een echt e-gitaar geluid.
De S/PDIF werk ook gewoon zoals je zou verwachten, kan ik verder weinig over zeggen.
Ook nog even mijn koptelefoon ingeplugd, een Beyerdynamic DT770 Pro, gesloten type. Klint zoals de Beyer altijd klinkt, volume regeling op Quantafire werkt goed. Koptelefoon is hard genoeg te zetten, meer dan dat eigenlijk.

Conclusie: Ik ben erg blij met mijn aanschaf. Vooral de soepele gain op ingang 1 en 2 en de uitstekende midi in- en uit, waarvan er twee aanwezig zijn overigens, spreken mij bijzonder aan. En nogmaals, het is een verademing om de spullen aan te sluiten op een break-out box met degelijke connectoren.
 

Attachments

  • quanta.jpg
    quanta.jpg
    13,4 KB · Bekeken: 154
Laatst gewijzigd:
tnx voor je review! ik vind de quatafire op dit moment zeker de interessantse fw kaart, meest gebalanceerde zeg maar...
maaaarrrrrrrrrrr..........10ms latency vinnik wel wat aan de hoge kant moet ik zeggen...met een PCI based delta44 haal ik makkelijk 1ms...dan moet een fw dat toch ook kunnen lijkt me?
 
maaaarrrrrrrrrrr..........10ms latency vinnik wel wat aan de hoge kant moet ik zeggen...met een PCI based delta44 haal ik makkelijk 1ms...dan moet een fw dat toch ook kunnen lijkt me?
Die 10 ms is een getal wat eigenlijk nog nergens op gebaseerd is. Ik moet me eerst een goed in die materie verdiepen om tot een goede waarde te komen. Het lijkt mij ook dat 1 of 2 ms haalbaar moet zijn, temeer om dat het processor gebruik tijdens opname maar ongeveer 2% is. Maar nogmaals, dit is voor het eerst dat ik met Asio drivers werk. Moet echt allerlei instellingen e.d. nog eens nazien.
 
Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Die 10 ms is een getal wat eigenlijk nog nergens op gebaseerd is. Ik moet me eerst een goed in die materie verdiepen om tot een goede waarde te komen. Het lijkt mij ook dat 1 of 2 ms haalbaar moet zijn, temeer om dat het processor gebruik tijdens opname maar ongeveer 2% is. Maar nogmaals, dit is voor het eerst dat ik met Asio drivers werk. Moet echt allerlei instellingen e.d. nog eens nazien.

meestal zet je de latency door de asio buffer te verlagen, dat staat vaak in bytes (dus hoe minder bytes in je buffer, hoe lager de latency) ...hoe hoger je frequency (96KHz bv) hoe lager de latency ook kan worden.....sommige ASIO drivers laten niet de buffer-grootte in bytes zien maar gelijk in ms .......kan dus verschillen..

probeer ook eens alternatieve ASIO drivers zoals deze ASIO4ALL: http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/
 
zag in de quatafire manual dat je in de control panel/drivers van de quatafire de ASIO latency naar minimaal 2ms kan zetten...ben benieuwd of je dat ff kan proberen, hoe ie dan performed..heeft natuurlijk ook met je CPU te maken.......

en werkt de 24/192KHz setting ook goed?
 
Sta ook net op het punt een FireWire interface te kopen. Was eigenlijk van plan de M-Audio Firewire 410 te kopen, maar dat verhaal van die langzame MIDI interface doet me twijfelen. Hoewel ik daar voorlopig geen hoge eisen aan stel (alleen maar voor gebruik van een controller). Dat kan in de toekomst wel gaan veranderen.

Dus een interessante review, over deze QuantaFire. Hoewel ik ESI als firma om een of andere reden toch minder hoog inschat als M-Audio. Maar goed. Toch eens even op de site gekeken. En wat blijkt: geen Mac OSX drivers. Niets! Alleen maar XP. Niet eens een beta, of zelfs maar een aankondiging. Ook niets op de FAQ. Vreemd!
Dus toch maar die 410 halen denk ik. Of weet iemand iets meer over Mac drivers voor dit ding?
 
Wat ik me even niet realiseerde is dat het trage MIDI verhaal v/d FW 410 wellicht helemaal niet opgaat voor OSX.
To Bert: Weet jij daar toevalling iets van?
In ieder geval doet M-Audio erg zijn best met het constant updaten van de drivers. Dat stemt me positief.
 
goede review... dit zet me toch aan het denken.

zeker naar aanleiding van deze thread en het probleempje waar ik qua routing tegen aan loop:

mijn eigen probleempie uitgezet in een draadje

dan zou het misschien iets zijn om over te stappen van de creamware luna naar de esi. betekent creamware inclusief sts 4000 verkopen (moet toch wel kunnen voor een kleine 400 lijkt me, nieuwprijs 563). en dan de esi (meer midi inputs/outputs, meer ins/outs) alleen ik zit nog met een vraag:

wordt er een pci-kaart bijgeleverd met fire-wire aansluiting... of moet ik deze apart aanschaffen (ik zag op internet prijzen tussen de 20 en 40 pleuro) en zit hier dan nog kwaliteitsverschil tussen? (volgens zit er op mijn mobo geen fire wire... of ik moet me vergissen...)
 
Origineel geplaatst door zero1
Wat ik me even niet realiseerde is dat het trage MIDI verhaal v/d FW 410 wellicht helemaal niet opgaat voor OSX.
To Bert: Weet jij daar toevalling iets van?
In ieder geval doet M-Audio erg zijn best met het constant updaten van de drivers. Dat stemt me positief.
Ik ben mijn onderzoek naar de ESI en de M-Audio heel open ingegaan. Over de ESI zijn nog helemaal geen reviews te vinden, het apparaat is gewoon te nieuw. Over de M-Audio zijn er wel reviews te lezen. In deze reviews heb ik tot drie keer toe het brakke Midi verhaal gelezen, maar weet niet of dit bij specifieke OS was. Als er al wat over OS'sen vermeld werd heb ik steeds het stukje over XP gelezen, tja . . .
Een tweede ding wat mij bij de reviews over de Ml-Audio opviel was de gain knop die als schakelaar leek te werken . . . Vwb geluid scoorde de M-Audio zeker heel goed.
 
de fw410 heeft ook maar 2 mono inputs tegelijk........itt de quatafire
 
Olaf, dat maakt me niets uit. Jij doelt vast op evt gebruik met Ms Pinky. Dat zie ik mezelf niet gebruiken. Sterker nog, zelfs die 8 uitgangen heb ik (voorlopig?) niet nodig. Ik heb dan ook zojuist besloten toch voor de M-Audio FireWire Audiophile te gaan, en hem zelfs al besteld. Reden is dat ik hem -als legale eigenaar van Live- via Ableton voor maar 279 euro kon kopen. Voor m'n Trakor-DJ setup voorlopig een prima oplossing. Mocht ik later meer uitgangen nodig hebben dan zie ik wel weer.
 
hoe zijn de routingsmogelijkheden van deze kaart (screenshot van routingwindow...)
 
Origineel geplaatst door Croaton
hoe zijn de routingsmogelijkheden van deze kaart (screenshot van routingwindow...)


ik zou gewoon de manual in PDF formaat van de ESI-pro.com website downen
 
Origineel geplaatst door olafmol
ik zou gewoon de manual in PDF formaat van de ESI-pro.com website downen

staat niets over de routing... dus ......bert :D
 
Origineel geplaatst door Croaton
staat niets over de routing... dus ......bert :D

je hebt idd gelijk..maar dan ben ik bang dat er niet zoveel sprake zal zijn van routing....
 
Back
Top