Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.268
Locatie
Grou
Bericht door een moderator:
- In deze thread al je vragen (+ antwoorden) over welke configuratie je pc of laptop moet hebben voor audio toepassingen.
- Let op: geen "os wars" of pc vs. mac discussie's in deze thread.
- Offtopic posts worden zonder verdere mededeling verwijderd.
 
Laatst gewijzigd:
[doorstreep]Ik trap af: neem een moederbord met Intel chipset.[/doorstreep]

Excuses, was vanochtend iets te hard van start gegaan... :stupid
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door AxiMaxi
Ik trap af: neem een moederbord met Intel chipset.

Bericht door een moderator:
Het gaat er dus om dat leden hier hun vragen omtrent computers en geluidskaarten kwijt kunnen. Onzinnige opmerkingen als deze dragen niet bij tot een lange houdbaarheid van deze service.
 
Minimum PC config om iets redelijks te kunnen doen :

PIII@750 Mhz met dedicated systeem & audio-disk.
Naar mijn ervaring blijft het volgens sommigen achterhaalde SCSI-2 systeem nog steeds 1 van de betere oplossingen, toch indien je veel audiotracks (min24) simultaan wil draaien.
Hoe men het ook draait of keert, geen enkele ATA schijf haalt de specs van de laatse SCSI-schijven. Toch niet op gebied van average seek/write/read timings. Enkel firewire en SATA-2 zijn evenwaardige alternatieven. En net dat is belangrijk als je veel audiotracks wil gaan draaien.

Ook op gebied van timings blijft de keuze van mobo en geheugens doorslaggevend. Volgens een aantal artiekels op het net is het ook interessant om met 2 PC's te werken die in verbinding staan via LAN. Dat is ook de manier waarop ik werk. Het voordeel hiervan is dat je een "workstation" hebt die volledig is gestript en ontdaan van elke CD'rom, DVD, floppy met als voordeel dat je weinig of geen resources gebruikt voor dat soort randhardware. De 2de pc gebruik je dan om te masteren en te branden. Dat kan dan al met een relatief goedkope PIII@500 mhz.
Wel is het zo dat hoe meer CPU power je workstation heeft, hoe meer VST's ja kan gebruiken. Das de logica zelve.
Uiteraard zijn sommige chipsets beter te mijden hoewel ook hier uitzonderingen de regel bevestigen.
Sommige AMD bordjes werken net zo goed als Intel configs. Ik denk dat het belangrijk is om van dubieuze merkjes weg te blijven.
Anderzijds is het zo dat als je kiest voor vaste waarden in chipsets en fabrikanten (850/ 875/ICH2/ICH5/ Intel/ Asus/ MSI) de kans op problemen ook duidelijk afnemen. Veel lezen over configs is de boodschap. Wat de nieuwste chipsets en formaten betreft is het nog even afwachten wat de eerste resultaten zeggen.
Ook rand applicaties zoals internet, firewalls en utilities zijn liefst zo veel mogelijk te weren op een audioworkstation.

En dan geluidskaarten. Oneindig veel over geschreven, maar uiteindelijk zeer éénvoudig te benaderen. Afhankelijk van je budget :

- entry & home level kaarten ( DMX6, M-audio, Audigy, ...)
- semi-pro ( RME, Aardvark, ST-audio, Motu, Digi01 & 02...)
- high-tech ( ProTools, Apogee, Sonic solutions, Motu 192,...)

Wat zéér belangrijk is bij audiokaarten is het dynamisch bereik. Je bent niks vooruit met een kaart die bij wijze van spreken 300 out- en inputs heeft/ 24-bit 96 Khz maar slechts een bereik heeft van 86 db.
Toch ben ik overtuigd van het feit dat er niet echt kwalitatief "slechte" geluidskaarten bestaan op een enkele uitzondering na. Het staat of valt meer met de support en bedrijfszekere drivers.

Hoewel ik zeker niet wil afwijken naar een PC vs MAC discussie kan ik uit ervaring wel zeggen dat er toch duidelijk verschil is inzake timings op beide platformen. Doordat ik met beide platformen werk durf ik te stellen dat je bij PC veel omzichtiger moet omspringen en de toenadering veel meer aandacht vraagt op PC platform indien je muziek wil laten "grooven"
Dit is ook dankzij een aantal zaken op MAC platform waar ik het hier niet over wil hebben cause its not the point.
Het is gewoon spijtig dat MAC pokkeduur is, anders had ik intussen alweer een nieuwe G5 gekocht.
 
Origineel geplaatst door AxiMaxi
Ik trap af: neem een moederbord met Intel chipset.

Bovendien is dit verstrekken van valse informatie. De tijd dat Intel de beste keuze was voor audio systemen is lang voorbij.
Ik stel dan ook voor dat mensen alleen advies geven als ze echt 100% zeker zijn van hun stellling. Ze hebben het dus zelf ondervonden en niet 1 of ander artikel op internet gelezen.

Iets wat 6 jaar geleden speelde hoeft niet per definitie nu nog te spelen (en dat doet het dan ook niet).

Nvidia en zelfs Via chipsets geven nu echt geen problemen meer met geluidskaarten zoals in de tijd van de KT133 chipset.
Ik ben iemand met geruime tijd ervaring als netwerkbeheerder en tester van netwerken en individuele systemen en heb dus veel onderzoek gedaan naar bottlenecks in systemen en compatibiliteit van hardware.

Ik weet dus uit ervaring dat Intel niet per definitie beter is dan bijvoorbeeld AMD of wat dan ook.
Intel kan overigens een goede keuzen zijn als je veel applicaties gebruikt die gebruik maken van SSE2 instructies. Hier is Intel vrij sterk. Gaat het echter om pure rekenkracht dan is de Athlon 64 de onbetwiste koning. Deze processor is verschrikkelijk krachtig wat betreft floating point berekeningen welke bij audio veel voorkomen.

Wat ik wil aanraden is het volgende:

Ga niet voor het budget systeem. Koop goede harde schijven, als je het geld hebt in Serial ATA Raid of zelfs Scsi.

Koop een goede processor. Koop geen oude cpu maar ook niet de nieuwste. Kijk naar de snelste cpu en doe een paar stappen terug om de optimale prijs/ performance verhouding te vinden.

Begin als je geen verstand hebt van computer niet aan zelfbouw en al helemaal niet aan overklokken. Heb al te vaak mensen moeten helpen met instabiele systemen.

Geef geld uit aan een kwalitatief hoogstaande voeding! Kan dit niet genoeg zeggen. De voeding is de basis van je systeem en voorziet elk component in je systeem van stroom. Geeft dit onderdeel instabiele signalen dan kun je de stabiliteit van de rest van je systeem ook wel vergeten. Zorg ook dat de voeding voldoende vermogen heeft. 400 Watt is niet eens overbodig in een systeem met een snelle cpu/ videokaart en bijvoorbeeld DVD brander.

Koop geen goedkoop geheugen maar ga voor een goed merk (Corsair, Mushin, dat soort spul), het liefst geverifieerd compatible met het moederbord wat je hebt gekocht. Moederbord fabrikanten hebben vaak lijsten met getest geheugen bij elk moederbord. Koop nooit goedkoopno-name spul. Kan werken maar betekend vaak ellende.....

Koop een kast met goede casefans voor koeling van je kast. Zorg er ook voor dat dit geen kast is van 20 Euro met slechte voeding en lawaaierige casefans. Dit zijn vaak lelijke kasten waaraan je je toch gaat irriteren, de voeding is ongeschikt en het lawaai is totaal ongeschikt voot audio toepassingen.

Koop geen soundblaster Live of wat dan ook maar bekijk serieuze geluidskaarten van merken als M-audio/ Echoaudio/RME en noem ze verder maar op. Goedkoop is hier duurkoop. De professionele kaarten worden goed getest met de software die op de markt beschikbaar is en krijgt ook specifieke driversupport op dit gebied. Het beste is een kaart met een breakout box zodat je convertors buiten de kast zitten. Dit geeft toch nog steeds de laagste noiselevels.

Koop je harde schijven minimaal 7200 toeren per minuut. Als je met meerdere tracks wilt gaan werken is dit echt een must. Gebruik indien mogelijk aparte schijven voor besturingssysteem en recording. Scheelt echt. Zorg wel dat je schijven goed worden gekoeld. Op een warme zomerdag kan een niet gekoelde schijf er zomaar mee stoppen. In een goede kast zal er altijd minimaal 1 intake fan lucht over de harde schijven blazen.

Een overspanningsbeveiliging is geen overbodige luxe. Ook zijn er verschillende apparaten die het stroomsignaal filteren voor het je voeding in gaat. Zorgt ervoor dat je voeding het wat makkelijke heeft en: Als het goed is leeft je pc nog als de onweer in slaat. Vooral harde schijven en geheugen bijvoorbeeld zijn componenten die gevoelig zijn voor spanningspieken, en spanningsval in de avonduurtjes kan een pc eventueel ook nog wel laten crashen...toch lullig tijdens een opname of mix.


Just a few thoughts...... Verhaal hierboven is ook prima trouwens! :) SATA Vs SCSI verhaal is helemaal waar maar SATA wint het gemakkelijk wat betreft prijs/ performance. SCSI is gewoon veel duurder en de laatste SATA schijven (vooral de 10K rpm van WD komt echt heel dicht in de buurt van SCSI)


:engel:
 
Ik zou nog even willen ontkrachten dat SCSI schijven per definitie duur zijn. Dat klopt als je idd het laatste van het laatste en bv een WD 300 Gig 15.000 rpm HD wil. Maar er is ook zoiets als een 2de hands markt waar je erg betrouwbare SCSI HD's / 10.000 rpm / 18 > 36 > 72 Gig voor een prikje kan scoren.
Vaker goedkoper dan een nieuwe 120 Gig ATA. Per slot van rekening beschouw ik een SCSI HD als de "tape" van mijn HD recorder. Een snelle rekensom leert ons dat bijvoorbeeld een 18G schijf goed is voor 1.800 min stereo muziek of 75 minuten full stream 24 tracks.

In mijn workstation systeem zitten dan ook de volgende HD's

- 60 gig ATA/7200 rpm sys disk (2 partities zijnde 1x 20 Gig systeem & 1x 40 Gig applicaties)
- 2x 36 gig SCSI SCA80 HD's ( audio streams)
- 1x 120 gig ATA/7200 rpm backup HD die ik tussentijds als opslag gebruik vooraleer ik heel de handel op CD's brand.

Hoewel ik dolgraag zou overschakelen daar SATA ivm gebruiksgemak lees ik nog teveel op het internet dat ze qua "endurance" en betrouwbaarheid toch nog niet in de buurt komen van het SCSI platform, dus wacht ik nog liever even.
 
ik wil een m-audio delta 410 ofwel een 1010lt kopen... Ik gebruik een mixer, dus kan ik dan net zo goed voor de 1010lt gaan?(aangezien ik enkel mijn master out's opneem) of zou ik beter wat bijleggen voor die 1010lt? wat is jullie mening hierover?
 
Welke computer moet ik kopen?

Wat voor programma's ga je ermee draaien. Wat voor geluidskaart heb ik of wil ik en dan pas je computer daarbij kiezen.

Wil je alleen midi en audio opnemen dan is alles wat 2 jaar of jonger is vast wel geschikt mits je een fatsoenlijke midi interface hebt. Voor Cubase is dat dus een midex 3 of 8. Gebruik je wat anders zou ik kijken of je audio interface al midi heeft of anders.
Midi via een audio interface en via een extra midi interface zou ik afraden omdat je dan 2 verschillende midi bronnen krijgt die in de praktijk (met windows toch wel brakke midi timing) kunnen verschillen en je een shuffle effect krijgt waar je niet blij van wordt. Of USB midi interfaces achter een USB hub hangen schiet ook niet altijd op.

Wil je meer dan zou ik een AMD64 adviseren met een nForce3 250Gb chipset moederbord. Zoals al eerder gezegd is dit een van de beste prijs/prestatie keuzes van dit moment. Die van MSI is gewoon goed bijv. Minimaal 1Gb merkgeheugen en een of twee harde schijven (SATA waarschijnlijk omdat PATA er toch uit gaat) grootte eigen wens plus een DVD brander (bijv NEC3500).
Qua grafische kaarten is een dualhead interessant als je 2 monitors wilt. Bijv Club3D Radeon 9600 is interessanter dan een Matrox G450 omdat de Club3D ook snel voor 3D werkt en bepaalde plugins (arturia) dat toch wel nodig hebben. En het beeld ook nog beter is.
Velen beknibbelen hier op maar houd wel in de gaten dat de nieuwe Windows Longhorn straks veel van je grafische kaart gaat vergen dus zit je 4 jaar met je computer te kijken dan zul je waarschijnlijk last hebben van een trage grafische interface.
Qua geluidskaarten zou ik voor een USB2/Firewire gaan omdat de PCI-e tegen de tijd dat deze computer vervangen moet worden voor een nieuwe je nog geen nieuwe geluidskaart hoeft.
Tenzij je voor een EMU gaat waarvan de 0404 de onbetwiste instapper is voor 100 euro je een prima kaart met prima specs krijgt voor dat geld. De onboard FX moet je niet op letten want die zijn gewoon slecht.

De kast en koeling van de computers zijn tegenwoordig belangrijk en dat wordt dan al snel een duur verhaal. Maar een goede stille (dus grote en dure) CPU koeler is dan zeer zeker aan te raden. Bijv een Zalman ZN7000-CU. Of als je voor een kast met vloeistof koeling kiest via een aansluiting. Qua vloeistof koeling zijn er tegenwoordig een redelijk aantal goed oplossingen die niet alsnog lawaaig zijn en je iedere keer koelvloeistof moet bijvullen. Maar voor de gemiddelde studio computer is dat dus overbodig.
Qua kasten en fans wordt je op zich helemaal wauws maar geen van de kasten zijn 100% stil. Maar wat wel helpt is grote fans en evt de binnenkant bekleden met geluiddempend materiaal. En rubbertjes voor je HD zodat die wat minder rammelt.
Een goede voeding is ook een must. Hij hoeft op zich niet veel vermogen te hebben als hij maar een stabiel voltage afgeeft dan leven je HD's weer even wat langer. Maar als je een merk kast koopt zit daar vaak wel een prima voeding bij.
Floppy, toetsenbord en muis zijn op zich wel nodig maar niet zo bijster interessant. Misschien heb je die van je ouwe computer nog of wil je wat nieuws. De een houdt van draadloos (ik niet dus) maar een optische muis lijkt me wel het fijnst werken. Misschien vind je een floppy niet meer nodig en werkt USB of een memory card ook prima. Zorg wel dat je altijd nog van een CD/DVD of USB key kan booten dan in geval van calamiteiten.

Het beeldscherm is op zich niet zo spannend. De CRT's zijn het goedkoopste maar een LCD heeft vaak de voorkeur. En een 17" van 250€ is ook nog wel te doen. Een CRT is dan nog steeds wel de helft goedkoper. Dus als je 2 beeldschermen wilt dan is CRT goedkoper.

Qua software is het best wel simpel. Als je al Windows XP hebt dan kan je die op je nieuwe computer installeren maar dan moet je zeker wel weer alle patches en online aktiveren.
Het is aan te raden om eerst alle patches los te downloaden zoals service pack2 en die offline dan te installeren. Plus een goede virusscanner (er zijn ook gratis goed virusscanners tegenwoordig) en evt een firewall alhoewel die van SP2 ook wel goed zou moeten werken. Niet aan het internet gekoppeld zijn is uiteraard beter.
Maar een upgrade van een oudere windows is ook niet zo duur maar zeker wel aan te raden. Het is zelfs een must voor Cubase SX. Alhoewel Cubase SL toch minder dan de helft kost en ook alles kan wat een gemiddeld iemand nodig heeft. Pakketten zoals Reason en Fruity loops komen maar in een smaak en dan valt er weinig te kiezen.
Windows tweaken is minder nodig als je een rap systeem hebt maar het is zeker aan te raden om je systeem toch even door te lopen en de irritante dingen uit te zetten. http://www.musicxp.net heeft veel goede tips.
En uiteraard ook een backup maken van je frisse install. En op DVD bewaren kan geen kwaad.
Dan is een 2e harde schijf wel handig omdat je dan de backups van beide op de andere HD kan zetten evt.
 
Ik vraag me echt af waarom sommige mensen steeds willens nillens beginnen over bepaalde types moederbordjes die
werden ontworpen om te GAMEN. Nforce is specifiek ontwikkeld voor gaming. Dat kan je in zoveel reviews op het net lezen.Wat je nodig hebt is een "workstation" platform.
Dit is een muziekforum, en rekenkracht zal me (in principe) worst wezen. STABILITEIT is een primordiale vereiste. Ik heb niks aan 64 bit processors en alienware mobo's met flashy kleurtjes en lichtjes als heel de handel voorturend crashed.
Daarom raad ik mijn klanten steevast INTEL chipsets aan, waarbij ik me beperk tot INTEL en ASUS, en dan liever de top notch mobo's. Daar zijn gegarandeerd weinig of zelfs geen problemen mee. Alles wat daar van afwijkt houd een zeker risico in en werkt tot op dat punt waar het niet meer werkt en je uren aan de waggel bent met drivertjes, biosflashen en toestanden om het geheel probleemloos aan de praat te houden. Seen it, been there, done it.
Dat is net zoals heel de discussie SCSI vs SATA. Geen enkele gebruiker heeft boodschap aan SATA harddisks die misschien wel in de buurt komen qua prestaties van SCSI en dan misschien goedkoper zijn, maar die na 1 jaar intensief gebruik de geest geven in tegenstelling tot SCSI of typische Lacie firewire hardware die gemaakt is om duurzaam te zijn en non-stop te draaien.
Kijk eens even naar de nieuwste 15.000 rpm SCSI HD's van Western. Net vers op de markt en nu al statements op gebied van duurzaamheid. Wie beweerde dat SCSI achterhaald is ... ?? Zijn ze gek geworden bij Western om met oude meuk te staan zwaaien of wat ???
Het is heel éénvoudig te vergelijken met het volgende : als ik morgen als vertegenwoordiger de baan op moet, dan kies ik voor een Volvo diesel stationwagen, en niet voor een Mercedes SLK. Die mag dan best sneller en mooier zijn, wat ik wil is veel kilometers afmalen, en niet staan pronken met het feit dat die kar een cabrio is en 250 Km/h rijd...
Dat is met de keuze van een STABIEL platform om muziuek me te maken net dezelfde manier van redeneren.
Ik denk dat Intel chipsets al jaren bewijzen dat stabiliteit en duurzaamheid is wat je zoekt en nodig hebt...zeker in een muziekstudio, of dat nou home of pro is. Net zoals AMD al jaren de beste keuze is als het op gamen neerkomt. Niet toevallig dan dat je dan heel vaak 865 of 875 chipsets terugvind bij mensen met verstand van zaken die op niveau met muziek bezig zijn en voor wie het MAC platform net iets te duur is.
MAC blijkt initieel nog steeds de eerste keuze is van zoveel professionals in het vak.
Tot slot nog even iets over XP SP2.
SP-2 is een security beveiligingspack die ABSOLUUT niet nodig is op een muziek PC. Immers, een muziek PC is een muziek PC en geen internetbak. Verder is het geweten dat SP2 voor heelwat problemen kan zorgen en dat het onwaarschijnlijk vierkant draait.
Zolang SP2 niet gevrijwaard is van de grote problemen - er zijn hele server-farms plat gegaan na installatie van SP2!!! en vele universiteiten hebben massaal gereageerd bij Microschoft ivm de grote problemen SP2 - kan je beter de installatie van het bewuste servicepack achterwege laten en wachten tot die behoorlijk functioneert.
Ik heb net zoals héél veel mensen grote problemen gehad met SP2 en het is ook algemeen geweten dat er grote problemen mee zijn, dat heeft MS intussen zelf toegegeven en kan je natrekken op het internet. Ik vraag me dan ook af waarom mensen dit hier adviseren...te weten dat je het risico loopt dat je PC zelfs niet meer opstart na installatie van betreffend SP. Virusscanners en firewalls is wat een MUZIEK PC zeker niet nodig heeft !!!!! Net dat soort overbodige software zorgt ervoor dat de midi-timing minder strak gaat lopen. De ideale muziek PC is zelfs ontdaan van alles wat floppy, DVD of CD betreft. Is het leuk om mensen doelbewust op te zadelen met problemen, of wat is hier eigenlijk het doel van dit soort misleidende informatie ?

Neem nou bijvoorbeeld Sweetwater, een bedrijf dat in de USA al meer dan 20 jaar toonaangevend is op gebied van professionele audio applicaties, studio inrichtingen enzovoort.
http://www.sweetwater.com/store/category/c859
Zoek zelf maar uit en kijk wat zij aanbieden op gebied van audio-pc's. Besluit dan maar zelf.

http://www.devx.com/Intel/Article/15702/0/page/1

http://www.barrys-rigs-n-reviews.com/tech/soho2/buildsoho2_pg1.htm

Intel D875PZB “Bonanza” i875P Pentium 4 Motherboard
Anyone who has read reviews of this mobo knows it may not be the absolute fastest or most over-clockable, nor does it have the biggest bundle of extras like other boards in its league. But when it comes to “strictly business” rock-solid reliability and unquestionable stability, the six-layer D875PZB with its black PCB and a big-honkin’ aluminum heat sink on the 875P Northbridge chip, wins hands down every time. I purchased the OEM version because it has a three-year warranty and no on-board audio (which I don't particularly care for), where the Retail version has on-board audio and only
a one-year warranty.

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1675322,00.asp

Processor
Whenever we've built inexpensive gaming machines in the past, we've had to choose between a Pentium 4 that wasn't exactly top-of-the-line and an Athlon XP.
The best CPUs for gaming, by a long shot, come from AMD's Athlon 64 line.

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1150198,00.asp

High-End DAW: Core Plumbing
Here, our choices are pretty conservative, the reason being we don't need screaming performance, but we do need rock-solid stability to keep this system's down-time to an absolute minimum.
Lets first talk about why we chose an Intel processor.You could build an AMD-based DAW rig, but many audio hardware makers explicitly recommend Intel-based hardware, particularly for the system chipset.

Via South bridges are generally pretty good, but have had some known issues in the past. And because your PCI and FireWire components live or die depending on the South bridge's performance, we decided to go Intel for this system. True, nVidia's nForce 2 chipset has a powerful audio processor with three DSP engines built into it, but the problem here is that you're still very limited as to the number of simultaneous inputs and outputs, and the nForce 2's audio horsepower is marketed more for what it can do in your living room (Dolby Digital real-time encoding, etc.) than what it could do for a home studio. As for the nForce 2 South Bridge's latency performance, that's something we're still investigating.

Beste Fuse, ik denk dat het stilaan duidelijk is dat AMD, Via, KT en al dat soort hardware ontegensprekelijk de 1ste keuze moet zijn als het op het bouwen van een game computer neerkomt. Dit is Synthforum, en hier hebben we geen boodschap aan gamecomputers.
Tot slot wil ik nogmaals aanhalen dat ik niet beweer dat AMD niet werkt als het op DAW aankomt, maar je loopt hoe dan ook een veel groter risico op problemen. Een risico dat ik niet wil nemen als ik 2000 euro ga uitgeven aan een computer die bedoeld is als AUDIO WORKSTATION.

Ook in de eigenste SF thread over diverse gebruikers platformen zijn de P4 config's ontegensprekelijk in de meerderheid.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=36575&perpage=20&pagenumber=1

Origineel geplaatst door dj_jochen
ik wil een m-audio delta 410 ofwel een 1010lt kopen... Ik gebruik een mixer, dus kan ik dan net zo goed voor de 1010lt gaan?(aangezien ik enkel mijn master out's opneem) of zou ik beter wat bijleggen voor die 1010lt? wat is jullie mening hierover?

De Delta 1010 is zonder twijfel een kwalitatief zéér goede en bovendien betaalbare soundcard.
 
Laatst gewijzigd:
En hoe zit het eigelijk met gewone pc's (Dell, en andere pckens), kunt ge die gebruiken voor audio, of beter ni doen? Want als ge zelf ni technisch genoeg zijt om zelf een pcken samen te stelln, dan lijkt zo'n Dell mij gemakkelijker. Of beter een speciale audio pc kopen (maar die zijn zo duur...)? En waar (ik ken enkele sites zoals Carrlington Audio)?
 
Ik vraag me echt af waarom sommige mensen steeds willens nillens beginnen over bepaalde types moederbordjes die werden ontworpen om te GAMEN. Nforce is specifiek ontwikkeld voor gaming. Dat kan je in zoveel reviews op het net lezen.Wat je nodig hebt is een "workstation" platform.
Dit is een muziekforum, en rekenkracht zal me (in principe) worst wezen. STABILITEIT is een primordiale vereiste. Ik heb niks aan 64 bit processors en alienware mobo's met flashy kleurtjes en lichtjes als heel de handel voorturend crashed.

Zeg wijsneus, leg me nog eens een keer uit waarom mensen die alles in een PC behalve de harde schijf tot de uiterste limiet pushen met de laatste games wél zitten te wachten op een crashend systeem? Misschien zijn ze wel te dom om te begrijpen dat hun systeem eigenlijk stiekem gecrashed is terwijl het al twee weken onafgebroken draait?

Ik snap ook niet waarom je steeds over van die laffe chipsets begint die zijn bedoeld om een beetje Word op te draaien en te internetten op kantoor, want zo'n systeem dat hoeft totaal niet die belasting aan te kunnen wat een games of audio systeem wel aan moet kunnen.

troll.jpg
 
Koop nooit de allernieuwste technologiën. Ga voor je een computer koopt eerst naar de site van je geluidskaart fabrikant en controleer of er ergens problemen kunnen zijn. Koop niets wat je niet nodig hebt, het merendeel van de gebruikers hier zal nooit over de 24 audio tracks gaan , laat staan over de 48, dan is een 7200RPM HD of SATA goed genoeg. Koop misschien een configuratie die iemand al getest heeft en die werkt, er zijn zoveel forums dat je altijd wel iets goeds tegenkomt.

AMD vs. Intel is eerder iets van gaat het met mijn randapparaten wel werken? Ik heb 2 jaar geleden problemen gehad met AMD en SATA harde schijven en momenteel geven de tyan moederborden problemen met UAD kaarten. Het laatste geval zou liggen aan de drivers van de UAD, maar je zit er wel mee natuurlijk. Maar als je een AMD systeempje tegenkomt dat perfekt met jouw randapparatuur werkt zou ik zeggen -->AMD (schilt je vaak €'s ook)

Disable alles wat je niet gebruikt, floppy(?) en CD-rom kun je perfekt configureren zodat ze zelf geen interupts kunnen geven.
 
Origineel geplaatst door fuse

En uiteraard ook een backup maken van je frisse install. En op DVD bewaren kan geen kwaad.
Dan is een 2e harde schijf wel handig omdat je dan de backups van beide op de andere HD kan zetten evt.



Welk proggie raden gebruiken jullie, om te backuppen... heb men systeem ook geconfiged alles staat nu op punt en wil nu dus backuppen; Gebruiken jullie de backuptool in windows xp of liever een ander
 
Origineel geplaatst door dj_jochen
ik wil een m-audio delta 410 ofwel een 1010lt kopen... Ik gebruik een mixer, dus kan ik dan net zo goed voor de 1010lt gaan?(aangezien ik enkel mijn master out's opneem) of zou ik beter wat bijleggen voor die 1010lt? wat is jullie mening hierover?

De 1010 zonder LT heeft geen break out box. Ik heb zelf een Marc 8 MIDI die dat ook heeft, en geloof me, als je meer spullen begint te krijgen is een break out box niet alleen beter qua kwaliteit maar ook nog eens een stuk handiger qua kabels. De 1010 LT is alleen wel de helft goedkoper en klinkt niet echt veel slechter.
 
Bericht door een moderator:
Even voor de goede orde: dit is geen discussie thread. Alleen vragen over configs + de antwoorden.
 
Origineel geplaatst door kefkekeyser
En hoe zit het eigelijk met gewone pc's (Dell, en andere pckens), kunt ge die gebruiken voor audio, of beter ni doen? Want als ge zelf ni technisch genoeg zijt om zelf een pcken samen te stelln, dan lijkt zo'n Dell mij gemakkelijker. Of beter een speciale audio pc kopen (maar die zijn zo duur...)? En waar (ik ken enkele sites zoals Carrlington Audio)?

Dell computers zijn bedoeld voor kantoren of mensen thuis die word/internetten enzo.
Je zou ze ook prima voor muziek kunnen gebruiken maar het is er niet speciaal voor gemaakt en mocht je dan tegen iets raars oplopen dan zit je met de gebakken peren. Dan wordt het bellen en bellen .....

Zelf een computerke samenstellen is niet zo heel moeilijk. En veel winkels die kunnen ook wel een computer met jouw opgave van componenten in elkaar zetten en installeren. Daar betaal je dan wel wat voor maar het kan de moeite waard zijn. En daar dan je dan ook altijd terrecht in geval van problemen want zij zijn immers degene die jouw iets verkocht hebben wat moet werken.

En speciale audiocomputers zijn idd duur. Die lijken me alleen maar interessant als je er ook daadwerkelijk je brood mee verdiend en je een apparaat moet hebben wat gewoon werkt wanneer je hem nodig hebt. Want in die prijs zit ook support inbegrepen van technisch kundige mensen.

En wat Toon zegt over nooit het nieuwste van het nieuwste kopen ben ik het grondig mee eens. Je werkt dan met hardware die maar half af is en vaak kom je met problemen te zitten waar je liever helemaal niet aan wilt denken.

En je installatie backuppen kan via commerciele software zoals Symantec Ghost (ze hebben powerquest ook overgekocht) die met kop en schouder boven de rest van gratis alternatieven uitsteken. Niet goedkoop maar zeker de moeite waard.

SP2 kan een zure appel zijn maar zolang M$'s het eist moet je wel meegaan.
En wat sKeLeTvM beweert neem ik met een korreltje zout. Dat hij de mensen het vel over de rug haalt met hun veels te dure computers verkopen moet hij zelf weten maar dat hij van deze materia verstand beweert te hebben kan ik nou niet echt opmaken uit zijn verhaal. Het enige wat hij doet is het verspreiden van dogmatisch denken wat we inmiddels al lang van hem gewend zijn.
(sorry heren mods, maar ik moest even weerwoord geven)
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik vraag me echt af waarom sommige mensen steeds willens nillens beginnen over bepaalde types moederbordjes die werden ontworpen om te GAMEN. Nforce is specifiek ontwikkeld voor gaming. Dat kan je in zoveel reviews op het net lezen.Wat je nodig hebt is een "workstation" platform.[/B]
nForce is gewoon de naam van de chipset-lijn van nVidia. Dat heeft echt werkelijk niets te maken met 'ontworpen voor gamen' of 'ontworpen voor workstations'. Het zijn gewoon chipsets met bepaalde features, die bovendien bekend staan als zeer stabiel.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Dit is een muziekforum, en rekenkracht zal me (in principe) worst wezen.
Rekenkracht is juist zeer interessant voor muzieksoftware. Hoe meer rekenkracht hoe meer
tracks/plugins/softsynths enz. Bovendien kan je met meer rekenkracht met hogere bitrates/sample frequencies werken en dat is interessant voor je geleuidskwaliteit en lagere latencies.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
STABILITEIT is een primordiale vereiste. Ik heb niks aan 64 bit processors en alienware mobo's met flashy kleurtjes en lichtjes als heel de handel voorturend crashed.
Ik ben het met je eens dat stabiliteit een van de belangrijkste eigenschappen van een muziekcomputer is, maar wat dat precies met kleurtjes heeft te maken ontgaat me even.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Daarom raad ik mijn klanten steevast INTEL chipsets aan, waarbij ik me beperk tot INTEL en ASUS, en dan liever de top notch mobo's. Daar zijn gegarandeerd weinig of zelfs geen problemen mee. Alles wat daar van afwijkt houd een zeker risico in en werkt tot op dat punt waar het niet meer werkt en je uren aan de waggel bent met drivertjes, biosflashen en toestanden om het geheel probleemloos aan de praat te houden. Seen it, been there, done it.
Hier zie ik een goede tip: Neem een A-merk moederbord met een goede chipset. Dit is echter niet beperkt tot Intel en Asus. Bovendien wil de combinatie Intel - Asus absoluut niets garanderen kwa stabiliteit. We hebben hier op het werk een aantal van dit soort machines die regelmatig crashen. (Waarschijnlijk heeft dit te maken met brakke voedingen, maar daar helpt je chipset niets bij. Dit is overigens een van de meest onderschatte onderdelen van een computer wat betreft stabiliteit. Heel veel systemen worden instabiel door een slechte voeding. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: Koop een goede voeding!).

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Dat is net zoals heel de discussie SCSI vs SATA. Geen enkele gebruiker heeft boodschap aan SATA harddisks die misschien wel in de buurt komen qua prestaties van SCSI en dan misschien goedkoper zijn, maar die na 1 jaar intensief gebruik de geest geven in tegenstelling tot SCSI of typische Lacie firewire hardware die gemaakt is om duurzaam te zijn en non-stop te draaien. Kijk eens even naar de nieuwste 15.000 rpm SCSI HD's van Western. Net vers op de markt en nu al statements op gebied van duurzaamheid. Wie beweerde dat SCSI achterhaald is ... ?? Zijn ze gek geworden bij Western om met oude meuk te staan zwaaien of wat ???
Duurzaamheid van een harddisk heeft in principe niets te maken met de aansluiting. Een voordeel van SCSI schijven is dat ze vaak gemaakt zijn om veel uren te maken. Hierdoor zijn ze populair in servers en workstations. De prijzen zijn er dan ook wel naar. Tegenwoordig zijn er echter zeer goede SATA schijven. Neem bijvoorbeeld de nieuwe Seagate Barracuda schijven. Deze zijn snel, stil en betrouwbaar. Er zit tegenwoordig zelfs 5 jaar garantie op, dat doen ze heus niet
als die dingen bij bosjes uitvallen.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik denk dat Intel chipsets al jaren bewijzen dat stabiliteit en duurzaamheid is wat je zoekt en nodig hebt...zeker in een muziekstudio, of dat nou home of pro is. Net zoals AMD al jaren de beste keuze is als het op gamen neerkomt. Niet toevallig dan dat je dan heel vaak 865 of 875 chipsets terugvind bij mensen met verstand van zaken die op niveau met muziek bezig zijn en voor wie het MAC platform net iets te duur is.
Intel heeft inderdaad al jaren stabiliteit bewezen en het zijn ook zeer goede chipsets/processors, maar dat wil niet zeggen dat de alternatieven slecht zijn. AMD heeft een slechte naam gekregen een aantal jaar geleden. Dit had op zich niets met de processors te maken, maar meer met de brakke chipsets van Via. Hier is toen het grote misverstand ontstaan. Tegenwoordig bestaan er echter zeer stabiele chipsets voor AMD, zoals de nForce van nVidia.
AMD is zeker niet al jaren de beste keuze als het op gamen aankomt. Voordat de AMD64 uitkwam was de Pentium4 draaiend op een 865 of 875 het beste platform om te gamen. Dat maakt die combinatie echter niet automatisch ongeschikt om als muziek platform te gebruiken. Net zo min dat AMD64 ongeschikt is voor muziek omdat het een goed game-platform is.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Tot slot nog even iets over XP SP2. SP-2 is een security beveiligingspack die ABSOLUUT niet nodig is op een muziek PC. Immers, een muziek PC is een muziek PC en geen internetbak. Verder is het geweten dat SP2 voor heelwat
problemen kan zorgen en dat het onwaarschijnlijk vierkant draait. Zolang SP2 niet gevrijwaard is van de grote problemen - er zijn hele server-farms plat gegaan na installatie van SP2!!! en vele universiteiten hebben massaal gereageerd bij Microschoft ivm de grote problemen SP2 - kan je beter de installatie van het bewuste servicepack achterwege laten
en wachten tot die behoorlijk functioneert. Ik heb net zoals héél veel mensen grote problemen gehad met SP2 en het is ook algemeen geweten dat er grote problemen mee zijn, dat heeft MS intussen zelf toegegeven en kan je natrekken op
het internet. Ik vraag me dan ook af waarom mensen dit hier adviseren...te weten dat je het
risico loopt dat je PC zelfs niet meer opstart na installatie van betreffend SP.
Als je je pc nieuw installeert, zou ik dat zeker gelijk met SP2 doen. Als je al een werkende muziek pc hebt, kan je het inderdaad afvragen om te doen. Wat je kan doen, is eerst een ghost maken en dan SP2 installeren. Als het dan helemaal misgaat kan je snel weer terug. Het probleem is vaak niet eens SP2 zelf, maar de software en drivers die op je PC staan. SP2 bevat inderdaad hoofdzakelijk security zaken. Een hoop software is echter niet helemaal netjes geschreven, waardoor het niet meer werkt met verscherpte veiligheidsinstellingen (dit is een versimpelde uitleg, maar het volledige verhaal zou te lang zijn hier).

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Virusscanners en firewalls is wat een MUZIEK PC zeker niet nodig heeft !!!!! Net dat soort overbodige software zorgt ervoor dat de midi-timing minder strak gaat lopen. De ideale muziek PC is zelfs ontdaan van alles wat floppy, DVD of CD betreft. Is het leuk om mensen doelbewust op te zadelen met problemen, of wat is hier eigenlijk het doel van dit soort misleidende informatie ?
Als je de luxe hebt dat je een aparte pc hebt voor muziek is het inderdaad niet nodig om hem aan internet te hangen en heb je dus ook geen firewall/virusscanner nodig. Veel mensen zitten niet in deze situatie en hebben dat dus wel nodig. Wat ik dan adviseer is een hardware firewall te nemen en je virusscanner zo te configureren dat realtime-scanning uitstaat als je met muziek bezig bent. Op die manier heeft het totaal geen invloed op je timing. Doe wel even periodiek een volledige scan en vergeet de real-time scanning niet weer aan te zetten als je weer klaar bent met muziek maken.
De ideale muziek pc heeft inderdaad weinig randapparatuur, maar je software installeren zonder cd-rom/dvd-rom is lastig en een brander is wel handig om je spul om te backuppen of als audio cd te branden. Een goede brander van een a-merk hoeft echt geen stabiliteitsproblemen te geven.

Overige verhaal heb ik ook nog wat tegenargumenten, maar het is nogal een verhaal, dus dat volgt nog.
 
Bericht door een moderator:
Hoe goed bedoelt dit alles ook is, lees nog even het doel van deze thread:
- In deze thread al je vragen (+ antwoorden) over welke configuratie je pc of laptop moet hebben voor audio toepassingen. Zie al een boel antwoorden staan, nu de vragen nog..........:eureka:
 
Vergeet de SIS chipsets / BIOS niet, niet supersnel maar zeer stabiel. Supersnel (nanoseconden? aggresieve memory-timing?? etc.) voor een chipset vind ik een onzinnig begrip, stabiliteit is echt het allerbelangrijkste als je met computers bezig bent.

Het nieuwste van het nieuwste is heel betrekkelijk, zodra je iets uit de doos haalt is het al weer ingehaald door iets nieuws. Ik wil maar zeggen: zodra je PC-tje inelkaar is gezet, vervagen de specificaties van de onderdelen, na 3 maanden doet het er niet meer toe wat het ook al weer precies was.


Mijn tip: bedenk voor dat je een PC bouwt of koopt welke programma's je wilt gaan gebruiken, en wees daar zeer selectief in. Ga niet voor Logic en Cubase en Sonar en Wavelab en Soundforge en dit en dat... Bedenk ook wat je budget is, en wees realistisch met wat je wil en wat je talent is. Een super-pc is geen garantie voor talent. Als je alleen Reason wilt gebruiken, koop dan gewoon een PC bij de Aldi, net zo makkelijk.

Zoek dan uit wat voor die programma's de beste hardware is: referentie hardware volgens software maker, kijk in forums op i-net naar de problemen van gebruikers, bekijk de referentie hardware volgens fabrikant geluidskaart, etc.

Check ook sites als Tweakers.net, tomshardware.com, anandtech.com, die gasten doen niets anders de hele dag dan PC's testen, past onderdeel A goed bij B, die computer boys gaan daar heel erg ver in, problemen met chipsets worden daar ook besproken.

Als je dan eindelijk weet wat je wilt koop je een PC,of je bouwt er zelf 1. En heb dan niet de illusie dat je een bug-crash vrij systeem hebt, er is altijd wel iets aan de hand, en dan moet je tijd en moeite investeren om dat weer op te lossen.

Het zal elkaar altijd blijven bijten: unieke hardware combinaites, window XP, geinstalleerde software, updates etc.
 
Origineel geplaatst door Yawgmoth
Bericht door een moderator:
Hoe goed bedoelt dit alles ook is, lees nog even het doel van deze thread:
- In deze thread al je vragen (+ antwoorden) over welke configuratie je pc of laptop moet hebben voor audio toepassingen. Zie al een boel antwoorden staan, nu de vragen nog..........:eureka:

wat hier staat is weldegenlijk nuttig eigenlijk...

wat ik me overigens afvraag is waarom zou je in godsnaam updates en dergelijk gaan uitvoeren als de boel naar behoren werkt? Dat is iets wat mij als beheerder even uit het oog springt...
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top