welke Laptop voor professioneel Audio bewerking

Afroham

Stamgast
Lid sinds
12 april 2015
Berichten
241
Locatie
rotterdam
hallo fans van al het synthgeweld,

De titel is een beknopte samenvatting van mijn vragen.
Ik heb basis verstand van computers en laptops. en daarom vroeg ik me af of hier mensen zijn die mij en misschien ook andere lezers door het doolhof van miljoenen verschillende laptops kan leiden. over laptops voor video en fotobewerking is erg veel te vinden. voor audio bewerking ietsje minder.

Ik heb al een desktop met acceptabele specs om audio te bewerken. al weet ik zeker dat mijn laptop een stuk beter zal zijn. De reden dat ik een laptop koop is omdat ik veel met het openbaar vervoer reis en veel moet wachten. en hoe kan ik mijn tijd nou beter opvullen dan aan mixes werken en produceren?!

waar ik hem voor ga gebruiken:


- Ik ga hem vooral gebruiken voor mix preparatie voor een enorm vette engineer die mij de kans geeft in zijn studio rond te hangen en van hem te leren. dat houd in dat ik in Pro-Tools zijn projecten ga ordenen, plopjes weg halen. phase dingen fixen. crossfades, normale fades etc etc. gewoon lekker opruimen.

- Ook ga ik hem gebruiken om te werken met maschine, de maschine software, en waarschinlijk Ableton live.

- er zal waarschijnlijk ook wel eens op ge-VJ'd worden met Resolume software. maar dat is zeker niet het belangrijkste.

-Ik ga een goedkope Behringer UCA 202 USB geluidskaart kopen van 33 euro zodat ik onderweg in wat betere kwaliteit kan luisteren naar de mixes, opnemen etc zal ik niet doen met deze kaart.

Waarom ik geen macbook ga kopen:

Ik vind macbooks geweldige apparaten, maar in verhouding tot de specs veeelste duur. mijn budget ligt rond de €1000,- euro. Ik vind het voordeel van mac's vooral dat ze gewoon 1 geheel zijn en van aluminium, dun, niet zwaar en compact. laptops die windows draaien daarintegen zijn vaak gigantische units met 30 verschillende plastic onderdelen die al kapot gaan als je er naar kijkt.

wat ik belangrijk vind aan de specs:

- aluminium
- 1 geheel (stevig gebouwd)
- licht
- dun
- natuurlijk zo snel mogelijk.
- een SSD hardeschijf, vaak minder ruimte maar een stuk sneller en stiller
- stilte
- windows
- uiterlijk interesseert mij niet super veel maar een beetje knap er uit zien is denk ik niet teveel gevraagd.
- budget is maximaal €1000,-
- ik hoef ook niet per se touchscreen maar vind het niet erg als dit er wel op zit.
- 15.6 inch
- 8gb werkgeheugen minstens


welke mogelijkheden ik zelf al in mijn hoofd heb:

Omdat er dus per merk ongeveer 3000 verschillende varianten zijn heb ik nog lang niet alles gehad. maar ik ben begonnen bij Asus zenbooks omdat een vriend die had laten zien en het echt geweldig was. echter wil graag een 15.6 inch laptop en dan moet ik gelijk kijken naar de Zenbook-pro die begint bij 1450 euro ofzo. toen heb heeel veel asus laptops gecheckt en er 2 gevonden die aan zo een beetje al mijn eisen voldoen:

- Asus R516UX-DM166T €999,- http://www.laptopshop.nl/product/67...sus-r516ux-dm166t.html#product_specifications
- Asus N552VX-FY166T €1150,- http://www.laptopshop.nl/product/678357/asus-n552vx-fy166t.html#product_specifications x

Met qua performance volgensmij het grootste verschil in de processor.

de Asus R516UX:
Processor : Intel Core i7
Processornummer : 6500U
Processorkernen : Dual core (2)
Kloksnelheid : 2500 MHz
Turbo Frequency : 3100 MHz

de Asus N552VX:
Processor : Intel Core i7
Processornummer : 6700HQ
Processorkernen : Quad Core (4)
Kloksnelheid : 2600 MHz
Turbo Frequency : 3500 MHz

maaaaaaaaaaar.....

De duurdere N552VX is 2.5KG & 3.00 CM dik.
de goedkopere R516 is 2 KG & 2.17 CM dik .
toch wel een verschil ook. maar ik lees ook weer in de reviews dat de goedkopere versie veel blaasgeluid maakt. beetje zuur dus maar geen grote nachtmerrie.


mijn vragen:


- Wat is volgens jullie het belangrijkst (specs) aan een laptop voor dit soort taken en waarom?
- kan iemand mij uitleggen in hoeverre ik het verschil ga merken in de processors van deze twee laptops. is dat echt de €150,- extra en dikker en zwaarder zijn waard?
- weten jullie laptops die ongeveer matchen met het "wat ik belangrijk vind aan de specs" stukje?
- heeft iemand ervaring met een van deze laptops of iets anders in de asus reeks. deel alsjeblieft je ervaringen.
- het lijkt heel tof en handig als er een vast draadje komt als een soort guide naar laptops en desktops voor produceren. ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die het allemaal best wel ingewikkeld vind. de enorme keuze maakt het er ook niet makkelijk op.

enorm veel dank alvast aan de mensen die dit lezen en mij en misschien andere helpen in deze zoektocht
sorry voor de enorm lange post.
Jullie zijn geweldig.

Grtz. Afroham :mega:
 
Ik zat helemaal in de verkeerde sectie op het forum. het volgende draadje bestaat dus al. sorry mods en thanks voor het verplaatsen :)


- het lijkt heel tof en handig als er een vast draadje komt als een soort guide naar laptops en desktops voor produceren. ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die het allemaal best wel ingewikkeld vind. de enorme keuze maakt het er ook niet makkelijk op.
 
Back
Top