Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Wel voor de M1/2 en Ableton gebruikers: Laagste buffer size gebruiken


On Intel-based CPUs the following relationship in Live is as follows:

Smaller buffer sizes may result in higher CPU usage

Larger buffer sizes may
result in lower CPU usage

Contrastingly, on Apple Silicon CPUs:

Smaller buffer sizes may result in lower CPU usage

Larger buffer sizes may
result in higher CPU usage
Bron: https://help.ableton.com/hc/en-us/a...Reducing-the-CPU-Load-on-an-Apple-Silicon-Mac
 
Overigens nog een reden om voor de niet-pro te gaan: je doet veel langer met een opgeladen batterij
En je portemonee natuurlijk.. Verschil tussen een 16" Macbook is zomaar 1000 euro voor de pro versie.
En performance is voor muziek maken nagenoeg gelijk (als je daarnaast geen 3D animatie doet of 4k video editing doet).
 
M1 is ook prima om muziek te maken, het is uiteraard niet zo dat M2 de ondergrens is.

Als je budget beperkt is, dan is die Mac Mini M2 voor 599,- ook een goede aankoop naar mijn mening.
 
Overigens nog een reden om voor de niet-pro te gaan: je doet veel langer met een opgeladen batterij
En je portemonee natuurlijk.. Verschil tussen een 16" Macbook is zomaar 1000 euro voor de pro versie.
En performance is voor muziek maken nagenoeg gelijk (als je daarnaast geen 3D animatie doet of 4k video editing doet).
16 inch komt toch alleen maar met de pro of Max versie van de m processor? Alleen de 13 inch hebben de standaard processor. En tussen de 13 en 16 inch zitten meer verschillen dan enkel de processor.
 
Ik zou in principe zelfs met het base model Mac mini M2 uit de voeten kunnen, Ik gebruik Ableton toch vaak als recorder en daarna wat editing van de opgenomen sporen en kom vaak niet verder dan 16 sporen met wat effecten. Zelfs een oude MacBook Air uit 2015 doet dat eigenlijk moeiteloos. En ook hier zit slechts 8GB in. Max MSP kan weleens wat verder uit de hand lopen qua belasting maar ook daar zou ik niet zo snel tegen limieten aan moeten lopen met mijn skills op het gebied van Max MSP. Uiteindelijk ga ik wel even wachten tot ik het geld heb voor een M2 pro. Dan doe ik er wat langer mee. En wellicht ga ik het in de toekomst anders gebruiken waarbij ik de extra power en geheugen nodig ga hebben.
 
alle laatste nieuwe M1 M2 macbook pro's zijn ten dode opgeschreven, helaas ...
zowel cpu, geheugen, ram & ssd is gesoldeerd ...

when the ssd dies can you pop in a thumb drive and boot off that?



Louis Rossmann

·

@rossmanngroup

@rossmanngroup




2 maanden geleden (bewerkt)

Before these models yes. After, no. It won't POST now. The NAND functioning is necessary to the device being usable at all with modern macbooks. You cannot boot off a Debian live USB like you could back in the A1706 days.An A1706 can still boot off a SATA SSD using USBC to SATA adapter, into Mac OS, or Debian, etc. This model can't. T2 firmware is on the NAND, the wear part they soldered to the motherboard.This is called "innovation"




 
alle laatste nieuwe M1 M2 macbook pro's zijn ten dode opgeschreven, helaas ...
zowel cpu, geheugen, ram & ssd is gesoldeerd ...

when the ssd dies can you pop in a thumb drive and boot off that?



Louis Rossmann

·

@rossmanngroup

@rossmanngroup




2 maanden geleden (bewerkt)

Before these models yes. After, no. It won't POST now. The NAND functioning is necessary to the device being usable at all with modern macbooks. You cannot boot off a Debian live USB like you could back in the A1706 days.An A1706 can still boot off a SATA SSD using USBC to SATA adapter, into Mac OS, or Debian, etc. This model can't. T2 firmware is on the NAND, the wear part they soldered to the motherboard.This is called "innovation"





Volgens mij is dat allang zo bij MacBook Pro’s

Mijn MacBook Pro Retina uit 2013 had al die componenten gesoldeerd
 
Volgens mij is dat allang zo bij MacBook Pro’s

Mijn MacBook Pro Retina uit 2013 had al die componenten gesoldeerd
hm, hier is een uitleg in het verschil ts de vroegere mbp & de laatste nieuwe T2 chip mbp




if the nand dies, your mbp doesn't turn on & boot ...
nands kort-sluiten regelmatig & maken dus de mbp onbruikbaar
 
Louis heeft er ook n video over gemaakt, maar het is iets met een powerline van 12 à 13 Volt die
de chip passeert die zorgt voor de 'bescherming' van je gesoldeerde ssd's , die 12 à 13 V doet
de bescherming letterlijk ontploffen alsook je ssd's , weg data ... louis heeft het over shortage in a dramatic way
dat is dus dat: die explosion

Screen Shot 2023-10-19 at 10.35.28.png


 
Back
Top