Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Heb sinds kort (duh..) een Mac mini M1 (8gb, 512gb) in m’n studio staan. Draait Logic 10.6. Audio interface is een Steinberg UR44 in class complaint mode (nog geen native drivers beschikbaar) De niet native plug-ins die ik heb geïnstalleerd tot nu toe zijn Soundtoys 5 bundle en Toontrack EZdrummer. Werkt allemaal boven verwachting redelijk vlekkeloos moet ik zeggen, en het wordt natuurlijk alleen nog maar beter.

Meer mensen die al met een M1 Mac aan de slag zijn? Wat zijn de ervaringen?
 
Heb sinds kort (duh..) een Mac mini M1 (8gb, 512gb) in m’n studio staan. Draait Logic 10.6. Audio interface is een Steinberg UR44 in class complaint mode (nog geen native drivers beschikbaar) De niet native plug-ins die ik heb geïnstalleerd tot nu toe zijn Soundtoys 5 bundle en Toontrack EZdrummer. Werkt allemaal boven verwachting redelijk vlekkeloos moet ik zeggen, en het wordt natuurlijk alleen nog maar beter.

Meer mensen die al met een M1 Mac aan de slag zijn? Wat zijn de ervaringen?

Nee nog niet maar zit er wel op te azen.. ik wil alleen wachten op een model met meer thunderbolt 3 poorten (ik heb er 4 in gebruik) en het liefst ook meer memory dan 16GB. Dat gaat komen, ze zijn al bezig met een ARM chip voor de MacBookPro-lijn. Dus ik heb nog even geduld. Ik heb de vorige (Intel) Mac Mini met externe storage en een (naderhand uitgevoerde) memory upgrade. Ik blijf deze nog een tijdje gebruiken omdat die gewoon prima werkt en ik dan even kan afwachten om te zien hoeveel "rek" die er zit in Apple Silicon wafers. Ik ben benieuwd hoe snel de ontwikkeling gaat van die SOCs.

Fijn dat jouw systeem bovenverwachting vlekkeloos loopt. Veel plezier ermee en ik denk dat je nog een 'extra boost' krijgt als al je producten native M1 ondersteuning bieden (dus zonder de Rosetta2 emulator).
 
Nee nog niet maar zit er wel op te azen.. ik wil alleen wachten op een model met meer thunderbolt 3 poorten (ik heb er 4 in gebruik) en het liefst ook meer memory dan 16GB. Dat gaat komen, ze zijn al bezig met een ARM chip voor de MacBookPro-lijn. Dus ik heb nog even geduld. Ik heb de vorige (Intel) Mac Mini met externe storage en een (naderhand uitgevoerde) memory upgrade. Ik blijf deze nog een tijdje gebruiken omdat die gewoon prima werkt en ik dan even kan afwachten om te zien hoeveel "rek" die er zit in Apple Silicon wafers. Ik ben benieuwd hoe snel de ontwikkeling gaat van die SOCs.

Fijn dat jouw systeem bovenverwachting vlekkeloos loopt. Veel plezier ermee en ik denk dat je nog een 'extra boost' krijgt als al je producten native M1 ondersteuning bieden (dus zonder de Rosetta2 emulator).

ja als ik een recentere Mac had zou ik ook hebben gewacht. Ik kom van een late 2011 Mac mini server met een patched Catalina en dat vind de nieuwe Logic blijkbaar niet zo fijn. ;)

Maar nogmaals, die nieuwe M1 Mac draait al prima!
Ben ook zeer benieuwd naar wat er komen gaat. De M1 soc is als je kijkt naar prestaties/prijs/tdp echt revolutionair en zal ik denk ik lang mee vooruit kunnen. Het ding is wat je ook doet onhoorbaar stil, oude Mac klinkt als een drone...
 
Ik ga het proberen uit te houden tot 2022 wanneer de laatste modellen over gaan, ik vermoed dat we dan een beetje aan de top zitten qua cores en prestaties. Ik heb nu een i9 MBP die redelijk dicht bij de M1 presteert, terwijl er 32GB RAM in zit. Ik denk dat er tegen die tijd 16 in plaats van 4 performances cores in zitten. Dat zou dan echt een computer zijn waar je makkelijk 8 jaar mee vooruit kan.
 
Ik kon niet wachten had nieuwe computer nodig.
Omdat de thunderbolt driver van mijn de focusrite claret range vr windows niet geupdate word,is nog steeds een beta versie is, ben ik vr de imac27 inch 2020 gegaan
de i7 versie en heb er zelf ram bijgestoken vr een totaal van 40gb.

ik moet zeggen ik ben dik tevreden latency values zijn met 50% verbeterd tegen over mijn vorige zeer recente daw pc met min of meer de zelfde specs.

Het werkt allemaal wat strakker en beter vind ik.
 
Hoi luitjes. Ik heb een Mac (mid 2011), 21.5 inch die ik gebruik voor Reaper. Heb het RAM geheugen reeds geüpgraded naar 20gb. Opnemen doe ik via een Saffire Pro 40. Effecten doe ik door middel van plugins in Reaper.

De laatste dagen/weken merk ik dat Reaper begint te stotteren op punten waar ik meerdere plugins + automation heb.

Heb nog geen externe harde schijf, die zou ik eventueel kunnen kopen maar heb zelf geen idee of dat (voldoende) verschil gaat maken.

​​​​​​​Iemand tips om de Mac eventueel te upgraden om hem nog even draaiende te houden?
 
Iemand tips om de Mac eventueel te upgraden om hem nog even draaiende te houden?
ssd in steken lukt mij die reeks als ik het nog juist heb
 
Ik ben op zoek naar een relatief goedkope audio interface , ik gebruik een MacBook Air uit 2017 , en had er een motu m4 mee geprobeerd.
Dat gaf glitches en dergelijke, dat had te maken met de bus power van de usb die niet genoeg bleek te zijn.
Nu was eigenlijk het idee om de RME UCX II te kopen maar die is voorlopig niet te leveren.
Dus nu op zoek naar een alternatief, wellicht een Apollo X4 of solo ? In ieder geval iets met eigen stroom voorziening. Ik weet namelijk niet of de Thunderbolt genoeg power levert voor een thunderbolt interface die alleen bus powered is.
Dus tips zijn welkom.
 
Screenshot_20220822-102528_bolcom~2.jpg


Misschien lukt het hiermee wel?
 
Een usb hub (2usb a en een usb c)via lightning
Dus dat zal je niet kunnen helpen!
 
Mijn Mac Pro 2008 heeft het begeven, nu ben ik aan het kijken naar een Mac mini M2. Wat ik zo her en der lees is de 1TB ssd en 16GB in ieder geval aan te raden, de ssd schijnt sneller te zijn en 16GB voor de toekomstige geheugen eisen. Ik twijfel echter over de processor, het instapmodel lijkt mij voldoende. Maar het zou zonde zijn als ik te snel tegen eventuele limieten aanloop.

Ik draai Ableton live & Max msp en daar komt Logic bij en de Arturia collection bij. Is het verstandiger om m2 pro te nemen ?
 
Ik denk dat je met een 'gewone' M2 processor niet snel tegen de limieten aan zult lopen. Echter, zou ik vanwege het relatief kleine prijsverschil (M2, 16GB, 512GB VS M2 Pro 16GB, 512GB) van 390,- wel voor de M2 Pro kiezen. Je krijgt hiervoor ook 2 extra Thunderbolt 4 poorten, HDMI 2.1 en de mogelijkheid om 3 schermen aan te sluiten.
 
Ik denk dat je met een 'gewone' M2 processor niet snel tegen de limieten aan zult lopen. Echter, zou ik vanwege het relatief kleine prijsverschil (M2, 16GB, 512GB VS M2 Pro 16GB, 512GB) van 390,- wel voor de M2 Pro kiezen. Je krijgt hiervoor ook 2 extra Thunderbolt 4 poorten, HDMI 2.1 en de mogelijkheid om 3 schermen aan te sluiten.
Als ik het geld had was ik ook voor de Mac mini m2 pro gegaan!
 
Back
Top