PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ik zou kiezen voor de Apollo. Zeker nu met de gratis UAD2 Quad Satellite DSP kaart bij soundsupplies.nl
 
Ok, sinds een week heb ik een andere computer (i5/16gig) maar nu werkt mijn Motu pci-424 kaart niet op mijn nieuwe moederboard. Nu kan ik dus mijn Motu 1296 niet meer gebruiken (tenzij ik misschien een nieuwe pci-e kaart koop). Ik heb de laatste tijd wel al mijn hardware synths verkocht, dus een goede desktop interface met minder in/uitgangen zou ook mooi zijn. Zelf vind ik de nieuwe Uad Apollo Twin usb interessant, maar misschien zijn er nog andere goede (goedkopere) opties? Ik zal vooral software gebruiken, en misschien af en toe external fx, dus meer dan twee aparte ingangen is denk niet meer nodig.

Iemand ideeën?
 
Ok, sinds een week heb ik een andere computer (i5/16gig) maar nu werkt mijn Motu pci-424 kaart niet op mijn nieuwe moederboard. Nu kan ik dus mijn Motu 1296 niet meer gebruiken (tenzij ik misschien een nieuwe pci-e kaart koop). Ik heb de laatste tijd wel al mijn hardware synths verkocht, dus een goede desktop interface met minder in/uitgangen zou ook mooi zijn. Zelf vind ik de nieuwe Uad Apollo Twin usb interessant, maar misschien zijn er nog andere goede (goedkopere) opties? Ik zal vooral software gebruiken, en misschien af en toe external fx, dus meer dan twee aparte ingangen is denk niet meer nodig.

Iemand ideeën?

Als je toch zoveel gaat uitgeven aan een externe usb audiokaart. Dan zou ik voor een RME UCX gaan. Dan zit je sowieso aankomende deciania goed. Om nog maar niet te spreken van de stabiliteit en super latency drivers. :okdan:

Uiteraard is zo'n UAD usb ook uitstekend. Maar zodra zij overstappen naar UAD3 plugins dan kun je niet meer veel met je gekochte plugins.

En als je 24 bits en 96Khz voldoende vind dan zou ik gaan voor een Focusrite usb zo'n scarlett 8i6 is dan perfect. Deze heeft midi, geweldige pre amps ingangen plus 4 uitgangen en digitale in -en uitgangen. Die kun je op marktplaats al krijgen rond 180 euro. Dan hou je zelfs nog wat geld over voor andere leuke dingen :eureka:

Suc6 met jouw aankoop.

Laat ons horen wat je hebt aan geschaft.:mega:
 
nieuwe pc

nieuwe pc

Hallo

Ik vrees dat ik een nieuwe pc moet.
ik loop er al jaren tegenaan te hikken, maar het is nu ongeveer tijd.

Maar dan??
Welke computer kunnen jullie mij aanraden?

Of welke heb je zelf?

Ik heb zelf nu een heeeeele oude pc

Met veel te weinig ram.
Problemen met het laden van te veel vsts zoals omnisphere
of ewql.
Daar wil ik graag van af.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties?
 
Zelf een bouwen. Quadcore i5 of I7. 32gb ram. En belangrijkste een SSD hd. Videokaart vind ik minder belangrijk. Ik heb zelf een Geforce GTX760.
 
Indien je niet gebonden ben aan een besturingsysteem of niet veel software zou verliezen
(lees moeten heraanschaffen) is een Mac een goed idee.

Ben je echter een Windows liefhebber of heb je nog veel bruikbare WIN soft dan kan je
inderdaad zelf samenstellen maar bij bvb HP hebben ze heel krachtige machines aan
betaalbare prijzen (toch in België).

Even ter schets : ik heb een IT bedrijf en verdeel zowel officiëel Mac maar ook PC's.
Het samenstellen heb ik al lang opgegeven omdat je zo goed als voor hetzelfde geld een
verkrijgbaar model kan kopen. Of je nu kiest voor losse toren of voor een All in One.

Zelf samenstellen lijkt mij trouwens enkel nog interessant voor Die-Hard Gamers met
specifieke wensen naar rekenkracht, overclocking, koeling en vooral Grafische Power.

Het belangrijkste is om er voor te zorgen dat hij genoeg geheugen heeft en, zoals hier al
gemeld, je best wel uitkijkt naar een SSD als opstart/OS schijf. Werkt zoveel sneller en
soepeler. Data kan steeds op een gewone, snelle schijf.
Kijk wel na of je nadien nog het geheugen kan uitbreiden, dit kan in vele gevallen uw pc nog
een aantal extra jaren 'leven' geven.
 
Tnx, vind het wel lastig, als de pci-424 echt niet meer gaat werken is een pci-e versie evt ook een optie. Dan heb ik nog steeds veel in/uitgangen en qua prijs is de pci-kaart niet veel duurder dan een gemiddelde geluidskaart met minder in/uitgangen. Er zijn ook zo veel verschillende merken/opties/modellen om uit te kiezen.
 
Zelf samenstellen lijkt mij trouwens enkel nog interessant voor Die-Hard Gamers met
specifieke wensen naar rekenkracht, overclocking, koeling en vooral Grafische Power.
.

Zelf bouwen heeft als voordeel dat je het specifiek kan maken voor het doel. Ik heb op mijn moederbord bijvoorbeeld thunderbolt om mijn audiokaart aan te sturen. Daarbij kan je een pc stil maken door aangepaste voeding en koeling erin te zetten en de case ook te kunnen kiezen die zo stil mogelijk is. Voor mij een pré maar dat is voor iedereen anders natuurlijk
 
Ik heb zelf nu een heeeeele oude pc
Dit is een opmerking in de orde van:

"Wat voor soort printer heb je?"

"Een beige".

Je snapt hopelijk dat dit niks aan informatie geeft. Wat heb je nu en wat zit er precies in? Welk jaar heb je 'm gekocht? Welk DAW draai je? Welke audio-interface heb je?

Begin eens eerst met het belangrijkste: wat is je budget?

Zonder budget heeft het geen zin.

Vervolgens kun je naar iets als http://tweakers.net/reviews/4233/desktop-best-buy-guide-november-2015.html kijken (of soortgelijke guides). Vaak zijn die samengesteld voor

Die-Hard Gamers met specifieke wensen naar rekenkracht, overclocking, koeling en vooral Grafische Power.
maar dat is makkelijk te verhelpen. Denk de grafische kaart weg en je hebt vaak een systeem wat je prima als workstation kunt inzetten.

Nou, zelf bouwen heeft wel degelijk nut. Zo stil mogelijk maken is een pré, en vaak worden voorgebouwde systemen van bakkers zoals Lenovo, HP of Dell volgezet met allerhande rommelsoftware, om maar te zwijgen over het bezuinigen wat er gebeurt op kasten en voedingen. Of no-name geheugen.

Indien je niet gebonden ben aan een besturingsysteem of niet veel software zou verliezen
(lees moeten heraanschaffen) is een Mac een goed idee.

En draai je FL Studio en heb je nog een ris 32-bits plugins, dan is het een slecht idee. Uiteindelijk wordt dit een computer waarbij je met het OS weinig te maken gaat hebben omdat je idealiter alleen in je DAW werkt, dus hangt die keuze 100% af van "gebruik je spul wat of alleen op OS X of alleen op Windows draait"?

Waar ik het wel mee eens ben:

- SSD all the way. Prijzen zijn nu zodanig aantrekkelijk dat je 256 voor je OS er in kunt zetten en 512 voor je sample-libraries (Komplete 10 Ultimate laadt als een trein!) en wellicht nog een 3 TB schijf voor spul dat je niet elke keer nodig hebt.
- Koeling, erg belangrijk. Je computer mag alleen maar geluid maken door de audio-interface.
- Genoeg intern geheugen
- Wellicht een extra grafische kaart als je bijv. met een 3-monitor setup of zo wil draaien, anders voldoet on-board prima

Last but not least: externe USB DVD of Blue-ray speler. Je staat er verstelt van hoe weinig je zo'n ding tegenwoordig nog nodig hebt nadat je alles hebt geïnstalleerd :)

Wellicht deed je het al niet, maar gebruik het ding niet als je internet/familie-PC of spelletjesmachine als je het onderste uit de kan wil halen.

Wat zelf samenstellen betreft: er zijn ook bedrijven die je de onderdelen voor een meerprijs assembleren en er garantie op geven. Da's ook een mooie optie.
 
Ik heb een 2e hands mac mini i5 dual core gekocht voor 350,- euro ofzo, 4 GB er bij en SSD er in en gaan met die mac mini.
 
Als ik een nieuwe zou moeten bouwen en hoge audio eisen heb (veel sporen, veel VST) zou ik echt gaan voor een Intel i7 met Hyper thread. Moet je OS en je software wel ondersteunen natuurlijk. Zoals Cubase op Windows 7/10.
16GB RAM is ruim voldoende en een SSD is alleen leuk voor snel opstarten. Recorden doe je eerder op een 1-2TB snelle 7200rpm harddisk dan op een SSD. Dat wordt veel te duur. Dus sowieso een aparte schijf voor recording, misschien ook nog een aparte voor je sample library. Belangrijkste bij veel real-time werk is en blijft altijd de CPU. Daar moet je dus dan ook het meeste geld in steken.
 
Tnx, vind het wel lastig, als de pci-424 echt niet meer gaat werken is een pci-e versie evt ook een optie. Dan heb ik nog steeds veel in/uitgangen en qua prijs is de pci-kaart niet veel duurder dan een gemiddelde geluidskaart met minder in/uitgangen. Er zijn ook zo veel verschillende merken/opties/modellen om uit te kiezen.

Het is zeker lastig kiezen. Zeker omdat er zoveel goede dingen op de markt zijn. Anyway succes. Ben benieuwd wat jouw keuze is...
 
en een SSD is alleen leuk voor snel opstarten
Moet jij eens voor de gein kijken hoe snel je Kontakt-libraries geladen worden met een SSD.
 
Moet jij eens voor de gein kijken hoe snel je Kontakt-libraries geladen worden met een SSD.

Dan moet die library wel op een SSD staan. Maar de SSD's worden natuurlijk wel steeds goedkoper.
Inderdaad een overweging om misschien een zo groot mogelijke maar nog wel betaalbare SSD in de computer te zetten voor samples.
Maar het is nog steeds inladen. De performance van je DAW wordt er mijns inziens niet beter door. Dat is echt hoofdzakelijk CPU en RAM. Vooral CPU.
 
Dan moet die library wel op een SSD staan. Maar de SSD's worden natuurlijk wel steeds goedkoper.
Inderdaad een overweging om misschien een zo groot mogelijke maar nog wel betaalbare SSD in de computer te zetten voor samples.
Maar het is nog steeds inladen. De performance van je DAW wordt er mijns inziens niet beter door. Dat is echt hoofdzakelijk CPU en RAM. Vooral CPU.

Klopt op zich, maar het is wel prettig om megarap je libraries in te laden en zo geen tijd te verliezen aan het staren naar een scherm :-)

En erger nog je inspiratie kwijt te raken...

In mijn optiek is SSD is tegenwoordig heel betaalbaar geworden. 250 gb evootje van samsung voor 81 euro. 140 euro voor 500gb en 1tb voor aan vanafprijs van 200 euro.
Op de eerste past al vrij gemakkelijk een OS, je DAW(s) en wat libraries.

Gewone HDD's zijn nog steeds interessant, maar mijn OS, DAW en plugins + libraries staan allemaal op SSD.
 
Het is zeker lastig kiezen. Zeker omdat er zoveel goede dingen op de markt zijn. Anyway succes. Ben benieuwd wat jouw keuze is...
Heb de 1296 zonder bijbetaling in bezit gekregen (ruil via gewonnen software) en heeft alleen een pci-424 gekost. Nu deze dus niet meer werkt kan ik een pcie-424 halen (weet niet of deze wel wordt ondersteund, dan heb ik voor niet te veel geld wel veel in/uitgangen). Anders verkoop ik deze en kijk ik naar een (usb) exemplaar met minder in/uitgangen/kleiner.
 
Laatst gewijzigd:
Dan moet die library wel op een SSD staan. Maar de SSD's worden natuurlijk wel steeds goedkoper.
Jups. Ik vind zelf dat 512 te doen is, maar dan moet je niet al te veel 3rd party zwik meer er bij gooien.

Maar het is nog steeds inladen. De performance van je DAW wordt er mijns inziens niet beter door. Dat is echt hoofdzakelijk CPU en RAM. Vooral CPU.
Eens, maar het is wel leuk om bijna rompler-achtige snelheden te hebben bij het zappen door je libraries (wat weer teniet wordt gedaan door grote samplesets, zucht ;) )
 
Klopt op zich, maar het is wel prettig om megarap je libraries in te laden en zo geen tijd te verliezen aan het staren naar een scherm :-)

En erger nog je inspiratie kwijt te raken...

In mijn optiek is SSD is tegenwoordig heel betaalbaar geworden. 250 gb evootje van samsung voor 81 euro. 140 euro voor 500gb en 1tb voor aan vanafprijs van 200 euro.
Op de eerste past al vrij gemakkelijk een OS, je DAW(s) en wat libraries.

Gewone HDD's zijn nog steeds interessant, maar mijn OS, DAW en plugins + libraries staan allemaal op SSD.

Same here en helemaal mee eens. Ik kan er nog aan toevoegen dat een bijkomend voordeel is dat ssd's lang niet zoveel warmte produceren als hdd's waardoor het makkelijker wordt een stil systeem te bouwen. Ik heb in mijn Daw een 250 en een 500 gb ssd, en geen hdd. kom ik eigenlijk al niets tekort, maar Daw hangt ook in het netwerk met daarin een nas met 2x2 Tb. Laat die nas maar heet worden. :D
 
nieuwe muziek pc

nieuwe muziek pc

ik overweeg om volgend systeem samen te stellen om mijn muziek pc nog eens te vernieuwen :

cpu : i5-6600
cooler : Coolermaster HYPER 212X Turbo
mb : ASUS H170 Pro USB 3.1
RAM : Corsair DDR4 Vengeance LPX PC25600 16GB
HD1: Samsung SSD 850 EVO M.2 SATA 250 GB
HD2: WDC 3TB SATA3 64MB - Caviar Black
Kast: Fractal Define R5
Power: Corsair RMX 650
Windows 10


Enige sugesties wat ik eventueel zou moeten/kunnen upgraden of downgraden ?
Iets dat niet compatible gaat zijn ?
i7 ipv i5, gaat dat veel uitmaken ?
 
Back
Top