Roland Jupiter-X en Jupiter-Xm

Click image for larger version  Name:	jupiter-xm_top_gal.jpg Views:	1 Size:	54,4 KB ID:	3703196



https://www.roland.com/nl/products/jupiter-x/
https://www.roland.com/nl/products/jupiter-xm/
 

Attachments

  • jupiter-xm_top_gal.jpg
    jupiter-xm_top_gal.jpg
    54,4 KB · Bekeken: 277
Last edited by a moderator:
Overigens is het maar goed dat ik nog even bedenktijd heb....
Op dit moment neig ik weer naar een Xm. Die kan ik zonder veel aanpassingen in mijn Jasper rack installeren en de System-8 kan ook gewoon blijven.
Bovendien, met gelijke specs qua synthengine is € 1000,- toch best een aardig bedrag. Als ik dat uitspaar kan de Eurorack kast voor m'n modular ook nog gewoon komen.
 
Ik vind die X qua keyboard en controls wel een stuk aantrekkelijker moet ik zeggen.
 
Vandaar mijn twijfels.....
Ik hoop dat er snel handleidingen online komen zodat er meer duidelijk wordt over o.a. de verschillen in manier van werken.
 
Ben ook benieuwd of er iets van een roadmap komt met toekomstige uitbreidingen, want ondanks de grote woorden bij de introductie van de System-8 is uiteindelijk alleen maar die JX-3p nog toegevoegd. En met de Jupiter X(m) neem ik aan dat de System-8 end-of-life is.
 
Ben ook benieuwd of er iets van een roadmap komt met toekomstige uitbreidingen, want ondanks de grote woorden bij de introductie van de System-8 is uiteindelijk alleen maar die JX-3p nog toegevoegd. En met de Jupiter X(m) neem ik aan dat de System-8 end-of-life is.

David Åhlund zegt ergens: ""While we definitely haven't give up on ACB technology...."

Wat dit betekent voor de System-8 weet ik uiteraard niet, maar voor mezelf vind ik dat ook niet zo interessant.
De huidige plugouts zijn prima wat mij betreft.
Het enige dat ik jammer vind is dat ze eerste generatie plugouts niet polyfoon gemaakt hebben voor de System-8.
 
Ben ook benieuwd of er iets van een roadmap komt met toekomstige uitbreidingen, want ondanks de grote woorden bij de introductie van de System-8 is uiteindelijk alleen maar die JX-3p nog toegevoegd. En met de Jupiter X(m) neem ik aan dat de System-8 end-of-life is.

Typisch Roland toch.
 
Jammer dat er nog maar heel weinig sound demo’s te vinden zijn. Hier nog 1 gevonden, helaas vind een Italiaanse flappert op de achtergrond het nodig er af en toe doorheen te lullen, maar toch is er aan en toe iets van het karakter van deze synth op te vangen. Ik begin wel enigszins hiervoor op te warmen merk ik. Meer dan voor de Hydrasynth, hoewel die dan weer awesome features qua interface/bediening/mod opties heeft (alleen de sound valt me nog steeds tegen).

 
Helaas nog geen handleidingen online, maar de modellen die er inzitten zijn blijkbaar:
- Jupiter-8
- Juno-106
- JX-8P
- SH-101
- XV-5080
- RD-Piano

Als die JX-8P zou klinken als het origineel,zou dat één van de redenen zijn om de X aan te schaffen.Die pads zijn van de mooiste.Roland pads in het algemeen,denk aan mijn JD-990.
En de X is uitbreidbaar,dus ik denk in de toekomst nog andere(soft)synth zullen verschijnen in de X.En ten gevolge daarvan een uitdoof operatie van system8?
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind die Jupiter-x er interessant uit zien. Eindelijk weer eens een digitale synthesizer die multi-trimbraal is en hands on. Als de handleiding er is, ga ik 'ns kijken hoe bruikbaar dit apparaat is als je het display linksboven niet kunt gebruiken. Als dat meevalt, dan zou het wel 'ns een interessante vervanger voor mijn Roland GAIA SH-01 kunnen worden.
 
hoog clavia early nord klank gehalte.... spaar je geld. hoe lang kan je je back catalog uitmelken.. ik zou bijna behringer gaan supporten.. maar nee hand op de knip.
 
spaar je geld. hoe lang kan je je back catalog uitmelken.. ik zou bijna behringer gaan supporten

Je kan beter je eigen back catalog uitmelken, dan dat een ander (lees: behh) dat doet. ;)
Een 2e hands jup8 kost trouwens ook niet nix (12K+ ?!), en hij zal ook nog onderhoud nodig hebben. Tja, daar kan je wel een moog1 & een jup-x van kopen. Dan hou je misschien ook nog geld over....

Zou goed zijn als je elke layer los op een apart midi kanaal kan zetten. Heb je 4 synths in 1.
 
Natuurlijk maakt het ook niet uit maar laat ze daar eerlijk over zijn. Zoals ik het nu lees Zen-Core denk ik dat er een AMD high-performance x86 Core processor in zit en je op dat ding ook Windows kunt draaien... Een PC/Mac met x86 Core processor heeft bijna iedereen al. Laat die processor dan weg, bespaar kosten en breng een goede hardware-midicontroller uit en lever er een softwaresynth pakket bij. Wat een verspilling.

Dit is wel een 'heel kort door de bocht' opmerking. Van wat ik begreep van de Zen processors was dat het hele snelle multicore processors zijn gericht op real-time opetaties wat je in gaming en audio goed uitkomt. Het zijn ook heel efficiënte processors qua energie zoals ik begrijp. Dam maakt het niet uit hoe je software draait, het verschil is wel dat je niet op een desktop OS draait zoals OS X of Windows waarbij je de hele tijd mutitaskt voor desktop machines.
 
Zijn de toetsen van de Jupiter Xm net zo mini als van bijvoorbeeld de Korg Arp Odyssey of zijn ze net zo breed als normale, maar minder diep? Het lijkt op het laatste.
 
Back
Top