Roland Jupiter-X en Jupiter-Xm

Click image for larger version  Name:	jupiter-xm_top_gal.jpg Views:	1 Size:	54,4 KB ID:	3703196



https://www.roland.com/nl/products/jupiter-x/
https://www.roland.com/nl/products/jupiter-xm/
 

Attachments

  • jupiter-xm_top_gal.jpg
    jupiter-xm_top_gal.jpg
    54,4 KB · Bekeken: 277
Last edited by a moderator:
Kennelijk is ACB te processorintensief voor het aantal stemmen dat Roland wil bieden. ACB was voor mij wel de eerste technologie die kon wedijveren met analoog. Ik hoorde geen hinderlijke verschillen. Nu gaan ze kort door de bocht gezegd weer terug naar halverwege de jaren tachtig, alleen met meer rekenkracht. Daar zit ik niet op te wachten met de emulaties die ze nu aanbieden.

Ja, dit is gewoon een rompler, die veel stemmen moest hebben.

Met ACB lukte het niet om meer dan 4 stemmen uit de boutiques te krijgen, laat staan dat het zou lukken om in de buurt te komen van de 128 (of 256?) die voor een moderne rompler normaal zijn.
 
Spijtig van de slechte weergave,je kan een verkeerde indruk dan krijgen van een synth.Er zullen wel betere opnames komen om een oordeel te vellen.
Volgens de comentaren klinkt het niet echt als een Juno van zij die een originele gehad hebben.Maar who cares,als de klank goed zit is het in orde.
 
Qua sound en bouwkwaliteit zal het wel OK zijn maar een synth van 1500 met zo’n mini toetsenbordje blijf ik toch vreemd vinden, zijn maar drie octaven dus zoveel scheelt het toch niet. Maar misschien is het persoonlijk, bij al die mini en slim keys krijg ik niet de juist klik met een instrument (Korg Arp, Minilogue, Reface serie). Zonde want qua sound is het vaak best prima in orde, maar het totaal plaatje moet kloppen..
Misschien vandaag de dag steeds meer spelers voor wie een toetsenbord alleen een serie aan/uit knoppen is .. ?
 
Er komt ook een fullsize versie (Jupiter X), maar die is dan ook fors duurder.
 
Ik vind hem bij alles wat ik lees, zie en hoor interessanter worden.
Zó interessant zelfs dat ik er de meerprijs voor de Jupiter-X wel voor over heb.
Het is alleen zo jammer dat er zo weinig échte informatie over is te vinden.
Er is op andere fora veel gespeculeer en veel geruchten die tot waarheid worden geroddeld.
Ik ben heel benieuwd naar het uiteindelijke product.
 
Roland Jupiter-Xm heeft 3 verschillende filteremulaties (SH-101, Moog Ladder & Sequential Curtis) die vrij te selecteren zijn en je kunt ze hier horen.

Drie toetsjes gelabeld als 'R'oland, 'M'oog en 'S'equential
De Roland toets zou logische wijs afhankelijk zijn van de 'Model Bank' dus niet alleen de SH-101.
 
Eigenlijk draagt die Jupiter-X ook mijn belangstelling weg,ja als die hele 5080 erin zit?Nu weet ik niet waarom het nog zolang duurt vooraleer die op de markt komt,meer dan een half jaar Mei,Juni 2020.
Enfin kunnen we de Namm nog meepakken,wie weet wat er nog allemaal tevoorschijn komt tegen dan.
Naar aanleiding van het 45 jaar bestaan van Yamaha kwam bij mij de Montage weer terug in het vizier.De update 3.0.1(nieuwe sequencer,mini filter,mini booster,nieuwe lfo)krijgt deze Yamaha een nieuwe elan.In het wit,knap.En bracht me terug naar de YT filmpjes.Ja,dan krijg je weer het gevoel,niet slecht,helemaal niet slecht.Ook met de D-05 heb ik wat filmpjes gezien en krijg ik weer goesting om die weer aan te schaffen,wat een klank.
Maar m'n koop ziekte is over,gedaan,nog één hardware synth komt erbij!
 
Nu weet ik niet waarom het nog zolang duurt vooraleer die op de markt komt

Misschien hebben ze een hardware fout ontdekt en moeten ze nieuwe pcb's maken [:?]. Waarom zouden ze anders op de pers aankondiging dat ding niet klaar hebben ?! Tuurlijk is dit ook speculatie, maar waarom is anders die xm wel speelbaar en zijn er demo's van ?
 
Qua genoemde data die circuleren zou het kunnen kloppen.
Musicstore vermeldt zelfs 21 oktober.
Ik ben benieuwd.
 
Model Bank
 

Attachments

  • Screen Shot 2019-10-15 at 06.02.39.png
    Screen Shot 2019-10-15 at 06.02.39.png
    616,6 KB · Bekeken: 84
Als de Roland de mogelijkheden had van de Hydrasynth, en de Hydrasynth de geluidskwaliteit van de Roland. Dat zou leuk zijn.
 
Back
Top