Roland Jupiter-X en Jupiter-Xm

Click image for larger version  Name:	jupiter-xm_top_gal.jpg Views:	1 Size:	54,4 KB ID:	3703196



https://www.roland.com/nl/products/jupiter-x/
https://www.roland.com/nl/products/jupiter-xm/
 

Attachments

  • jupiter-xm_top_gal.jpg
    jupiter-xm_top_gal.jpg
    54,4 KB · Bekeken: 275
Last edited by a moderator:
Volgend jaar of binnen 2 jaar komt de Jupiter-X2 en de Jupiter-Xm2 uit... .

Laat die processor dan weg, bespaar kosten en breng een goede hardware-midicontroller uit en lever er een softwaresynth pakket bij. Wat een verspilling.

Dit is ook een idee maar dit vind ik persoonlijk grotere verspilling. Nu heb je nog een stand alone instrument.
Met een midi controller (of USB controller zoals dat tegenwoordig gaat) heb je vroeg of laat driver gezeik en dan heb je een mooi extra ornament om op je schoorsteen te plaatsen.
 
Ze gaan elk jaar blijven die namaak shit uit te brengen, want dat levert meer op dan in één keer een originele remake te doen, die slijten ze maar één keer, dit soort shit kunnen ze elk jaar opnieuw en opnieuw doen. En Uli wrijft in zijn handen, of zouden ze afgesproken hebben 't zo te doen en elk in hun handen wrijven...
Dan weer een TR09, dan een TR09A, Een TR9, EEn TRA09A - ju06A - for godsake wie gaat daar elke keer weer intrappen? Ik paste al sinds de tr8S
 
lol, volgens mij kan Roland het sowieso niet goed doen bij de meesten hier.

Ik vind die Xm best een tof ding. Je kan hem gebruiken voor de ouwe sounds, maar geeft volgens mij nog veel meer mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan met neuwe. 5 parts die je kan layeren zonder op polyfonie in te leveren als ik het goed lees. Aftertouch, performance controls, mooie case, veel hands on. Ai arpeggio. Lijkt er zomaar op dat ze geluisterd hebben naar de kritische noten op de system-8 en zelfs nog wat innoveren ook. Voor rond de 1000 euro zou het een mooie bak zijn als je het mij vraagt, 1500 vind ik persoonlijk wat te veel met wat je verder voor dat geld kan krijgen.

edit: nog eens naar die system 8 gekeken en die is wel meer hands on...
 
Laatst gewijzigd:
In een ander topic reageerde iemand met "een system 8 successor on steroids" en dat is eigenlijk hoe ik hem zie en dat vind ik niet verkeerd.
Ik heb heel veel plezier van mijn System-8 en ondanks zijn beperkingen vind ik die erg goed klinken.
Deze Jupiters lijken die beperkingen grotendeels of geheel weg te nemen en dat maakt ze voor mij toch erg aantrekkelijk of zelfs verleidelijk.
Ik hoop snel meer details over o.a. polyfonie en de gebruikte modellen te vernemen (ik meen dat David Ahlund het over polyfonie tot 256 noten had).
Ik kan me zo voorstellen dat de Jupiter-x hier de System-8 op termijn zou vervangen.
 
In een ander topic reageerde iemand met "een system 8 successor on steroids" en dat is eigenlijk hoe ik hem zie en dat vind ik niet verkeerd.
Ik heb heel veel plezier van mijn System-8 en ondanks zijn beperkingen vind ik die erg goed klinken.
Deze Jupiters lijken die beperkingen grotendeels of geheel weg te nemen en dat maakt ze voor mij toch erg aantrekkelijk of zelfs verleidelijk.
Ik hoop snel meer details over o.a. polyfonie en de gebruikte modellen te vernemen (ik meen dat David Ahlund het over polyfonie tot 256 noten had).
Ik kan me zo voorstellen dat de Jupiter-x hier de System-8 op termijn zou vervangen.

Eindelijk toch sommigen die vinden dat de X en Xm(zo hadden ze moeten noemen,zonder Jupiter en een andere vormgeving),goed zijn.waarom niet in een nieuw system 8 jasje?
Kwestie van sounds klinkt dit echt goed,van toen ik de J-80 had,en met de nieuwe engine nu,heb ik de indruk dat dit nog dieper gaat.De toestellen zullen constant updated worden,dus vele nieuwe klanken.
De Xm zit in m'n kerstmis lijstje.
En ik zou toch eens willen zien hoevelen juist kunnen raden bij een blind test tussen de X'n en de echte synth's?
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind dat hele analoog/digitaal verhaal al zo lang niet interessant.
Het is ondertussen meet een dogmatisch gebod geworden dan dat het iets te maken heeft met hoe goed dan wel slecht iets klinkt.
Ik beoordeel een instrument zoveel mogelijk naar zijn klank en interface en als dat in orde is maakt de manier van klankopwekking mij niets uit.

Die blinde tests zijn soms wel grappig.
Ik heb er aan één meegedaan toen indertijd de TR-8 uitkwam.
Ik heb niet opgeschreven welk geluid ik dacht dat van de TR-808 kwam, maar welke klank ik het best vond.
Ik vond de verschillen miniem en de uitslag was 50/50. ;)

Daarna krijg je weer een hoop gezeik over de opzet van de test, de geluidskwaliteit van het gebruikte medium en als dan tot slot argumenten als: "je zult wel slechtere oren hebben" ben ik die discussies wel weer zat.
Ik heb ondertussen een hoop Aira spul in huis en ik ben met allen erg blij.

Over de Jupiter-X nog even.
Ik ben benieuwd of er alleen 'oude' instrumenten van ze in zitten.
Ik kocht de System-8 met het idee de klank en mogelijkheden van die oude bakken in huis te hebben, maar was zeer aangenaam verrast met het eigen model van de System-8.
Ik vind de Jupiter, Juno en JX prima modellen en heb er lol mee, maar de System-8 gebruik ik denk ik wel het meest.
 
sinew1958 Ik vind het inderdaad wel weinig controls voor die prijs. En als je dan toch zit te menu-diven kom je al snel bij de gedachte 'Hoeveel kost Roland Cloud en een midi-controller ook weer?'
 
De aluminium zijpanelen hoef je er in ieder geval niet los bij te kopen. :D
 
Het is jammer dat Roland in hetzelfde spoor blijft wat ze de laatste jaren doen terwijl het voor Roland niet moeilijk moet zijn om de Jupiter nu 'ns gewoon old skool analoog uit te brengen, dan ga je echt wat verkopen.
Nu geven ze volop de kans aan behringer om de bal voor open doel in te schieten en ik geef Uli geen ongelijk als hij dit gaat doen.
Ik wens Roland succes maar ben bang dat zodra Uli iets over een Jupiter gaat teasen dat de interesse voor deze Roland snel afneemt .
 
Ja dat zou Roland kunnen doen. Ze hebben tenslotte alle ontwerpen waarschijnlijk ergens in een archief liggen.
Het probleem is dan, waar laat ik hem produceren.
Er is nergens meer een productie straat te vinden die de print gaat voorzien van de onderdelen die toen werden gebruikt.
Nog afgezien van de verkrijgbaarheid van de 'orginele' onderdelen.
Dat wordt dan met de hand bestukken, wat er voor zorgt dat de prijs te hoog zal worden.
Dan nog de vraag hoeveel mensen deze synth zullen aanschaffen, dit zal mede bepalen of het een haalbaar project zal zijn.
Uiteraard zijn er nog wel wat meer dingen te bedenken waarom Roland dit nooit zal gaan doen.

René
 
Wat mij betreft prima dat Roland die oude analoge zooi niet meer herproduceert. Wegens bovenstaande redenen inderdaad vrijwel ondoenbaar voor een redelijke prijs. Ik moet overigens nog zien dat Behringer een acceptabele kloon maakt van de Jupiter8 als ze de Sh101 al niet 100% kunnen klonen.

Dat ze echter weer met dit soort kermisbakken komen is aan mij niet besteed. Iets als zo'n Hydra synth of Super6 kunnen zij toch ook maken? Daar loop ik persoonlijk warm voor maar ach, Roland zal wel weten wat voor hun het beste is en een hoop mensen kopen nog steeds hun produkten.
 
sinew1958 Ik vind het inderdaad wel weinig controls voor die prijs. En als je dan toch zit te menu-diven kom je al snel bij de gedachte 'Hoeveel kost Roland Cloud en een midi-controller ook weer?'

En de nieuwe ASM Hydra synth,dat gaat Roland een pak Xm's kosten.
 
Inmiddels is de product roadmap van Roland al bijna net zo voorspelbaar en belegen als de reacties hier.
 
Ik snap al die commentaren hier niet?
Ik heb nu bijna 3 jaar mijn JD-XA, geweldig apparaat. De mensen die deze hebben willen er niet vanaf over het algemeen.
Nu heeft Jexus weer een leuke demo gemaakt (2 delen) en ineens is het een hot item.

Ik heb de teaser eens goed geluisterd van Gattobus op de XM en ik weet nu al waar mijn aankomende bonus aan uitgegeven gaat worden, die XM komt er gewoon bij voor die prijs.
Alleen nu bedenken waar ik nog ruimte heb in mijn studio..................

En over Gattobus gesproken, ik ga toch echt binnenkort op bezoek in Italie, ik wil al die gear wel eens zien en uitproberen bij hem.


https://www.facebook.com/SoundyCreativeLab/
 
Volgens mij kunnen ze daarvoor gewoon bij Behringer terecht :D

Nee dat gaat niet werken, want Berhinger maakt niet gebruik van de originele onderdelen van toen.
Men maakt nu gebruik van SMD onderdelen die op de print liggen.
Vroeger werden de componenten door de print gestoken en met een golfbad soldeermachine vast gesoldeerd.

René
 
Inmiddels is de product roadmap van Roland al bijna net zo voorspelbaar en belegen als de reacties hier.

Dat lieg je kerel,niemand die heeft kunnen voorspellen dat dit zou uitkomen,niemand.Ik was eerlijk gezegd met verstomming geslagen,toen ik dit zag.Tuurlijk,eerste moment,weer een zoveelste remake van Roland,maar achteraf beschouwd,goeie zet,zeker de Xm.En de X zou ik zo al kopen gewoon voor die retro look,de X eraf en een 8 erop.:{
 
Roland heeft gewoon goede zaken gedaan met de ‘ABC’ techniek. Ik denk dat ze het goed hebben ingeschat door niet te concentreren op analoge remakes. Een klein deel van ‘de markt’ denkt aan niets anders dan, het overgrote deel kan het geen ruk schelen dat ze geen nieuwe analoge Jupiter of weet ik wat uitbrengen.
Vandaar dat Roland anno 2019 nog bestaansrecht heeft.
Maar Roland heeft wel degelijk geluisterd naar de analoogjes, zie bijvoorbeeld de system 500 modules.....Tijd en energie door Malekko en de naam en sound van Roland. Hebben ze goed geregeld hoor.

Ik bezit zelf overigens helemaal niets van Roland. Had in het verleden wel de alom geprezen DIGITALE jv modules. Man wat waren we daar allemaal toentertijd blij mee :D
 
Back
Top