Nog voornemens op muziekgebied voor het nieuwe jaar?

Duidelijk geen fan van Lindsey Stirling, zo te lezen. Zij combineert (e-viool) met o.a. synths.
Nee, grapje hoor. Ik vind viool best mooi. Mits inderdaad goed bespeeld, want viool klinkt akeliger dan de meeste andere instrumenten als iemand er naast zit :)
 
Ik ben nog steeds goed bezig in 2023! Thomann dropte een heel grote, zware doos dus ik heb de studio opnieuw bekabeld. Kabeltje of 100... Analoge mixer aangesloten, FX, multitracker, alle synths, complete MIDI setup. DAWless op een Atari als MIDI sequencer na. Alle MIDI synths zijn MIDI tempo synced, maar in principe is het idee dat ze via de sequencer nootjes gevoed krijgen.

De audio gaat nu naar twee patchbays. Eentje brengt elke insert van de mixer naar voren, handig. Een rackmixer met de inserts achteraan is anders ook wat nutteloos. Het was wel even zoeken naar een patchbay die inserts lust. Uiteindelijk gevonden dat Neutrik hier broodjes voor verkoopt.

De tweede patchbay is een beetje exotisch ingedeeld: links de mixer sends waarbij elke send 2 keer beschikbaar is. Dan alle FX inputs en outputs. Rechts alle mixer returns 2 keer beschikbaar. Met deze opstelling moét je patchkabels gebruiken; er is geen default aan de achterkant. Maar het voordeel is dat je heel flexibel bent qua mono/stereo. Door alles naar een patchbay te brengen kunnen de apparaten immers niet meer "voelen" of er 1 danwel 2 inputs gebruikt worden. Maar door elke send en return 2 keer beschikbaar te hebben, kan je dubbel mono uitsturen of een mono return naar 2 returns splitten.

Alles werkte van de eerste keer, ik begrijp het zelf ook niet. :) Sommige synths hebben wel een erg stil uitgangsniveau tov het gemiddelde. Anderzijds moet ik de sends stevig in toom houden of ze blazen de FX door de muur. Maar dat kan gelukkig allemaal vanaf het frontpaneel van de rackmixer. Uiteindelijk haalt de setup nét geen -280dB noise floor ;) maar ruim goed genoeg voor mijn hobbyhok. Als ik echt ruisvrij wou, moest ik ofwel héél duur gaan met een dergelijke analoge setup, ofwel ITB. In ieder geval neem ik nu multitrack dry op, dus er zou eventueel qua nabewerking nog heel veel mogelijk zijn.

Volgende stap is op zoek naar een synth die als masterkeyboard dubbele dienst doet. Ik weet wat ik wil hebben, maar vooralsnog worden ze iets te ver van huis aangeboden.

Andere volgende stap is de Atari van een optische muis en Gotek drive voorzien zodat hij een beetje gebruiksvriendelijker is.
 
In de juiste handen zijn alle instrumenten mooi. Naja behalve doedelzak ofzo.
En trompet. Dat vind ik echt een van de meest afschuwelijke instrumenten die er bestaan, zelfs als 'ie bespeeld wordt door een supertalent als Miles Davis of Dizzy Gillespie.
 
Zowat de enige keer dat ik de trompet een geschikt instrument vond, was een militair eerbetoon (solo) in een kathedraal. Eindelijk eens geen schel druk gedoe maar een sfeervolle klank in een minimalistisch arrangement.
 
De taptoe/last post kan wel mooi zijn ja. Maar dat nerveuze schelle getoeter dat je doorgaans hoort bij jazz en klassiek hoort krijg ik echt moordneigingen van.
 
Dat heb ik bij zowat alle jazz [jaahs]. Als het met elektrische gitaar is ipv blazertjes gaat het beter, maar eigenlijk moet ik net zo veel aan jazz slijpen om het goed te vinden dat ik stiekem gewoon bij blues uitgekomen ben.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ha ik smaakte de laatste blazers wel toen ik ze live zag… meer nog… ik hoop dat als ik de artiest boek hij zijn horny horns meebrengt :)
 
Ik ga nu vet inkrimpen, kan m’n kont niet meer keren en kom nergens meer aan toe. Morgen het eerste rijtje anamono’s en anapolys hier in de mp. Weer geen staatsloterij of nieuw hooihuis.
 
Ik ga nu vet inkrimpen, kan m’n kont niet meer keren en kom nergens meer aan toe. Morgen het eerste rijtje anamono’s en anapolys hier in de mp. Weer geen staatsloterij of nieuw hooihuis.
Heb dat in meerdere mate met soft- synth's dan met hardware.Voor je het weet heb je een er honderd en meer op je schijf.Vooral de cheap en free synth's,allemaal van m'n SSD gekegeld.Resultaat,meer met muziek bezig en minder stress.🤓
 
Beetje beside het topic maar om toch even te reageren op mensen die sommige instrumenten niet mooi vinden; ik vind elk instrument mooi en zeker als het met gevoel wordt gespeeld, je moet voor bepaalde muziek wel in de stemming zijn natuurlijk.
Neem bijv die trompet, hier Eric Vloeimans, dat klinkt toch prachtig als je van muziek houdt?
 
Back
Top