Nog voornemens op muziekgebied voor het nieuwe jaar?

Ik wil meer en veel aandacht besteden aan modular.
Oriënteren waar ik de gaten in mijn kast mee opvul en mijn begrip van het systeem verdiepen.
Ik wil minder aanschaffen en meer echt aan de slag gaan en de diepte induiken met de spullen die ik heb.

Oh ja, en dat ja... ;)
 
En ik blijf maar gaan met mijn voornemen om dit jaar actiever in de studio te zijn, en de studio meer op punt te zetten:

Vandaag heb ik de Atari ST omgebouwd. Optische muis, echt dag en nacht verschil. Een snel en goed reagerende muis met hoge precisie is gewoon een totaal andere ervaring. En dan een Gotek ingebouwd waarop ik slots heb voorbereid: vooraan Cubase (dus bij opstarten laadt hij die automatisch) en daar achter 10 slots vol zogezegd lege diskettes. Daar kan ik dus tot in de eeuwigheid songs op opslaan. Weg met het gepruts met onbetrouwbare diskettes, en geruisloos! Nuja, niet zooo belangrijk want daarnaast staat de HD recorder te blazen. :)

Op deze manier met de Atari werken (die ook nog op een goede LCD is aangesloten, een MIDI Merger aan zijn input heeft en een MIDI Thru box aan zijn output) lijkt het alsof je een moderne PC hebt, maar dan met de voor mij gewenste simpliciteit van een stokoude sequencer.

Ik moet wel zorgen dat ik tussen al dat gewerk door tijd maak om met de Wavestate bezig te blijven, of ik vergeet weer hoe die werkt. En blijven zoeken naar een Kingkorg in mijn buurt...

Oh ja, de grootste bron van brom in mijn studio gevonden en geëlimineerd: de Atari metronoom. :D Die laat ik dus maar uitgeplugd als ik hem niet echt nodig heb. Nu is het ruisniveau een stuk beter, nu is het in de lijn der verwachtingen van mijn apparatuur. (en van een analoge setup zonder peperdure spullen moet je geen wonderen verwachten)
 
Heb m'n eerste betaalde mix/master klus afgerond. Op naar meer!
Omgerekend per uur veel te weinig verdiend natuurlijk. Maar goed, het was dan ook de eerste betaalde klus en het was sowieso superleuk om te doen.
Niet dat ik hiervan wil leven, maar als bijverdienste is het echt wel tof.
 
Mijn voornemens zijn uitgekomen...tot dusver.Geen hardware synth.Maar met de komst van de nieuwe Yamaha,de groove desktop kan daar nog verandering in komen.
 
Afgelopen anderhalf jaar heb ik vooral met veel plezier door gitaarland gedwaald om te ontdekken wat daar allemaal te doen is en hoe het allemaal werkt. En hoe je dat kunt combineren met synths en elektronische muziek. Daar wil ik komend jaar mee verder, maar dan hopelijk wat gestructureerder en met wat meer tracks. Qua aankopen zie ik wel wat er op mijn pad komt. De boel staat hier inmiddels aardig vol ook.
Wederom geen bal van terecht gekomen :D
 
Ah....alvast een terugblik. Leuk!

Ik wil meer en veel aandacht besteden aan modular.
Oriënteren waar ik de gaten in mijn kast mee opvul en mijn begrip van het systeem verdiepen.

Dat is gedeeltelijk gelukt.
De gaten zijn nog niet geheel opgevuld, maar heb wel de 2500 set gecomplementeerd.
Hoewel ik er nog niet zoveel aandacht an heb besteed als ik had gewild ben ik daar niet heel ontevreden over.

Ik wil minder aanschaffen en meer echt aan de slag gaan en de diepte induiken met de spullen die ik heb.

Dat is tot me tot nu toe redelijk gelukt.
Afgezien van een tweetal modules, een Roland S1 en een Soma Ether zijn er geen zaken aangeschaft.
Met de aanschaf van een Iridium komt dat voornemen alsnog ernstig onder druk te staan. ;)

Verder wil ik meer dingen gaan afronden.
Ik heb de laatste weken wat kleine dingen gedaan en echt afgemaakt en dat wil ik zien vol te houden.
Ik wil mijn grote stop-motion clip een stevige impuls geven en hetzelfde geldt voor het 'album' waar ik al jaren mee bezig ben.

Dat is in zekere zin gelukt, maar niet helemaal op de manier die ik hier voorzag of hoopte.
Het is een hectisch jaar geweest met een tia en alle gevolgen daarvan en de aandacht lag dit jaar vooral in projecten rondom andere vormen van creatieve uitingen. Daar ben ik wel heel druk mee geweest en daarin heb ik veel goede stappen gemaakt vind ik zelf en ook dingen afgerond.
De clip heeft bijna geheel stilgelegen.

Ik wal al jaren iets muzikaals met het thema depressie, maar erg concreet werd dat nooit.

Veel concreter dan de tekst die ik al had is het ook niet geworden.
De muzikale omlijsting laat nog op zich wachten, maar in mijn hoofd ben ik er wel veel mee bezig geweest en goedbeschouwd is dat 'where the magic happens'.
In mijn andere creatieve uitingen speelt het wel een rol.

Ik doe nooit aan voornemens, maar door het hier zo neer te typen hoop ik dat het een reminder wordt om dit jaar een actiever jaar te laten zijn.

Dat is meer dan gelukt, zij het niet op de manier die ik van tevoren had kunnen bedenken.
Door een aantal gebeurtenissen heeft mijn leven een draai gekregen die ik niet voorzien had.
Daardoor ben ik op een hoop vlakken actiever geworden dan ik had kunnen denken.
Allereerst ben ik op het fysieke vlak actiever geworden om lichaam en geest weer in de conditie te krijgen die ik voor de tia had of zelfs te verbeteren.
Dat heeft allerlei zaken in gang gezet.

De belangrijkste is dat andere vormen van creatieve uitingen een belangrijke plaats zijn gaan innemen in mijn leven.
Daar is veel tijd en energie in gaan zitten, maar het bracht en brengt me ook veel.
Het is dus in veel opzichten een actiever jaar geweest dan ik dacht toen ik dit voornemen in januari schreef, alleen niet direct op muzikaal vlak.

Overigens ben ik op muzikaal vlak niet geheel passief geweest.
Muziek en het maken ervan blijven een belangrijk onderdeel in mijn leven en dat zal niet veranderen.
Ik heb de nodige tijd besteed aan het beter leren kennen van mijn spullen en dat blijf ik doen.
De komende tijd wil ik ook actief aan de gang met het boek van Allen Strange dat ik hier inmiddels in de kast heb staan.

Al met al ben ik tot nog toe niet ontevreden over 2023.
 
Ik heb het afgelopen jaar in ieder geval me aan één ding gehouden en dat was minder kopen; een Keystep Pro en 2 eurorackmodules is een keurige score vind ik zelf.
Dit jaar wel wat meer; een microfreak, pro-800 en een DM 12D en eurorack is meer dan de planning zo bij elkaar.
Komend jaar wil ik meer gaan doen met eurorack en in de loop van jan/feb/mrt wil ik in ieder geval verschillende modules erbij kopen waaronder 1 of 2 sequencers, de Brains van Behringer, in ieder geval enkele modules die zich goed lenen voor ambiënt en experimentele dingen zoals bijv Morphagene, Rings van MI of een kloon en Strymon Magneto en iets met lfo's en een usb to midi nodule om een keyboard aan te sluiten
Dat is ook gelukt alleen qua modules heeft het iets anders uitgepakt; de Brains is er niet gekomen en de usb to midi module ook niet, één sequencer is er bij gekomen en wat andere modules oa Maths en Nebulae V2 en nog wat ander spul en een Go case want m'n rackbrute werd te krap.
Dus ja het klopt wel qua planning alleen om nou te zeggen dat ik minder zou kopen da's niet echt het geval want met eurorack erbij is het aardig opgelopen; bij elkaar toch zo'n vierduizend uitgegeven maar goed; modular is geen goedkope hobby uiteindelijk.

Maar het wordt nog spannend voor de SF leden want nog even en Black Friday begint, iemand al GAS voor die dagen?
 
1) De WAV bank voor mijn electribe afwerken.

2) Oplijsten welke kabels etc ik nog nodig heb en zo de hele nieuwe studio aansluiten.

3) Dankzij bovenstaande eens echt nummers gaan bouwen en opnemen.

4) 1 synth aankopen. Niet meer tenzij de gelegenheid zich voordoet. En ook niks verkopen. Gebruiken wat ik heb.
1) gelukt.
2) Gelukt.
3) Mja op 1 schrijnwerkershand te tellen, maar gelukt.
4) Ahum. Maarrrrr ik gebruik nu wel wat ik heb! Alleen de Wavestate wordt nog een beetje verwaarloosd, daar moet ik wat meer in duiken.

Het lijstje voornemens voor volgend jaar begint ook al vorm te krijgen.
 
Mijn missie slaagt tegenwoordig.Beperken,beperken.Dat wilt niet zeggen, niets meer kopen.Het moet raak zijn.
Als er eentje binnenkomt, gaat meestal ook eentje buiten.De Gaia 2 ipv de argon8?De montage M6x ipv Prophet X?Allemaal hersenspinsels en d'r hangen daar wat.
 
Ha het enige dat gelukt is, is die paarse track maken. En die zal vast ook dienen voor de sf contest… verder wil ik zeker nog wat patchen op bakken. Maar of t op de ttsh zal zijn?? Heb al maaaanden zin om de korg ms muur terug te bouwen.
 
Hier een heel L*L verhaal....soort van brainstorm en plan.
Tja waarom zou ik dat op een forum dumpen ? :-)

- Meer zingen, spelen, drummen.

-Midibox sequencer afmaken..... bijna af....
-DLA2A afmaken, bijna af...

- Korg Volca modulars midi/io.... weet niet of er din midi inpast.....

-Liveset maken ( gitaar, cello, percussie, looper, Sp16, fx en synths )
Ook daar de Electra One bij.


- Electra One

ik wil dit jaar meer actief gaan ontwikkelen voor de Electra One.
Dus templates voor al mijn synths maken.
Bi-directioneel zodat je ook de patches kan zien.
Dan daarna alles op de iConnectivity MioXL midi interface aansluiten en dan 4 presets maken.

1, voor DAW - volle studio setup,
2, zonder computer sounddesign mode en
3, setup waar de SP16 en midibox seqv4 het centrum is.

Presets voor
- veel gebruikte plugins
- Ensoniq Mirage ( Masos en Soundprocess )*
- Ensoniq DP/4
- Yamaha DX11*
- TX/DX7*
- Korg Z1
- Pioneer SP16*
- MegaFM
- Korg Prologue ( alleen om patches the zien en op te slaan )
- Prophet 6*
- Roland JX301
- XV5080*
- Roland P330
- Pioneer AS1*
- Oberheim Matrix 6 ( alleen om patches the zien )*
- Analog Keys
- Sy22*
- Korg Volca modulars
- lunx aurora ( controlle voor de mixer, monitors etc )

* template is er al...
 
Ik ga gewoon doorkabbelen onder het motto "niets moet, alles mag". Lekker rustig wandelen door de ideeën jungle en af en toe iets leuks uitwerken. Waarmee ik dat doe, interesseert me minder. Hoe lang het allemaal duurt nog minder. Belangrijkste is er zelf blij van worden.
 
In 2023 staat in ieder geval weer één klassiek pianostuk op de planning.

Oh ja, dank voor deze reminder. :)
Als eigen muziek maken ff niet lukt moet je gewoon iets concreets gaan doen. Een instrument bespelen, of desnoods samples organisen of DAW templates maken ofzo.
 
Het is een hectisch jaar geweest met een tia en alle gevolgen daarvan (...)

Al met al ben ik tot nog toe niet ontevreden over 2023.

Goed om te horen. Lijkt me dat het geen gemakkelijk jaar was als je dat hebt gehad, mooi dat je toch tevreden bent.

... vooral iets gaan doen als ik tijd/energie heb. ... Alles misschien in één keer live op te nemen.

Wat dat betreft een slecht jaar, tot nu toe. Mantelzorg slokt nog meer tijd en energie op dan het al deed. Maar goed, je moet nooit opgeven. Wat betreft het tweede uit bovenstaande zelfcitaat, ik denk erover om dit nog wat verder te versimpelen. Met een looper, bijvoorbeeld. Eerst m'n Zoom R8 onder een dikke laag stof vandaan halen (figuurlijk, niet letterlijk ;)) want die kan ook dat soort dingen. Maar de Zoom is niet het meest gemakkelijke apparaat, dus misschien is een dedicated looper pedaal wel handiger. Hoe de Zoom werkt is wel een beetje weggezakt, dus kan zijn dat ik gewoon er weer even mee aan de slag moet. Lukt dat, dan heb ik ook wat meer budget voor een instrument om daarmee te gebruiken. Doel is om wat sneller toch iets van een resultaat te krijgen. Hoeft niet perfect te zijn, het is voor het vastleggen van ideeën, wat te jammen, om een demo van een nummer aan een ander te kunnen laten horen.
 
1. kids
Julie speelt wel eens op de cello. haar wat meer leren, stimuleren.
Heb de meiden de bliblox mpc en die synth laten zien en dat vonden ze wel tof .


2. weer veel jammen, zingen, improviseren, op straat spelen, met andere spelen.

3. muziek theorie

* de aller grootste opgave zijn een aantal dingen die hier staan en weinig gebruikt worden de deur uit doen.
- ensoniq mirage
- pioneer as1
- keystep pro
- ensoniq dp4
- microcosm

natuurlijk meer muziek maken
Nou de kids hebben geen zin in muziek en ga ze niet pushen.
- microcosm en keystep zijn de deur uit.
De Ensoniq Mirage en DP4 en AS1 worden veel gebruikt.
 
Ik heb nog geen enkele synthesizer of groovebox gekocht dit jaar.. het is bijna een wonder.. :D Ik heb me dit jaar het meest vermaakt met gitaar en ga daar lekker mee door.. nieuwe riffjes en speelstijlen proberen.. of eigenlijk proberen bestaande liedjes uit te voeren met gitaar.
Dit hieronder begon 'n paar avonden terug.. tekst zit er nog niet in.. maar zo leuk om te doen dit.. je zit echt in een bepaalde groove ofzo.. :)

 
Back
Top