NFT's omarmen of afstoten?

Misschien mogen dit soort discussies wel op dit forum maar als je antwoorden wil hebben van mensen die er meer verstand van hebben kan je deze topic beter op een forum voor beleggers plaatsen. Dat was meer wat ik bedoelde
 
Kans op geld he 🤷🏼‍♂️

Ondertussen ligt de NFT markt op z'n gat, dus of ze nogsteeds blij zijn met die keuze...

Ondanks de extra info blijft het een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Crypto in het algemeen is nog altijd een manier voor investeerders om geld te verdienen met speculeren. En NFT's hebben nu eenmaal dat component er aan vast. Het gaat altijd via crypto.

Niets mis mee als je er vertrouwen in hebt dat het de toekomst is voor bepaalde nog ongedefinieerde zaken, maar vooralsnog is het een systeem waarmee je risicovol investeert in de hoop op snelle winst. Met helaas voor veel mensen desastreuze gevolgen, want er zijn altijd verliezers.

Nou... een probleem met artiesten die niet genoeg betaald krijgen door 'labels', de middle man, wordt toch wel getackeld met het blockchain, nft concept...

En als artiest kun je exclusives aan gaan bieden aan 'fans', je kan nft-houders bepaalse kortingen geven, meetups organiseren... door verkopen van nft geeft de artiest automatisch een royalty, je kan crowdfunden middels nft/blockchain, door de 'fans' dan mee te laten investeren in een album bijvoorbeeld en ze ook mee laten verdienen met de opbrengsten...

En dan nog niet te spreken uiteindelijk over een bijvoorbeeld spotify-achtige dienst waarbij je alleen de artiesten betaald die je luistert... etc. etc. etc.

Het schept in mijn ogen een hoop extra mogelijkheden voor de artiest om meer in eigen hand te houden, en minder voor labels... blockchain is uiteindelijk voornamelijk een cut-the-middle-man idee
 
En wie gaat de blockchain dan beheren? De kaboutertjes?!? of komt er weer een hele kliek aan startups die dit concept gaan vermarkten aan artiesten?
beheerd een 3e partij alsnog je nft’s en een nft is nog steeds geen fiat.
 
Hadden we nu Chriet nu nog maar, die had het eventjes kunnen duiden allemaal en/of het toekomst heeft :)
 
1664880083692.png

"Duh bloktjeeen maakt chebruhk van mikgopgocessogen ontwikkeld door gaketcheleegden..."
 
Nou... een probleem met artiesten die niet genoeg betaald krijgen door 'labels', de middle man, wordt toch wel getackeld met het blockchain, nft concept...

En als artiest kun je exclusives aan gaan bieden aan 'fans', je kan nft-houders bepaalse kortingen geven, meetups organiseren... door verkopen van nft geeft de artiest automatisch een royalty, je kan crowdfunden middels nft/blockchain, door de 'fans' dan mee te laten investeren in een album bijvoorbeeld en ze ook mee laten verdienen met de opbrengsten...

En dan nog niet te spreken uiteindelijk over een bijvoorbeeld spotify-achtige dienst waarbij je alleen de artiesten betaald die je luistert... etc. etc. etc.

Het schept in mijn ogen een hoop extra mogelijkheden voor de artiest om meer in eigen hand te houden, en minder voor labels... blockchain is uiteindelijk voornamelijk een cut-the-middle-man idee
Grotendeels kan dit al met services zoals Bandcamp en Gumroad. Iets wat ik momenteel al doe als artiest. Exclusives aanbieden is een vorm van artificiële schaarste aangezien het om iets digitaals gaat in dit geval. Persoonlijk spreekt me dat niet aan. Dan liever een tastbare collectible. Je kunt nu ook al een cap zetten op het aantal verkopen van een digitaal product. Sure, geen grip op dat het verspreid wordt (al zou je theoretisch gezien dit kunnen afvangen door middel van een contract).

Albums Crowdfunden en fans mee laten verdienen etc. klinkt allemaal erg leuk. Maar crowdfunding kan al. En het doel zou moeten zijn de muziek, en niet dat mensen mee kunnen verdienen aan die muziek. Tenminste, zo zie ik dat. Kunst gaat dan dus nog meer om geld in plaats van om de kunst. En dit zie je eigenlijk al vanaf het begin van de NFT. Meuk die schaars wordt gemaakt en veel waard is. Oftewel simpelweg een nieuwe manier om te investeren in iets en snel geld te harken.
Veel mooier om fans de kans te bieden om een donatie te doen in ruil voor directer contact met de artiest of samples etc. Patreon achtig. Iets wat dus ook al mogelijk is en waar geen blockchain voor nodig is.

En dit alles gaan alleen werken als er een enorme groep mensen dit gaat gebruiken. En daar ligt vooralsnog het probleem. En al sinds de begin dagen en zonder echte verandering. Namelijk gebruiksvriendelijkheid.

Als je meer connectie wil met een artiest kun je binnen een halve minuut een Patreon account aanmaken en subscriben. Zelfde op YouTube. Bij iets als Gumroad hoef je op zich niet eens een account te hebben. Je kunt gewoon iets kopen. Enter NFT: neem gerust maar een uur van je tijd om door de hoepels te springen om enerzijds überhaupt te snappen waar je geld naar gaat overmaken en het hele proces on dat te doen.

Het hele idee is nobel. Cut te middle man. Alleen zijn die mogelijkheden er allang en zonder block chain. Je betaald alleen voor het gebruik van een service wat me toch vrij logisch lijkt. En die nemen veel zorgen uit handen zoals het hanteren van BTW etc. Het enige echte voordeel dat blijft is het nog steeds verdienen aan doorverkopen aan derden. Maar daarvoor moet het platform gigantisch zijn om dat als indi artiest viable te kunnen maken.
 
Laatst gewijzigd:
Op blockchain gaan de items nog steeds in je wallet staan, en op zijn minst collectors waarde hebben.
Niemand kan aan die items behalve jij, en jij hebt de 'rights of ownership' er op.

En als je een spel beu gespeeld bent: hoppa, verkopen naar de volgende fan.
Via een veilige, blockchain verified transfer van jouw wallet naar de koper .. done, clean, decentralized, no fuzz.

Dat is een van de antwoorden ..

Een andere take:

Ben jij eigenaar van je World of Warcraft goud, of is dat Blizzard/Activision (de firma achter WoW)?
Ben jij eigenaar van je Runescape goud, of is Jagex de uiteindelijke eigenaar?

Inderdaad ..

Idem met je account .. op blockchain staat alles op JOUW wallet.
Jij bent de enige eigenaar hiervan.

Klopt - een game is altijd gecentraliseerd.
Maar veel aspecten eraan kunnen gedecentraliseerd worden - enter: NFT's.
Emmanuel23 :-)

Je wallet bevat GEEN NFTs!
Echt dit hoor ik zo vaak op meetups, "web3" events en mensen bevatten niet dat de huidige generatie NFTs niets meer zijn dan IOU lijstjes in een smart contract.

Een NFT smart contract bevat een lijst, waar voor elke NFT ID een wallet adres gekoppeld is, verder bevat het NFT contract een functie die een URL geeft waar de NFT metadata geparkeerd staat. Vaak is dat op web2 storage (een webserver, amazon S3) en soms op IPFS of arWeave.
Als zo'n smart contract volgens de standaard opgesteld is (721 / 1155 meestal) en de source code publiek is op etherscan, dan kan je er van uit gaan dat er geen hidden functies in zitten om je NFT afhandig te maken.

Maar ondanks het feit dat het ethereum netwerk decentraal is, is het NFT smart contract onder centraal beheer van 1 of enkele accounts. Dus niks decentralized.
Waar is je bezit als ze besluiten het smart contract op pause te zetten, te killen of gewoon de hosting op te zeggen?
Precies! Het enige wat je "bezit" is een regel in een on-chain lijstje dat zegt dat jouw wallet gekoppeld is aan NFT ID 123.

En verder, ook altcoins (erc-20) leven in smart contracts en niet in je wallet.
Om zowel NFTs als altcoins te verzenden / ontvangen moet je met het smart contract voor het specifieke token praten.

Ik vind het hele gave technologie en altcoins en NFTs zijn het topje van de ijsberg qua wat er mogelijk is. Maar vooral met de huidige NFTs, dit is totaal niet de eindbestemming.

Voor licensing doeleinden bijvoorbeeld zie ik meer in self-contained NFTs, die hun eigen smart contract zijn met embedded licentiegegevens die werken met een bijbehorend licensing smart contract.

-C-
 
Je bent niet eigenaar van het item, maar van de specifieke referentie naar het item ;)

De NFT bevat NIET het item (ik neem aan dat je dit wel snapt, maar uit je bewoordingen komt dat niet naar boven. voor anderen wellicht verwarrend dus)

Als die servers down gaan zijn ook alle items weg en is die NFT (de referentie naar de items in de blockchain) dus ook niks meer waard.
Precies dit!

(sorry zat al op reply te rammen voordat ik de andere posts las lol)

-C-
 
Dat inderdaad. Echt enorm kansloos dus.

En dit ook


Het is vooralsnog niets meer dan een manier om voor een selectief groepje schaamtelozen om snel geld te harken. Ik wacht nog wel even tot er een echt belangrijk en interessant, niet puur op geld belust probleem gevonden wordt voor deze oplossing ;)
 
Maar bij succesverhalen van iemand die met zijn kunst €69 miljoen verdiend is het ook niet goed ;)
 
Toch eens even verder over lezen, Sjeff.
A: dat was heel vroeg, niemand vangt nog zoveel voor hun NFT's
B: die speelde onder één hoedje met de eigenaar van de exchange. Het was overduidelijk een actie om een hoop hongerige kunstenaars te overtuigen om hun geld erin te pompen zodat anderen konden cashen.
 
Back
Top