NFT's omarmen of afstoten?

"Doe je eigen onderzoek"

Alsof mensen goed kritisch kunnen denken...



Nee dus.

Koop dit boek, het is het geld meer dan waard.
550x839.jpg
 
Wat ik mis in deze discussie, is dat men niet erkent dat fiat geld meer fouten in zich heeft dan crypto.
- De Euro / Dollar / Pond en eender welke centrale-bank gecontroleerde fiat munt, hebben ondertussen 99% van hun waarde verloren .. om slechts 1 aspect te noemen.
 
Maar ik begrijp jullie wel hoor. Er zit een behoorlijk risico in en het inbeeldingsvermogen vergt nogal wat. Dat ging zelfs op voor nobelprijs winnaar Paul Krugman die het internet als een hype zag. En voorspellingen zijn makkelijk te maken. Ik zou ook een voorspelling kunnen doen en willen zeggen dat digitale muziek en kunst ten dode is opgeschreven met de komst van A.I.. Is dat erg , neu... bij mij gaat het om de persoonlijke beleving van muziek maken. En misschien komt er wel fantastische muziek uit A.I. naar voren .

Wat me alleen opvalt is dat het zoveel gevoelige snaren raakt en dat begrijp ik niet helemaal. Als je er niet aan mee wil doen , prima, maar begrijp dat andere mensen hier wel de potentie van in kunnen zien en respecteer dat. Zonder gekkies geen vooruitgang,

:mega:
 
De gevoelige snaren lijken toch vooral bij de gelovigen te zitten hoor :D Ik zie voornamelijk redelijk objectieve beschouwingen waar behalve 'jullie snappen het niet lol' niet echt inhoudelijke repliek op komt. Verder waag ik mij niet aan voorspellingen, ik kijk alleen naar wat er nu is en waar we vandaan komen.
 
Wat ik mis in deze discussie, is dat men niet erkent dat fiat geld meer fouten in zich heeft dan crypto.
- De Euro / Dollar / Pond en eender welke centrale-bank gecontroleerde fiat munt, hebben ondertussen 99% van hun waarde verloren .. om slechts 1 aspect te noemen.
Je ziet dat als een feit, dat fiat meer fouten heeft ten opzichte van crypto. Maar daar zijn de meningen dus over verdeeld. Een feit is het zeker niet. Een feit is dat het een stuk veiliger is om een euro een euro te laten zijn ten opzichte van een euro een crypto te maken.
 
Maar ik begrijp jullie wel hoor. Er zit een behoorlijk risico in en het inbeeldingsvermogen vergt nogal wat. Dat ging zelfs op voor nobelprijs winnaar Paul Krugman die het internet als een hype zag. En voorspellingen zijn makkelijk te maken. Ik zou ook een voorspelling kunnen doen en willen zeggen dat digitale muziek en kunst ten dode is opgeschreven met de komst van A.I.. Is dat erg , neu... bij mij gaat het om de persoonlijke beleving van muziek maken. En misschien komt er wel fantastische muziek uit A.I. naar voren .

Wat me alleen opvalt is dat het zoveel gevoelige snaren raakt en dat begrijp ik niet helemaal. Als je er niet aan mee wil doen , prima, maar begrijp dat andere mensen hier wel de potentie van in kunnen zien en respecteer dat. Zonder gekkies geen vooruitgang,

:mega:
Wat nap al zegt.
Als er een tegengestelde mening gegeven wordt is het ofwel haat of een gevoelige snaar of zelfs disrespect naar mensen die er wel in vertrouwen?

Het lijkt er meer op dat een gedegen inhoudelijke discussie niet echt meer van deze tijd is. We hoeven elkaar nergens van te overtuigen toch? We hebben een ander beeld van crypto en het kan interessant zijn om daar over te praten. Dat lijkt me een stuk constructiever dan de aanname dat "jullie het niet snappen" en "haat hebben" etc.

Vooral het blijven roepen dat men er geen verstand van heeft is een beetje jammer. Dat suggereert namelijk dat je er enkel verstand van kunt hebben als je er wél in vertrouwd. Das toch gek, niet?
 
Waar zou je inhoudelijke repliek op willen hebben? Dan probeer ik dat te beantwoorden.
Waar ik er naast zit in mijn opmerkingen/observaties in deze draad, met onderbouwing en bij voorkeur een gerenommeerde bron die geen Crypto evangelist is.
 
Waar ik er naast zit in mijn opmerkingen/observaties in deze draad, met onderbouwing en bij voorkeur een gerenommeerde bron die geen Crypto evangelist is.
Nou, komt dat mooi uit want ik heb tijd over vanavond :D
Mocht ik iets vergeten zijn laat maar weten. Ik heb geprobeerd wat gerenommeerde bronnen erbij te halen. Maar let op, andersom geldt het ook. Mensen die denken 'de boot gemist te hebben' kunnen verbitterd zijn en juist tegen bitcoin zijn.

Ondanks dat ik het principe van blockchain technologie heel interessant vind, heb ik niets met de hele windhandel in crypto en NFT's,
Ik heb ook niks met crypto en NFT's. Daar zijn/komen andere technologieën voor zoals bitcoin en verifiable credentials en DID's.
om nog maar te zwijgen van de enorme hoeveelheid energie die letterlijk verspild wordt aan het kraken van codes om een paar bitjes te verplaatsen met geen enkel ander doel daar makkelijk en snel rijk mee te worden.

Dit is m.i. te suggestief. Er wordt inderdaad energie gebruikt maar is dat verspilling?
Ik denk dat ieder voor zichzelf mag bepalen wat verspilling is. Is kijken naar de kardashians op tv energieverspilling? Is de wasdroger een energieverspilling? Is muziek maken met 10-tallen synths voor eigen vermaak energieverspilling? Zo zijn er nog tal van andere voorbeelden.

Daarnaast zijn er initiatieven om het energieverbruik te verminderen. Een goede usecase wat zichzelf al heeft bewezen is het verminderen van methaan door gasflaring met minen tegen te gaan.

Nic Carter heeft veel geschreven hierover: Topics - Nic Carter
Maar als je die niet vertrouwd dan misschien hier? 3rd Global Cryptoasset Benchmarking Study - CCAF publications - Cambridge Judge Business School

Ergens hoop ik nog steeds dat die hele hype instort als een kaartenhuis want behalve het voeden van hebzucht en witwassen zie ik tot dusver maar weinig real world toepassingen.
Bijv. een toepassing als betaalmiddel? In situaties waar censuur speelt (zoals bijv het stopzetten van donaties aan wikileaks) heeft bitcoin een aardige rol gespeeld. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan het lightning netwerk wat private bijna gratis transacties met een enorme throughput mogelijk maakt. Is het al helemaal perfect? Nee, protocollen bouwen kost tijd. Kan wel 20 jaar duren. Net als het TCP-IP kan je de architectuur van bitcoin ook zien als een met meerdere lagen en meerder applicaties zie:
Dat je je karakter mee kunt nemen van het ene spel naar het andere moet hoe dan ook in de spelomgeving door de ontwikkelaar / uitgever ondersteund worden, dus of je nu een NFT of account gebruikt die je kunt migreren maakt dan niet zoveel uit lijkt me.
Hier ben ik het geheel mee eens. NFT's vereisen vertrouwen van de uitgever. Als de uitgever NFT's wilt bijmaken en jouw NFT wil devalueren dan staat niks ze in de weg.
Nadat het WWW beschikbaar kwam en eenvoudig toegankelijk werd, zagen de meeste mensen het potentieel toch wel heel snel. Dat er een paar luddites naastzaten bewijst natuurlijk helemaal niets. Het hele blockchain verhaal is daarentegen na meer dan 10 jaar toch nog steeds een beetje een oplossing dat een probleem zoekt.
Bitcoin is een protocol. Dat je er nu toevallig in kan investeren zegt niet dat het al af is qua applicatielagen etc..
TCP/IP is van 1983. Bekijk Bill Gates eens hier in 1995 ( 12 jaar later).


Behalve speculeren om snel rijk te worden zijn er bij mijn weten nog steeds geen praktische toepassingen waar de gemiddelde mens iets aan heeft.
Klopt. Maar je kan er nu al in investeren. Dat is het verschil met het internet in 1983. Als je daar een stukje van kon kopen, had je dat dan in 1989 gedaan? Achteraf is altijd makkelijk praten.. Pas op want het wordt alleen maar gebruikt door pedo's en wikipedia gaat nooit werken.
De huidige graaicultuur die in de cryptowereld dominant is. Lees een artikel van de gemiddelde crypto'analist' en het is meer een horoscoop dan wat anders met hun gestaar naar grafieken en jargongelul als 'bear' en 'bull' markten enzo.
Ik weet het, Ik erger me er mateloos aan. Mensen zien dollartekens in de ogen en investeren zomaar in iets omdat anderen het zeggen of omdat de koers trending is. Veel van deze projecten zijn ruis en zijn er inderdaad op uit om de oprichters rijk te maken.
De techniek van de blockchain is interessant.
Dat dacht ik ook maar er blijven steeds minder nuttige toepassingen over omdat het gewoon in de meeste gevallen niet efficient is.
Banken zijn tenminste nog aan regels gebonden, staan onder toezicht en kennen een garantiestelsel.
Garantiestelsel is fictief. Dat is meer om vertrouwen te wekken voor de banken. Zie video van belgische minister van financien die ergens rondzwerft. Leuk om te zien. Daarnaast zijn alle crypto exchanges in nederland gereguleerd door DNB hoor.
Wat me overigens ook opvalt op social media is dat de grootste adepten van crypto ook opvallend vaak pro-Putin, pro-Trump en anti-liberal zijn. Waarschijnlijk een mix van extreem rechts, liberatisme en complotdenken (financiele preppers?). Niet het soort lui die ik op mijn feestjes uit zou nodigen in elk geval.

Dat zijn degene die op tv en social media het hardst roepen en waar je het minst naar moet luisteren. Dat zorgt vaak helaas ook voor dat negatieve beeld. Probeer developers te volgen of goede analisten of podcasts.
Het verschil wat mij betreft is dat Linux al vanaf dag 1 een duidelijke use case en toepassing heeft,
Bij jou misschien maar voor heel veel anderen had open source software geen toekomst.
 
Ik ga dat eens rustig lezen. Sowieso respect dat je de moeite genomen hebt om dit allemaal op te schrijven/op te zoeken.
 
Echt onderzoek doe je met een gezonde dosis confirmation bias en Dunner-Kruger effect natuurlijk.
En wat de meeste mensen zich niet beseffen is dat het Dunner-Kruger effect geld voor letterlijk iedereen.
In 1 korte zin: Je weet/begrijpt niet dat je iets niet weet/begrijpt.

Net zoals logische drogredenen voor iedereen gelden.
Een hoge intelligentie werkt zelfs tegen je als het om drogredenen gaat. Zie mijn post 1tje boven die van Nap.
In het kort: Ik ben een hele slimme en succesvolle wetenschapper op gebied X. Dus heb ik ook verstand van gebied Y. :stupid
 

Zo'n actie vind ik echt belachelijk/triest. En dat er dan blijkbaar kopers voor zijn...
Doet me denken aan die vernieling van historische Buda beelden in Afghanistan.
 
“People may see it as I destroyed it. But I didn’t,” Mobarak said. “This way I am bringing it to the world. I am letting everybody see it. I think it does more good for the world and makes a statement rather than just sitting in someone’s private collection.”

Als je echt mensen wilt helpen, verkoop dan gewoon de tekening (geschat op $10.000.000,00) en geef het geld bv aan goede liefdadigheidsinstellingen.

Frida Kahlo's etherscan. Dit is de man die de tekening verbrande (als het de echte tekening was). Nu snap je wel dat hij wat extra publiciteit wilde.
 
Oke, maar wat heeft dit met muziek NFT's te maken?..
Kunst mag geld waarde hebben en eigenaars hebben, maar het is ook cultureel erfgoed, vernieling kan ik me niet in vinden.
Niet voor religieuze, NFT, financiële of wat voor reden dan ook.

Omgekeerde geld ook natuurlijk, opzettelijk vernielen van digitale kunst om wat voor reden dan ook is onacceptabel.
 
Back
Top