Uitdunnen of opnieuw kopen en wat niet meer?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.038
Locatie
Apeldoorn
Ik heb vandaag m'n preorder voor de Behringer 2600 afgezegd, niet vanwege de Swing hoor maar omdat ik nu al wat hardware op de plank heb staan die ik (te) weinig gebruik.
Dus ik zit nu in een fase van wat doe ik nog weg en wat ga ik eventueel aanschaffen met al die leuke synths die er de laatste tijd bijkwamen of nog aankomen?
Ik zit dan afwegingen te maken tussen wat ik veel gebruik en wat niet maar ook wat complementeert elkaar in een setup en wat nodigt me uit om lekker mee bezig te zijn?
Zomaar wat vragen die dan in me opkomen om keuzes te maken en ik ben ook wel benieuwd wat jullie zouden wegdoen of kopen?
Wat ik in ieder geval voor nu wil houden is de Deepmind, m'n Blofeld, Neutron, RD-8, Boog, Arturia Spark omdat ik vind dat die allemaal bepaalde eigenschappen hebben en sounds maken die ik zowiezo lekker vind.
Deze hardware zou ik ook weer opnieuw kopen als ik opnieuw zou beginnen.
Waar ik over twijfel is de BS 2 en de Minibrute 2s en wat ik eventueel weg wil doen is de Ultranova, Uno synth, SE-02 en TR-8 omdat ik ze (te) weinig gebruik.
Wat midicontrollers betreft Beat Step Pro, APC keys 25 en de Keystep blijven ook omdat ik ze gewoon handig vindt, misschien doe ik m'n Impulse 49 wel weg want die neemt wel veel ruimte in.
Pas als ik klaar ben met deze keuzes wil ik weer nadenken over iets nieuws zoals bijv die 2600 of iets anders of misschien wat uitbreiden met een paar leuke eurorack modules erbij
Als jullie zouden uitdunnen wat doe je dan weg of als je opnieuw zou beginnen; wat zou je kopen en wat niet (meer) en hoe zou je setup er uitzien?
 
Heb je de ruimte nodig? Zet het tijdelijk op zolder. Heb je het geld nodig? Dan is verkopen een optie. Ik heb alleen nog maar gear verkocht die ik had vervangen voor iets beters (interfaces, monitors, dat soort dingen). Ik ken diverse mensen die spijt hebben dat ze bepaalde synths hebben weggedaan.
 
Volgens mij heb je voor jezelf de keuze al gemaakt toch? Denk dat de meningen hier daar weinig aan veranderen :) Maargoed, ik zie ook weinig meerwaarde in de synths die je weg wil doen. Als je wil uitdunnen zou ik denk ik 1 goede analoge synth (zou de deepmind kunnen zijn), 1 wavetable synth, een drumsynth (spark) en een monosynth (boog) houden. Ik zou dan alles hands-on willen, dus iets als een blofeld zou ik dan vervangen voor iets meer hands-on (bv Peak)
 
Opnieuw beginnen? nee dank u :)
Loop ook te azen op de 2600 maar houd me in.

Zet idd alles waar je denkt vanaf te raken op zolder.

Sommige apparaten moet je je op foccussen en diep in raken. Dat vergeet een grote groep koopgrage figuren nog wel eens.
Dus een apparaat wat je bijna niet hebt gebruikt en niet echt kent heeft tijd nodig voor je kunt oordelen.

Vraag je ons nu welke apparaten jij weg moet doen?
Ik ken alles wat je hebt en heb een mening maar geen goede ivm met weinig speeltijd.

Mijn Blofeld Keys heb ik weggegeven. Kapabel maar klonk als een plugin. Erg goed keyboard,

De Boog, Deepmind, BS2 zou ik houden. De rest zou ik naar Tjechie versturen :)
 
Vraag je ons nu welke apparaten jij weg moet doen?

Nee, ik vraag in m'n laatste zin wat jullie zouden doen als jullie moeten uitdunnen of opnieuw beginnen maar waarschijnlijk ben ik wat onduidelijk?
Ik vraag geen advies maar geef mijn eigen situatie en ideëen daarover als voorbeeld hoe ik daar momenteel naar kijk.
Ik vroeg me daarbij af wat anderen zouden doen met hun eigen setup als ze zouden moeten uitdunnen of opnieuw moeten beginnen.
Wat zouden jullie wegdoen van jullie set up en wat hou je?
Zou je precies hetzelfde kopen of zouden sommigen bepaalde hardware niet meer aanschaffen?
 
Ah ok das duidelijk.
Bare minimum:
- DAW
- push
- korg Prologue ( poly synth en master keyboard)
- Anton di maria adl600 ( pre-amp )
- 1x motu ultralite mk3 hybride
- yamaha hs8 ( monitors )
- zero sl mkii ( controller )
- Eurorack Modular
- Denon drs810 cassette
- senheiser hd25
- Behringer Model D of Pro 1 50/50
- 1 cabinet Peavey winsor studio
- spring verb
- memory boy delux bbd delay
- tc electronics para eq
- elektrische en akkoestische gitaar, bas, cello, drums
- 2x sm57, beta 87a
- Beyerdynamic dynamische mic
- Akg C4000 ( mk1)

Als ik moet uitdunnen gaat dit weg maar alleen omdat het moet:
Ensoniq mirage
wem copycat
XV5080
Oberheim Matrix 6 met controller
2x yamaha sy22 ( zag die net ook in Ray Keith studio staan)
Yamaha DX11
Ensoniq dp4
Yamaha sp90II
Klark dn410 stereo buscompressor
Yamaha tg33
zoom ms4
Headphone amp ha8000
2e winsor studio
oakland electrische gitaar
2 patchbays
beyer shotgun mic
roland JX305
pdx3000 midi pitch turntable
Senheiser hd280
Roland p330
2x xtra motu ultralite
zooi fx pedalen

Deze zou ik niet opniew kopen:
Op1
Korg volca kick
Boss Dr220
miditech usb host
Kenton midi host
Blofeld
Behringer meetmic
2x mc303
 
Vind het ook wel eens lastig met al dat moois dat uit komt om me in te houden, gelukkig lukt dat steeds beter :). Wat voor mij het belangrijkste is de lol die ik er mee heb. Daardoor heb ik nu een setup om me heen gebouwd die heel hands on is met synths die gelijk een goed resultaat geven, maar waar je jezelf ook lekker in kan verliezen.

Ik heb wel eens getwijfeld om mijn analog keys van elektron weg te doen, maar vind dat daar veel te weinig voor gegeven wordt op het moment. Verder heb ik een JU-06 die weg kan door de komst van een JX-8P (juno 106 vind ik te duur), maar ook daarvan is het me het niet waard wat er voor gegeven wordt. Dan is het een luxe natuurlijk als je iets gewoon kunt houden. Ik gebruik vooral mijn eurorack 6u van Arturia de laatste tijd om te kopen/verkopen, dus dat tempert de GAS een beetje. Ik vind de tip van flyweight wel een goede, zet wat je denkt willen verkopen eens een tijdje op zolder, als je het na een tijdje niet mist weet je dat het weg kan :). Das ook een goede producer tip trouwens, als je een spoor niet goed in de mix krijgt, zet hem op mute. Als je hem na een tijdje niet mist: delete!
 
Als ik moet uitdunnen gaat dit weg maar alleen omdat het moet:
Ensoniq mirage

Dta je die zou wegdoen.
Ik ken 'm niet echt hoor maar ik begrijp van allerlei media (clips en reviews) dat er tegenwoordig niet echt een alternatief voor is.


zet wat je denkt willen verkopen eens een tijdje op zolder, als je het na een tijdje niet mist weet je dat het weg kan


Bij de genoemden staan er een paar die al meer dan een half jaar tot een jaar niet gebruikt zijn en ik hoef niet te verkopen vanwege geld dus het kan naar zolder als het zou moeten, het staat nu in een rek aan de zijkant van de kamer.
Maar ik kan het een beetje moeilijk voor mezelf verantwoorden om nieuwe dingen te kopen als ik bijv nog 4 synths op zolder heb staan, vandaar ook die 2600 preorder die ik afzeg.
Ik zou het een beetje decadent vinden voor mezelf als ik alles zou houden (ik heb 't afgelopen jaar al een paar dingen verkocht) wel steeds nieuwe gear kopen en dan over wat jaren een klein museum zou hebben.
En die 2600 komt er nog wel hoor maar eerst maar 'ns m'n setup op orde brengen.

Ik gebruik vooral mijn eurorack 6u van Arturia de laatste tijd om te kopen/verkopen, dus dat tempert de GAS een beetje.

Ik heb er ook een, da's voor jou de manier om zo nu en dan een module te kopen/verkopen om zo om te gaan met een addiction? ;)
 
Ik zou het een beetje decadent vinden voor mezelf als ik alles zou houden (...) wel steeds nieuwe gear kopen en dan over wat jaren een klein museum zou hebben.

Mwah, zolang je niet in Junkie XL-territorium komt? :D

Ik zou er voorzichtig mee zijn om dingen te verkopen, een halfjaar of jaar, het is nog niet heel lang. Kan zijn dat je na iets langere tijd toch een idee krijgt waar je het goed voor kunt gebruiken. Zou de termijn gewoon wat langer maken, als dan inderdaad blijkt dat de kans maar klein is dat je het gaat gebruiken, kun je het alsnog verkopen.
 
Ik heb recent mn setup wat verkleind. Ik vind ongeveer 5 synths wel genoeg. Met meer verlies ik het overzicht en heb ik geen tijd meer om de apparaten goed te leren kennen.
Ik vind vooral sounddesign leuk en wil de resultaten daarvan als presets kunnen opslaan. Dus ik heb alles waar dat niet kan weggedaan, op mn eurorack setup na.
Maar als je anders werkt of meer tijd hebt kan ik me voorstellen dat je met meer of juist minder synths fijner werkt.
Wat voor mij trouwens het meeste verbetering gaf was dat ik mn audio interface met 24 inputs heb ingeruild voor weer een mengpaneel. Nu hoef ik mn computer niet meer aan te slingeren om geluid te maken. Stroom aan en pielen!
Ik heb trouwens wel af en toe wat synths van vroeger opnieuw gekocht. Maar ik zie dat nooit echt als een probleem. Als je 2e hands koopt en verkoopt maak je er nooit veel verlies op. Als je spijt krijgt van een verkoop wacht je gewoon tot iets voor dezelfde prijs weer langskomt.
 
Da's gek.
Zowel in m'n antwoord naar Kobuz over addiction dat ik daar geen last van had als m'n antwoord naar Disharmonic over Junkie XL maakte ik geintjes maar zijn de emoticons weggebleven op de één of andere manier?
 
Met meer verlies ik het overzicht en heb ik geen tijd meer om de apparaten goed te leren kennen.


Ik kom er ook steeds meer achter dat het belangrijk is dat je een vaste setup hebt zodat je meteen aan de gang bent en je alle ins en outs goed kent.
 
krautrock1958 : Ik weet niet wat je nu wel of niet ziet, maar er vallen meer dingen weg. Avatars bijvoorbeeld zie ik soms wel, soms niet. Wat al langer het geval is, dat wel, maar vandaag is het steeds weer.
 
Back
Top