Over signature gesproken. Volgens mij ken ik die tracks, vooral die laatste. Maar niet van deadmau5, van iemand anders. FF nadenken.....
Voor zover ik weet is dat wel van hem.. alleen de zang dan misschien ergens vandaan?
Dit is misschien een iets subtielere versie..
https://www.youtube.com/watch?v=8Xo8At6XEqE
Maar leuke thread en goeie vraag.
Niet alleen presets dus (zoals al aangegeven).. en ik vind het nu eigenlijk maar saai met al die VSTs.. Maar apparatuur is en was altijd wel bepalend.. Ik herinner me nog dat ik in de ninetees ook house wilde maken en na de aanschaf van een 909 en FZ1 (laatste was zelfs 3 keer zo duur als de 909) mij gewoon niet lukte.
Had het er laatst nog met de TS over.. en nu lees ik dat Willem het ook al meld hier
Bijna alles wat ik maak neigt naar Disco.. :of ik krijg op z'n minst te horen dat het 'n 80s sound heeft.
Heb ook als her-intreder (ergens rond 2009) natuurlijk weer een 909 gekocht, en zo nu en dan proberen te gebruiken om die house-vibe te krijgen... Als ik er zo op terugkijk/luister zijn de geluiden die ik gebruik nogal 80s, en misschien zelfs wel kazig.. Dus presets spelen misschien voor een deel een rol maar het grootste verschil (80's boogie/disco vs 90s house) is de mate van herhaling. Meerdere thema's met minimaal 2 maten vs. opbouw-afbouw max 1 á 2 maten.. maar met 1 maat ben ik sowieso nooit tevreden en als ik er dan een tweede bijhaal is het eind vaak zoek..
Ook wel bepalend aan een 'sound' zijn swing en groove.. sommige muziek heeft ook totaal geen accenten op de tellen die swing bepalend zijn (2,4,6, etc..)
De plucks, in die Deadmau5 tracks zijn trouwens wel echt iets van de latere EDM sound en kun je vrijwel niet doen met de standaard equipment die er in de 90s voor handen was. Via CC# een cut-off aansturen in automation was geen optie.. en zo heeft iedere tijd zijn geluid heeft.. maar de 909 (samen met de 303 uiteraard) hebben wel soort van geschiedenis geschreven en leiden toch tot een bepaald karakter als je ze gebruikt, en niet alleen door het geluid wat ze maken.
Nog een mooi voorbeeld van een instrument wat van invloed is geweest in een 'sound': De SP1200/SP12. Zijn bediening, beperkte hoeveelheid geheugen, en klankrandje door aliasing.. Hiphop uiteraard maar ook bepalend in Frenchhouse.. etc..
Ik moet ineens weer terugdenken aan een punkbandje uit de 80s. Ze hadden geen drummer maar een drumcomputer als alternatief.. wat erg opvallend was toen. Volgens mij een Roland 808 of CR8000 en iig een CR78. Ook nog een Casio VL1. Verder de heerlijke Fender Jazz-bas sound, 2 overstuurde gitaren verreikt met de nodige tape effecten.
https://www.youtube.com/watch?v=hh027_yRG-0
https://www.youtube.com/watch?v=lCMDmyuto8w
Dit gaat natuurlijk meer over stijlen maar in grove lijnen komt het er dus wel op nee dat de werkwijze van een apparaat (of VST). ook kan leiden tot een identiteit of signature sound, ook al klinken ze hetzelfde en is het veelal substractieve synthese... Neem nu bv een Modulair.. veel focus op subtiele details in geluid. Als ik daarintegen bv achter een van mijn EPs wegzak (met 1 preset) valt er weinig te tweaken, behalve het combineren van wat toetsen..
Zoals brz weleens zegt.. 'het is de reis'. en als je dus figuurlijk op vakantie zou gaan in een stuk gear (ff 2 weken helemaal afsluiten van alles en alleen dat apparaat) komt het karakter van het apparaat naar boven en wordt je hierdoor ook in een bepaalde richting gestuurd qua stijl.
Dit staat dan weer totaal haaks op het feit waarom het mij nooit gelukt is met mijn 909, maar ik denk ook omdat ik em altijd aan de computer heb gehangen en via note nr's aangestuurd heb.. dat dus..