Wie of wat heeft je geïnspireerd of bewonder je?

Jam & Spoon - N.A.S.A. Nocturnal Audio Sensory Awakening
From Tripomatic Fairytales 2002 (1993)

 
Natuurlijk mag dan ook het baanbrekende album Lifeforms (1994) niet ontbreken waar ook een versie van Cascade op staat.

Haha, je bent me voor. die wilde ik vandaag posten!
Ik had een recensie gelezen en met wat ze daarin beschreven raakte ik zo geïntrigeerd dat ik besloot die te gaan luisteren en ik wist niet wat ik hoorde toen ik 'm opzette.
Alles wat in de recensie stond klopte maar het was nog veel meer.
Dit was zo out of this world maar op de een of andere manier voelde het voor mij een soort van thuiskomen, echt top!
Nog steeds een ongeëvenaard album in de ambiënt music voor mij.

Van Zero 7 hoorde ik midden jaren 90 in een Britse serie muziek en dat klonk erg goed dus moest ik dat maar even checken en kwam zo uit bij simple things.
Ook dit album vind ik nog steeds een top album.

 
Ik ben erg fan van de syntorials van Synthmania. Heel behapbare combinaties van 2 of 3 synths en een drummachine, en Paolo weet er ongelofelijk lekkere tracks uit te smeden.
 


Ongetwijfeld wel bekend bij velen: de documentaire Moog van Hans Fjellestad

Gemaakt in 2004, kort voor de dood van Dr Bob Moog in 2005.

https://en.wikipedia.org/wiki/Moog_(film)


Moog (film)
From Wikipedia, the free encyclopedia
Moog
Moog-documentary.jpg
Directed by Hans Fjellestad
Produced by Ryan Page
Cinematography Elia Lyssy
Edited by Hans Fjellestad
Release date
2004
Language English
Moog is a 2004 documentary film by Hans Fjellestad about electronic instrument pioneer Dr. Robert Moog. The film features scenes of Dr. Moog interacting with various musical artists who view Moog as an influential figure in the history of electronic music.

Moog is not a comprehensive history of electronic music nor does it serve as a chronological history of the development of the Moog synthesizer. There is no narration, rather the scenes feature candid conversation and interviews that serve more as a tribute to Moog than a documentary.

The film was shot on location in Hollywood, New York, Tokyo, and Asheville, North Carolina where Moog's company is based. Additional concert performances were filmed in London and San Francisco.

The film's 2004 release was designed to coincide with the fiftieth anniversary of Moog Music, Robert Moog's company that was founded as R.A. Moog Co. in 1954.
 
Van Zero 7 hoorde ik midden jaren 90 in een Britse serie muziek en dat klonk erg goed dus moest ik dat maar even checken en kwam zo uit bij simple things.
Ook dit album vind ik nog steeds een top album.

https://www.youtube.com/watch?v=mV5FhnK2UKM


Zero 7 had destijds plotseling veel succes met hun analoge live aanpak. Er zijn nog live opnames waarin ze zich verontschuldigen voor het feit dat ze de vraag om toegiften helaas niet kunnen invullen....bij gebrek aan repertoir ;-). Ze spelen daarom eenzelfde nummer nog maar eens....

Lekker met die electrische piano in de hoofdrol.
 
Ik vind Steve Hillage een mooi voorbeeld van hoe hij als ouwe rocker vanaf de jaren 90 meegegaan is in nieuwe muziekstromingen.
Maar de gitaar blijft wel z'n grote liefde, ook met de nieuwe muziek gaat ie er lekker mee uit z'n dak in ieder geval!
In dit optreden samen met partner in crime Miquette Giraudy loopt ie tegen de 60 maar menig wannabe dj van veel jongere leeftijd zetten niet zo'n set neer.

 
Laatst gewijzigd:
Ik vind Steve Hillage een mooi voorbeeld van hoe hij als ouwe rocker vanaf de jaren 90 meegegaan is in nieuwe muziekstromingen.
Maar de gitaar blijft wel z'n grote liefde, ook met de nieuwe muziek gaat ie er lekker mee uit z'n dak in ieder geval!
In dit optreden samen met partner in crime Miquette Giraudy loopt ie tegen de 60 maar menig wannabe dj van veel jongere leeftijd zetten niet zo'n set neer.



Steve Hillage en Miquette Giraudy mogen ook zeker niet ontbreken.

Rainbow Dome Musick (1979)

 
Paul Hardcaste
Vooral bekend van zijn hit na na na nineteen (19)



Hieronder Paul Hardcastle in de studio in 1985 op de LinnDrum, de SCI Prophet V en de EMU Emulator II

Naast 19 komt ook zijn herkenbare synth / bass werk in andere hits voorbij waaronder:

You're the one for me (voor/met D-Train, 1985)
Don't Waste My Time (1986)



Maar ook deze is van zijn hand
Met datzelfde bekende jaren 80 SCI Prophet V basje
Rainforest (1985)




Later kwam hij onder meer met Jazzmasters serie. Meer Chillout.

 
Laatst gewijzigd:
Global Communication - 76:14 (1994)


De helft van Global Communication, Tom Middleton werkte met nog zo'n topper, Aphex Twin (Richard D James, AFX), aan zijn klassieker Analogue Bubblebath (onder pseudo Schizophrenia)

Analogue Bubblebath (Track)


AFX - Analogue Bubblebath (Full Series)


En dan mag Aphex Twin - Selected Ambient Works ook niet ontbreken.
Kwaliteit laat te wensen over...lo-fi, overstuurd enzo....maar dat ligt niet alleen aan YouTube: dat geldt ook voor de masters: recorded op een cassettebandje......

Selected Ambient Works 85 92
https://en.wikipedia.org/wiki/Selected_Ambient_Works_85–92


Selected Ambient Works II
https://en.wikipedia.org/wiki/Selected_Ambient_Works_Volume_II
 
Laatst gewijzigd:
Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond


En dan ook:

Pink Floyd - On The Run
Op de EMS - Synthi AKS


Van meesterwerk Dark Side Of The Moon
Engineering by Alan Parsons die ook een reeks hits had onder The Alan Parsons Project.

Hier een terugblik in de studio met On The Run en de Synthi (vanaf ongeveer 3:30)
 
Laatst gewijzigd:
En een plekje voor Kraftwerk
creatief, innovatief en nog steeds actueel

Voorbeeldje: Live optreden 1973


En de evolutie van Kraftwerk vervat in clipjes met Live optredens 1970 - 2008
 
En de eerste tien jaar van Tangerine Dream

Vanaf Pheadra (1974) en Rubycon (1975), Ricochet (1975), Stratosfear (1976) tot begin jaren 80 met o.a. Tangram (1980), Logos Live (1982) en Poland (1984)

Phaedra (1974)
Zonder radio airtime naar de Top of the Charts


Ricochet (1975)


Tangram (1980)
 
En als we toch een beetje in de beginjaren 90 tercht zijn gekomen...

The Orb mag dan toch ook niet ontbreken in het rijtje pioniers en innovators

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Orb

The Orb's Adventures Beyond The Ultraworld (1991)
U.F.Orb (1992)

Evenals The KLF (van mede Orb oprichter Jimmy Cauty)

https://en.wikipedia.org/wiki/K_Foundation

Jimmy Cauty's andere claim to fame is het verbranden van een miljoen pond.

https://en.wikipedia.org/wiki/K_Foundation_Burn_a_Million_Quid

Alsof ik mezelf hier teruglees! Alles wat je in deze draad noemt zit exact in mijn “idolenlijst”.. the orb heeft me de electronische kant op geduwd, dat kan ik wel stellen. Dat was in ‘90, en iets later hoorde ik FSOL, damn! In de 80’s was ik een pure reggae/dub head, teveel om te noemen.

Maar de soud van FSOL is werkelijk groundbreaking geweest vind ik.
Ow, ik vind mixmaster morris ook erg goed! Of Thomas Fehlmann.
Check ook het werk van Trash.
 
En natuurlijk ex Ash Ra Temple en Tangerine Dream lid/drummer Klaus Schulze in zijn decennia lange elektronische muziek carriere

Een enorm repertoire maar o.a. vroeg werk als....

Irrlicht (1972)


Timewind (1975)


Body Love (Sound track, 1975)
 
Back
Top