Wie of wat heeft je geïnspireerd of bewonder je?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.062
Locatie
Apeldoorn
Naar aanleiding van het topic van KatieMusic over pakkende songs waar ook een aantal artiesten besproken worden stel ik gewoon de vraag wie of wat heeft je geïnspireerd of bewonder je of vindt je gewoon te gek?
Als je een bepaalde song te gek vindt post die dan op Katie haar topic en op deze mag het van alles zijn wat met muziek te maken heeft.
Vond je de 303 te gek en hoe bijv Fatboy Slim ermee begon of is een bepaalde manier van produceren juist tof of is er een artiest die je bewondert alhoewel je niet die muziek maakt zoals bijv Larry Graham die voor het eerst het slappen introduceerde terwijl jij helemaal geen basgitaar speelt?
Of Bob Moog bijv hoe hij de moog heeft ontwikkeld?
Of een hele goede licht engineer die een te gekke show neerzet, of die straatmuzikant met één arm, het maakt niet uit.
Ik hoop dat jullie iets posten wat jullie bijzonder of te gek vinden of jullie geïnspireerd heeft.
En post dan een clip/fragment/interview of iets en vertel erbij wat het juist is wat het voor jullie bijzonder maakt.
Als het een interview van een uur is terwijl het om een stukje van 5 minuten gaat zet dat er dan even bij.
Heb je wel 20 verschillende dingen?
Post dan een aantal keren één of twee clips bijv.
Ik en ik hoop anderen daardoor te kunnen genieten van wat anderen tof vinden en wie weet leer ik er weer iets van?

Ik trap af met 2 artiesten die ik beide op hun manier te gek vind.
De eerste is Binck Beats want ik vind het gewoon ongelooflijk hoe hij alles live inspeelt en voor veel sounds hele inventieve en creatieve oplossingen vindt;



Als tweede Spinvis die naast lekkere muziek ook toffe teksten maakt en ook zoals best wel wat mensen hier op het forum ook in z'n uppie op z'n kamer van alles in elkaar knutselt;

 
ik bewonder netsky enorm. ik luisterde vroeger rond 2009/2010 toen die liquicity youtube channel in opkomst was veel dnb, en dat was ook net de tijd dat netsky begon.

ook al is dnb niet voor iedereen (op z'n best een niche-genre, en dan heb je nog subgenres..), heeft die gast toch een waanzinnig speciale voorstelling van muziek. op zijn debut album 'netsky' uit 2010 vind ik bijvoorbeeld dat de muziekkwaliteit nog ruimte voor verbetering heeft, maar toen had hij nog geen professionele studio/mixing/mastering die hem hielp. daar van afgezien merk je toch al wel aan hand van de arrangements en ghostnotes en roffeltjes en zo dat er toen al "das gewisse etwas" in zijn tracks zat. het opvolger album '2' glanzde naast die netsky smaak nog met professionele mixing, wat dat album -voor mij- tot een klassieker maakte.

daardoor heeft hij vind ik ook een speciale plaats in de scene, je ziet hem niet als headliner op elk grote dnb festival zoals bijvoorbeeld sigma, high contrast, camo&crooked en noem ze maar allemaal op, maar vaker met zijn netsky live act op kleinere festivals of concerten.

ook al maakt hij dnb, beweegt hij zich een beetje in zijn eigen sphere en krijgt hij het voor elkaar zichzelf keer op keer op nieuw uit te vinden.

hier laat hij zien hoe hij 'rio' gemaakt heeft, het ziet er bij die gasten altijd to makkelijk uit ;)

 
Behalve de gebruikelijke bewondering die velen hier delen voor Jarre, Vangelis, Pink Floyd, Moroder, etc. bewonder ik Wendy Carlos. Ook daar ben ik denk ik niet bepaald de enige in. Maar ik vind de soundtrack van "A Clockwork Orange" zo meesterlijk. Ik besefte me niet dat in 1971 de Minimoog, de Prophet V, Solina en de 808 nog niet eens bestonden. Alles is gedaan met modulair spul en met misschien een VCS3 erbij. Niet alle muziek die zij/hij destijds maakte voor "Clockwork" zit in de film, maar de CD die later verscheen bevatte wel bijna al het materiaal.

Ik vind het zeer knap wat Carlos voor elkaar kreeg in die tijd. Nog altijd slaat de openingsscène in als een bom door de bombastische "Music for the Funeral of Queen Mary" van Purcell gespeeld door Carlos en Rachel Elkind.

 
Sly Stone
Funkadelic
James Brown
Grateful Dead
Pink Floyd
Spyro Gyra
Ozric Tentacles
Grant Green
Ka’au Crater Boys
Tosca
Ernest Rangling
Jan Hammer
Herp Alpert
Lord Kitchener
Fela Kuti
Lee Scratch Perry
Chemical Brothers
Eat Static
Camille Saint Saens
Beethoven
Rachmaninov
Eric Satie
Debussy
J.S. Bach

Dat is ongeveer mijn basis



Part 2

 
Laatst gewijzigd:
Zijn er zoveel, maar dit is nog steeds een van de oernummers die ik al als baby hoorde en nog steeds op eenzame hoogte vind staan in het genre:

 
Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar het gaat in dit topic niet alleen om wie maar ook wat dus als jij vindt dat bijv de theremin een geweldige uitvinding is geweest omdat die zo te gek klonk in de scifi films van de jaren 50 post dat dan.
Maar het kan bijv ook zijn dat het voor jou begonnen is met de eerste drumcomputer of misschien wel de uitvinding van het timestretchen in een daw en dat dat voor jou een hele vooruitgang betekende.
Het gaat mij ook vooral om de persoonlijke ervaring want dat maakt het juist zo leuk als je hoort hoe een ander naar iets kijkt of ergens enthousiast door geworden is.
Vertel het en laat ons vooral meegenieten van je persoonlijke verhaal!
 
Ik vind Midi een geweldige "uitvinding". Tot die tijd zat men vast een een bepaald merk voor goede samewerking onderling of CV pulsen (waar niet zo veel mee kan).

Hieronder vertelt Dave Smith waarom de Yamaha DX7 een bepaald Midi aspect niet goed geïmplementeerd had. Dat illustreert wat mij betreft dat het introduceren van deze standaard, die vandaag de dag niet meer weg te denken is, niet triviaal was:

https://youtu.be/Jq6_vy4Pcwk?t=3m3s

Verder zal ik niet dwepen met de Minimoog (zie mijn bewondering voor Wendy Carlos met haar modulaire set-up) en dat deze er voor zorgde dat het een serieus instrument werd voor optredens (in tegenstelling tot de mooie VCS3 die standaard zonder keyboard kwam en moeilijk te doorgronden is met zijn patch matrix).
 
Ik heb grote bewondering voor Malcolm Cecil en Robert Margouleff.
Het begon al met you are the sunshine of my life en toen ik een jaar of 15 was en ik Stevie Wonders Golden Lady en Superstition had gehoord op de radio besloot ik Innervisions te kopen want de sound op die lp was had iets bijzonders voor mij, het was niet te vergelijken met z'n oude hits in de sixties in ieder geval.
Achterop de hoes las ik iets over synthesizers en programming by Malcolm Cecil en Robert Margouleff.
Ik had toen nog niet echt een idee wat die gasten deden maar een klasgenoot op de mavo vertelde me dat het niet zoveel met muziek te maken had en dat ze eigenlijk voor Stevie af en toe stekkers erin en eruit trokken.
Pas later toen ik me wat meer verdiepte in synthesizers begreep ik iets meer over de geniëen die zij waren en helemaal toen ik nog veel later een keer een docu over het ontstaan van Tonto zag.
Ik vind hier sprake van een perfekt huwelijk tussen aan de ene kant een stel hele goede techneuten en de andere kant de muzikaliteit van Stevie Wonder waardoor er in de eerste helft van de seventies door hem zoveel goede muziek werd uitgebracht.

 
Ik ben van de shoegaze generatie dus mijn voorbeelden zijn :

Spacemen3
ELectronic Audio Research
My bloody valentine
Spectrum(sonic boom)

En de theremin docu die ik als kind zag was de oorzaak van alles
 
Toen ik 2 jaar was speelde ik al de platen van mijn ouders af. Later ben ik zelf platen (en cd's) gaan kopen en gaandeweg is het een enorme verzameling - vanaf de 50's - geworden. Ik heb altijd veel naar muziek geluisterd en dat is natuurlijk sowieso een bron van inspiratie. Het is te veel om het allemaal te noemen. Enkele voorbeelden stonden al in het topic "Pakkende songs", waar ik nu nog wat video's aan toegevoegd heb. :)

Geïnspireerd ben ik door het bekijken van veel video tutorials, het zien / beluisteren van muziekvideo's en het bezoeken van (vele!) concerten. En ook door de apparatuur in opnamestudio's te bekijken, zoals die van Michael Cretu (waar de eerste Enigma albums opgenomen zijn). En het gitaarspel van Rory Gallagher (zie "Walk on hot coals" in het "Pakkende songs" topic). Er zijn heel veel artiesten die ik bewonder, maar de eersten die in me opkomen zijn Anouk, Freddie Mercury, Kitaro, Pink Floyd en Tiësto.

De A.R.T. opnamestudio van Michael Cretu (1988 tot 2001)...

1k0.jpg


De charismatische Freddie Mercury met zijn bijzondere uitspraken. Een legende / een great entertainer (@ Wembley Stadium 1986)...



John Lennon - doodgeschoten in 1980 - blijft ook nu nog boeien...
In 1969 (o.a.) in het nieuws ("Bed-in" Hilton) met zijn vrouw Yoko Ono


Mark Knopfler (zijn liefde voor gitaren en speeltechniek)


En "Behind the Dreams" - een documentaire (uit 1996) over Tina Turner - geeft een mooi beeld van wat er allemaal achter de schermen gebeurd bij een concert. Ik had altijd al bewondering voor het talent Tina Turner, maar dat is door die documentaire nog groter geworden.
 
Nog maar 'ns iemand die ik hoog heb zitten en wel een beetje als pionier kan worden gezien; Les Paul.
Hij wilde eigenlijk pianist worden maar nadat hij Art Tatum had gezien besloot hij dat hij maar beter gitarist kon worden en ging begin jaren 50 experimenteren met multitracking.
Er waren er meerdere natuurlijk maar door zijn bekendheid kreeg het grote publiek dit te horen en kon er in de sixties zo lekker geexperimenteerd worden.
Is youtube niet geweldig dat we dat later allemaal zo op het scherm toveren?

 
Ik verkoop nog liever een Synthi - die ik niet heb - dan mijn Les Paul...
Vergeet je pionier Leo Fender niet?!!

En zo kom ik op het idee om een stukje te schrijven over Klaus Schulze van wie zijn eerste synth (in 1974) een (EMS) Synthi A was.

De lange weg van Klaus Schulze naar elektronische muziek.

Klaus Schulze (Berlijn, 1947) wordt als een van de grondleggers van de Berlijnse School - https://nl.wikipedia.org/wiki/Berlijnse_School_voor_elektronische_muziek - beschouwd samen met Tangerine Dream en Ash Ra Tempel.
Tangerine Dream: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tangerine_Dream
Ash Ra Tempel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ash_Ra_Tempel

Schulze leerde klassieke gitaar spelen, maar vanaf 1969 was hij drummer in Tangerine Dream en werkte hij mee aan het debuutalbum "Electronic meditation", dat in 1970 verscheen. Het is echter dan nog geen album met elektronische muziek!

Tangerine Dream - "Electronic meditation" (1970)
1. "Genesis" 5:57
2. "Journey Through a Burning Brain" 12:26
3. "Cold Smoke" 10:38
4. "Ashes to Ashes" 4:06
5. "Resurrection" 3:27



In datzelfde jaar (1970) verliet Schulze Tangerine Dream om samen met Manuel Göttsching de groep Ash Ra Tempel (later Ashra) te vormen, dat Krautrock muziek maakt.
Krautrock: https://nl.wikipedia.org/wiki/Krautrock

Met Ash Ra Tempel maakt Schulze (in 1971) eveneens een (debuut)album dat ook Ash Ra Tempel heet.

Ash Ra Tempel - "Ash Ra Tempel" (1971)
1. "Amboss" 19:40
2. "Traummaschine" 25:24

Erg sterke plaat!



In 1971 verliet Schulze ook deze band en gaat hij solo verder. In 1972 kwam zijn (debuut)album "Irrlicht" uit. Voor dat album heeft Schulze nog geen synthesizer gebruikt, maar het album wordt toch al gezien als een mijlpaal in de elektronische muziek.

Klaus Schulze - "Irrlicht" (1972)
1. "Satz Ebene" 23:23
2. "Satz Gewitter" 5:39
3. "Satz Exil Sils Maria" 21:26
4. "Dungeon" 24:03

Erg sterke plaat!



Synthesizers waren in die tijd nog erg zeldzaam en duur. Schulze wilde een Synthi hebben maar had daar geen geld voor. In 1973 kon hij van iemand een (EMS) VCS3 voor tijdelijk lenen. Pas in 1974 had hij voldoende geld om een (EMS) Synthi A te kopen. Waarschijnlijk is het tweede album "Cyborg" (uit 1973) met de geleende VCS3 opgenomen.

Klaus Schulze - "Cyborg" (1973)
1. "Synphära" 22:44
2. "Conphära" 25:44
3. "Chromengel" 23:45
4. "Neuronengesang" 24:43
5. "But Beautiful" 50:45

Sterke plaat!



Klaus Schulze praat over (en demonstreert) zijn eerste synthesizer, de (EMS) Synthi A



Klaus Schulze in de 80's
1k0.jpg


Als ik zin (en voldoende tijd) heb schrijf ik een volgende keer misschien iets over Tangerine Dream.
 
...omdat die zo te gek klonk in de scifi films van de jaren 50....

Altijd veel respect voor pioniers.....

De eerste volledig elekronische film score:

Forbidden Planet (1956)
https://en.wikipedia.org/wiki/Forbidden_Planet

Score (vooral revolutionaire geluidseffecten) van Bebe en Sacha Barron
https://en.wikipedia.org/wiki/Bebe_and_Louis_Barron

Geproduceerd met zelf in elkaar geknutselde electronica....
http://www.effectrode.com/the-self-...lutionary-1956-sountrack-of-forbidden-planet/
louis_and_bebe_barron_again.png



Of wat te denken van

Hitchcock's The Birds (1963)
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Birds_(film)

De gehele film score bestaat enkel uit geluiden. Geen muziek.
http://herrmann100.blogspot.nl/2011/06/birds.html

Onder meer op een Trautonium (een voorloper van de analoge synthesizer)
https://en.wikipedia.org/wiki/Trautonium
Mixtur_Trautonium.jpg
 
Recentelijk herontdekt pareltje:

Freur -Doot Doot (1983)



Ik vind het nog steeds een prachtige en innovatieve productie.
In 1983 niet echt een succes....
Freur werd later Underworld en had daarmee wel veel succes.
 
David Bowie - Heroes (1977)
met Brian Eno

en dan niet de bekende titelsong (ook een topstuk) maar de soundscapes

Sense of Doubt


Neukoln


Moss garden


En alle drie naadloos aan elkaar (zoals op het album):
 
Back
Top