Elektron Overbridge

Annoncing Overbridge, Computer Integration for Analog

We are very proud to reveal the forthcoming Overbridge implementation for Analog Four, Analog Keys, and Analog Rytm. This breakthrough technology completely erases the line between analog hardware and software plug-in instruments. For the first time in history, seamless DAW integration of analog synthesizers and drum machines is a reality.

Main-Push-2014-03-12-Overbridge_0.jpg


Full VST/AU control

Thanks to Overbridge, the Analog range of Elektron machines can be deeply integrated with PC and Mac computers. The customized and machine specific software plugins, available in VST and AU formats, give direct parameter access over USB and allows efficient DAW based sound editing and sequencing. Overbridge merges the functionality of software plug-ins with the unmatched sound of analog hardware.

Bi-directional USB audio streaming

Overbridge makes multi tracking easy. Connect a USB cable and record multiple Elektron machine voices to separate DAW tracks in 24 bit quality. Or send audio from a DAW, process it with the analog circuitry of the Elektron machines and bring back the results to a new DAW track – all over a single USB cable and without timing issues. Overbridge even allows the Analog range of machines to be used as multi-channel USB sound cards.

Total Recall

Management of analog sounds and sequences has never been easier. Any adjustments made either directly on the Elektron hardware or via the software plug-in can be automatically recalled when loading a DAW project. Overbridge offers ultimate convenience when handling Elektron machine data.

Overbridge will be a part of a free OS update expected to be released Q4 2014. The OS update will work on all Analog Four, Analog Keys, and Analog Rytm units in existence.
 
Nee, er zit in ieder geval geen adapter bij, maar de eerste hub die dat wel heeft moet nog worden uitgevonden geloof ik, dus dat kan geen kritiek zijn.

Ze bestaan wel, ik heb er eentje ... een of ander goedkoop toeiding van Sweex of Sitecom ofzo. Die overigens ook prima werkt met Overbridge, al ben ik nog niet voluit gegaan met veel multichannel dingen op multiple devices.
 
Als je maar één elektron aan wilt sluiten is elke hub prima, mtt is echt voor meerdere volgens mij.
 
Ik heb de AR en A4 aangesloten via Overbridge en die werken gewoon naast elkaar zonder problemen. Maar ik heb niet alle multichannel opties aan staan geloof ik.
 
Elektron raad mij aan een USB hub met MMT te proberen, het zou aan mijn chipset kunnen liggen dat het bij mij niet werkt.
Van de week maar eens even eentje bestellen dan.
 
Het gaat om het aantal kanalen, via een mtt hub heb je 8 in 2 uit per apparaat. Met een gewone hub heb je acht totaal voor alles, als je mazzel hebt.
 
In principe zou een dedicated usbpoort moeten werken per apparaat. Als je twee elektrons op één usb hub zet die niet mtt is kan het goed dat ze om de beurt werken. Dat had ik ook met een heel oud hubje wat ik in een la had liggen. Een andere gaf max 8 kanalen totaal.
 
Duidelijk, hopelijk is het probleem straks verholpen met de nieuwe hub. Anders moet ik een nieuwe laptop en daar heb ik even geen trek in.
 
Is geen software- maar hardwarekwestie. En staat ook duidelijk aangegeven, werkt enkel via een multi tt hub.

Overigens, waar ook nog problemen mee zijn zijn core 2 duo's en Xeons die wat ouder zijn. Maar dat is een ander verhaal.
 
Ik had specifieker moeten zijn:

"— Late 2009 mac mini (old, I know!!) 2.26 GHz Intel Core 2 Duo, 8 GB ram

That's why you are having issues unfortunately.
At the moment Overbridge does not work with older Apple hardware, notably those running Core 2 Duo or Xeon processors. We hope to fix this soon."

Aldus Simon van Elektron op Elektronauts. Jouw probleem klinkt echt 100% als een probleem met de USB verbinding, en het ontbreken van een MTT op de hub van de twee poorten.
 
Elektron raad mij aan een USB hub met MMT te proberen, het zou aan mijn chipset kunnen liggen dat het bij mij niet werkt.
Van de week maar eens even eentje bestellen dan.

Een hub vinden met MTT valt nog niet perse mee (exact de reden waarom Elektron ze zelf is gaan verkopen). De meeste merken passen het niet meer toe omdat de meest gebruikte toepassing was om USB 1.1 apparaten op volle snelheid te gebruiken en veel fabrikanten er vanuit gaan dat alle apparaten tegenwoordig USB 2.0 of hoger zijn.

Veel midi apparaten gebruiken echter nog gewoon de USB 1.1 spec en hiervoor is MTT dus nog wel degelijk erg nuttig. Veruit de meeste recente modellen USB hubs zijn helaas STT om de kosten te drukken (1 transaction translator in totaal versus 1 chip per poort).

Als fabrikanten zouden vermelden welke chips ze in hun hubs gebruiken zou je direct kunnen zien of ze MTT ondersteunen maar dit zie je vrijwel nooit.
Veel hubs gebruiken bijvoorbeeld de VIA VL812 chip (goedkoop) en deze heeft, zoals in het plaatje hieronder te zien is, maar 1 transaction translator. Hierdoor vallen merken als Sharkoon, Tp-link, Trust en vele anderen direct af. Bij de meeste fabrikanten weet je het echter gewoon niet omdat ze simpelweg niet vermelden welke chip ze gebruiken.

n_wordb_04.jpg
 
Zoals ik al aangaf, een steviger en robuustere hub dan de Overhub heb ik nog niet gezien. Ook het gebruik van de micro B USB 3.0 koppeling ipv de ouderwetse micro USB geeft aan dat dit echt een hub is die alle protocollen aankan, en dus ook tegelijk door de MTT. En als er een inbreker in huis loopt, met deze metalen tank sla je met gemak een groep van zes permanent onder de zoden. Ook wat waard.
 
UPS heeft vandaag al een afleverpoging gedaan voor mijn overhub. :P Voor morgen maar een ander adres opgegeven want dan ben ik er ook niet. :)

Ik ben erg benieuwd.....ik kon in ieder geval geen echt goedkopere MTT based hub vinden zonder belachelijke verzendkosten uit de US dus ben ik maar gewoon voor de Elektron gegaan.
 
En voor dat ik de salesmanager van Elektron wordt:

Op Elektronauts staan wel enige alternatieven, en de werkende chipset, oa GL3520. Door op de chipset te googlen kan je zelf ook wel wat vinden. Maar niet zo stevig en gegarandeerd als Overhub. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.
 
De bijgeleverde kabel is voor mij in ieder geval te kort. Maar weer even een USB 3.0 verlengkabel besteld.... :)
 
Heb wat gezeik met Overhub en 3.0 poorten. Even kijken hoe dit gaat aflopen...
 
Back
Top