Elektron Overbridge

Annoncing Overbridge, Computer Integration for Analog

We are very proud to reveal the forthcoming Overbridge implementation for Analog Four, Analog Keys, and Analog Rytm. This breakthrough technology completely erases the line between analog hardware and software plug-in instruments. For the first time in history, seamless DAW integration of analog synthesizers and drum machines is a reality.

Main-Push-2014-03-12-Overbridge_0.jpg


Full VST/AU control

Thanks to Overbridge, the Analog range of Elektron machines can be deeply integrated with PC and Mac computers. The customized and machine specific software plugins, available in VST and AU formats, give direct parameter access over USB and allows efficient DAW based sound editing and sequencing. Overbridge merges the functionality of software plug-ins with the unmatched sound of analog hardware.

Bi-directional USB audio streaming

Overbridge makes multi tracking easy. Connect a USB cable and record multiple Elektron machine voices to separate DAW tracks in 24 bit quality. Or send audio from a DAW, process it with the analog circuitry of the Elektron machines and bring back the results to a new DAW track – all over a single USB cable and without timing issues. Overbridge even allows the Analog range of machines to be used as multi-channel USB sound cards.

Total Recall

Management of analog sounds and sequences has never been easier. Any adjustments made either directly on the Elektron hardware or via the software plug-in can be automatically recalled when loading a DAW project. Overbridge offers ultimate convenience when handling Elektron machine data.

Overbridge will be a part of a free OS update expected to be released Q4 2014. The OS update will work on all Analog Four, Analog Keys, and Analog Rytm units in existence.
 
Wauw, dat zou een hoop geneuzel schelen voor de Elektron fanaat. Nu nog een USB kaartje voor de Machinedrum en de Monomachine....
 
Wow, niet zien aankomen. Gisteren een A4 gekocht, en dit is toch wel erg mooi meegenomen. :)

 
Audio over usb.. als verassing..

dat zag ik niet aankomen.. had wel verwacht dat als het erin zat.. dat het erin zou zitten vanaf dag 1..
of je het leuk vind of niet.. vind het nogal een iets waar mensen iets wel of niet op kopen.
 
Ik heb hier toch wel een beetje dubbel gevoel bij. Het is natuurlijk prachtig dat Elektron gedurende de eerste paar jaar van het leven van een apparaat allerlei GRATIS extra features toevoegt en unlockt.

Aan de andere kant zou het toch wel mooi zijn dan ze dit allemaal direct bij de introductie van een nieuw apparaat aankondigen met een duidelijk release schema voor alle op dat moment nog niet ontwikkelde functies.

Ik denk dat mensen in vrij snel na de introductie al een Analog Four hebben gekocht en deze hebben verkocht voor de aankondiging van de polyfonie en +Drive update, of nu weer dit nieuws, daar mogelijk toch wel een beetje van balen.
 
Das dan lekker pech voor ze.
Het is heel slim natuurlijk vooral. Dan blijft het langer interessant om bepaalde bakken te kopen van ze. Als je dingen binnen 3 nanoseconden weer verkoopt omdat je een spanningsboog van een zandvlo hebt moet je mss beslissen dat 2e hands meer je ding is
 
Ik zou het niet zozeer slim willen noemen omdat ik niet geloof dat het hier om een vooropgezet plan gaat. Het bedrijf is daar simpelweg niet groot genoeg voor: als ze een dergelijk groeipad van tevoren vast zouden leggen dat zouden ze zichzelf in de vingers snijden want tijd voor het ontwikkelen van nieuwe apparatuur houd je dan niet over.

Aan de andere kant is het wel altijd hun intentie geweest om verbeteringen toe te blijven voegen. Dat die verbeteringen nu ook hardware betreffen is best wel verrassend. Maar software en hardware kan tegenwoordig zoveel dat het eigenlijk vreemd is dat niet meer fabrikanten dit doen.. Die moeten het echter ook meer van de hoeveelheid en de breedte van hun aanbod hebben. Iets waar Elektron nooit mee kan concurreren. Oftewel: gezien het type en grootte van het bedrijf denk ik dat ze goed bezig zijn.

En; Analog four, Analog Keys en de nieuwe Analog Rytm zijn allen gebaseerd op dezelfde constructie. Dat deze straks kunnen werken met Overbridge betekent dus voor Elektron niet dat ze 3 typen hardware moeten gaan onderhouden. En als je die logica omdraait dan gaan we misschien nog ooit meemaken dat de A4 en AK samples kunnen afspelen... 8)
 
Huh, niet een vooropgezet plan? Hoe komt dan die 2gb flash chip in de a4 na de update, en de techniek voor audio-over-usb erin?

Ik bedoelde het tijdsplan, niet de hardware. Daarnaast is het niet zo vreemd om het grootst mogelijke geheugen erin te zetten. De techniek voor audio over usb zal ook voor het grootste gedeelte software zijn. Men heeft zeker de intentie gehad maar communiceert het niet om niet aan een fixed timeline vast te zitten.
 
Wacht even, ik probeer het te begrijpen... Je kunt dus nu audio via de USB laten lopen, net als bijv. bij de AIRA TR-8? En ook vice versa, van computer naar A4 en terug? Dat is zeker een gigantische stap voorwaarts, want voorheen kon je er enkel dit mee:
What is the USB port used for?
MIDI can be received through the USB port. The port can also be used when upgrading the Analog Four OS.
 
Wacht even, ik probeer het te begrijpen... Je kunt dus nu audio via de USB laten lopen, net als bijv. bij de AIRA TR-8? En ook vice versa, van computer naar A4 en terug? Dat is zeker een gigantische stap voorwaarts, want voorheen kon je er enkel dit mee:

Ja, en beter nog.....total recall van alle parameters. Zeker voor de Analog Four met alleen de stereo outs wederom een enorme update dit!!
 
4 keer mono en 1 keer stereo, editor als vst/au, heel netjes. Nu nog hopen dat het allemaal mooi integreerd als je meerdere Elektrons aansluit en de converters ok zijn.

Gratis ook, poe...
 
is dus vierde kwartaal dat die uitkomt?
dus september ten vroegste?
als ik het goed begrijp voor de rytm dus geen 8x mono maar wel 4xmono en 1xstereo? is wel spijtig..

hopelijk werkt het beter dan bij de virus ti..was echt bagger
 
op 6'06 impliceert hij dat het 12 (twaalf) kanalen audio zouden zijn voor de rytm? dat zou wel heel erg goed zijn!

maar momenteel is er nog niets beschikbaar op de site van elektron?
 
Back
Top