Roland GAIA SH-01

Nieuw - en morgen op de Messe! Helaas nog weinig van bekend, behalve dat 't een SH-201 opvolger is.

Camshot van iemand die op de Messe rondsneakte volgens mij:
attachment.php
 

Attachments

  • sh01.jpg
    sh01.jpg
    55,7 KB · Bekeken: 99
Als dit ding echt analoog is denk ik dat ze hem met volledige vrachtwagens gaan moeten aanvoeren in de winkels...
Ik begrijp nog altijd niet waarom Roland en Korg de laatste jaren geen analoge synths meer op de markt brachten... Het commercieel potentieel is enorm...

Ik denk dat het heruitvinden van analoge techniek op "productie schaal" een dure grap is...
 
"64-voice polyphony". Zou hij dan ook multi-timbraal zijn?

Edit:
Antwoord gevonden op Harmony-Central:
The VA engine is single part, but there's an extra 15-part multitimbral ROMpler engine available when connected to a sequencer/controller. Only 8 PCM sounds are accessible from the front panel.
 
Laatst gewijzigd:
heb toch altijd nog wel de hoop dat Roland OOIT met iets leuks zal komen. Gaat waarschijnlijk wel erg lang duren op deze manier :P Want er zit sinds de JP-8000 en 8080 geen vooruitgang meer in!
.

Ach,.. ze zijn niet voor niets marktleider,.. zullen er toch wel een paar mensen zijn die jouw visie op "iets leuks" heel anders bezien!
 
PCM... dus het is 'niet eens' een VA. Tsk. Waar gaat dat heen!
 
Voor mij is Roland al dood sinds de midden jaren 80.
De D-50 met programmer en de JP-8000/8080 mogen er nog bij.

Triestige bende die telkens opnieuw hun groefbox concept uitmelken.
 
De Prophet 08 kost ongeveer 1600 euro. De Roland V-Synth GT 2995 euro. De V-Synth is niet analoog.
Dus het argument dat een analoge bak te duur zou zijn vind ik niet terecht.

Dit gezegd zijnde las ik net dat er meer dan 20 waveforms in de Gaia zouden zitten. Analoog zal hij dan zeker niet zijn...


Ooit wel eens aan R&D en productiekosten gedacht? Bij Roland zal het vooraal gaan om een zo hoog mogelijk winstmarge. Het opnieuw produceren van analoge bakken in deze tijd zou waarschijnlijk veel te duur worden om over dingen als RoHS nog maar te zwijgen. De analoge synthbouwers van nu zijn over het algemeen kleinere bedrijfjes met een beperkte oplage die zich richten op een "klein" deel van de markt. Roland zal zich eerder richten op het grote publiek en niet op de veel kleinere groep "analoge" synth liefhebbers.
 
Interessant. Audio over USB net als de Access Virus TI?

"USB and EXT IN

Connect directly to a computer (Mac or PC) with one simple USB cable, and stream audio directly to the software of your choice. The SH-01’s USB ports can also be used to transmit and receive MIDI data, and to store your patches and phrases (recorded with the Phrase Recorder) to a USB memory stick. For integrating with external devices, the SH-01’s EXT input lets you connect external audio sources such as an MP3-player and play along with your favorite songs or backing tracks - great for practice and live performance. Manipulate the incoming audio with three Center Cancel modes, which let you eliminate pre-recorded vocals, guitars, or bass."

oww nee heh USB pffff dar zit je ook echt op te wachten..
gewoon MIDI, audio in en uit is meer dan genoeg


ik vind m ook best lelijk, ziet eruit als een controller keyboardje met knoppen en schuiven erboven geplakt
 
zoveelste oude wijn in nieuwe zakken ding van roland. dat ze eens een betaalbare versie van de v-synth uitbrengen met bv maar 3 octaaf, normaal display dus niet met kleuren en touch en helft van processing power.
 
oww nee heh USB pffff dar zit je ook echt op te wachten..
gewoon MIDI, audio in en uit is meer dan genoeg


ik vind m ook best lelijk, ziet eruit als een controller keyboardje met knoppen en schuiven erboven geplakt

Lelijk issie zeker. De sound valt me echter helemaal niet tegen.....

USB zit ik wel degelijk op te wachten als het goed werkt ja. Superhandig!
 
en hij doet het ook op batterijen zie ik net op de Roland youtube filmpjes.
Handig voor als er even een stroomonderbrekening en je hebt net je ultieme geluid gemaakt en nog niet opgeslagen.
 
Ik heb er op gespeeld gisteren, ik was aangenaam verrast door de goede geluidskwaliteit (er van uitgaande dat het budget apparaat is). Prettig te editen, goede interface en al met al volgens mij een hele goede beginnerssynth. Voor de verwende synthverzamelaar zal het niet veel toevoegen, maar voor iemand op zoek naar zijn eerste VA zou ik deze zeker in overweging nemen.
 
Back
Top