Focusrite Liquid Mix

De tegenhanger van UAD???
Nieuws....... Of een hoax? Ga maar ff uit van nieuws dan :D

Announcing Focusrite Liquid Mix
A Revolutionary Liquid Multi-channel Firewire Mix Processor
Liquid Mix’s onboard DSP hosts 32 classic EQs and 32 vintage compressors simultaneously in the mix – an impossible task to achieve with your computer’s CPU alone.
Each of Liquid Mix’s 32 channels provides Compressor and EQ emulations selected from a huge pool of high-quality vintage and modern day classics. 40 Compressors and 20 EQs are available straight out of the box, with an expanding library online. Furthermore, a totally unique hybrid 7-band ‘super EQ’ can be built out of separate classic EQ sections in every one of the 32 channels. Each channel appears as a separate VST/AU/RTAS effect within the sequencer and will work within all major applications, including Pro Tools.
Liquid Mix uses the same patented Dynamic Convolution process as Focusrite’s Liquid Channel. Unlike standard convolution techniques, Dynamic Convolution utilizes vast processing power to sample the effect of a classic processor on a series of audio pulses, at many different gain settings and frequencies. In Liquid Mix, all this processing is done using onboard DSP, so the processing has almost no effect on your computer’s own CPU.
Liquid Mix’s DSP is housed within an elegant desktop control solution and connects to the computer via Firewire, which also provides bus-powering. The physical metering, screen, rotary controls and buttons on the hardware help to provide a tactile ergonomic solution, placing the sounds of an array of high quality vintage processors at your fingertips. You can choose to control each channel either from the desktop control unit, or from within the sequencer, using a simple GUI that functions exactly like a plug-in.
An optional expansion card is available for Liquid Mix, allowing users to increase the number of available channels at higher sample rates (sold separately). The card is quick and easy to install and fits neatly into the underside of the unit.
The original Liquid Channel won a plethora of awards, and has been a worldwide hit in the audio production world, from project studios to post production and broadcast facilities, not to mention the Live arena. Liquid Mix complements the original, delivering dynamic convolution for use in the mix. Since The Liquid Channel’s vast, elaborate and expensive analogue mic pre section is not required at mix down, Focusrite has been able to bring Liquid Technology to the masses at a much more accessible price.

Liquid Mix Highlights
One of a kind – any Compressor and EQ in history
Every Liquid Mix channel uses dynamic convolution to provide 40 compressors and 20 EQs, with a free expanding library online.
Onboard DSP
32 Channels of Liquid Mix Compression and 32 EQs run off the desktop hardware’s own DSP – many more than are possible with CPU alone
Software and Hardware control
EQ and Compression can be applied via a hands-on control surface, or within your DAW application via a simple GUI.
Hybrid Super EQ creation
Unique 7-band super EQs can be created, constructed from separate classic EQ sections of your choosing
Desktop Metering
Large format LED bar-graphs mean ergonomic display of levels and processor impact.
Optional Expansion Card
An optional DSP expansion card is available to increase the maximum channel count at higher sample rates.
Price and availability
The Mac version of Liquid Mix is targeted to ship in Q2 of 2006. The PC version is expected to follow later in 2006. The unit is expected to retail for just £499 inc. VAT in the UK. Please contact your distributor for local pricing (visit www.focusrite.com/wheretobuy.asp for a full distributor listing).
 

Attachments

  • liquid_mix.jpg
    liquid_mix.jpg
    125,2 KB · Bekeken: 198
Valt er met dat ding een beetje te werken?
Stabiel enzo. Of een 1.0 drivers drama? :D
 
Ik zal die mp3tjes morgen ff checken.

Hoe zijn de controls? Net zo traag als die van een liquid channel? Het probleem met dat ding was dat de knoppen net zo traag reageren als die van plugins, dus dat de echte tweakability van een hardware comp of EQ er niet inzit. Helaas.
 
Origineel geplaatst door fuse
Valt er met dat ding een beetje te werken?
Stabiel enzo. Of een 1.0 drivers drama? :D

Echt perfect tot nu toe .
Er was al een update .
Het bedienen van de plugz via het apparaat zelf werkt ook super .
In het begin dacht ik even dat ik alles via muis zou gaan doen maar werk nu meer met het apparaat zelf .
Die mp3'tjes die ik heb gepost doen het apparaat geen eer aan .
Het enige echte nadeel is dat er zoveel compressors en eq's inzitten . ( luxe probleem)
Ik merk echt dat bv de ene compressor mooier is op drums etc ..
Heb het apparaat nu een dag of 10 en ben nog steeds niet overal door heen gespit .
En dan is de eq ook nog hybrid, en dat is echt heel vet .
Ik was vandaag met iets bezig waarbij het laag van de eq die gebasserd is op de emi tafel uit abbey road erg mooi paste en dan weer het hoog van een ander .
Erg fijn .
Ik denk dat het voor de fabrikanten van de hardware die nog steeds gemaakt wordt alleen maar gunstig is dit apparaat . Ik heb nu zoiets als ik ooit het geld heb ga ik toch wel eens nadenken om iets uit die hoek aan te schaffen .
 
staat een mooi stuk in de laatste sos over de liquid mix, onder andere welke eq,s en compressors ze hebben geemuleerd, en een aantal beschreven, en alles zou rechstreeks uit de liquid channel komen
 
vandaag met een liquid mix mogen werken. wat een leuk ding zeg!
mijn interesse voor zo'n bakjes is helemaal wakker geworden. nu nog budget...
die nieuwe UA ziet er ook vet uit, en je hebt je FW-poorten op macbook pro vrij voor audio
 
Is zeker een leuk ding, alleen die compressor modellen zijn zo verschrikkelijk subtiel, pompen voor techno of hardcore is er niet bij. ja je ziet de gain reduction verschrikkelijk hard pompen maar, de sound die eruit komt pompt totaal niet.

Misschien dat ik als nog eens overgehaalt word, want het leek me best een leuk ding om het hele mix en compressie gebeuren eens op een hele andere manier te proberen.
 
Origineel geplaatst door anoniempje
Is zeker een leuk ding, alleen die compressor modellen zijn zo verschrikkelijk subtiel, pompen voor techno of hardcore is er niet bij. ja je ziet de gain reduction verschrikkelijk hard pompen maar, de sound die eruit komt pompt totaal niet.

Misschien dat ik als nog eens overgehaalt word, want het leek me best een leuk ding om het hele mix en compressie gebeuren eens op een hele andere manier te proberen.


niet pompen dus....mmmm, da's klote.
ik had nog wel intresse.. :(
 
Op dancetech.com staat een aardig filmpje over de Liquidmix (182MB!).

Vraagje aan de ervaren LM gebruiker: hebben jullie inmiddels een favoriete compressor/EQ die je steeds blijft gebuiken of blijft het toch per project zoeken naar... Los daarvan, is er een comp/EQ die er qua klank echt uit schiet (in positieve zin)?

Ik zie op de website veel extra's te downloaden maar ga er toch van uit dat het meeste al standaard aan boord zit? Leuk trouwens dat je ook snapshots van anderen kunt downloaden :)
 
Heb het apparaat ook vooral gekocht om meer te leren over (high-end) compressie en EQ.
Je koopt als hobbyist immers niet zo makkelijk een rackje vol vintage Urei en SSL spullen om dan op je gemak te zitten ontdekken wat het nou voor je sound kan doen.

Grappig genoeg heb ik al ontdekt dat hoewel ik oorspronkelijk meer naar de compressie keek (je leest immers daar zoveel over) met name de EQ graag wordt ingezet.

Om op je vraag terug te komen, echte favorieten heb ik niet. In het begin verzuip je in de keuzemogelijkheden, dus dan pak je er een paar bij die een mooie naam hebben (zo van: welke zijn duur "in het echt"? oh, dan pak ik die maar, vast goed... :D)
En verder ben ik eigenlijk nog steeds aan het ontdekken.
De extra's die je kan downloaden (nieuwe modellen) zijn in dat kader een leuke bonus, maar ook daar moet je imho een echte studio crack zijn om de échte meerwaarde te kunnen inschatten. Het is immers vooral een kwestie van weten van 'een SSL gebruik je op dit, een 1176 voor dat, en moet het ruig dan pak je een Manley Slam of anders een Distressor'.
En oh ja, zoiets staat niet in de manual. Zelfs amper een aanzet daartoe.
Dus waar ga je dan kijken, op Gearslutz? Heb ik toch ook vaak m'n bedenkingen bij, wat daar wordt uitgekraamd.
Ik had ooit ergens een website waar het kenmerkende karakter van veel van die apparaten goed stond uitgelegd, maar die vind ik zo snel even niet meer terug.

Even over de LM gebruikerservaring: aanvankelijk best wel eventjes aan het knoeien geweest om de juiste (technische) manier van werken te pakken te krijgen (firewire-issues, driver updates en niet zo handige installatie daarvan enzo), dat moet je even goed aanpakken, maar dan ben je ook los.

Resumerend: Vind het zeker in bediening een vooruitgang versus de plugins die ik eerder gebruikte. Niet zozeer klank, dat vind ik nog altijd moeilijk te beoordelen, maar de remote unit met de handson knoppen en de informatie op de LCD en LED-bars is erg inzichtelijk voor wat er nu precies gebeurt. En dat helpt weer bij het leerproces, zeg maar.
 
Laatst gewijzigd:
Dank voor je heldere uiteenzetting Hanz. Je punt qua bediening is voor mij persoonlijk wel een hele belangrijke. Qua klank zal ik het zelf moeten ontdekken.
Origineel geplaatst door Hanz
Ik had ooit ergens een website waar het kenmerkende karakter van veel van die apparaten goed stond uitgelegd, maar die vind ik zo snel even niet meer terug.
Mocht je die ooit weer terugvinden hou ik me zeer aanbevolen...
 
Origineel geplaatst door jgeers01
Mocht je die ooit weer terugvinden hou ik me zeer aanbevolen...

Errrm... ja, daarvoor houd ik ook mezelf aanbevolen! :D
Vond nog wel een heel aardig stuk over soorten compressie die iets verder gaat dan de basismaterie op http://www.barryrudolph.com., die heb ik bijgesloten.
Dwz, het karakterverschil tussen optische / VCA en FET compressors en het verschil tussen compressors, peak limiters en leveling amplifiers had ik nog niet eerder echt uitgelegd gezien.
 

Attachments

  • compressors.pdf
    71,8 KB · Bekeken: 82
Origineel geplaatst door Hanz
...Vond nog wel een heel aardig stuk over soorten compressie die iets verder gaat dan de basismaterie op http://www.barryrudolph.com., die heb ik bijgesloten.
Erg leuk om te lezen. Het maakt duidelijk dat het enerzijds een kwestie is van kennis voor de inzet van het juiste type compressor, in combinatie met experimenteren voor een optimaal resultaat. Met de nadruk op kennis lijkt me, dat eerst begint met de keuze voor de preamp, de microfoon en dan dus pas de compressor :geslaagd:

Kwam nog een artikel tegen over de verschillen tussen de Urei 1176 en z'n digitale clonen. Moet er nog wel even voor gaan zitten...
 
Is zeker een leuk ding, alleen die compressor modellen zijn zo verschrikkelijk subtiel, pompen voor techno of hardcore is er niet bij. ja je ziet de gain reduction verschrikkelijk hard pompen maar, de sound die eruit komt pompt totaal niet.

Denken mensen hier nog steeds zo over? pompt dat ding niet?

en kan ik de liquid mix ook op m`n emu1212m aansluiten? ( waar dus firewire op zit ).
 
Ik overweeg deze aan te schaffen of een psp (of alternatief) plugin bundel die ik erg goed vind klinken... hardware heeft altijd een streepje voor bij mij. andere dsp bakken zoals uad heb ik geen intresse.

dus puur liquidmix vs psp bundel, die ik lekker 'lekker' vind klinken. niet zo schel en digitaal :z

dank
 
Ik kan me niet voorstellen dat hier niemand een mening over heeft :erm:
 
Hoe zit het nou eigenlijk met die latency..is die werkbaar?
Hoeveel is dat heeft iemand een indicatie/ervaring? Is het apparaat tijdens compositie in te zetten, qua timing enzo of alleen in de mix, omdat dan niks "echt" realtime hoeft..
ik zet graag alvast een eq of compressor ergens op om dingen uit te proberen..

Ik zet nu ook mijn buffer omhoog om de cpu te ontlasten tijden, maar pas tijdens het mixen.

Maar de LM is DSP based...maar heeft de LM standaard een vaste latency?

Ik twijfel op dit moment tussen native en DSP based als de LM of Duende, maar aangezien ik zometeen een nieuwe Mac Pro heb , lijken CPU issues eerst niet van toepassing mocht ik native gaan. Prijs is echter doorslaggevend mocht de LM echt goed werkbaar zijn.
 
ik kan je uit ervaring vertellen dat je LM tijdens het componeren niet werkt. Je krijgt simpelweg te veel latency. Nu weet ik niet zo gauw of je de latency krijgt vanaf het moment dat je een lm insert en of ie verdwijnt zo gauw je de insert mute. Dan zou er dus wel mee te werken zijn. Eens proberen vanavond.


Ik heb zelf ook de neiging om tijdens het componeren al een eq en compressor te inserten, zodat ik een duidelijk beeld krijg hoe t gaat klinken. Daardoor gebruik ik de LM ook nauwelijks omdat ik gelijk kies voor een native oplossing en die meestal ook laat staan, omdat ik de gewenste sound dan toch al heb gecreëerd.

Je zou dus als tussenoplossing een native comp kunnen inzetten tijdens het componeren en die in de mixfase vervangen door je LM of elk ander dsp based kaartje. Omslachtig, maar ben bang dat het nie anders gaat...
 
ik gebruik de LM tijdens het componeren. Draait gewoon lekker zonder latency mee...
 
ik gebruik de LM tijdens het componeren. Draait gewoon lekker zonder latency mee...


dan ben ik toch benieuwd hoe jouw manier van werken is. in de liquidmix applicatie staat toch echt een minimum van 264. Mijn inziens kan er dus nooit sprake zijn van latency free. Of je doet iets met direct monitoring ofzo?

Maak me gek!! ;)
 
latency-free bestaat quasi niet toch? eerder 'low-latency'

We gooien de LM gewoon op tracks in logic of live, en merken niks van storende latency...
 
Back
Top