Yamaha Montage M

Er is al veel over gesproken en specificaties waren al gelekt, maar Yamaha heeft nu officieel de Montage M gelanceerd.



De montage beschikt over 3 type klankopwekking: AWM2, FMX en ANX.




Onderstaand een aantal specificaties. Klik hier voor meer informatie.
  • A new synthesis engine called AN-X.
  • A massive expansion of AWM2 elements within a single Part, from 8 to 128.
  • An increase in total polyphony from 256 to 400 notes:
    • 128 for AWM2 Preset Wave
    • 128 for AWM2 User Wave
    • 128 for FM-X
    • 16 for AN-X
  • Twice the preset wave content, from 5.67 Gb in MONTAGE to 9.97 Gb in MONTAGE M.
  • More than twice user wave memory, from 1.75 Gb in MONTAGE to 3.8 Gb in MONTAGE M
  • An increase of available Library locations, from 8 to 16.
  • VCM Rotary effect and “pull out” drawbar behavior on Organ Performances.
  • Pure Analog Circuit 2 improved digital to analog conversion.
    IMG_3762.png
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Als het klinkt moet je kopen.👊
Bah,weeral een keuze erbij.
 
Hij klinkt goed en ziet er goed uit.
Wat ik zie van de interface ziet dat er ook goed uit.
Een apart scherm bij de knoppen met relevante informatie.
Ik vind de grafische weergave van een en ander bij Yamaha vaak wat 'hoekig' en minder aantrekkelijk dan van de concurrenten, maar al met al een mooie bak met interessante mogelijkheden.

'Gelukkig' heb ik geen ruimte op het moment. ;)
 
Echt wel een erg mooie synth. Ik ben wel erg benieuwd wat de stap van 8 elementen in een voice naar 128 8D gaat betekenen in het geluid. Bij de AN golfvormen viel mij op (of ik heb er overheen gelezen) dat de MultiSaw er niet bij zit, welke wel in PLG board zit. Wellicht dat ze dat met de wave shaper o.i.d. oplossen.
 
128 elements per part, ja joh waarom niet.
Het gaat wel kriebelen zo, juist ook omdat ik al een MODX heb gehad. Benieuwd naar de AN-X engine.
 
Misschien wel een prima controller ook. Zou die tussen mijn toetsenbord en monitor passen? :D
 
Hmmm. Als die M8x nou net zo fijn speelt als mijn digitale piano heb ik een oplossing voor het ruimtegebrek. :D
Maar dan moet er écht een goed klavier op zitten. En een hele stevige standaard onder + vastgemaakte pedalen.
Nou ja ik neem het in overweging. En ga 'm een keer testen ergens.
 
Deze geruchten blijken dus ook te kloppen:

EXPANDED SOFTSYNTH PLUGIN (E.S.P.) (COMING EARLY 2024)​

A game-changer for musicians, the Expanded Softsynth Plugin (E.S.P.) replicates the MONTAGE M in your favorite Digital Workstation (DAW). Free for all registered MONTAGE M owners, E.S.P. allows you to create, edit and mix MONTAGE M Performances anywhere you happen to be – without the hardware – offering an unprecedented level of stage and studio integration. We are planning on releasing E.S.P. in early 2024. The first version will have all the MONTAGE M sound while being limited to basic editing. The full version will be available in Summer 2024.
 
Van de klanken wordt ik tot nu toe niet warm, vooral niet in die Sweetwater AN-X demo die in galm verzuipt.
Mooie interface.
 
Voor zij die echt analoog spul in huis hebben denk ik niet dat anx iets bijbrengt.
Benieuwd wat Korg gaat doen.Of hebben ze het hoofdstuk workstation afgesloten?
 
Ik verwacht nog steeds dat Korg de Modwave, de Opsix en de Wavestate in een nieuw werkstation gaat stoppen. Deze nieuwe Montage ziet er qua interface goed uit. Polyfone aftertouch wordt de norm, helaas niet op alle uitvoeringen van deze Montage. Niet dat ik hem ga kopen. Dan had Yamaha weer iets met physical modelling moeten doen. Ik heb een aantal werkstations maar het meeste plezier van de Kronos. Daar kan ik bijna alles mee.
 
Naarmate ik er meer van hoor ben ik minder enthousiast geworden.
Prima workstation wat mij betreft, maar niet beter (of slechter) dan andere workstations.
Ik had meer verwacht van de AN-X en de Free EG's die ik in mijn PLG's heb zijn er ook niet meer.

Ik ga er mijn Fantom niet voor inruilen, zeker niet met de komst van ACB.
 
Back
Top