Yamaha Montage M

Er is al veel over gesproken en specificaties waren al gelekt, maar Yamaha heeft nu officieel de Montage M gelanceerd.



De montage beschikt over 3 type klankopwekking: AWM2, FMX en ANX.




Onderstaand een aantal specificaties. Klik hier voor meer informatie.
  • A new synthesis engine called AN-X.
  • A massive expansion of AWM2 elements within a single Part, from 8 to 128.
  • An increase in total polyphony from 256 to 400 notes:
    • 128 for AWM2 Preset Wave
    • 128 for AWM2 User Wave
    • 128 for FM-X
    • 16 for AN-X
  • Twice the preset wave content, from 5.67 Gb in MONTAGE to 9.97 Gb in MONTAGE M.
  • More than twice user wave memory, from 1.75 Gb in MONTAGE to 3.8 Gb in MONTAGE M
  • An increase of available Library locations, from 8 to 16.
  • VCM Rotary effect and “pull out” drawbar behavior on Organ Performances.
  • Pure Analog Circuit 2 improved digital to analog conversion.
    IMG_3762.png
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Een pure AN synth zou ik ook nog wel willen aanschaffen, maar alle workstation poespas mogen ze weglaten.
 
Maar dan nog, zo'n synth engine kun je natuurlijk ook 'misbruiken' voor exotische sounds. Pak zo'n piano, draai er een agressief filtertje in met veel resonance en misschien een layertje zaagtand en het klinkt al heel anders, maar wél met al die nuances in de klank. Dat kan dus best gaaf zijn.

Ja, dat zou kunnen en zal best leuk zijn. Maar de prijs van deze Montage is dermate hoog dat je voor het geld meerdere synths kunt kopen met uiteenlopende vormen van synthese en je netto misschien wel een ruimer palet aan klanken hebt. Het is maar wat je wil.
 
Klopt, daarom dat ik het ook meer zie als een alles-in-1 ding voor stage of (film)componeerwerk ofzo.

Met PCM synthese duik ik liever in de oudere bakken van Roland en Yamaha zoals de JV/XV serie of de EX5. Die hebben tenminste een lekker gritty randje en kun je goed over de zeik helpen ipv dat gladde gedoe uit moderne workstations.
 
Je kunt eigen samples laden op de Montage/MODX en de Montage M.
Daarom gemiste kans denk ik dat het user geheugen nog steeds relatief weinig is (3,8 GB).
Op de Prophet X (heel ander ding, ok) zit 50 GB user geheugen volgens mij. Waarom zou dat niet in een workstation kunnen? Voor dit soort prijzen...
Dan was er veel meer potentieel geweest voor 3rd party sample libraries van hoge kwaliteit.

De piano's op de MODX/Montage zijn OK voor een synth, maar erg matig vergeleken met de betere VSTs. Ze zullen op deze Montage M wel wat beter zijn geworden.

Op de MODX heb ik wat third party piano libraries geprobeerd en wat je dan ziet is dat er duidelijke overgangen hoorbaar zijn tussen het kleine aantal (3 of 4) verschillende velocity layers. Tja dan is het realisme ver te zoeken.
Maar goed voor echt mooie piano's moet je gewoon voor VSTs gaan dus. Of een echte. :)
 
Het loopt wel opeens storm met al die tweedehandse Montage's op het internet.....
 
Ja, dit is een goed moment om er een te kopen nu de huidige Montage bezitters zwaar GAS hebben voor een nieuwe en Marktplaats wordt overspoeld.
 
Inderdaad zeg. Lijkt me lastig om er nu vanaf te komen.
Volgens mij zie ik m'n oude MODX8 er ook tussen staan haha.
ALS ik nog iets zou willen uit deze synth reeks dan toch echt wel de Montage M.
Bij Joh. De Heer kun je de Montage M bestellen maar verder zie ik 'm nog niet zo snel.
* Bij Oostendorp muziek staat ie ook.
 
Maar goed voor echt mooie piano's moet je gewoon voor VSTs gaan dus. Of een echte. :)
Voor studio werk snap ik dat. Voor live werk in een band is het voor mij minder belangrijk. De gemiddelde toehoorder hoort het verschil denk ik niet tussen een high-end stage piano/synth of een VST. Een alles in 1 stage piano/synth werkt voor mij makkelijker.
 
Je kunt eigen samples laden op de Montage/MODX en de Montage M.
Daarom gemiste kans denk ik dat het user geheugen nog steeds relatief weinig is (3,8 GB).
Op de Prophet X (heel ander ding, ok) zit 50 GB user geheugen volgens mij. Waarom zou dat niet in een workstation kunnen? Voor dit soort prijzen...
Eens. Ik heb zelf een Prophet X. Maat het is een heel andere synth dan een stage piano en voor een hele andere doelgroep. De 8DIO samples zijn top. Je kunt er prachtige gritty en/of organische patches mee maken. De Yamaha’s, Korgs, en Rolands zijn meer bread and butter workstations, alleskunners. Hele uitgebreide synth engines, minder hoogwaardige samples, veel features, maar wel relatief complex. Nord daarentegen legt meer de nadruk op gebruiksgemak en live gebruik. Plug en play piano-synth zeg maar, en dat doen ze goed.

De laatste Yamaha was een Motif ES, het is ff geleden. Geen idee hoe de sound geëvalueerd. De Motif ES is vervangen door een Kronos, ook omdat deze een FM engine heeft. Qua sound en features top, maar voor mij te complex. Te weinig hands on. Ik heb nu een Roland RD2000. Die zit meer in mijn straatje, maar deze is weer beperkt qua synth edit mogelijkheden.

Maar ik vind de Montage X wel geslaagd. Op de prijs na. Maar Nord is ook niet goedkoop. Qua gebruiksgemak heeft Yamaha stappen gemaakt. Ook FM-X vindt ik interessant, zeker in combinatie met het nieuwe schermpje. Ik had in mijn ES de PLGDX, maar dat was niet te doen qua editen. Hoe simpel is FM-X qua gebruiksgemak?
 
Inderdaad zeg. Lijkt me lastig om er nu vanaf te komen.
Volgens mij zie ik m'n oude MODX8 er ook tussen staan haha.
ALS ik nog iets zou willen uit deze synth reeks dan toch echt wel de Montage M.
Bij Joh. De Heer kun je de Montage M bestellen maar verder zie ik 'm nog niet zo snel.
* Bij Oostendorp muziek staat ie ook.
Precies en ook als ik 2500e voor een oude Montage moet neerleggen, kan ik net zo goed nog een weekje extra krantenwijk doen en dan ga ik voor de Montage M :)

Idd , jammer dat die poli niet op de 61 en 76 models zit, wellicht dat ze wel de midi-data ontvangen???
 
Eens. Ik heb zelf een Prophet X. Maat het is een heel andere synth dan een stage piano en voor een hele andere doelgroep. De 8DIO samples zijn top. Je kunt er prachtige gritty en/of organische patches mee maken. De Yamaha’s, Korgs, en Rolands zijn meer bread and butter workstations, alleskunners. Hele uitgebreide synth engines, minder hoogwaardige samples, veel features, maar wel relatief complex. Nord daarentegen legt meer de nadruk op gebruiksgemak en live gebruik. Plug en play piano-synth zeg maar, en dat doen ze goed.

De laatste Yamaha was een Motif ES, het is ff geleden. Geen idee hoe de sound geëvalueerd. De Motif ES is vervangen door een Kronos, ook omdat deze een FM engine heeft. Qua sound en features top, maar voor mij te complex. Te weinig hands on. Ik heb nu een Roland RD2000. Die zit meer in mijn straatje, maar deze is weer beperkt qua synth edit mogelijkheden.

Maar ik vind de Montage X wel geslaagd. Op de prijs na. Maar Nord is ook niet goedkoop. Qua gebruiksgemak heeft Yamaha stappen gemaakt. Ook FM-X vindt ik interessant, zeker in combinatie met het nieuwe schermpje. Ik had in mijn ES de PLGDX, maar dat was niet te doen qua editen. Hoe simpel is FM-X qua gebruiksgemak?
Laten we zeggen dat de Montage een echte synth is.🙃
 
Idd , jammer dat die poli niet op de 61 en 76 models zit, wellicht dat ze wel de midi-data ontvangen???
Waarschijnlijk wel. Zelfs mijn romplers uit de vorige eeuw ondersteunen PolyAT via MIDI.
 
Waarschijnlijk wel. Zelfs mijn romplers uit de vorige eeuw ondersteunen PolyAT via MIDI.

Ik heb een tijdlang niet beseft hoeveel spul ik in huis heb die polyAT ondersteunen.
Van de Peak wist ik het omdat ze daar indertijd ook nogal mee adverteerden, maar de meeste Rolands die ik heb staan dus ook.
Het speelde ook nooit een rol, maar nu ik een aantal instrumenten heb met polyAT is het wel een prettige gewaarwording.
 
Back
Top