Yamaha Montage M

Er is al veel over gesproken en specificaties waren al gelekt, maar Yamaha heeft nu officieel de Montage M gelanceerd.



De montage beschikt over 3 type klankopwekking: AWM2, FMX en ANX.




Onderstaand een aantal specificaties. Klik hier voor meer informatie.
  • A new synthesis engine called AN-X.
  • A massive expansion of AWM2 elements within a single Part, from 8 to 128.
  • An increase in total polyphony from 256 to 400 notes:
    • 128 for AWM2 Preset Wave
    • 128 for AWM2 User Wave
    • 128 for FM-X
    • 16 for AN-X
  • Twice the preset wave content, from 5.67 Gb in MONTAGE to 9.97 Gb in MONTAGE M.
  • More than twice user wave memory, from 1.75 Gb in MONTAGE to 3.8 Gb in MONTAGE M
  • An increase of available Library locations, from 8 to 16.
  • VCM Rotary effect and “pull out” drawbar behavior on Organ Performances.
  • Pure Analog Circuit 2 improved digital to analog conversion.
    IMG_3762.png
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
De tijd van menu diving is een tweede natuur geworden bij de smartphone generatie.Als je tegenwoordig aan een knop draait zijn die al 3 sub-menu's verder.Het is een vaardigheid als een ander.🦍
 
De smartphone generatie zit vuistdiep in VSTs, die workstations zijn toch meer voor de ouderen lijkt me.
 
Alleen (nog) voor Montage M bezitters dus, want je hebt een code nodig die met de synth komt. Maar de sound engine zit als ik het goed begrijp in de plugin zelf, dus je hebt in principe geen Montage M nodig om het te kunnen draaien. Dan ben ik wel erg benieuwd of
  • Je deze plugin zomaar over kunt dragen als je de synth verkoopt of een nieuwe code kunt krijgen als je een B-Stock Montage M koopt maar de code blijkt al gebruikt
  • Er toch nog een versie te koop komt voor mensen die geen Montage M hardware hebben/willen en
  • Hoe lang het duurt voordat er een 'gratis' versie opduikt op de gekende websites met wapperende doodshoofdvlaggen
 
Ik krijg hem niet aan de praat (plugin is niet zichtbaar in Logic). Ik heb een Montage M8x en dus een code. Maar installatie en alles is niet echt duidelijk/logisch.
 
Inmiddels werkt het wel (niet door de video). Logic had nog niet een nieuwe scan van plugins gedaan. Nu wel, en het werkt perfect. Impressive wel dat je de Montage op je laptop mee kunt nemen
 
Mag ik in deze Montage M thread deze vraag stellen;

Ik zoek versterking om nu mijn Montage M te versterken (mogelijk later meer apparatuur). Om mijn spel te horen, maar later zal ik ook met PC en recording aan de slag gaan, daartoe zijn monitors dan logisch, maar hoe goed passend zijn die om mijn synthesizer te versterken voor dagelijks spel? Het gaat om gebruik in een zolderruimte van ~ 12 m2. Ik zal vrij dicht op de speakers zitten. Genre is pop/cinematic. Ik weet niet of ik de goede kant op kijk, maar heb nu vooral Yamaha HS, Focal Alpha Evo, KRK, Adam Audio op het oog. Is een subwoofer nog nodig? Alle input en advies (ook artikelen op externe bronnen) meer dan welkom! Vond het nu lastig om info te vinden over synthesizer versterking..
 
Ik zit in een soortgelijke situatie (ruimte ongeveer 10m2) en speel eveneens cinematic. Ik heb indertijd gekozen voor een Yamaha HS8 paar omdat toen de studio in een ruimte van 48m2 stond. In de huidige kleine ruimte zijn deze monitors eigenlijk te groot.

Op zich zijn de Yamaha ´s niet slecht maar denk dan eerder aan de HS5. En Adam Audio *5 is zeker een aanrader. Voor mij persoonlijk is een subwoofer niet nodig. Je kan het altijd eerst zonder proberen en als je te weinig bas zou ervaren, kan je die achteraf nog aanschaffen. Bedenk ook wel dat het gebrek (of teveel) aan bas aan de plaatsing en/of akoestische behandeling van je ruimte kan liggen.

Succes met de zoektocht :okdan:

:doei:
 
Hartelijk dank @Danny, dat helpt me zeker al weer een stukje verder op weg. Goed om jouw ervaring met de HS8's te lezen! En goede tip om eens zonder subwoofer te starten 🙏

Mss een stomme vraag, maar waarom zijn wat zwaardere speakers eigenlijk minder geschikt voor een kleine ruimte? Is dat makkelijk uit te leggen? Ik vraag het omdat ik bij lichtere speakers het idee heb dat ik ze veel eerder op zou blazen met al die brommende synth sounds uit de Montage :) Zou een tussenmaat als de HS7 dan nog goed passend kunnen zijn of is een HS5 maat echt beter voor mijn ruimte?
 
Laatst gewijzigd:
Hartelijk dank @Danny, dat helpt me zeker al weer een stukje verder op weg. Goed om jouw ervaring met de HS8's te lezen! En goede tip om eens zonder subwoofer te starten 🙏

Mss een stomme vraag, maar waarom zijn wat zwaardere speakers eigenlijk minder geschikt voor een kleine ruimte? Is dat makkelijk uit te leggen? Ik vraag het omdat ik bij lichtere speakers het idee heb dat ik ze veel eerder op zou blazen met al die brommende synth sounds uit de Montage :) Zou een tussenmaat als de HS7 dan nog goed passend kunnen zijn of is een HS5 maat echt beter voor mijn ruimte?
Volgens mijn bescheiden mening geven monitoren hun beste respons af bij een bepaald volume. Zwaardere monitors moet je té hard zetten om aan die respons te komen. Bij lichtere zit je daar sneller aan.

Het is niet eenvoudig om de juiste set uit te kiezen, ik weet het. Maar misschien kan je een keuze maken en ze online aankopen (Thomann, Music Store Keulen, Bax ...). Mochten ze niet naar je zin zijn, heb je 30 dagen bedenktijd om ze terug te sturen.

Of, indien het loont, kan je naar één van die winkels rijden (als ze de sets uitgestald hebben) om ze daar ter plekke met eigen oren te gaan beoordelen. Neem dan zeker muziek van jezelf of je favoriete artiest mee waar je vertrouwd mee bent. Je moet dan natuurlijk ook weer geen 100-en kilometers voor gaan rijden.
 
Volgens mijn bescheiden mening geven monitoren hun beste respons af bij een bepaald volume. Zwaardere monitors moet je té hard zetten om aan die respons te komen. Bij lichtere zit je daar sneller aan.
Dat is alweer hele fijne input. Hartelijk dank Danny! Inderdaad fijn om ze vooraf te luisteren in een winkel, nu woon ik in het midden van NL, maar lijkt erop dat Goes of Duitsland toch de opties zijn voor een wat breder assortiment aan monitoren.
 
Is de M überhaupt al leverbaar? Bij de grote resellers staan ze nog niet op de wepsjop. Was ist los?
Was ist los, is dat je op een gering aantal plekken in Nederland de Montage M kan aanschaffen.

Dit gebeurt via een exclusieve regeling. Er zijn een aantal resellers die deze regeling kunnen treffen. Zelfs al verkopen en importeren ze andere Yamaha producten. Je koopt het product dan als ware rechtstreeks van Yamaha en er kan door een muziekwinkel geen korting worden gegeven. Yamaha is hier heel streng in.

Dus dat is het hele verhaal.
 
Mag dat überhaupt? Hebben ze niet al eens een dikke boete gehad wegens kartelvorming/price fixing?
 
Mag dat überhaupt? Hebben ze niet al eens een dikke boete gehad wegens kartelvorming/price fixing?
Geen idee of het verboden is, heb me daar verder niet mee bezig gehouden. Dit is enkel wat ik weet toen ik mijn lokale muziekwinkel het vroeg. Ze konden hem helaas niet leveren en werd doorverwezen naar een concullega aan de andere kant van het land :(
 
Back
Top