Yamaha Montage M

Er is al veel over gesproken en specificaties waren al gelekt, maar Yamaha heeft nu officieel de Montage M gelanceerd.



De montage beschikt over 3 type klankopwekking: AWM2, FMX en ANX.




Onderstaand een aantal specificaties. Klik hier voor meer informatie.
  • A new synthesis engine called AN-X.
  • A massive expansion of AWM2 elements within a single Part, from 8 to 128.
  • An increase in total polyphony from 256 to 400 notes:
    • 128 for AWM2 Preset Wave
    • 128 for AWM2 User Wave
    • 128 for FM-X
    • 16 for AN-X
  • Twice the preset wave content, from 5.67 Gb in MONTAGE to 9.97 Gb in MONTAGE M.
  • More than twice user wave memory, from 1.75 Gb in MONTAGE to 3.8 Gb in MONTAGE M
  • An increase of available Library locations, from 8 to 16.
  • VCM Rotary effect and “pull out” drawbar behavior on Organ Performances.
  • Pure Analog Circuit 2 improved digital to analog conversion.
    IMG_3762.png
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Voor de gevestigde Montage-eigenaren, begrijp ik het nu goed met de M, per AWM-part, 128 elementen, betekent dat dus als ik samples inlaadt, ik bijvoorbeeld per element een sample (key) zou kunnen inladen/toewijzen, dus stel ik sample mijn analoge bak per key, dan zou ik elke aan een element van een AWM-part kunnen toewijzen, waardoor je zoeits krijgt van een 1 op 1 benadering bijna? en zo over alle toetsen. Zie ik het goed?
 
Ik heb een tijdlang niet beseft hoeveel spul ik in huis heb die polyAT ondersteunen.
Van de Peak wist ik het omdat ze daar indertijd ook nogal mee adverteerden, maar de meeste Rolands die ik heb staan dus ook.
Het speelde ook nooit een rol, maar nu ik een aantal instrumenten heb met polyAT is het wel een prettige gewaarwording.
Alle Sequentials/Oberheim (de OB-X8 dan in elk geval) ondersteunen het ook. Mijn tranentrekkend dure Moog One dan weer niet, bedankt Mike Adams en Uli.
 

FANTOM Future​

What are you most proud of about FANTOM as a synth?
We are proud that the synthesizer bears the FANTOM name and is constantly evolving to meet the needs of this era’s customers.

What can FANTOM users look forward to soon?
The FANTOM Development Team has been working hard to unveil a massive breakthrough: bringing Analog Circuit Behavior (ACB) to FANTOM. We are excited to share this, plus other new expansions and features, with all FANTOM users very soon.

The evolution of this creative hub continues. Look out for an exciting FANTOM announcement this November.


Het volledige artikel:
Vandaag,weekend in Las Vegas?TwitchCon
 
Ik vind het een prachtig apparaat. Maar als ik in de handleiding lees hoe de sequencer werkt en enkele video’s bekijk, dan vrees ik dat ook dit workstation niet aan mij is besteed. Het scherm niet kunnen lezen zuigt. Op mijn Technics KN1400 had ik daar geen last van. Daar kon ik nog wel zien waar ik zat, de mogelijkheden waren beperkt en alles zat onder fysieke knoppen. Bij de moderne workstations en keyboards blijft het een terugkerend probleem. En een overstap naar de PSR SX700 lijkt ook geen oplossing, want die sequencer is helemaal gebouwd om het gebruik van de ingebouwde begeleiding. Mijn Novation Circuit Rhythm vind ik wel leuk. Maar is stiekem natuurlijk weer te beperkt voor wat ik wil. Inmiddels heb ik wel geleerd dat de originele Montage via een extern aanraakgevoelig beeldscherm is aan te sturen. Al is dat een mogelijkheid die Yamaha officieel niet ondersteunt. Als de Montage M dat óók doet …. Daar ben ik stiekem dan toch wel weer benieuwd naar.
 
Voor de gevestigde Montage-eigenaren, begrijp ik het nu goed met de M, per AWM-part, 128 elementen, betekent dat dus als ik samples inlaadt, ik bijvoorbeeld per element een sample (key) zou kunnen inladen/toewijzen, dus stel ik sample mijn analoge bak per key, dan zou ik elke aan een element van een AWM-part kunnen toewijzen, waardoor je zoeits krijgt van een 1 op 1 benadering bijna? en zo over alle toetsen. Zie ik het goed
Ja dat is mogelijk. Met de John Melas software kan je ook een multisampled instrument maken van je analoge bak en die inladen als element.

Een element is het beste te vergelijken met wat Roland een Partial noemt. 4 partials vormt in Roland termen een part.

In Yamaha termen is normaal 8 elements 1 part.
Dat is dus van 8 naar 128 gegaan.

Wat is dan een element,
1 element is eigenlijk een synthesizer op zichzelf: Je hebt een Oscilator sectie voor je sample.
Pitch, filter, amp sectie + envelope voor ieder.
1x LFO waar je pitch, filter, amp kan toewijzen.
Element Equalizer (2 band en 3 band optie)

1 element = 1 noot polyfoon (ongeacht mono of stereo sample)
 
Top, dank voor de uitleg! :) En wat ik zo lees/begrijp kun je dezelfde library voor de Modx+ maken die ook weer compatible is met de Montage?
 
Top, dank voor de uitleg! :) En wat ik zo lees/begrijp kun je dezelfde library voor de Modx+ maken die ook weer compatible is met de Montage?
Graag gedaan,
Ja bij een firmware update van de Montage hebben ze dat inderdaad gelijk getrokken. Is ook bij de classic Modx mogelijk :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Montage kan het niet zijn.......toch?

NOVEMBER 15TH 2023 – 6PM CET​

Come discover the next generation of Yamaha workstations in a very special online event.
 
Lijkt me stug dat er vanuit het niets ineens nog een workstation lijn bijkomt?
 
Of zijn ze bij Yamaha dement aan het worden en weten ze niet meer dat ze de montage m al hebben voorgesteld.😄
 
Op zich beloven ze niks nieuws te laten zien, alleen dat je de "volgende generatie" workstations kunt ontdekken wat op zich niet onjuist is ook al is het al aangekondigd. Maar misschien is er wel een hete nieuwe Tyros lijn 🥳
 
Ik hoop dat de volgende lijn een koffiehouder heeft :walker:
 
Montage kan het niet zijn.......toch?

NOVEMBER 15TH 2023 – 6PM CET​

Come discover the next generation of Yamaha workstations in a very special online event.
Dit is groot nieuws voor de keyboard entertainers
Betreft de aankondiging van de Genos 2
Yamaha beschouwd de Montage enkel als synthesizer.
 
Mooi ding die Montage M8X, maar door zijn afmetingen en gewicht weer net zo onhandelbaar als een XS8 - XF8 en Montage8.
In mijn home studio zou hij echter niet misstaan. Voor 2500 euro minder echter - worden er best veel 'oude' montage8 exemplaren aangeboden momenteel.
Of krijg je dan over een tijdje toch weer spijt, dat je niet voor het laatste model bent gegaan?
En heeft zo'n Montage M8X wel zin voor me, omdat ik in mijn studio'tje voor vrijwel elk geluid een VST gebruik? Het is wat met die luxe problemen..;)
 
Ik ben al over mijn eventuele interesse heen.

Mooi instrument ongetwijfeld, maar ALS je al voornamelijk DAW en plugin based bezig bent, goede controllers hebt en prettig ermee kunt werken, zijn juist dit soort workstation synths, als je het kritisch bekijkt, overbodig en onpraktisch in de studio.
Dan kun je beter kijken naar handzame analoge/hybride knoppen bakken, die je qua ergonomie makkelijker kunt plaatsen en bedienen vanuit je "DAW zitpositie", waar je sneller resultaten mee bereikt en die qua sound nog iets kunnen toevoegen aan een arsenaal aan plugins.

En zo'n groot ding als dit naast synth ook als masterkeyboard ofzo gebruiken is gewoon niet goed te doen. Ja, tuurlijk kan het wel, maar ergonomisch/workflow technisch gezien lijkt me het niets. Knappe jongen die dat voor elkaar krijgt vanuit je DAW schermkijk-positie, met toetsenbord, muis én eventuele andere controllers binnen handbereik en óók nog lekker erbij kunnen zitten.
Dus moet je waarschijnlijk gaan draaien van positie en zit je óf achter de Montage óf achter de computer of een beetje half half wat ook niet prettig werkt. En na een tijdje op de Montage M bezig te zijn, waarop je toch weer grotendeels met een scherm in de weer bent, vraag je je af wat het nut er nog van is, als je alles op de PC al beter kunt doen...
 
Nou, het is mij na diverse aanpassingen over de tijd aardig gelukt om alles binnen handbereik te krijgen incl een 88 toetsen synth. Maar op de pc is inderdaad alles beter te doen én aanwezig.
De Montage zou dus vooral een 'hebbeding' zijn en muzikaal weinig tot niets toevoegen.
 

Attachments

  • IMG_3187.jpg
    IMG_3187.jpg
    113,7 KB · Bekeken: 52
Ik zou er toch een workstation willen bijpakken.Ik wil meer hybride werken.
Zo'n workstation sputtert niet, loop niet vast,heeft goede computerconnectiviteit,snelle workflow.De sonische mogelijkheden die veel verder reiken dan de eerste workstations van 20 jaar geleden.Beschikken over tal van verschillende engines.
Gemodelleerde analoge synthese tegenwoordig zo geëvolueerd dat het moeilijk om digitaal en analoog nog te onderscheiden.De verschillen tussen de originele en een workstation zijn nog alleen op te merken zij die een originele hardware hebben en in een mix niet meer te horen zijn.
Ja,de workstations van tegenwoordig zijn echte powerhouses geworden en aangezien ik slechts een paar softsynth's heb die toch al zo'n 20000 klanken beschikt.Lijkt het me echt ontspannen werken met zo'n ding.
Ik ben pro.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind zo'n workstation een mooie bak sounds en zou er zeker voor gaan als ik podium toetsenist was, maar voor studiogebruik sluit ik me toch eerder aan bij @Bahamut . Van twintig miljard features verborgen in evenveel menu's op een klein schermpje gaat mijn broek niet strak staan, vind het eerder remmend dan inspirerend werken. Ik werk liever met een aantal toestellen met minder mogelijkheden maar die heel goed zijn in wat ze doen dan zo'n alles-in-1 gezwel. Of met plugins voor digitale synths, zoals Pigments oid. En dan de computer om alles aan elkaar te knopen. Maar goed, in tegenstelling tot velen hier vind ik het geen straf om naar een groot beeldscherm te kijken en muis en toetsenbord te gebruiken in het creatieve proces. Beter dan dat gemier op de vierkante centimeter.
 
Back
Top