Yamaha Montage M

Er is al veel over gesproken en specificaties waren al gelekt, maar Yamaha heeft nu officieel de Montage M gelanceerd.



De montage beschikt over 3 type klankopwekking: AWM2, FMX en ANX.




Onderstaand een aantal specificaties. Klik hier voor meer informatie.
  • A new synthesis engine called AN-X.
  • A massive expansion of AWM2 elements within a single Part, from 8 to 128.
  • An increase in total polyphony from 256 to 400 notes:
    • 128 for AWM2 Preset Wave
    • 128 for AWM2 User Wave
    • 128 for FM-X
    • 16 for AN-X
  • Twice the preset wave content, from 5.67 Gb in MONTAGE to 9.97 Gb in MONTAGE M.
  • More than twice user wave memory, from 1.75 Gb in MONTAGE to 3.8 Gb in MONTAGE M
  • An increase of available Library locations, from 8 to 16.
  • VCM Rotary effect and “pull out” drawbar behavior on Organ Performances.
  • Pure Analog Circuit 2 improved digital to analog conversion.
    IMG_3762.png
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Een leverancier bepaalt zelf met wie er zaken wordt gedaan. Dat is OK. Als dit de concurrentie in de weg zit, lijkt mij dit niet OK. Maar ik ben geen jurist, dus ik kan er niet veel mee. Het viel mij gewoon op. Dus je kan bij alle resellers bv wel een MODX kopen, maar de M alleen bij een beperkt aantal (kleine) resellers. Gaat natuurlijk over geld.
 
Een leverancier bepaalt zelf met wie er zaken wordt gedaan. Dat is OK. Als dit de concurrentie in de weg zit, lijkt mij dit niet OK. Maar ik ben geen jurist, dus ik kan er niet veel mee. Het viel mij gewoon op. Dus je kan bij alle resellers bv wel een MODX kopen, maar de M alleen bij een beperkt aantal (kleine) resellers. Gaat natuurlijk over geld.
Alle Yamaha producten die in de winkels liggen is nog eigendom van Yamaha. Dus pas als hij verkocht is is het voor de klant en krijgt de winkel zijn geld. Yamaha wil niet dat winkel gaan stunten met de prijzen zodat de kleintjes minder omzet draaien. Wel jammer want iedereen wil een Montage M voor weinig geld.
 
Als een winkel gaat lopen stunten dan verkopen de anderen minder, gaan de marges omlaag, maken de de fabrikanten minder winst, worden de leveringen minder, worden de budgetten kleiner voor ontwikkeling en hebben we uiteindelijk niks meer.

Behringer wil niet meer aan Bax leveren en ik ken nog een ander merk wat levert aan Bax wat er zo over denkt.

Yamaha kan er ook voor kiezen om helemaal geen resellers te gebruiken en zelf dit te regelen. Dat is ook niet verboden.
 
Als Yamaha het zo aanpakt door eiegenaar te blijven tot de verkoop, is dat legaal.

Voor iets minder dan de helft van de nieuwprijs van een M heb ik twee weken geleden een oude, wit gespoten Montage 6 in nieuwstaat op de kop getikt. Met een zestienstemmige Moog One, die ook drie oscillatoren per stem heeft, heb ik de ANX niet nodig en de overige verbeteringen vind ik de dubbele prijs niet waard. Ik had ook voor ruim duizend piek minder een tweedehands MODX-6 kunnen kopen, maar de hogere prijs van de Montage vond ik wel gerechtvaardigd. Ik moet wel aan de bediening wennen. Die van de M lijkt beter dankzij een extra scherm, meer knopjes en kleurtjes. Gelukkig versta ik Yamahaans. De terminologie komt overeen met die van de EX-5. Het is bijna een wetenschap om de bediening van zo'n complex instrument eenvoudig te houden maar ik vind de "modulaire" opzet, zoals bij de Hydrasynth en de SQ-80 nog het beste werken: een drukknop per module en vervolgens duiken in het scherm.
 
Back
Top