Korg modwave

Wauw.
modwave - WAVETABLE SYNTHESIZER | KORG (USA)
cafdbf65b00547fed59ff03fa259e5a0_pc.png
 
ja, het is wel enigzins omslachtig omdat je eerst een resample moet doen (zoals in die waveedit tutorial is gedaan), in serum gaat het inderdaad sneller en beter, maar goed die is weer 165 euro, dus ik kan me voorstellen dat de gratis methode door veel mensen gebruikt gaat worden.
Ik heb serum, ligt ergens onder het stof,gebruik hem nooit.Dus dat zou vanpas kunnen komen.Denk dat er inmiddels wel een update(s)verschenen zijn.
 
Ik heb serum, ligt ergens onder het stof,gebruik hem nooit.Dus dat zou vanpas kunnen komen.Denk dat er inmiddels wel een update(s)verschenen zijn.
ja meerdere updates voor serum, de meest recente is van eind juli van dit jaar. Dat is sowieso de moeite waard, er zijn in de loop van de tijd behoorlijk wat uitbreidingen geweest op die wavetable editor bijvoorbeeld. Ook kun je in je account nu een Serum FX vst downloaden, daarmee kun je alle effecten van serum met elke andere synth gebruiken.
 
Korg modwave demo: Hardfloor memories (using the motion sequencer as a TB-303 Sequencer)

in deze video heb ik de motion sequencer omgeprogrammeerd naar de features van een tb-303 sequencer. Dus in dit geval kan ik de timing lane gebruiken voor de note on, hold note and rests van de steps. De pitch lane kan bepalen welke noot speelt en of die stap met een slide gespeeld moet worden of niet. De Seq A motion lane heb ik geprogrammeerd als accent step, daarin kan ik de noten een accent value geven per step.

Je hebt 2 layers dus elke modwave performance kan 2 patterns bevatten met hun eigen sound. Je kunt dus een saw in layer A gebruiken en een square in layer B als je dat zou willen. De insert effects zijn gescheiden per lane, dus layer A heeft in deze demo alleen een stereo cross delay, Layer B heeft ook een cross delay en een distortion als insert effects.


 
weer een nieuwe sound gemaakt vanavond en de truukendoos gaat steeds verder open. En omdat we hier op synthforum zitten denk ik dat de technische info van deze sound best interessant kan zijn voor de modwave bezitters:

In deze zit met name een truuk waarmee je envelopes en LFO modulations kunt triggeren en chainen op basis van values die gebeuren in je andere envelopes. Dat is iets wat ik niet eerder gezien heb in synths, altans ik kan het me niet herinneren, maar dat maakt envelope triggering en lfo manipulatie op basis van envelope of zelfs motion value chaining mogelijk.

ik heb het volgende gedaan voor deze sound:

- in de arturia SQ80 V synth heb ik een pad sound gemaakt
- deze pad sound heb ik 1 noot van geresampled en deze in serum geconverteerd naar een wavetable
- daarna heb ik de gecreeerde wavetable in serum smooth en clean gemaakt en uiteindelijk 2 waves overgehouden met een spectral interpolatie tussen die 2 waves
- die heb ik geexporteerd naar de modwave en als custom wavetable geimporteerd in de modwave

Die SQ80 wavetable wordt als basis voor deze sound gebruikt. Halverwege de song blend ik die wavetable met een supersaw wavetable die ik gemaakt heb in serum en overgezet naar de modwave. Door die blending van de 2 wavetables worden er meer harmonics toegevoegd wat een wat harder geluid geeft. Dat was ook nodig omdat ik in oscillator 2 een sample gebruik waarop ik Amplitude modulation gebruik van oscillator 1 die dan als modulator fungeert voor die sample. Dat effect hoor je overduidelijk in de eind sound op die manier.

Daarnaast speelt de envelope triggering feature een grote rol, ik wilde rond 70 procent van de SQ80 wavetable dat de tuning een klein beetje gaat driften. Dat effect heb ik op die manier geprogrammeerd door een trigger source op de tuning envelope te zetten die afgaat zodra de osc1X envelope de waarde 70 bereikt. De osc1X envelope retriggerd zichzelf zodra hij de attack en decay fase heeft doorlopen, dat doe ik door de sustain op -1 te zetten van de envelope en die als retrigger te gebruiken voor osc1x.

De mod knoppen doen ook nog wel het nodige, zoals die eternity beinvloed de feedback van een eigen geprogrammeerde delay model die blend met de sound. Maar al met al krijg je dan een pad sound zoals dit:

 
Ja, die staat vooraan mijn lijstje... maar zijn er grote verschillen tussen de Mod en de Wave state?
buiten dat de mod 250 duurder is...
De wavestate klonk al geweldig! De mod geweldiger!
En hoe complexs is zo'n wave apparaat dan? (de bediening):?:okdan:
Dat zijn voor mij belangrijke vragen als ik zo'n ding aanschaf...
 
Heb ik maar 15 minuten om iets te schijven... met mijn schrijf snelheid? dat is voor mij veel te weinig...:bekdicht:

maar goed...

Te weinig toetsen is voor mij geen probleem; aan je 88 key masterkeyboard aansluiten.
en de korg gebruiken als edit slave.
En voor live gebruik je idd alleen die 3 octaven (solo's, pads).
Een beetje vreemd kijken he? 'n pianist achter een modwave...8D
en trouwens, hoeveel kost een 61/88 toetsen (fatar?) bord dan, rond 250 misschien?
Dan kost de mod/state opeens 1200 euro...
 
Verkoop je klanken.Maar dan ben je niet meer origineel.
 
Ja, die staat vooraan mijn lijstje... maar zijn er grote verschillen tussen de Mod en de Wave state?
buiten dat de mod 250 duurder is...
De wavestate klonk al geweldig! De mod geweldiger!
En hoe complexs is zo'n wave apparaat dan? (de bediening):?:okdan:
Dat zijn voor mij belangrijke vragen als ik zo'n ding aanschaf...
250 euro verschil lijkt me wel wat veel, ik heb net even gekeken, de korg wavestate is nu 635 en de modwave 799, dat scheelt 164 euro.

Kwa verschillen tussen de wavestate en modwave die zijn nogal groot, ik heb inmiddels een aantal vergelijkings videos gezien op youtube en die zeggen min of meer dat het vergelijkbaar is, ik ben het daar echt niet mee eens en ik vraag me af of ze echt de moeite hebben genomen om de modellen te vergelijken of dat ze zo snel mogelijk hun filmpjes op youtube wilden hebben. Bijvoorbeeld de step sequencer op de wavestate en de modwave motion sequencer zijn enorm verschillend, ze lijken op elkaar kwa opzet op het eerste gezicht, maar intern werken ze echt behoorlijk anders met elk hun eigen mogelijkheden en onmogelijkheden. De wavestate heeft meer een conventionele stepsequencer waarbij losse values per step gekoppeld kunnen worden aan destinations, bij de modwave is dit meer een 64 step sequence van motion steps die op je sound signaal wordt losgelaten. Dat vergt een andere manier van programmeren en vooral van denken hoe je dit toepast in je sound.

Overige verschillen zijn ook best groot, zoals de manier waarop je je eigen filters programmeert waarbij met name er een verschil zit tussen de resonantie modellen die je krijgt op de modwave en die je zelf moet maken op de wavestate. En natuurlijk is het grootste verschil dat je op de wavestate Wavesequencing synthese doet en op de modwave wavetable synthese.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een wavestate, wat je daar in kunt doen met wavesequencing heb ik geen alternatieven voor in andere synthesizers of VST's. De modwave heeft ook de nodige dingen aan boord die je niet in andere synthesizers of vst's ziet, maar de sounds die je uit de modwave krijgt kun je met wat creativiteit ook wel uit andere synths halen. Dus vandaar dat ik bij een keuze voor de wavestate zou kiezen.

Kwa complexiteit, tsja dat is heel persoonlijk, je zit hier op synthforum dus ik vermoed dat de meesten hier geen enkele moeite hebben om een korg wavestate of modwave te programmeren. Als ik de andere forums en facebook groepen zo lees dan is dat beeld anders, met name van de mensen die geen korg hebben die schreeuwen wel moord en brand dat het allemaal zo complex is. Dus ik vermoed dat het best lastige synths zijn om te begrijpen. Op mijn youtube vind je vele tutorials voor de wavestate, als je die een beetje bekijkt dan heb je denk ik wel een indruk hoe die werkt en hoe moeilijk het is. Ik vind het een goed doordachte en eenvoudige interface, maar ik moet wel zeggen dat ik toch behoorlijk wat uren in mijn gear steek om ze te begrijpen.

Ik zou er in ieder geval op voorhand niet angstig voor zijn, er is veel informatie beschikbaar hoe die synths werken, de handleidingen zijn erg goed en zitten vol met voorbeelden hoe je dingen moet doen en er zijn veel tutorials op youtube voor te vinden.
 
Laatst gewijzigd:
Mooie uitleg…:okdan:

Het was een ruwe schattig en ik heb idd nog niet alle berichten gezien…
...beetje dyslectisch schrijf en lees niveau…:o:
En dat is ook het eerste wat ik doe is...Youtube…
Daarbij heb ik heel veel hulp aangehad/heb!
Vooral van Cubase SX naar Cubase 11 pro…
daar had ik toch een aantal vraagjes mee opgelost!:okdan:
 
Mooie uitleg…:okdan:

Het was een ruwe schattig en ik heb idd nog niet alle berichten gezien…
...beetje dyslectisch schrijf en lees niveau…:o:
En dat is ook het eerste wat ik doe is...Youtube…
Daarbij heb ik heel veel hulp aangehad/heb!
Vooral van Cubase SX naar Cubase 11 pro…
daar had ik toch een aantal vraagjes mee opgelost!:okdan:
Sweetwater YT heeft zopas een film gepost met de vergelijkingstest tussen modewave en wavestate
 
Sweetwater YT heeft zopas een film gepost met de vergelijkingstest tussen modewave en wavestate
deze vergelijkings test spreekt mij niet zo aan om eerlijk te zijn.

Maar om te vergelijken is het vooral handig om te kijken naar dingen die uniek zijn voor wavetable synthesis versus wavesequencing naar mijn mening.

Deze demo had ik hier niet eerder gepost, maar hij geeft wel goed aan wat je kunt doen met een wavetable als je de scanning posities gaat gebruiken. Voor deze demo heb ik een vocal naar een wavetable omgezet via FFT conversie in Serum en die geimporteerd in de modwave als custom wavetable. Daarna heb ik die gecombineerd met een tweede layer waarin ik een standaard pad sound heb gemaakt. Doel was om de sfeer van mijn favoriete album van Jean Michel Jarre - Zoolook te benaderen met 1 preset op de modwave.

Door te combineren met de positie en snelheid van de vocal over de pad heen kreeg ik een beetje die sfeer waar ik naar op zoek was. Dit soort sounds zijn absoluut onmogelijk te maken op een wavestate die alleen kan werken met samples vanaf het begin punt (met name als je zelf samples erin zet), de wavestate kan niet het startpunt bepalen dynamisch en ook niet de afspeelsnelheid binnen de sample op basis van envelopes. Daar onderscheid een Modwave zich enorm van een wavestate.


 
De modwave heeft een standaard arpeggiator aan boord, dus een simpele up / down / random arp.
echter met de motion sequencer kun je de arpeggiator output simpel aanpassen. Dat is precies wat ik in deze video gedaan heb.

Technische info
ik gebruik een polymeter pattern (5 steps) om continu wisselende waarden naar de pitch van de gegenereerde noot en het volume van de noot te sturen, hierdoor vallen steeds op wisselende plaatsen noten weg en hebben de arpeggiator gegenereerde noten continu een andere pitch op basis van de step positie.

Als extra feature heb ik de skipped notes (dus de rests) alleen toegepast op oscillator A en oscillator B speelt alle notes als ik die er bij in draai via modknob 3.
Op deze manier kun je dus je eigen arpeggiators programmeren in een modwave (in een wavestate kan dit overigens ook).

in de start van de video hoor je de arpeggiator waarin ik een A-mineur akkoord speel. Zodra de pads er bij komen speel ik Am-Em-G-Dm

 
Ik was bezig met een ambient cover van het nummer children van robert miles. Daar had ik een soort van extra sound voor nodig ter vervanging van de piano. Het leek me wel gaaf om een gitaar achtige lead sound te maken die gebaseerd was op de piano die ik in dat nummer gebruikte.

Dat leek me een mooi opdrachtje voor het creeeren van een nieuwe wavetable en sound en hier zijn de technische details:

Deze sound heb ik als volgt gemaakt:
- eerst heb ik een sample van een C noot gemaakt van een piano VST
- vervolgens heb ik deze sample in Serum geimporteerd als wavetable
- die klonk helemaal nergens naar maar de basic harmonics waren herkenbaar en dat was voldoende om vervolgens de wavetable te repareren en vervolgens PWM toe te passen op de geconverteerde harmonics in de Serum wavetable editor.
- nu had ik dus een wavetable waarin de piano harmonics in een PWM sweep in de wavetable voorkwamen.
- deze wavetable heb ik geimporteerd in de modwave en deze dient nu als basis voor deze sound

In de modwave heb ik het volgende gedaan voor deze sound:
- de eerste oscillator gebruikt deze piano pwm harmonics wavetable waarbij een LFO een sweep doet over het eerste gedeelte van de wavetable positions (niet totaal tot het einde omdat daar de resonantie de overhand neemt en dat voor deze sound niet echt van waarde is)
- De adsr op oscillator 1 heeft een langzame attack met een drop in de decay zodat er bij elke aanslag een volume drop plaats vindt voor de dynamics.
- in de tweede oscillator gebruik ik een rom sample van de modwave van een gitaar, hier gebruik ik een snelle envelope zodat alleen de gitaar pluck overblijft met een attack op 0.
- vervolgens gebruik ik de volgende modwave effecten: compressor, phaser, delay en reverb. Voor al deze effecten heb ik een eigen effect model geprogrammeerd waarin ik op micro niveau andere parameters dan de standaard effect parameters modulation enabled heb.
- doordat ik nu via modulation de interne effect parameters kon manipuleren heb ik vervolgens in de motion sequencer het gedrag van de sound geprogrammeerd die heel erg leunt op de effect apparaten in deze performance.


Dat vind ik wel leuk aan die korg apparaten zoals de modwave en wavestate. Ze hebben praktisch alle interne parameters vrijgegeven voor modulation en het is eigenlijk 1 grote speeltuin als je eenmaal je eigen sounds gaat ontwikkelen. In dit geval was het uitgangspunt een gewone saaie C noot van een piano en door dat allemaal aan te passen in de modwave kun je dan zo'n ambient synth gitaar programmeren zoals ik voor ogen had voor mijn children cover.


 
ik twijfel twijfel, om de Modwave aan te schaffen...:{ (ben nog de Wavestate aan het leren)
Ja hier ook.. lijkt me een hele vette synth, maar heb m niet nodig en heb al genoeg ander spul net nieuw dus vind het eigenlijk even genoeg :p
 
ik twijfel twijfel, om de Modwave aan te schaffen...:{ (ben nog de Wavestate aan het leren)
dit is wel een enorm goede deal nu, ik heb er 120 euro meer voor betaald vorige maand.

De modwave is overigens wel een enorm goede aanvulling op de wavestate, het is een compleet ander type synth, ik moet eerlijk zeggen dat ik inmiddels de modwave meer gebruik dan de wavestate (alhoewel de wavestate meer mijn ding is kwa soundscapes). De reden hiervoor is simpelweg dat je je eigen oscillatoren kan maken en kan uploaden naar die modwave, ik heb er al zoveel in, echt geweldig hoe je die modwave naar je eigen hand kunt zetten door gewoon je eigen wavetables te importeren in de oscillatoren.

Hier nog een klein voorbeeldje waarin ik wat van mijn eigen wavetables met pad sounds laat horen en wat uitleg geef over de sound design uitdagingen en hoe ik die heb aangepakt.
je kunt direct in de video naar 2:10 springen voor de eerste pad demo, daarna begint elk voorbeeldje van een volgende pad in het volgende hoofdstuk (als je de orginele wavetables wilt horen hoe die geimporteerd klinken dan kun je vanaf het begin kijken).
 
ik heb mij niet kunnen houden qua GAS, mede dankzij Quifster zijn vele video's ;) heb hem dus besteld bij Thomann. Heb al plaats gemaakt vlak naast de Wavestate.
 
Back
Top