KORG microKORG2: A Classic Virtual Analogue is Reborn

Zojuist aangekondigd op Gearnews, de microKORG2!
korg-microkorg2-ft.jpg



De nieuwe KORG microKORG2 is de nieuwste editie van 's werelds populairste virtueel analoge synthesizer. Deze nieuwe versie behoudt het eenvoudige ontwerp en de geweldige klank waarvoor het bekend staat, maar introduceert een compleet nieuwe virtueel analoge manier van klank opwekken en een scala aan nieuwe geluidsprogramma's.

Navigatie en bewerking van geluiden zijn vereenvoudigd dankzij het 2,8-inch IPS LCD-scherm. De microKORG2 bevat nu ook een veelzijdige vocale verwerkingssectie met een harmonizer, hard-tune functie en een looprecorder, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor live optredens en studiogebruik.

De klassieke eenknops genreselector blijft behouden, maar is nu aangevuld met vijf knoppen voor parameterbewerking. De geluiden zijn verdeeld in drie nieuwe categorieën: Classic, Modern en Future.

De vocale processor en de ingebouwde effectensectie zijn uitgebreid, met onder andere negen nieuwe modulatie- en dynamiekverwerkingseffecten, plus zes soorten reverb en delay. De effecten zijn verdeeld in drie onafhankelijk te bedienen secties, en er is een tweebands EQ voor nauwkeurige afstemming.

De nieuwe microKORG belooft een spannende synthesizer te zijn voor zowel beginners als professionals. Hij zal binnenkort verkrijgbaar zijn voor een adviesprijs van $699. (bovenstaande samenvatting is door AI geschreven)
 
Is de microkorg niet populair omdat die klein is, veel presets heeft en leuke performance knoppen heeft?
Ik bedoel hoeveel mensen maken er sounds op? Terwijl de synthengine best wel diep is.
 
Is ie niet vooral populair omdat ie goed klinkt en goedkoop was? 699 is dat niet meer. Eerste keer de verkoper me ertoe bracht herinne ik me nog. Voelde als iets dat elk moment ging uiteen vallen. Niet gekocht ookal klonk t goed. Te brak
 
Ik heb veel plezier gehad met de MicroKorg, maar liep aan tegen de polyfonie en de interface.
Een verdubbeling van de polyfonie (en bitimbraal) lijkt mij een aanzienlijke verbetering en de interface ziet er met het scherm ook een stuk werkbaarder uit.
 
Ik dacht dat de Microkorg beetje een naam had als hipster-synth?

De markt rond dit prijssegment raakt nog wat voller. Kennelijk is dit een sweet-spot voor fabrikanten waar je iets kunt verdienen.
 
De originele is inderdaad wel een evergreen die nog steeds veel live gebruikt wordt, toch wel een moderne classic. Voor mij is het allemaal te klein en te plastiek, maar ik ben ook niet de doelgroep. Ik vind $699 (en wat zal het in euro worden?) wel vrij fors voor een minisynth.
 
Hipster synth? Omdat -ie er niet uitziet als een zaadloze Montage of Fantom? Prima synth engine hoor, proggen is helemaal niet moeilijk, goeie DWGS waveforms ook.
 
Ik heb weleens zo'n MS-2000 overwogen, maar die was toch features verder toch minder

Die was inwendig gelijk aan de MicroKorg volgens mij, maar dan met knoppen.
Ik vond dat indertijd wel een mooie bak, maar de polyfonie was de dealbreaker.
 
KingKorg ziet er interessanter uit (24 stemmig), maar heeft een richtprijs van rond de $ 1000,-

1705577767927.png
 
Nu ik zo terugkijk zie ik nou ook niet echt een hele goede reden om niet voor de MS-2000(B) te gaan, wellicht waren het de afmetingen en nog wat. Mooie overzichtelijk bak idd
 
Ms 2000 is ellendig want de bediening faalt met de leeftijd begreep ik. Opletten dus. Vraag me ook af hie die vorige king korg zijn specs zijn tov de witte. Want die was erg ongeliefd naar mijn indruk
 
Ms 2000 is ellendig want de bediening faalt met de leeftijd begreep ik. Opletten dus. Vraag me ook af hie die vorige king korg zijn specs zijn tov de witte. Want die was erg ongeliefd naar mijn indruk
Klopt, maar deze is "vernieuwd", "beterder", "geherontworpen" :D
 
Ik ben groot fan van mn Microkorg en Microkorg XL+. Hoge funfactor en killer basstonen. Kortom, ik ben bang dat ik deze wel ga kopen... mogelijk dat de XL+ weggaat, maar aan de andere kant, m'n dochter is d'r gek op en in de weg staan doen ze nu ook nie echt.
 
De synth-engine was niet beroerd, inderdaad - maar in mijn herinnering ging iedereen destijds vooral hard op de vocoder. Dat kon ineens makkelijk, live op 't podium, en was/is 'ie daarom ook zo populair bij bands. (En komt daar misschien de hipsterige indruk vandaan).
 
Ms 2000 is ellendig want de bediening faalt met de leeftijd begreep ik. Opletten dus. Vraag me ook af hie die vorige king korg zijn specs zijn tov de witte. Want die was erg ongeliefd naar mijn indruk
MS 2000's zijn allemaal minstens 20 jaar oud, dan kan je wat problemen verwachten. Die is opgevolgd door de Radias die ook niet echt super is gebouwd.
De originele King Korg heb ik nooit in het echt gezien, maar te zien aan het front panel is het wat meer als 'preset bak' ingestoken. Lijkt me een drama om daar sound design op te moeten doen en denk dat dat de synthese liefhebbers wat afgeschrokken heeft. In principe is die XMT engine overgenomen naar de nieuwe Micro- en KingKorg dus misschien wordt het nog wel wat nu de knoppen weer toegankelijk zijn. Over de sound hoor ik eigenlijk weinig slechts.
 
Destijds werd de MS-2000 niet gewaardeerd door puristen omdat het niet echt analoog was, en degenen die wél VA wilden gingen voor de veel hippere Virus of JP-8000. Ik herinner me de MS-2000 een beetje als de 'sulletjessynth' van zijn tijd.
 
Vrij prijzig vind ik hem tov cobalt8, minifreak of hydrasynth explorer. Maar hij ziet er wel mooi uit!
 
Back
Top