Korg modwave

Wauw.
modwave - WAVETABLE SYNTHESIZER | KORG (USA)
cafdbf65b00547fed59ff03fa259e5a0_pc.png
 
Zoals meestal altijd,sommige demo's trekken op niks en een paar laten echt wel een potential zien die echt een powerhouse aan uitdagingen in zich heeft.Zoals met alles,tem eerst het beestje en je gaat er veel plezier aan beleven.Ik denk met het trio(wavestate,opsix,modwave) je al een aardige set in huis hebt om grootse dingen mee te doen.
 
Inmiddels zijn ze leverbaar en te koop in de winkel, dus ik heb er direct 1 besteld. Die is inmiddels binnen en de eerste uren zitten erop.

De eerste indruk is erg goed, dat ding gaat extreem diep kwa mogelijkheden, Ook enorm veel algoritmes voor de morphing inclusief een cross fade width morph setting die ook te moduleren is, FM zit er in basis in, 4 vrij toewijsbare step sequencers voor je modulation matrix, dingen als harmonics manipulatie (zoals odd en even harmonics), waveshaping, een kaos pad met physics mogelijkheden (lees bounce tegen muren) en ga zo maar door, ook kun je doodsimpel je eigen samples uploaden, die worden dan in 64 wavetable segmenten opgedeelt.

Hij heeft 2 oscs die elk in single wave of in dual wave mode waarbij ze elkaar kunnen beinvloeden kunnen draaien. Daarnaast heb je nog een sub oscillator. Ook kun je in deze synth nu wel de verschillende osc send levels voor de reverb instellen (dat kan in de wavestate niet). Daarnaast is het erg handig dat er een ingebouwde analyser inzit waarin je je gegenereerde waveforms in realtime ziet.

De meegeleverde library is voor een groot gedeelte gelijk aan die van de korgwavestate (er zijn geloof ik 200 wavetables aan toegevoegd), maar doordat je nu wavetable synthese kan toepassen (sample play kan overigens ook nog steeds) klinkt dat natuurlijk compleet anders. Dikke sound komt eruit vind ik.

Maar goed, de komende dagen maar eens goed verdiepen in wat er allemaal mogelijk is en hoe je dit in de praktijk kan toepassen. Maar de eerste indruk is heel erg goed!
 
Laatst gewijzigd:
Vraagje: Ik zie dat de modwave op dit moment overal rond de 799 euro kost.
De wavestate staat overal te koop voor rond de 619 euro.

Is de wavestate vanaf het begin af aan al rond de 620 euro, of was hij eerder duurder - zelfs richting de 799 euro?

Oftewel; kunnen we bij de modwave verwachten dat hij ook met een jaar of 2 zakt richting de 620 euro? Of is Korg altijd wel prijsvast, ook jaren na het uitbrengen van een instrument?
 
Korg gaat idd na een x aantal jaar vaak naar beneden.
Zoals zoveel fabriekanten. De introductie prijs is vaak het hoogst.
 
Vraagje: Ik zie dat de modwave op dit moment overal rond de 799 euro kost.
De wavestate staat overal te koop voor rond de 619 euro.

Is de wavestate vanaf het begin af aan al rond de 620 euro, of was hij eerder duurder - zelfs richting de 799 euro?

Oftewel; kunnen we bij de modwave verwachten dat hij ook met een jaar of 2 zakt richting de 620 euro? Of is Korg altijd wel prijsvast, ook jaren na het uitbrengen van een instrument?
bij de wavestate daalde de prijs binnen een half jaar met 50 euro, ik heb hem voor 779 gekocht en toen was die na een half jaar 729 euro, dus ik verwacht dat dat met die modwave ook wel gaat gebeuren, en als die wavestate nu al zo extreem goedkoop is, dan zal dat ook wel gebeuren met die modwave. Wel is ook deze synth kwa keyboard weer van dezelfde crappy kwaliteit als de wavestate (zelfde keyboard), dus een extern keyboard is wel aan te raden voor het serieuzere speelwerk.


Ik ben er op dit moment ook mee bezig en moet zeggen, korg heeft wel weer een pareltje afgeleverd voor wavetable synthesis, wat ze gedaan hebben is dat je de wavetable die je kiest kunt modifien, dus bijvoorbeeld dat je zegt dat je alleen de even harmonics door wilt laten in de wavetable of 1 van de andere modifier algoritmes. Dat betekent in de praktijk dat je bestaande wavetables (of die je zelf importeert) dus eigenlijk opnieuw leven inblaast door je bestaande materiaal al in basis te laten manipuleren.

Daar overheen hebben ze dan ook nog morph algoritmes zoals stretch, flip mirror, sync, etc die je met een xfade with ook weer op die wavetable kunt toepassen. Dat komt dus heel dicht in de buurt van de phase distortion features van een synth. En dat is per oscillator en elke oscillator kan uit 2 wavetables bestaan die elk hun eigen modifiers kunnen gebruiken en waartussen je dus kunt blenden. En dat dus per oscillator en alles is te automatiseren via de modulation matrix. Daar komt bij dat osc 2 nog extra Morph mogelijkheden heeft zoals FM, AM en Ringmod.

Ik vind het behoorlijk indrukwekkend voor zo'n relatief goedkope synth hoe ze dit allemaal gedaan hebben. Standaard hebben ze overigens voor de wavetables serum support en waveedit support.

De modifier algoritmes voor je wavetables heb ik even in het screenshot hieronder gecaptured.

korgmodmodif.JPG
 
Laatst gewijzigd:
voor de mensen die ook al een modwave hebben,

ik heb net een uurtje gespeeld met die kaos physics pad. Eerst dacht ik dat dat meer een soort van gimmick was, leuk dat je daar modulation sources aan kan koppelen aan een X en Y as, maar ik zie me zelf niet tijdens het spelen steeds zo'n beweging maken op zo'n pad controller. Maar toen kwam ik erachter dat je de physics van de bal binnen die x, y helemaal kan programmeren, inclusief de weerstand van de bal, de bounce weerstand per muur (kant) en de return positie van de bal. Toen werd het al stukken interressanter. Echter moet je dan nog steeds handmatig die bal in beweging zetten. Dat wilde ik niet.

Vervolgens ontdekte ik dat je ook dat helemaal kunt moduleren, je kunt gewoon een mod source trigger daaraan toekennen, dus ik heb de gate/damper source eraan toegekend en dat betekent dat bij elke noot aanslag die bal in een bepaalde richting wordt gegooid en dat volledig automatisch. Tsja, toen werd het hier natuurlijk een mayhem van modulation programming, echt gaaf ontwikkeld. Het lijkt heel erg op die Orb van omnisphere, maar dan in hardware.

KorgModKaos.JPG
 
bij de wavestate daalde de prijs binnen een half jaar met 50 euro, ik heb hem voor 779 gekocht en toen was die na een half jaar 729 euro, dus ik verwacht dat dat met die modwave ook wel gaat gebeuren, en als die wavestate nu al zo extreem goedkoop is, dan zal dat ook wel gebeuren met die modwave. Wel is ook deze synth kwa keyboard weer van dezelfde crappy kwaliteit als de wavestate (zelfde keyboard), dus een extern keyboard is wel aan te raden voor het serieuzere speelwerk.


Ik ben er op dit moment ook mee bezig en moet zeggen, korg heeft wel weer een pareltje afgeleverd voor wavetable synthesis, wat ze gedaan hebben is dat je de wavetable die je kiest kunt modifien, dus bijvoorbeeld dat je zegt dat je alleen de even harmonics door wilt laten in de wavetable of 1 van de andere modifier algoritmes. Dat betekent in de praktijk dat je bestaande wavetables (of die je zelf importeert) dus eigenlijk opnieuw leven inblaast door je bestaande materiaal al in basis te laten manipuleren.

Daar overheen hebben ze dan ook nog morph algoritmes zoals stretch, flip mirror, sync, etc die je met een xfade with ook weer op die wavetable kunt toepassen. Dat komt dus heel dicht in de buurt van de phase distortion features van een synth. En dat is per oscillator en elke oscillator kan uit 2 wavetables bestaan die elk hun eigen modifiers kunnen gebruiken en waartussen je dus kunt blenden. En dat dus per oscillator en alles is te automatiseren via de modulation matrix. Daar komt bij dat osc 2 nog extra Morph mogelijkheden heeft zoals FM, AM en Ringmod.

Ik vind het behoorlijk indrukwekkend voor zo'n relatief goedkope synth hoe ze dit allemaal gedaan hebben. Standaard hebben ze overigens voor de wavetables serum support en waveedit support.

De modifier algoritmes voor je wavetables heb ik even in het screenshot hieronder gecaptured.

Bekijk bijlage 3815477
Bedankt! Ik had al zo’n vermoeden, aangezien ze beiden dezelfde behuizing etc hebben.

Gewoon even een jaartje wachten dus!
 
Tip: als je de modwave met je eigen wav files wilt uitbreiden dan kan dat op twee manieren.

1: je kunt 4 gigabyte aan gewone samples importeren in de modwave, in dat geval gebruik je de mod wave oscillatoren in sample mode zodat je eigenlijk een soort van gewone sample synthesizer hebt
2: je kunt 1000-en eigen wavetables importeren in de librarian, deze leest serum files of wave-edit files, wave-edit is een gratis programma waarin je elke wav file kunt importeren en die je vervolgens kunt omzetten naar wavetable segmenten via de convert methode. Zodra het een wavetable bank is met segmenten kun je deze in wave-edit saven en heb je een wavetable gemaakt die je vervolgens kunt toevoegen aan je modwave. Ik heb dat nu gedaan voor meerdere sounds uit pigments 3, diva en omnisphere en dat werkt heel erg goed om daar je eigen wavetables van te maken en vervolgens wavetable synthese te kunnen doen met de segmenten uit die wavetable.

Dus mocht je je eigen wavetables willen maken dan is het gratis wave-edit programma een enorme aanrader.

QRCustomWavetable.JPG
 
eerste echte testdag,

hier een paar van de presets die ik vandaag in de test run om deze synth wat te leren gemaakt heb. De eerste is gebaseerd op de geimporteerde eigen wavetable die in het screenshot in de vorige post staat


00:00 QR Ambient Space Lead (custom imported wavetable)
01:42 QR JMJ Lead 1
02:07 QR Pulsating Pad
02:57 QR Wavetable Lead

 
TIP: modwave AM synthesis op je eigen samples

De modwave heeft best veel synthese modes aan boord. Bijvoorbeeld
- substractive synthese (via basic 1)
- Wavetable synthese (uiteraard)
- Samples vanuit de korg library of 4 gigabytes aan eigen samples (dus een standaard sampler aan boord)
- FM synthese (met osc1 als modulator en osc2 als carrier)
- AM synthese
- Ringmod
- PWM
en ga zo maar door via de extra morph algoritmes.

Best veel synthese mogelijkheden dus, maar het meest interessante is dat je die synthese methoden kunt combineren.

Bijvoorbeeld in het screenshot hieronder heb ik een eigen virus ti sample genomen, die heb ik geimporteerd als standaard stereo multisample. Die heb ik geladen in osc2 en de mode gezet op AM synthese. In osc1 heb ik vervolgens een wavetable gepakt waar ik de wavetable positie van manipuleer via envelopes en het morph algoritme op die wavetable op een PWM methode gezet die via een lfo over 2 bars loopt.
Vervolgens heb ik op mijn virus ti sample dan een envelope gezet op de AM morphing zodat mijn virus ti via continu wisselende wavetable posities Amplitude gemoduleerd wordt. Als aanvulling nog een key-envelope noise sub-osc subtiel erover heen gezet en vervolgens meerdere modulation parameters met een physics pad patroon per noot aanslag toegevoegd.

Op deze manier kun je de bestaande sample library compleet een nieuw leven geven. (dit kun je uiteraard ook doen met je eigen 4 gigabyte sample library met eigen samples, ik heb gewoon mijn eigen korg wavestate sample library in de modwave gezet).

Als je ook nog dingen als waveshapers toevoegt (zit er ook standaard in) en dat ook nog eens in 2 layers kunt toepassen, dan heb je best wel een beest van een synthesizer in huis.
Zeker als je iets van synthese weet dan kun je echt compleet losgaan aangezien je ook nog eens 7 motion lanes hebt met 64 steps die je overal aan kunt koppelen.

modwaveAM.JPG
 
voorlopig even mijn laatste demo post tot dat meer mensen deze synth hier hebben (anders wordt dit meer een blog), maar dit is wel een leuke demo waarin ik laat zien hoe je een korg triton preset opnieuw maakt op de korg modwave (in dit geval Dolphins Ride), van 00:00 tot 01:32 hoor je dan de originele triton preset.

Maar vanaf 01:32 wordt het interessant voor de synth kenners hier. Daar gebruik ik een wavetable waarin ik de position binnen de wavetable manipuleer en deze als Amplitude modulator gebruik op de dolphins ride sound (AM Synthese). Je hebt AM en Ringmod tot je beschikking om dit te doen en natuurlijk ook FM als je wavetables zelf gebruikt in osc2 (niet in dit voorbeeld).

In deze video heb ik het vrij subtiel toegepast, maar wel goed hoorbaar. Ik heb ook wel een aantal presets gemaakt op basis van mijn virus ti samples waarbij ik mijn eigen gemaakte wavetables gebruik om het geluid wat scherper te maken en via waveshaping dan in toom te houden. Maar dat zit niet in deze video.

Dus je kunt helemaal losgaan met AM en Ringmod op 4 gigabyte eigen samples of op de meegeleverde korg samples en natuurlijk op alle meegeleverde wavetables werkt dat ook op.

 
Je kan hem ook als sample player gebruiken, maar ik veronderstel dat hij niet alle features van de Wavestate heeft en/of de Wavestate een handiger interface heeft voor dat aspect van synthese?
 
Je kan hem ook als sample player gebruiken, maar ik veronderstel dat hij niet alle features van de Wavestate heeft en/of de Wavestate een handiger interface heeft voor dat aspect van synthese?
Het zijn twee compleet verschillende synths, de wavestate kan per layer 64 samples om je oscillator te bouwen, hiervoor heb je dan de beschikking over dingen als crossfades of sample slot select om te bepalen welke sample op welk moment hoorbaar is in je oscillator.

De modwave is meer een synthesizer, de sampleplayer kan 1 sample gebruiken (wel een stereo multisample) dat is dus compleet iets anders als 64 samples combineren tot een uniek resultaat.
Maar de modwave kan weer hele andere dingen die meer gericht zijn op mensen die graag met synthese spelen. In de modwave kun je samples op 2 manieren gebruiken:
- standaard sampler
(dus 1 multisample per osc) of eventueel de sample als carrier gebruiken voor AM of Ringmod, ook kun je PWM op samples uitvoeren (dit is echt megavet in die modwave!), die doe je via een stretch morph algoritme.

- Wavetable synthese
in dit geval maak je van je source een wavetable, dit kan op 2 manieren, de eerste is via waveedit (is gratis) en daar kun je dan een willekeurige sample in importeren en omzetten naar een 64 segments / 256 samples per segment wavetable.

De andere manier is via de serum vst, daarin kun je ook 64 segmenten maken maar dan van 2048 samples per segment, en natuurlijk heb je daar al die algoritmes om je wavetable te bouwen, zoals die zero crossing crossfading op de edges of dingen als spectral morphing voor de interpolatie tussen je verschillende segmenten. Ik vind de resultaten vanuit serum beter, maar dat is ook wel logisch aangezien je daar volledige controle hebt op het bouwen van je wavetables.

Beide worden in ieder geval ondersteund in de modwave.

Voor het gratis programma waveedit heb ik een tutorial gemaakt hoe je een sound maakt in pigments 3 en die vervolgens via waveedit converteert naar een modwave wavetable. Die post ik hieronder wel even. als je direct skipt naar 19:33 hoor je wat voorbeelden van hoe eigen wavetables klinken (zoals bijvoorbeeld een sine based orgel / choir sound die ik gemaakt heb) en wordt het hele proces daarna in 2 minuten herhaald zonder alle uitleg (scheelt je 18 minuten modwave uitleg).

daarin zitten de volgende onderwerpen:
00:00 introduction
00:38 creating a sound in Pigments 3
03:45 wavetable segments explanation for creating your own sounds
04:27 creating the source sample for the wavetable conversion
06:42 wave-edit explanation
10:17 importing the new wavetable in the korg modwave
11:28 create a new sound in the init performance with our custom wavetable
12:07 sound design: wavetable position
15:36 sound design: wavetable modifiers
16:06 sound design: morph types
16:51 sound design: using sub oscillator
17:29 sound design waveshaping with the kaos physics
19:33 examples of finished sounds with these techniques
21:17 summary of the whole process

 
Ik heb naast de gratis waveedit wavetable creator ook nog een tutorial opgenomen voor de modwave bezitters die ook Serum gebruiken.
In de wavetable editor van Serum kun je veel betere wavetables realiseren dan met het gratis waveedit. Dat komt met name de vele formules en verschillende functies die hierin zitten. In de volgende video leg ik de volgende onderwerpen uit:

Topics:
00:00 introduction
00:30 wavetable editor explanation
02:28 create a basic wavetable with 4 waves
02:45 export the wavetable for use in the modwave
03:45 import a juno 60 bass wav file to create a wavetable
05:21 using a formula to import the juno 60 bass wav file for better results
06:22 improving the quality with the help of the serum functions
07:45 importing vocals with the Serum FFT import feature
10:35 importing the wavetables in the modwave
11:04 testing the wavetables in a modwave performance

Misschien dat iemand die een modwave heeft hier wat aan heeft als die zelf zijn wavetables maakt
 
Kan ik in met Omnisphere (DSP)wavetables maken voor de modewave?
niet rechtstreeks, dan moet je dat doen zoals ik dat in de waveedit tutorial voor heb gedaan vanuit pigments 3.

dus dan maak je je sound in omnipshere, die resample je en die resample versie importeer je dan in het gratis waveedit programma om er een wavetable van te maken. (van waveedit is nu ook een speciale modwave versie die 2048 samples ondersteunt in 64 segmenten in plaats van de standaard 256 samples in 64 segmenten. Dat levert je dus 3 octaven meer high harmonics op waardoor bijvoorbeeld je bass wavetables helderder kunnen zijn.

Serum support sowieso al 2048 samples, dus daar speelt dat harmonics probleem niet. Maar als je voor de resampling methode gaat is dus die nieuwe waveedit voor de modwave aan te raden om te gebruiken.
de nieuwe waveedit versie specifiek voor de modwave kun je hier downloaden:
Download Modwave WaveEdit Versie

Ik heb in die serum tutorial overigens maar het topje van de ijsberg laten zien van wat je in die wavetable editor kan, daar kun je zo ontiegelijk veel mee, zeker als je duikt in die functies en die harmonics functies in het bovenste gedeelte, dat is echt een powerhouse van een editor.
 
Laatst gewijzigd:
niet rechtstreeks, dan moet je dat doen zoals ik dat in de waveedit tutorial voor heb gedaan vanuit pigments 3.

dus dan maak je je sound in omnipshere, die resample je en die resample versie importeer je dan in het gratis waveedit programma om er een wavetable van te maken. (van waveedit is nu ook een speciale modwave versie die 2048 samples ondersteunt in 64 segmenten in plaats van de standaard 256 samples in 64 segmenten. Dat levert je dus 3 octaven meer high harmonics op waardoor bijvoorbeeld je bass wavetables helderder kunnen zijn.

Serum support sowieso al 2048 samples, dus daar speelt dat harmonics probleem niet. Maar als je voor de resampling methode gaat is dus die nieuwe waveedit voor de modwave aan te raden om te gebruiken.
de nieuwe waveedit versie specifiek voor de modwave kun je hier downloaden:
Download Modwave WaveEdit Versie

Ik heb in die serum tutorial overigens maar het topje van de ijsberg laten zien van wat je in die wavetable editor kan, daar kun je zo ontiegelijk veel mee, zeker als je duikt in die functies en die harmonics functies in het bovenste gedeelte, dat is echt een powerhouse van een editor.
Bedankt,lijkt omslachtig, maar als je het kent is er veel mee te doen, inmiddels je laatste YT beluisterd met die JM sound en dat is puik werk!
 
Bedankt,lijkt omslachtig, maar als je het kent is er veel mee te doen, inmiddels je laatste YT beluisterd met die JM sound en dat is puik werk!
ja, het is wel enigzins omslachtig omdat je eerst een resample moet doen (zoals in die waveedit tutorial is gedaan), in serum gaat het inderdaad sneller en beter, maar goed die is weer 165 euro, dus ik kan me voorstellen dat de gratis methode door veel mensen gebruikt gaat worden.

Die JMJ demo kwam ik op kwa sound omdat ik zoolook van jean michel jarre nog steeds zijn beste album ooit vindt. Die sfeer met die pads en die vocal achtige effecten wilde ik eens proberen te maken op de modwave, daar lenen wavetables zich natuurlijk perfect voor, omdat je daarmee heel makkelijk de positie van de vocal en de snelheid van de vocal kunt manipuleren, die heb ik met dat doel ook gekoppeld aan die mod knoppen.

gisteren was ik ook nog bezig met die motion sequencer die er in zit, ik wilde de 303 hardfloor patterns from Mory Kante - Yeke Yeke (Hardfloor Remix) patterns erin zetten en kwam er achter dat je die slides daarin perfect kwam doen in de pitch lane aangezien elke pitch step een step transition setting heeft waarin je aangeeft hoe die pitch gespeeld moet worden (dus steps, of exp slide, etc.). Die feature kende ik nog niet maar dat werkt heel goed, zeker in combinatie met de 4 step sequencers in een motion. Dan zijn pitch, accenten en slides dus ook geen probleem meer in zo'n sequence.
 
Back
Top