Cherry Audio brengt de zeldzame Korg PS-3300 polysynth uit als plugin

De Cherry Audio PS-3300 is een "authentieke emulatie" van de zeldzame Korg PS-3300 analoge polyfone synthesizer uit 1977 met extra functies. Van de hardware versie zijn maar ongeveer 50 exemplaren geproduceerd. Voor de plugin heeft CA samengwerkt met het Electronic Music Education and Preservation Project (EMEAPP), daardoor had Cherry Audio volledige toegang heeft gegeven tot een originele hardware vintage PS-3300.



Cherry Audio PS-3300


De synth is een getrouwe emulatie, maar voegt ook nieuwe functionaliteit toe. Zo is er volledige midi integratie, kun je settings kopieren tussen de 3 synth-panels en er is een multi-effects sectie toegevoegd met chorus, delay en reverb. De patching is ongelimiteerd, op elke patch-socket kunnen onbeperkt kabels worden aangesloten, waardoor weer nieuwe sound-design mogelijkheden ontstaan.

Om de workflow sneller en eenvoudiger te maken, heeft de PS-3300 ook "Focus", een zoomfunctie waarmee je op slechts één paneel kunt inzoomen. Dit maakt het aanpassen en patchen eenvoudiger. De synth komt met 360 patches, waaronder de originele factory-presets van de hardware.

De PS-3300 is leverbaar in AU, VST, VST3, AAX, en standalone formats en gaat 49 dollar kosten.

Youtuber Tim Shoebridge bekeek de synth voor CA:

 
vergeet niet nog goedkoper via JRRSHOP, add to cart, gebruik coupon GROUP, en het wordt $41,16. de dollar staat hoog tegenover de euro, maar je krijgt dan toch een iets van een korting, de konversie rate verknalt het altijd... nou ja, 40 euri voor deze synth? doen of niet doen?
 
Of even geduld hebben dat ie via hun of via HumbleBundle ‘weggegeven’ wordt..
 
Of hun aanbieding via hun eigen CherryAudio.com -site of via Pluginboutique, ze zijn bepaald niet zuinigjes als het gaat om hun plugins voor een mooie prijs aan te bieden. Je vraagt je af hoe ze nog winst maken daaro.
 
Ligt het aan mij of releasen ze steeds dezelfde plugin met een nieuwe interface?
Ik heb soms ook dat idee. Beetje oscillators en filters tweaken zodat het iet-of-wat klinkt zoals de synth die ze deze keer willen 'emuleren', nieuwe interface erop en klaar.
Zelf heb ik verschillende van hun synths en vind dat ze allemaal die typische Cherry Audio sound hebben. Als je dat vergelijkt met U-He of Softube is het verschil enorm, maar die brengen dan ook niet elke 2 maand een 'nieuwe' synth op de markt. Dat zal dan ook wel meteen de reden zijn waarom de prijzen bij Cherry Audio zo laag zijn, je krijgt waarvoor je betaalt.
 
De vormgeving vind ik in ieder geval heel fraai. Zijn er forumleden die het origineel kennen? Ik heb er nooit een uit de PS-serie onder handen gehad. Ik mag een 3200 lenen, maar ik weet niet of en zo ja, hoe ze klankmatig overeenkomen. Binnenkort is mijn Korg Lambda klaar. Ik ga er vanmiddag weer aan werken. Ik heb hem nog niet bespeeld. Dan zal ik wel een vage indruk krijgen van het geluid.
 
Ik snap dat ze zo dicht mogelijk bij het origineel willen blijven kwa interface, maar vind al hun plugins teveel gepriegel op het scherm, zelfs met een behoorlijk grote monitor. Ik weet ook niet hoe je het anders zou moeten doen maar ik start de Cherry plugins altijd met teginzin op. Wel klinken ze supergoed, dat dan weer wel.
 
De vormgeving vind ik in ieder geval heel fraai. Zijn er forumleden die het origineel kennen? Ik heb er nooit een uit de PS-serie onder handen gehad. Ik mag een 3200 lenen, maar ik weet niet of en zo ja, hoe ze klankmatig overeenkomen. Binnenkort is mijn Korg Lambda klaar. Ik ga er vanmiddag weer aan werken. Ik heb hem nog niet bespeeld. Dan zal ik wel een vage indruk krijgen van het geluid.
Yes me, (ps3100), de 3200 is weer een andere synth meen ik. De 3300 is 2 (of3x) een ps3100.

Het is vooral het resonantie filter en de ring modulator waar deze synth in accelereert. Vintage yummy 70s sound. Geeft mij ook die : cs60/70/80 vibes. (Maar dat zal komen door de fantastische ring modulator)

Heb de CA nog niet geprobeerd, dus aan vergelijk heb je hier even niets aan. Lijkt mij een moeilijke om echt goed te emuleren.
 
Ik snap dat ze zo dicht mogelijk bij het origineel willen blijven kwa interface, maar vind al hun plugins teveel gepriegel op het scherm, zelfs met een behoorlijk grote monitor. Ik weet ook niet hoe je het anders zou moeten doen maar ik start de Cherry plugins altijd met teginzin op. Wel klinken ze supergoed, dat dan weer wel.
Ja heb dit ook bij praktisch alle plugins met een interface die op hardware lijkt, dat ik het een gepriel vind en alles lastig te vinden, en dan veel sneller naar een plugin met moderne interface grijp. Maar zie er dan ook wel weer de charme van in.
 
Ik heb er al wat uurtjes pret mee gehad en hij klinkt heel fijn in mijn oren - inderdaad met zo min mogelijk effecten erover.
Prima aanschaf.
 
Back
Top