KORG microKORG2: A Classic Virtual Analogue is Reborn

Zojuist aangekondigd op Gearnews, de microKORG2!
korg-microkorg2-ft.jpg



De nieuwe KORG microKORG2 is de nieuwste editie van 's werelds populairste virtueel analoge synthesizer. Deze nieuwe versie behoudt het eenvoudige ontwerp en de geweldige klank waarvoor het bekend staat, maar introduceert een compleet nieuwe virtueel analoge manier van klank opwekken en een scala aan nieuwe geluidsprogramma's.

Navigatie en bewerking van geluiden zijn vereenvoudigd dankzij het 2,8-inch IPS LCD-scherm. De microKORG2 bevat nu ook een veelzijdige vocale verwerkingssectie met een harmonizer, hard-tune functie en een looprecorder, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor live optredens en studiogebruik.

De klassieke eenknops genreselector blijft behouden, maar is nu aangevuld met vijf knoppen voor parameterbewerking. De geluiden zijn verdeeld in drie nieuwe categorieën: Classic, Modern en Future.

De vocale processor en de ingebouwde effectensectie zijn uitgebreid, met onder andere negen nieuwe modulatie- en dynamiekverwerkingseffecten, plus zes soorten reverb en delay. De effecten zijn verdeeld in drie onafhankelijk te bedienen secties, en er is een tweebands EQ voor nauwkeurige afstemming.

De nieuwe microKORG belooft een spannende synthesizer te zijn voor zowel beginners als professionals. Hij zal binnenkort verkrijgbaar zijn voor een adviesprijs van $699. (bovenstaande samenvatting is door AI geschreven)
 
Er is maar zoveel wat je kan doen om een zaagtand golfvorm in te stellen en de meeste synthesizers hebben het proces van programmeren redelijk gestroomlijnd.
Dat is wel zo, al zou ik nog wel graag wat (meer) synths zien met complexere oscillators zoals we die in de modularwereld zien met wavefolding en dat soort dingen. Wat ik momenteel ook wel interessant vind zijn andere manieren om die synth engines mee te bedienen dan traditionele toetsen, sequencers en knoppen. Zoals al die MPE controllers die er nu zijn en nog komen, of juist complete 'out there' concepten zoals de Enner en Terra van Soma waarbij je talloze parameters tegelijk bedient op een hele intuïtieve, fysieke manier. Ik denk dat we daar wel meer van gaan zien als de markt voor 'traditionele synths' een beetje verzadigd raakt, wat toch een keer zou moeten gebeuren gezien de enorme hoeveelheden synths die op de markt zijn inmiddels.
 
Korg baby Korg.
Die hebben dat allang gedaan
De OPSix heeft een wavefolder.
De Z1 en Prophecy hebben waveshapers, complexe modulatie, kam filters, feedback.

SSI2130 / SSI2131 thru zero FM vco's, die een aantal per voice in een poly met wavefoldera en kam filter, resonators en filter....

De Quantum is echt wel een modern revolutionaire bak in die termen.
De OPSix en de Z1 vind ik ook wel vooruitlopen.

Wil je echt meer dan is dat al gedaan alleen de interface kan wellicht anders.

De Soma Terra de engine // synthesis engine is ook niet 'nieuw' maar iedere preset is een leuk aantal modules aan elkaar ge-prepatched met een paar macro controls.
Ga je die verder ontleden kom je weer op. 2/3/... OPFM, wavefolder, resonators etc.
Maar goed die bak is meer een blackbox en lijkt me leuk spelen, klinkt super maar is niet zo een sounddesign machine.

Daarna zit je aan modulair.
op het gebied van sounddesign voor mij de absolute eindbaas, zeker als het om farts gaat
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik moet vroeg of laat toch echt een keer aan die Quantum he? :D Blijf er toch wel nieuwsgierig naar.

Grappig wat je zegt over de Opsix, want die heb ik hier als native op mijn DAW staan. Zal er eens naar kijken. De Yamaha EX5r heeft ook wel wat exoten aan boord, die moet ik ook eens wat vaker aanslingeren. Ik hoop dat Soma op een dag nog eens die sound engine opengooit van de Terra zodat je ook je eigen sounds kunt maken en tweaken, maar dat lijkt er voorlopig niet in te zitten. Maar de manier waarop je met die engines interactie hebt maakt het wel tot een totaal andere ervaring dan toetsen of knoppen draaien, dat is wat ik eigenlijk bedoelde.
 
Ja als het maar goed klinkt.
Ik bedoel de OP1 is ook echt een toffe synth maar daar krijg je ook maar een paar parameters om te tweaken.
Heb dus verder niets tegen minimale instrumenten.

Ik heb de Quantum nu 1 dag. De meeste presets zijn mwa.
Maar van Matt Johnson daar zitten een paar hele toffe bij.
Met multisamples van zijn Mini en zijn Moog One :-)
Loop nu onwijs te kutten om multisamples te maken van mijn BH mini met samplerobot.

Maar goed snel alles eraf en zelf patches brouwen.
 
De reden dat we maar steeds dezelfde synthese blijven zien is dat het grootste deel van de alternatieve vormen niet makkelijk vorm te geven zijn met een paar knoppen en/of hele kleine eilandjes aan goed klinkende patches hebben tussen een zee van alleen maar herrie producerende instellingen. Ik heb wel wat ideeën gehad over een beperkte vorm van FM-synthese die met een aantal knoppen kan werken, maar nooit de tijd gehad om eens een MIDI editor voor een DX uit te werken die dat doet.
 
ja wellicht is subtractive de Model D aanpak gewoon de meest gebruiks vriendelijke.
We weten dat de meest krachtige synthese vormen ook niet het makkelijkst te bedienen zijn of iig wil de grote massa daar niet aan.
FM 4 of 6 OP is helemaal niet moeilijk maar het kwartje moet eerst ff vallen.
Additive synthese is ook niet moeilijk maar vaak wel heel bewerkelijk vooral als er geen re-synthese opties niet.

Ik snap dat geschreeuw om nieuwe synthesis methodes niet zo want er zijn zo veel opties.
Naast de synthese methodes heb je ook de losse delen van sounddesign en wat je daarmee kunt doen als je daar eenmaal inraakt kun je zelf een oneinding pletora aan synthese vormen maken.
 
Microkorg hoort tot de categorie die pa noemde : rommel die niet kapot gaat.
Mijne verkocht heel makkelijk voor n hoge prijs. Toen snapte ik pas hoe geliefd ie was.
prima toch. Ieder zijn ding.
 
ik gebruik ook heel graag speelgoed om muziek te maken.
Daarom is de 'speelgoed' kwalificatie voor helemaal niets negatiefs.
Speelgoed is net als muziekinstrumenten om op te spelen. :)
 
Qua ontwerp en techniek, is het een leuke upgrade van de oude klassieker die al dik 22 jaar te koop is. Deze gaat hoe dan ook als warme broodjes over de toonbank vliegen.

De Alesis SR-16 en SR-18 drumcomputers, zijn één van enige elektronische muziekinstrumenten die zich qua langdurige verkoopbaarheid kunnen meten met de MicroKorg.
 
Qua ontwerp en techniek, is het een leuke upgrade van de oude klassieker die al dik 22 jaar te koop is. Deze gaat hoe dan ook als warme broodjes over de toonbank vliegen.
Op zich is het best een leuk apparaat, maar er is nu wel veel meer concurrentie dan 22 jaar geleden. Denk aan de Hydrasynth of de minibrute. Het tweedehands aanbod is nu ook een stuk groter dus je kan ook makkelijker een 'dure' synth kopen als je niet per se een compacte versie hoeft.

De Alesis SR-16 en SR-18 drumcomputers, zijn één van enige elektronische muziekinstrumenten die zich qua langdurige verkoopbaarheid kunnen meten met de MicroKorg.
Die Alesis doosjes worden nog gemaakt, maar of er nou zoveel van verkocht worden... heb er al maanden een op de marktplaats hier staan ;)
 
Mijn partner hoopt nog steeds op een remake door Roland, in Boutique vorm bijvoorbeeld...
...en ik eigenlijk ook. :D
Boland heeft dat toch gedaan?
 
De originele was echt een schot en er was echt wel een markt voor: rock bandjes die hun eerste keys in hun band wilden, vaak bespeeld als tweede instrument van gitarist, zanger of bassist...
Redelijke pre-sounds zonder al te veel moeten proggen, niet te duur, compact en die mini-keys, perfect voor die gitaristen e.d. die toch geen piano kunnen spelen. Later is dit dan ook opgepikt door fans en hipsters. Is dus een echte klassieker geworden met een hipster, cult-status. En zal nog wel ooit een revival van komen wanneer niemand ze meer wil en je ze voor 100€ kan oppikken.

Maar dit? Doet me een beetje denken aan die BMW mini's. Een verwijzing naar het origineel waar een zekere markt voor is... maar voor die prijs heb je ook een volwaardige auto. Is dus vooral voor hipsters met geld te veel en die de originele boot gemist hebben :D
 
Ik ken redelijk wat mensen voor wie t origineel ook de eerste (hw) synth was. Beetje gateway drugs idee zegmaar haha
 
Zeker, en een flinke vooruitgang. Mooi dat ze de naam en vormfactor behouden. Net zoals de Ford Escort, zelfde doelgroep, steeds beter
1706091981270.png
1706092083251.png
1706092152529.png
1706092254278.png
 
Back
Top