KORG microKORG2: A Classic Virtual Analogue is Reborn

Zojuist aangekondigd op Gearnews, de microKORG2!
korg-microkorg2-ft.jpg



De nieuwe KORG microKORG2 is de nieuwste editie van 's werelds populairste virtueel analoge synthesizer. Deze nieuwe versie behoudt het eenvoudige ontwerp en de geweldige klank waarvoor het bekend staat, maar introduceert een compleet nieuwe virtueel analoge manier van klank opwekken en een scala aan nieuwe geluidsprogramma's.

Navigatie en bewerking van geluiden zijn vereenvoudigd dankzij het 2,8-inch IPS LCD-scherm. De microKORG2 bevat nu ook een veelzijdige vocale verwerkingssectie met een harmonizer, hard-tune functie en een looprecorder, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor live optredens en studiogebruik.

De klassieke eenknops genreselector blijft behouden, maar is nu aangevuld met vijf knoppen voor parameterbewerking. De geluiden zijn verdeeld in drie nieuwe categorieën: Classic, Modern en Future.

De vocale processor en de ingebouwde effectensectie zijn uitgebreid, met onder andere negen nieuwe modulatie- en dynamiekverwerkingseffecten, plus zes soorten reverb en delay. De effecten zijn verdeeld in drie onafhankelijk te bedienen secties, en er is een tweebands EQ voor nauwkeurige afstemming.

De nieuwe microKORG belooft een spannende synthesizer te zijn voor zowel beginners als professionals. Hij zal binnenkort verkrijgbaar zijn voor een adviesprijs van $699. (bovenstaande samenvatting is door AI geschreven)
 
Is dus een echte klassieker geworden met een hipster, cult-status. En zal nog wel ooit een revival van komen wanneer niemand ze meer wil en je ze voor 100€ kan oppikken.
Volgens mij hebben we die fase al gehad. Die van mij was 10 jaar geleden 150 euro tweedehands.

Maar dit? Doet me een beetje denken aan die BMW mini's. Een verwijzing naar het origineel waar een zekere markt voor is... maar voor die prijs heb je ook een volwaardige auto. Is dus vooral voor hipsters met geld te veel en die de originele boot gemist hebben :D
Je kan de originele boot anders nog steeds nieuw kopen. Ik kan me slecht voorstellen dat Korg ze niet blijft maken tot de vraag volledig ophoudt. De ontwikkelkosten zijn er nu vast wel uit dus het is feitelijk gewoon een geldpers geworden. Transparante behuizing er omheen willen ze ook al 200 euro extra voor hebben.
Vind het nog wel meevallen met de prijs; voor de helft meer krijg je 2x zoveel synth met nog wat extra's. Hoop dat er veel verkocht worden zodat er veel gebruikt in omloop komen en ik mijn mk1 eens kan updaten (die dan uiteraard voor vintage prijzen weg kan ;) )
 
Net het loopop filmpje bekeken... en wow wat was ik verkeerd.
Deze update brengt de microkorg echt wel naar deze eeuw...

Perfect voor de doelgroep: eerste, occasionele synth voor een liveband als tweede instrument voor de gitaris/zanger...

En wat een verbetering van de UI met die knoppen per sectie en dan telkens direct access aan 5 params...
Lijkt in dat opzicht wel een beetje op de Elektron workflow en live tweakable. En sounds proggen zonder PC.

Hadden ze er nu maar een volwassen keyboard aan gehange en 100€ meer gevraagd.
En misschien de knoppen onder het scherm ipv er langs... Misschien iets voor een microKorg 2XL? :D
 
En wat een verbetering van de UI met die knoppen per sectie en dan telkens direct access aan 5 params...
Lijkt in dat opzicht wel een beetje op de Elektron workflow en live tweakable. En sounds proggen zonder PC.
Ja zo hebben ze daar toch nog het best mogelijke van gemaakt met een limited set of controls. Voornamelijk dankzij het nieuwe scherm wat de informatie duidelijk weergeeft.
 
Hadden ze er nu maar een volwassen keyboard aan gehange en 100€ meer gevraagd.
En misschien de knoppen onder het scherm ipv er langs... Misschien iets voor een microKorg 2XL? :D
Met een volwassen keyboard is het natuurlijk geen "Micro" meer. Ben wel benieuwd hoe het keybed is, op de foto's lijkt het meer op een Keystep dan de oude MK plastic rommel. Dat zou al een hoop goed kunnen maken.

Heb het idee dat ze die positie van de 'maxi' willen vullen met de KingKorg neo, die heeft wel normale toetsen maar geen looper en LCD schermpjes die 10 jaar geleden al antiek leken. Dus 1 stapje vooruit en 2 stappen terug of zo.
 
De kleine schermpjes van de Kingkorg waren destijds al OLEDs. Het "grote" scherm was gewoontjes, maar dat heeft me nooit gestoord aangezien er alleen maar een parameternaam en waarde op stond. Ik hoef niet per sé constant een waveform te zien als ik aan het spelen ben ofzo.
 
De kleine schermpjes van de Kingkorg waren destijds al OLEDs. Het "grote" scherm was gewoontjes, maar dat heeft me nooit gestoord aangezien er alleen maar een parameternaam en waarde op stond. Ik hoef niet per sé constant een waveform te zien als ik aan het spelen ben ofzo.
Het is me niet om de waveform, maar meer dat de MicroKorg 2 wel een modern ogende, goed afleesbare interface heeft met kleur en cleane graphics terwijl je op de nieuwe KingKorg die meer kost gewoon dezelfde jaren 90 tekstschermpjes terugziet. Het zal voor de muziek niet veel uitmaken, maar vind het er wat armoedig uitzien voor iets met 'King' in de naam ;)
 
King Corn was destijds ook niet echt een topper.
Wil je gewoon een degelijk VA board is het een prima synth, maar het ding blinkt eigenlijk nergens echt in uit. Is niet compact of iconisch als de MK, niet analoog voor de sound puristen, weinig controls, geen bizarre functies. Meer bedoeld om op te spelen dan voor sound design. Het is gewoon de Dacia van de synths, geen emotie, doet het gewoon maar ook niet meer dan dat ;)
 
Het is me niet om de waveform, maar meer dat de MicroKorg 2 wel een modern ogende, goed afleesbare interface heeft met kleur en cleane graphics terwijl je op de nieuwe KingKorg die meer kost gewoon dezelfde jaren 90 tekstschermpjes terugziet. Het zal voor de muziek niet veel uitmaken, maar vind het er wat armoedig uitzien voor iets met 'King' in de naam ;)
Sowieso is de nieuwe Kingkorg minder dan de oude, dat vind ik niet echt een aantrekkelijke zet. Heel goede engine hoor, maar wat kan ik met "hier heb je een downgraded versie van onze oude synth"?
 
Wil je gewoon een degelijk VA board is het een prima synth, maar het ding blinkt eigenlijk nergens echt in uit. Is niet compact of iconisch als de MK, niet analoog voor de sound puristen, weinig controls, geen bizarre functies. Meer bedoeld om op te spelen dan voor sound design. Het is gewoon de Dacia van de synths, geen emotie, doet het gewoon maar ook niet meer dan dat ;)
Nuja, de originele kon met zijn filter en buis zeker wel karakter neerzetten. Bij de Neo is de helft van dat karakter weggelaten...ai.
 
Nuja, de originele kon met zijn filter en buis zeker wel karakter neerzetten. Bij de Neo is de helft van dat karakter weggelaten...ai.
Ik zie de King al naar de eenzame top stijgen qua prijs.. vintage is ie al.. door z'n gele tanden.. :D
 
Het goede aan de gouden behuizing was dat de gele tanden minder opvallen. :D Het lijkt me niet dat hij ooit een dure cultstatus gaat krijgen omdat hij niet echt in iconische nummers gebruikt is, maar ik blijf de OG Kingkorg wel een aanrader vinden voor iedere toetsenist die een (enigste) synthesizer zoekt. Weegt niks, groot bruikbaar klankpallet, kost niet zo veel.
 
Nuja, de originele kon met zijn filter en buis zeker wel karakter neerzetten. Bij de Neo is de helft van dat karakter weggelaten...ai.
Aan de andere kant kan je nu helemaal zelf bepalen hoe je z'n signaal overstuurd wil hebben. Buizen OD of preamp erachter en het klinkt exact hetzelfde.
 
Dat kon je met de OG natuurlijk ook als je de interne buis uitzet, dus ik vind het weglaten van de buis niet echt een troef. Zeker omdat ik het in de prijs van de Neo niet zo terugzie. :)

Ik denk dat mijn grootste probleem met de Neo is dat de Kingkorg vooral uitblinkt als een players' synth, en dat combineert slecht met het korte nieuwe klavier.
 
Ik vind die King Korg Neo sowieso een finke stap terug met dat kleine keyboardje. Het origineel voelde tenminste nog als een serieuze optie voor een toetsenist die voor weinig geld wel gewoon een volwassen keyboard met goede synth sounds zocht. Ik snap niet echt waar deze opvolger op gericht is, de 1 hand virtuosen?
 
Ik vind die King Korg Neo sowieso een finke stap terug met dat kleine keyboardje. Het origineel voelde tenminste nog als een serieuze optie voor een toetsenist die voor weinig geld wel gewoon een volwassen keyboard met goede synth sounds zocht. Ik snap niet echt waar deze opvolger op gericht is, de 1 hand virtuosen?
Het is maar een halve octaaf minder dan de MS2000. Je hebt ook geen 88 keys nodig als je bas, pads en leads apart inspeelt in je DAW. Enige issue die ik zie is dat de meeste DAW producers ook geen basic VA synth meer nodig hebben...
 
Er zijn onlangs voor een aantal van die 3 oktaafs synths van Korg grotere versies gekomen.. de Wavestate dacht ik.. en er zijn ook modules onderweg.. alles komt vast goed..

 
Dat zou wel heel erg back to the future zijn: een grote versie van de kleine versie van een grote synth. :)

@klaasjan de Kingkorg is veel meer op live polyfoon spelen gericht dan een MS2k, en die was al niet ruim in de toetsen bedeeld. Ik volg Nap, de Neo schiet een beetje tussen doelgroepen in.
 
@klaasjan de Kingkorg is veel meer op live polyfoon spelen gericht dan een MS2k, en die was al niet ruim in de toetsen bedeeld. Ik volg Nap, de Neo schiet een beetje tussen doelgroepen in.
Snap ik, maar de Kingkorg was geen verkoopsucces terwijl mensen over het algemeen positiever zijn over de MS2k. Op zich geen verrassing dat ze daar dan naar teruggrijpen al overtuigt de neo mij ook niet.
 
De enige reden dat hij de huidige vormfactor krijgt is omdat ze die behuizingen momenteel en masse goedkoop kunnen maken, echt niet als knipoog naar de MS2000. Sowieso vind ik beide synths moeilijk vergelijkbaar. Ik heb beide gehad.
 
Back
Top