KORG microKORG2: A Classic Virtual Analogue is Reborn

Zojuist aangekondigd op Gearnews, de microKORG2!
korg-microkorg2-ft.jpg



De nieuwe KORG microKORG2 is de nieuwste editie van 's werelds populairste virtueel analoge synthesizer. Deze nieuwe versie behoudt het eenvoudige ontwerp en de geweldige klank waarvoor het bekend staat, maar introduceert een compleet nieuwe virtueel analoge manier van klank opwekken en een scala aan nieuwe geluidsprogramma's.

Navigatie en bewerking van geluiden zijn vereenvoudigd dankzij het 2,8-inch IPS LCD-scherm. De microKORG2 bevat nu ook een veelzijdige vocale verwerkingssectie met een harmonizer, hard-tune functie en een looprecorder, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor live optredens en studiogebruik.

De klassieke eenknops genreselector blijft behouden, maar is nu aangevuld met vijf knoppen voor parameterbewerking. De geluiden zijn verdeeld in drie nieuwe categorieën: Classic, Modern en Future.

De vocale processor en de ingebouwde effectensectie zijn uitgebreid, met onder andere negen nieuwe modulatie- en dynamiekverwerkingseffecten, plus zes soorten reverb en delay. De effecten zijn verdeeld in drie onafhankelijk te bedienen secties, en er is een tweebands EQ voor nauwkeurige afstemming.

De nieuwe microKORG belooft een spannende synthesizer te zijn voor zowel beginners als professionals. Hij zal binnenkort verkrijgbaar zijn voor een adviesprijs van $699. (bovenstaande samenvatting is door AI geschreven)
 
Eigenlijk heb ik gewoon wat tegen zowat alle synths uit deze prijsklasse, veel geld voor weinig kwaliteit
Wat ik bedoel te zeggen is dat een nog duurdere synth niet per se nog beter is. Voor veel doeleinden is een dikke metalen kast of zijn full size keys niet per se nodig, en het is op deze manier ook prima dat er voor mensen die niet gelijk 10k af willen zinken in een Moog One bruikbare opties zijn ;)
 
Zelf vind ik die KingKORG Neo toch wel interessant, maar net even te duur geprijsd, ook vergeleken met de Roland GAIA2. Dat lijkt mij toch 1 van de concurrenten.
 
Zowel die Microkorg als KingKorg Neo zien er leuk uit, maar ik vind ‘t toch teveel geld voor wat ‘t is.

Voor die polyfonie van 8 kan je wellicht beter een tweedehands Microkorg XL op de kop tikken. De constructie is wel erg plastic… maar klinkt nog ietsjes beter en de minkeys zijn ook veel lekkerder. Wil je juist meer controls, dan zijn betere alternatieven - al hebben er maar weinig een batterij-optie.

De full size King Korg was destijds volgens mij niet duurder dan deze kleine variant. Het ziet er heel handson uit, maar ik vond ‘t tegenvallen. Veel knoppen gewijd aan de effecten en minder aan bijv de oscillatoren.
 
KingKorg deed me een beetje aan de arturia origin denken. Losse simpele bouwstenen die je kon combineren. Met een tube erbij op de korg.
 
Voor die polyfonie van 8 kan je wellicht beter een tweedehands Microkorg XL op de kop tikken. De constructie is wel erg plastic… maar klinkt nog ietsjes beter en de minkeys zijn ook veel lekkerder. Wil je juist meer controls, dan zijn betere alternatieven - al hebben er maar weinig een batterij-optie.
De echte doelgroep van de MicroKorg zijn niet de synthesizer nerds, maar hipster singer/songwriters die graag wat moderne bliepjes onder hun liedjes hebben. De looper functie zal daar ook heel welkom zijn.
Op zich snap ik wel dat Korg met de prijs van de opvolger van een iconisch apparaat hoog inzet, maar mogelijk gaat die nog wel wat naar beneden als de eerste verkooppiek geweest is.

De full size King Korg was destijds volgens mij niet duurder dan deze kleine variant. Het ziet er heel handson uit, maar ik vond ‘t tegenvallen. Veel knoppen gewijd aan de effecten en minder aan bijv de oscillatoren.
Jammer, ik houd het bij mijn Radias ;)
 
De Radias engine ken ik enigszins uit de Microkorg XL+ en vond ik erg goed klinken.
 
De Kingkorg voelde wel veel aangenamer dan de ms2000 qua draaiknoppen en klonk ook veel analoger. Voor heel spannende synthese moest je niet bij de Kingkorg zijn, voor vette klanken zeker wel. 2 patches layeren, tube laten schreeuwen en BAM dwars door je mix heen.
 
Geen tube, beetje knullige mod/pitch stick, geen 5 octaven...toch wel stevig beknipt tov de og King. Die tube was echt een goede toevoeging, ze hadden ze alleen deel van de patch moeten maken want als je nu van je screaming lead naar je wind chimes ging, brulde die buis dus lekker een orkaan over je belletjes tot je ze uitzette...
 
Laatst gewijzigd:
Ik zie de microkorg vooral bij livebands die niet super synthesizer-heavy zijn maar wel regelmatig synthgeluiden gebruiken. Vaak bovenop een rhodes of hammond of stage piano voor die extra sounds. Door zijn formaat en gewicht natuurlijk superhandig om mee te nemen en ergens bovenop te pleuren zonder dat je met extra statieven en standaards hoeft te zeulen.
 
Ik vind kwalificaties als 'speelgoed', 'Fischer Price' en 'Action spul' altijd zo kinderachtig en kleinerend.
Je kunt er iets mee of niet!
Martin Molin van Wintergatan weet met een gare Casio nog lekker klinkende deuntjes te maken.

Voor sommigen is het een leuk instapmodel, voor anderen het enige dat ze kunnen betalen en voor weer heel veel anderen gewoon een heel mooi instrument waarbij de vorm van minder belang is. Ik behoorde met mijn MicroKorg indertijd tot die laatste groep.
Ik heb nu geen MicroKorg meer, maar haal mijn neus niet op voor 'speelgoed'. Ik heb veel plezier van de Aira Compact doosjes die ik heb en met een stylophone Theremin onderweg zit ik goed in de 'toys'.

Ik zie mezelf nu niet snel deze MicroKorg kopen en de KingKorg doet al helemaal geen beroep op mijn hebzucht, maar toegegeven, dat de originele MicroKorg in eerste instantie ook niet.
 
Ik ben geen hipster en zingen kan ik ook niet, maar heb toch een og micro ¯\_(ツ)_/¯
Dat je er een hebt maakt je nog niet per se de doelgroep. Ik heb er ook per ongeluk eens een aangeschaft en mij wil je ook echt niet horen zingen ;)
 
Is iets echt nieuws bedenken bij Korg voorbij? Ziet er wel grappig uit.
Ik krijg bij dat soort opmerkingen altijd het gevoel dat we een beetje verwend zijn.
Er is maar zoveel wat je kan doen om een zaagtand golfvorm in te stellen en de meeste synthesizers hebben het proces van programmeren redelijk gestroomlijnd. Je kan wel een synth met 100 oscillatoren, envelopes en LFO's maken maar of het daar nou beter van wordt? Op een bepaald moment kan je ook niet meer verder vooruit tenzij je naar heel andere methodes van klankopwekking gaat kijken Via AI misschien?, maar dan vinden we het vast geen muziek maken meer...
 
Ik krijg bij dat soort opmerkingen altijd het gevoel dat we een beetje verwend zijn.
Er is maar zoveel wat je kan doen om een zaagtand golfvorm in te stellen en de meeste synthesizers hebben het proces van programmeren redelijk gestroomlijnd. Je kan wel een synth met 100 oscillatoren, envelopes en LFO's maken maar of het daar nou beter van wordt? Op een bepaald moment kan je ook niet meer verder vooruit tenzij je naar heel andere methodes van klankopwekking gaat kijken Via AI misschien?, maar dan vinden we het vast geen muziek maken meer...

Het is maar net hoe je het bekijkt, in begin jaren 2000 had je VA synths met zoveel honderd voices en 16 part miltitimbral. Op dat gebied zijn we eigenlijk achteruit gegaan... Of misschien juist vernieuwen door meer knoppen, betere hybrid workflow, mix tussen digi en analoog door bv de filters

Dit is nagenoeg hetzelfde als een mininova uit 2010ish en nog n stuk duurder ook
 
Back
Top