Lekkage: De Korg Keystage 49 en 61 MIDI 2.0 Controller keyboards

1696020065784.png

1696020106948.png

1696020084319.png

1696020215131.png


- MIDI 2.0
- PolyAT keyboard gelijk aan de ASM Hydrasynth
- 49 en 61 keys uitvoering
- 8 knoppen met OLED labels
- Integratie met DAWs en met name Ableton Live, automapping van Live instruments/fx
- Audiointerface
- USB en DIN midi
- USB powered of PSU
- 2x pedaal aansluitingen
- Jack out + headphones(?)
- Incl Ableton Live Lite, Korg Gadget en Wavestation Native LE
- $599 / $699
- Nog geen releasedatum bekend

bron: https://www.bhphotovideo.com/c/search?q=korg keystage&sts=ma (inmiddels verwijderd)
 
Last edited by a moderator:
Als de kwaliteit keys in orde is.(uit eigen huis),touche amore.
Ik vind persoonlijk de Yamaha en Korg (gebruiken vaak Yamaha keybeds) het fijnste spelen. Als dat met deze keyboards ook zo is zou die best wel eens in mijn set-up kunnen passen.
 
Oe, wel mooi ding. Misschien is dit wel een goeie vervanging voor mijn Nord a1 die inmiddels zo’n beetje gedegradeerd is tot midi controller. Ook nog eens een slechte ook, want het keybed is ruk.

Ben ik de enige die het jammer vindt dat er zo weinig synths/controllers zijn met 2 assignable mod wheels? Dat zou voor mij perfect zijn. Maar goed ik houd deze in de gaten.
 
Wordt tijd dat Korg nog eens een synthje uitbrengt.
 
De versie met 49 toetsen ziet er wel interessant uit.

De afmetingen zijn helaas niet terug te vinden tot op heden. Anders kon ik met zekerheid zeggen of dit op mijn kleine bureautje past naast de Roland MC-707.
 
Officieel op de website nu.
Midi 2.0,ja automatisch je parameters toegewezen krijgen, spaart wat tijd uit.
PolyAt,audio interface, gemakkelijk voor een Ipadje...
 
Handig dat paneeltje.
Dan kan ik daar mijn Electra One controller op zetten.
Mijn huidige controller keyboard de Roland JX305 doe ik dan weg.

Word wel enthousiast voor de 61 key versie.
Lekker Camel Audio Alchemy, Arturia C80 of de XV5080 met poly AT aansturen.
Vraag me af wat MPE dan precies gaat inhouden.
En zou die ook release aftertouch hebben?

Heb onlangs de OSmose gehoord en bespeeld en niet meer enthousiast over.
 
Heb onlangs de OSmose gehoord en bespeeld en niet meer enthousiast over.
Ik heb die onlangs verkocht, niet vanwege de klanken maar te weinig toetsen voor een piano speler.En constant klanken verbuigen begint op den duur ook een beetje ééntonig te worden.Met dat geld een Keystage 61.
699 euro.
 
Inmiddels voorbestelbaar bij Thomann ('enkele maanden') en Bax ('10 werkdagen') - dat laatste zijn natuurlijk Baxdagen die makkelijk weken kunnen duren. Maar daar besteld want 5% korting en geen haast.
 
Heb onlangs de OSmose gehoord en bespeeld en niet meer enthousiast over.
Same. Het keybed van de Osmose voelt op zich goed, maar die pitchbend per key is twitchy en (te) makkelijk per ongeluk geactiveerd. 49 keys is voor mij te weinig voor een master keyboard, de footprint is veel te lomp/groot (waarvan de meeste ruimte ongebruikt is omdat de toetsen zo vreselijk lang zijn, en dan die enorme tegel als basis die aan alle kanten nog uitsteekt ook), te weinig knoppen en EaganMatrix is een gebruikersonvriendelijk gedrocht dat in mijn oren te plastic/uncanny valley klinkt en niet uitnodigt om eigen sounds te bouwen. De Keystage 61 vinkt daarentegen alle hokjes die ik zoek wel af, hopelijk voelt het keybed in de praktijk ook goed.
 
Laatst gewijzigd:
Kan je allemaal instellen hoor. Net als dikke vs dunne snaren. Zelf sounds maken moet ik nog aan beginnen maar die matrix is wel intrigerend.
 
Mijn mening is nog niet veel waard.
Zou er meer tijd aan besteden en wellicht ook een sound proberen te maken.
Maar mijn indruk is een stuk minder.
Maar goed welke synth komt er nou met super fabrieks presets?

Heb overig niets tegen digitale sounds.
Maar de C15 klinkt dan een stuk beter dan de OSmose.
Heb onlanges een Yamaha TX816 gekocht met 8 modules.
Die is stuk, dus dat word een heel project om die tot leven te wekken.

PolyAT // MPE met de DX7 MK1 daar word ik dan warmer van :)
Wtf....wie weet gaat het me lukken.
Dan 8 patches met aftertouch op individuele kanalen.
 
Kan je allemaal instellen hoor. Net als dikke vs dunne snaren. Zelf sounds maken moet ik nog aan beginnen maar die matrix is wel intrigerend.
Natuurlijk, en enige oefening zal ongetwijfeld ook wonderen doen. Maar alles bij elkaar opgeteld vind ik het gewoon geen aantrekkelijk product (meer).
 
Ik zat net een filmpje van Sanjay C over de keystage te kijken. Maar de aftertouch ziet er ruk uit. Je ziet hem vrij hard drukken.
Is de Kontrol S61 MK3 geen betere optie? Die heeft een fatar Keybed. En kost iets meer.
Ik weet het niet. Beter wachten denk ik.
 
Back
Top