Lekkage: De Korg Keystage 49 en 61 MIDI 2.0 Controller keyboards

1696020065784.png

1696020106948.png

1696020084319.png

1696020215131.png


- MIDI 2.0
- PolyAT keyboard gelijk aan de ASM Hydrasynth
- 49 en 61 keys uitvoering
- 8 knoppen met OLED labels
- Integratie met DAWs en met name Ableton Live, automapping van Live instruments/fx
- Audiointerface
- USB en DIN midi
- USB powered of PSU
- 2x pedaal aansluitingen
- Jack out + headphones(?)
- Incl Ableton Live Lite, Korg Gadget en Wavestation Native LE
- $599 / $699
- Nog geen releasedatum bekend

bron: https://www.bhphotovideo.com/c/search?q=korg keystage&sts=ma (inmiddels verwijderd)
 
Last edited by a moderator:
veel beter imo dan dat NI ding, die is pas overpriced.

Ik vinnum ook wel strak. PolyAT en MIDI2.o (al weet ik niet wat die midi 2.0 zou kunnen toevoegen aan een keyboard, maar dat terzijde)
 
Dan komt mijn voorspelling toch gedeeltelijk uit: Korg komt wel met midi 2.0 dit jaar maar niet in een workstation. Polyfone aftertouch is wel een verrassing. De technologie is kennelijk betaalbaar geworden (al waren de synthesizers en samplers met Poly Key van Ensoniq in de jaren 80 en 90 ook niet duur). Ik vind de prijs wel redelijk.
 
Als de kwaliteit keys in orde is.(uit eigen huis),touche amore.
 
Als de kwaliteit keys in orde is.(uit eigen huis),touche amore.
Het keyboard is gelijk aan die van de Hydrasynths (Korg betaalt daar licentiekosten voor, ASM logo staat er ook op) en die hebben geloof ik wel een goede reputatie.
 
Gek dat er geen 88-key versie is. En hopelijk hebben ze hun USB driver eindelijk gefixt want ik heb me voorgenomen niets meer van Korg te kopen zolang ze die niet fixen…
 
Kan je dan niet beter gelijk een hydrasynth kopen? Zo'n beetje net zo duur...
 
Heb al jaren een Novation Remote 61 SL mk1 met velocity/aftertouch en 2 displays boven de encoders/sliders en ook nog een touchpad. Gekocht voor 80 euro op marktplaats. Ook die heeft kwalitatief goede toetsen. Plug and play en geen moeilijke drivers. Genoeg plaats op het paneel om ook nog eens lekker met je muis te manoeuvreren. Ben er erg tevreden over.

Waarom duur als het ook goedkoop, beter en makkelijker kan?
 
Heb al jaren een Novation Remote 61 SL mk1 met velocity/aftertouch en 2 displays boven de encoders/sliders en ook nog een touchpad. Gekocht voor 80 euro op marktplaats. Ook die heeft kwalitatief goede toetsen. Plug and play en geen moeilijke drivers. Genoeg plaats op het paneel om ook nog eens lekker met je muis te manoeuvreren. Ben er erg tevreden over.

Waarom duur als het ook goedkoop, beter en makkelijker kan?
Geen polyphonic aftertouch en geen Midi 2.0, dus "beter"? Of je dat nodig hebt of belangrijk vindt zal voor iedereen anders zijn, maar dit is wel weer een nieuwe generatie controllers die we nu de markt op zien druppelen (na de al aangekondigde nieuwe Kontrol keyboards van NI).

Kan je dan niet beter gelijk een hydrasynth kopen? Zo'n beetje net zo duur...
Die zijn ruim 2x zo duur voor hetzelfde aantal keys en bovendien ben je dan de slanke form factor ook kwijt. Van deze vind ik wel ideaal dat 'ie qua diepte ongeveer net zoveel plek in neemt als mijn Roland A49, perfect voor een midi keyboard dat voor mijn scherm staat.
 
Geen polyphonic aftertouch en geen Midi 2.0, dus "beter"
Wat niet perse nodig is maakt m.i. iets ook niet echt beter.
De Korg mist wat mij betreft t.o.v. de Novation remote 61 SL het Touchpad, heeft minder encoders & buttons, geen sliders/drumpads, is niet plug and play (korg drivers) en ook de muis kan men op het erg smalle paneel niet goed kwijt.

Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk. Als dat niet zo was dan zou van de muziekindustrie er niets aan verdienen en waren we hier zo uitgetypt😊.

Ik raad zelf iedereen aan om ook naar goede/goedkopere alternatieven te kijken, al zijn ze soms wat ouder. .
 
Wat niet perse nodig is maakt m.i. iets ook niet echt beter.
Zo dacht ik ook altijd over (al dan niet polyfone) aftertouch, maar sinds ik de Hydrasynth heb leren kennen, is er een wereld voor me open gegaan. Polyfone aftertouch kan het bespelen van met name pads/soundscapes zoveel meer diepgang en expressie geven. Ik kan niet meer zonder!
(al heb ik de Hydrasynth wel net ingeruild voor een Iridium keyboard - maar die heeft ook polyAT)

Maar ik denk dat de main selling point van dit keyboard naast polyAT ook vooral Midi 2.0 is. Dat heb je niet met een Hydrasynth en daarin is dit keyboard dus echt uniek. We moeten natuurlijk nog zien wat dat concreet voor voordelen gaat opleveren, maar ik heb daar wel hoge verwachtingen van.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back
Top