Korg modwave

Wauw.
modwave - WAVETABLE SYNTHESIZER | KORG (USA)
cafdbf65b00547fed59ff03fa259e5a0_pc.png
 
Ik heb hem ook binnen sinds woensdag en ben ermee aan experimenteren. nu gesyncd met de Wavestate.
 
Heb em nu ook, het duurde even, de jongens en meisjes van DHL zijn wat overspannen, vandaar de delay. (volgens bax)
Leuk ding waar je niet gauw op uitgekeken bent volgens mij.
 
Voordeel: ModWave 679 euro.:okdan:
Nadeel: 21 weken wachten...
Winkel: Bax.
Thomann, geleverd op 3 dagen. nu ook nog in stock. heeft waarschijnlijk met de deals die ze maken met hun leveranciers.
 
wat testjes gedaan om arpeggiator achtige patterns te maken in de modwave motion sequencer (dat is wat complexer dan in de wavestate).

Maar uiteindelijk is het gelukt, het beste resultaat krijg je door de motion pattern zo in te stellen dat die mono is en dat hij alleen de hoogste noot speelt, dat stel je in bij priority, en die zet je op high.
Gevolg is dan dat elke noot en top melodie die je speelt gevolgt wordt door je arp pattern die je zelf ingeprogrammeerd hebt.

en dan klinkt de uiteindelijk arpeggiator pad als volgt in de modwave:
 
Dit lijkt veel op Vangelis; Rosetta👍
Maar dan uit één Korg👍
Mooie arpeggiator pad hoor.
dat album kende ik niet, maar echt een top tip, precies de muziek die ik supermooi vind. De hele cd heb ik even geluisterd op spotify, en inderdaad, deze sound opzet kwa arp lijkt op het nummer albedo 0.06 van dat Rosetta album. Daar is de arp in 16th notes, in mijn versie is het 8th notes.

Dat hele album is overigens wel een behoorlijke showcase van mooie sounds, die sounds zou ik vrij eenvoudig na kunnen maken op de modwave. Ik denk dat een aantal van die sounds als inspiratie kunnen gaan dienen voor nieuwe sounds. 1 op 1 nabouwen vind ik niet zo uitdagend.

Prachtig album in ieder geval, mijn favoriet van dat album is: Starstuff, wat een mooie compositie is dat!
 
nu een paar maanden de modwave in huis, maar ik gebruik hem echt elke dag! En dat merk ik ook wel aan het aantal sounds en wavetables die ik er inmiddels op heb gemaakt:
- 106 eigen performances gemaakt inmiddels (sounds)
- 75 eigen wavetables gemaakt (worden er elke dag meer)
- talloze programs toegevoegd

Met name de wavetables die ik gemaakt heb met de Roland Juno 60 vst zijn echt goed gelukt. Wat een druk zit er in die sounds, echt ongelooflijk. Alles trilt hier zodra ik die wavetables gebruikt hier.

Wie maakt er nog meer zijn eigen wavetables met de modwave hier op het forum?




Hier een stukje van de lijst met mijn eigen wavetables. Indien het van een specifieke synth komt zet ik dat in het begin van de wavetable name, zodat het simpel te herkennen is kwa bron.
qrwavetables.JPG
 
de afgelopen weken flink bezig geweest met de modifiers op de wavetables. Dat is wel een enorme aanrader. Met name de vintage8 en vintage12 modifiers zijn erg impressive. Die veranderen het klankkarakter van de wavetable volledig naar een gritty ruizige 8 bits sound of met de vintage 12 setting een iets smoother maar nog steeds heerlijke oldskool achtige sound in 12 bits.

Op die manier verander je de basis van je oscillator enorm en worden je sounds compleet anders.

Ook leuk om mee te experimenteren is om in osc 1 dan een 8 bit wavetable te laden, deze te moduleren via automation en die te gebruiken als modulator voor osc 2 in FM mode. Je zet dan de sound van osc 1 uit maar door het gritty 8 bit karakter heeft dat een enorme impact op de carrier in osc 2. zet vervolgens een envelope op die FM parameter en je hebt ineens een aanslag gevoelige sound gemaakt waarbij de FM dropt op basis van die envelope die je getekend hebt. Super vet resultaat krijg je op die manier.

Zelfde geldt voor het gebruik van unison, dat is ook mooi om te gebruiken met envelopes. Dus bij een aanslag van dikke unison hel snel terug te vallen naar een cleane sound. Echt mooi dat dat allemaal kan (dit laatste doe je via automation in een geprogrammeerde pattern in de kaos controller).

Ik vind het echt gaaf hoe diep dit allemaal gaat kwa modulation en programmeer mogelijkheden. Ook parameters die je normaal niet aan een de modulation step sequencer kan koppelen normaal kun je via de Kaos pad wel moduleren, en die kaos pad kun je wel weer moduleren via de modulation matrix, dus dat opent de volledige modwave wel zo'n beetje kwa modulation mogelijkheden.
 
nieuw demootje van een paar sounds met eigen wavetables.

In dit geval heb ik een nieuwe techniek gebruikt voor de sounds. Ik maak de sounds in 1 van mijn VST's, vervolgens route ik die door allerlei effecten heen (Zoals soundtoys en eventide effecten), daarna sample ik 1 noot van alleen de wet effecten. Deze zet ik vervolgens om naar een wavetable en maak daar de sounds mee zoals je die in de video hoort. In de video staat bij elke sound iets meer informatie van welke synths er gebruikt zijn.

 
@quifster ik heb je modwave videos gecheckt op jijbuis, dat je een reverb tail gebruikt had als wavetable dacht ik. Erg gaaf.

Zit flink te GASsen op dat ding haha.

-C-
 
@quifster ik heb je modwave videos gecheckt op jijbuis, dat je een reverb tail gebruikt had als wavetable dacht ik. Erg gaaf.

Zit flink te GASsen op dat ding haha.

-C-
ja, dit is echt een synth voor jou, het is zeker geen synth voor beginners aangezien die echt enorm diep gaat, maar voor jou is dit een synth die erg goed past bij jouw stijl en werkwijze.

nog even afgezien van die belachelijk diepgaande modulation matrix kun je daarnaast ook nog je eigen filter modellen maken, zijn er enorm veel filter modellen al standaard aanwezig, kun je doodsimpel het gedrag van de engine wijzigen zoals bijvoorbeeld wel of geen bandwidth limiting op de high frequences, 8 bits aliasing toevoegen, 12 bits mode die met name in het hoog heerlijke crispy sounds maakt, AM, Ringmod en FM op je oscillators, 4 gigabyte sampler erin en natuurlijk de mogelijkheid om je eigen wavetable oscs te maken en te importeren of die 4 gigabyte sample space vullen met je eigen samples.

Echt een beest van een synth voor een relatief lage prijs.
 
na al die ambient achtige sound demos die ik opgenomen heb, heb ik ook even een video opgenomen met de wat hardere sound kant van de modwave, dit zijn een aantal van de meer donkere gritty achtige sounds die ik gemaakt heb.

Veel van deze sounds zijn met name gemaakt via de modifiers op wavetables.

de volgende sounds zitten er in:
00:00 War of Mordor
01:09 Wavetable Lead
02:00 Machinery Lead
03:02 Jup-8 Hard Lead
03:31 JMJ Lead 1
04:12 Funky Talkbox Lead

 
Ik heb een nieuwe modwave tutorial gemaakt waarin ik een foto omzet naar een wavetable

Dit kun je standaard doen door een foto rechtstreeks in serum te slepen en deze dan te exporteren als wavetable voor de modwave, maar het nadeel hiervan is dat dit resultaat verdeeld wordt over 256 wavecycles. Ik gebruik liever zelf de 64 wavecycles van de modwave, dus ik gebruik een M4L device voor dit waarin je het aantal wavecycles kunt instellen voor de conversie van een foto naar een wavetable.

Dat wordt uitgelegd in mijn tutorial, daarnaast laat ik dan zien hoe je de sound maakt die in het begin van de video te horen is die gemaakt is met de foto.

De volgende onderdelen zitten in de video:

00:00 sound demo
02:32 converting photo to a wavetable
04:30 importing and modify the wavetable in serum
07:26 importing the wavetable in modwave
08:00 creating the sound in the modwave
11:22 how to add high frequencies to the sound in a modwave
16:00 add an extra sample to layer B
17:20 play the sound (live demo)
20:20 outro

Voor de modwave bezitters, check vooral even het stukje rond 11:22, hierin wordt uitgelegd waarom elke wavetable een wat donkerder klank kleur heeft ten opzichte van andere wavetable synths en hoe je dit simpel kunt veranderen.

 
Wavestate en Modwave hebben vreselijke keyboards.
Hoewel de klank best wel ok is (maar ook weer niet spectaculair) heb mijn de Wavestate om die reden maar weer verkocht.
Wanneer maakt Korg weer eens fatsoenlijke robuuste synths met goede keyboards en aftertouch?
 
Wavestate en Modwave hebben vreselijke keyboards.
Hoewel de klank best wel ok is (maar ook weer niet spectaculair) heb mijn de Wavestate om die reden maar weer verkocht.
Wanneer maakt Korg weer eens fatsoenlijke robuuste synths met goede keyboards en aftertouch?
Ja, mee eens, die keyboards zijn inderdaad verschrikkelijk slechte kwaliteit, onbruikbaar eigenlijk om serieus op te spelen.

Voor mij is het geen issue aangezien ik andere keyboards gebruik en ze gewoon als module synths in mijn studio staan, maar ik had liever gezien dat ze module only synths op de markt hadden gebracht in plaats van die waardeloze keyboards er verplicht bij te doen.

Kwa sound vind ik het zelf in ieder geval voor mijn muziekstijl wel in de categorie spectaculair. Maar goed, dat is zo subjectief dat ik me kan voorstellen dat dat voor jou compleet anders is.

* overigens ben ik volgens mij de enige op aarde die aftertouch nooit gebruikt, ik vind het een onhandige feature en heb dat liever gekoppeld aan joysticks, sliders en knoppen, op mijn synths die het hebben zet ik het altijd uit om te voorkomen dat ik het per ongeluk activeer (ben piano spelen gewend dus ik heb best een harde aanslag).
 
Ik zou aftertouch graag gebruiken, maar ik heb er nog geen gevonden die netjes lineair en controleerbaar is. Met of zonder resistor mods. Ik blijf met een half oog naar de Wavestate lonken.
 
Back
Top