De Grote Newbie Aanrader/afrader Thread!

BEN HET MET 1 DING NIET EENS: --> KOOP JE SPULLEN NIET NIEUW <--

Als je snel van je geld af wil is dit de beste inverstering :doei:

Ik heb deze fout ook gemaakt, als newbie, 10 jaar geleden, een nieuwe CS1x gekocht voor 1400 guldens.
Iedereen weet dat de prijzen binnen een aantal jaar 60%-70% daalt. (kijk maar naar de Supernova, JP8000... deze synths hebben toch ruim 4000 guldens gekost, nu heb je ze voor 500-600 Euro)

Deze fout zal ik nooit meer maken. Laat anderen maar lekker de afschrijving betalen en dan na 2/3 jaar koop ik het wel!
Ik heb het dus wel over nieuwe synths.

Laterz
Henri
 
Was je niet blij met je cs1x dan ? 8o)
Veel gear wordt natuurlijk over de jaren heen goedkoper..... Terwijl andere gear juist weer duurder wordt.
Maar als ik NU iets wil hebben wat bijvoorbeeld net nieuw op de markt is en ik kan het betalen. Ga ik liever niet eerst jaren wachten in de hoop dat het goedkoper wordt of gokken op een leuke 2e hands deal 2, 3 jaar later. En daarbij speelt de prijs natuurlijk ook een rol. Als je iets 2e hands wil kopen voor 200/300. Is natuurlijk wel weer anders als dat je iets van 1000 euro ziet staan wat nog nieuw te koop is voor 1200/1300, dan moet je jezelf echt gaan afvragen of je het niet beter nieuw kan kopen met alle voordelen erbij van nieuw. Ditzelfde zou ik trouwens ook nog doen als iets 200/300 2e hands kost en rond de 400 nog nieuw te koop is. Maar ja dit is natuurlijk voor iedereen anders... Sommige mensen hebben gewoon niet de keus om iets nieuw te kopen.
 
Laatst gewijzigd:
hehe :)
Het was opzich best wel een grappig ding.... Maar dan wel als je alleen maar het geluid van een mc-303 kent, en niet weet wat er verder te koop was :D
Ik heb er toen mn mc-303 voor geruild.....En ongeveer anderhalf jaar geleden de cs1x ingeruild voor mn nordrack2.
Heb nog iets van 277 euro voor mn cs1x terug gekregen dus mn trauma is beperkt gebleven 8o)
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
hehe :)
Het was opzich best wel een grappig ding.... Maar dan wel als je alleen maar het geluid van een mc-303 kent, en niet weet wat er verder te koop was :D
Ik heb er toen mn mc-303 voor geruild.....En ongeveer anderhalf jaar geleden de cs1x ingeruild voor mn nordrack2.
Heb nog iets van 277 euro voor mn cs1x terug gekregen dus mn trauma is beperkt gebleven 8o)

en niet weet wat er verder te koop was:D Waarom begin je deze thread dan uberhaupt,als je begrijpt wat ik bedoel:)
 
Om te voorkomen dat dit andere mensen ook zal gebeuren misschien?
En om ze beter voor te bereiden voordat ze dingen gaan kopen.
Ik had toen nog geen internet... Ik wist gewoon niet beter.... Ik had de mc-303 in een advertentie gezien en MOEST m hebben zonder dat ik enig benul had. Dit probeer ik andere mensen te besparen :)
Ik wil niet zeggen dat de mc-303 en cs1x scheitbakken zijn.. Maar het was absoluut niet wat ik wou.
En nee ik begrijp niet wat je bedoelt... En ik vondt jou advies op 1 van mn andere threads, van spring maar van de martini toren nou ook niet echt op zn plaats.
 
ik weet niet of het al gezegd is maar een andere goede en goedkope winkel in de Benelux is Piens.be
direct interessante sublink is www.synthplanet.com
 
Ik vind dit wel een goede voor newbies.:


Als iets kut klinkt dan ligt het vaker aan hoe je iets gemaakt heb dan aan het apparaat dat je er voor gebruikt.


Thomas
 
Origineel geplaatst door Rhy
ik weet niet of het al gezegd is maar een andere goede en goedkope winkel in de Benelux is Piens.be
direct interessante sublink is www.synthplanet.com

Die site is wel ok.... Al hoor ik wel regelmatig dat die winkels aan de dure kant zijn..
Heb net voor de gein ff de midex8 opgezocht:

Lijst Prijs: EURO 598.00
Onze Prijs: EURO 418.60

Bij Thomann kost deze ongeveer tussen de 275/290 :D
Dat scheelt alweer een dikke 280 guldens :)
 
Origineel geplaatst door Rhy
ik weet niet of het al gezegd is maar een andere goede en goedkope winkel in de Benelux is Piens.be

Piens is zowat de duurste winkel in België die ik ooit gezien heb.

In Gent heb je The Soundfactory, kleinere winkel maar die hebben tenminste correcte prijzen. En héél vriendelijke verkopers zijn dat, ze kennen ook heel veel van synths enz.

http://www.the-soundfactory.com

Op hun site staat niet zoveel maar als je ze mailt dan krijg duurt het ongeveer een dag om je info te hebben.
 
Origineel geplaatst door sureshotstudio
Ik vind dit wel een goede voor newbies.:


Als iets kut klinkt dan ligt het vaker aan hoe je iets gemaakt heb dan aan het apparaat dat je er voor gebruikt.


Thomas

Of BEIDE }:|
Maar euh... Deze opmerking draagt niet echt bij aan de topic :)
Maar meer in de latere fase wanneer ze hun instrument in huis hebben gehaald. En laten we dan hopen dat het niet aan het instrument ligt :)
 
een newbie moet gewoon voor haar/zichzelf goed weten wat hij/zij wil en vooral uit gaan testen (locale muziek boer bijv.)
iemand met een beetje verstand gaat zelf wel op onderzoek uit of kan voor haar/zijn speciefieke vragen zelf hier op het forum deze stellen... dat maakt het allemaal veel gemakkelijker naar mijn mening...

aldus 6...
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind dat 6 volledig gelijk heeft over het zelf zoeken en uitproberen.

Dat is de enige manier om te weten wat leuk is en wat je stijl is.

Want als ras-echte newbie vind ik het heel moeilijk om keuzes te maken als ik jullie soms bezig hoor over al het materiaal dat ter beschikking staat. Wat er in sommige gearlists soms staat, heb ik echt het raden naar. En hoe jullie in detail gaan over één bepaalde machine maakt het allemaal maar ingewikkelder :confused:

En dan kriebelt het ook soms om metteen die JP800 of die nordrack enz enz want dat lijkt net de beste. Terwijl ik thuis met mijn eigen gear best nog wat te ontdekken heb. Dat besef je soms niet als je ziet wat er daar nog allemaal te vinden is.

Maar ik leer heel veel bij en heb me ondertussen al wel laten verleiden tot een nieuwe soundcard: die Audiophile die ik hier ontdekt heb en die mijn Soundblaster er gaat uitsmijten zodra hij aankomt! ;)

:biertje:
 
meen je dat? ik zie juist vaak synths goedkoper bij synthplanet/piens dan thomann, musikproduktiv, feedback, etc.
ach ik ga meestal toch dat rijtje af :) (na alle 2dehands site ;) )
 
Als je iets hebt aangeschaft, neem dan op z'nminst de tijd om de synth te ontdekken. Al te dikwijls zie ik hier sommigen het één na het ander verkopen, dingen die ze nog maar pas zelf hebben. Ofwel hebben ze dat materiaal totaal ondoordacht aangekocht, ofwel nemen ze niet de moeite om het ding te doorgronden en dan te gebruiken. Ik heb de indruk dat er maar weinigen zijn die nog hun oorspronkelijke gear bezitten.

Dit voor mijn bescheiden mening :)

:doei:
 
Origineel geplaatst door Rhy
meen je dat? ik zie juist vaak synths goedkoper bij synthplanet/piens dan thomann, musikproduktiv, feedback, etc.
ach ik ga meestal toch dat rijtje af :) (na alle 2dehands site ;) )

Ik bedoel de prijzen op hun site. Die zijn echt veel duurder dan bij Thomann bijvoorbeeld. Kan goed zijn dat de "speciallekes" (kortingen en acties) goedkoper zijn.

Hangt ook een beetje van het produkt af natuurlijk; Akai producten bijvoorbeeld zijn goedkoper bij The Soundfactory dan bij Thomann (niet veel, maar toch).

Boodschap is zo veel mogelijk prijzen te vergelijken. En inderdaad gaan uittesten.
 
Als je echt een newbe bent lijkt mij het goed om eerst met software te beginnen.
Ik weet het, niet iedereen is gecharmeerd van software.
Maar er is veel gratis- en demosoftware op het internet en dat is een prima en goedkope manier om te uit te vinden wat je wil. En wat misschien nog belangrijker is... wat je kan.
 
Origineel geplaatst door Black Castle
Als je echt een newbe bent lijkt mij het goed om eerst met software te beginnen.
Ik weet het, niet iedereen is gecharmeerd van software.
Maar er is veel gratis- en demosoftware op het internet en dat is een prima en goedkope manier om te uit te vinden wat je wil. En wat misschien nog belangrijker is... wat je kan.


Als je met software bezig bent en je heb nog geen midi controller kan dit ook erg leuk zijn. Koop een leuke midi controller voorbij je software. Als je dan nog steeds een synth wil of een module is t zoiezo altijd handig om een midicontroller te hebben dus een miskoop zal je er niet aan hebben. Vooral als je naast je synths gewoon met software wil blijven werken.
Maar ik denk juist dat veel mensen die opzoek zijn naar een synth vaak met software zijn begonnen. Is dit niet het geval dan kan goede software inderdaad ook erg leuk zijn, in combinatie met een midicontroller. Want voor velen is juist het hands on feeling waar ze op uit zijn denk ik.
 
Ik sluit me bij Black Castle aan.

En waarom?

Het is naar mijn mening erg moeilijk om met hardware en een laag budget muziek te maken die klinkt als je 'idolen' en als de platen die je hoort op de radio. Grooveboxen komen niet echt in de buurt van die profi sound (want dat willen we toch?)

Het valt echt niet mee om bijvoorbeeld hardware eerst te gaan proberen in de winkel. Het kost je veel tijd om zo'n ding goed te testen.. je moet vaak sleutelen aan preset sounds en ook de manier van inspelen laat een synth gaaf óf gaar klinken.
Bovendien is een hele dag testen in een winkel ook niet echt relaxed door het op je vingers kijkende personeel...

Door de jaren heen zijn me wat dingen duidelijk geworden:
-eq is belangrijk, het is handig per track te kunnen eq'en.
-fx zijn belangrijk, hierdoor krijg je die profi sound

Software geeft je deze 2 dingen (mits je een up-to-date computer hebt). Begin gewoon met demo software.. wat softsynths, softsamplers effecten.

Mocht de software bevallen dan kun je die paketten later kopen en kun je aan de slag.
Koop een midicontroller erbij zodat je lekker kan inspelen ipv streepjes tekeken met je muis. Een goede keuze is een yamaha rm1x. Deze heeft een klaviertje (voldoet) genoegcontrollers en als bonus wat aardige sounds en een sequencer. Zo kun je als je PC uitstaat en je opeens inspiratie hebt wat dingen intokkelen...

Hardware ziet er te gek uit en werkt lekker maar is vaak complex om aan te sturen en prijzig. Even een mp3'te maken van je muziek is een stuk onhandiger (eerst alles opnemen vanuit je mixer, daarna digitaliseren met je pc, daarna omzetten naar mp3).

Een nadeel van software vind ik alleen dat het niet echt waardevast is. Op de 2e hands markt krijg je er niet veel voor terug, terwijl je voor je 2e hands gekochte hardware al wat meer terug zal krijgen.


>>> PS
Damn dit is bericht 303...

Op naar de 808! :)
 
Origineel geplaatst door Furious5
Ik sluit me bij Black Castle aan.

En waarom?

Het is naar mijn mening erg moeilijk om met hardware en een laag budget muziek te maken die klinkt als je 'idolen' en als de platen die je hoort op de radio. Grooveboxen komen niet echt in de buurt van die profi sound (want dat willen we toch?)

Het valt echt niet mee om bijvoorbeeld hardware eerst te gaan proberen in de winkel. Het kost je veel tijd om zo'n ding goed te testen.. je moet vaak sleutelen aan preset sounds en ook de manier van inspelen laat een synth gaaf óf gaar klinken.
Bovendien is een hele dag testen in een winkel ook niet echt relaxed door het op je vingers kijkende personeel...

Door de jaren heen zijn me wat dingen duidelijk geworden:
-eq is belangrijk, het is handig per track te kunnen eq'en.
-fx zijn belangrijk, hierdoor krijg je die profi sound

Software geeft je deze 2 dingen (mits je een up-to-date computer hebt). Begin gewoon met demo software.. wat softsynths, softsamplers effecten.

Mocht de software bevallen dan kun je die paketten later kopen en kun je aan de slag.
Koop een midicontroller erbij zodat je lekker kan inspelen ipv streepjes tekeken met je muis. Een goede keuze is een yamaha rm1x. Deze heeft een klaviertje (voldoet) genoegcontrollers en als bonus wat aardige sounds en een sequencer. Zo kun je als je PC uitstaat en je opeens inspiratie hebt wat dingen intokkelen...

Hardware ziet er te gek uit en werkt lekker maar is vaak complex om aan te sturen en prijzig. Even een mp3'te maken van je muziek is een stuk onhandiger (eerst alles opnemen vanuit je mixer, daarna digitaliseren met je pc, daarna omzetten naar mp3).

Een nadeel van software vind ik alleen dat het niet echt waardevast is. Op de 2e hands markt krijg je er niet veel voor terug, terwijl je voor je 2e hands gekochte hardware al wat meer terug zal krijgen.


>>> PS
Damn dit is bericht 303...

Op naar de 808! :)

Hoezo? met een sampler & een VAtje kun je al een vette track maken,zelfs met reason. Is maar hoe gek je het zelf wilt maken.
 
Back
Top