Waldorf Quantum & Iridium

Ik weet hoe wavetables werken en heb ook ervaring met wavetable synths maar het is niet een vorm van synthese waar ik direct een klik mee heb

Dat is voor mij ook een reden geweest om nooit voor een pure wavetable synth te gaan.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Is het normaal dat de FX zo makkelijk oversturen?

Ik maak een init patch.
Daarna als ik wat fx indraai maakt niet uit welke hoor ik digitale clipping.

Edit: global -> system -> info

Laat zien dat hij 19 min in gebruik is. ( door mij ) en versie 2.0

Moet dus update.

Mijn Quantum is hagelnieuw...echt vaag....kwam in OG box met plastic nog op het scherm....
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb geen last van oversturende FX.
Ff updaten idd.
Opmerkelijk wel zon nieuw device. Mooie aankoop als ie verder in orde is.
 
Ben natuurlijk extra oo mijn hoede omdat hij er near mint uitziet en zo goedkoop was.

Lijkt toch echt gain staging te zijn.
Als filter mode boost is is het erger.
Zet ik de OSC zacht is het geen issue.

Dus het is in orde.

De Quantum is dan wel super gevoelig voor gain staging, clipping.

Ik heb nu OS3 erop.
 
Ben natuurlijk extra oo mijn hoede omdat hij er near mint uitziet en zo goedkoop was.

Lijkt toch echt gain staging te zijn.
Als filter mode boost is is het erger.
Zet ik de OSC zacht is het geen issue.

Dus het is in orde.

De Quantum is dan wel super gevoelig voor gain staging, clipping.

Ik heb nu OS3 erop.
Het issue komt mij niet direct bekend voor. In elk geval niet met een init patch met verder enkel wat FX.

Staat er misschien nog iets anders aan (compressie knop naast het volume ofzo?)

Heb je t over de speakers of over de hoofdtelefoon? ( er zit een bolume control achterop bij de hoofdtelefoon uitgang)
En als je switched naar digitale filters? Heb je t dan ook? Misschien moet ie wel ff aclimatiseren na een lange reis door de kou... weet ik veel :D

Ik roep maar wat hoor...
 
Het issue komt mij niet direct bekend voor. In elk geval niet met een init patch met verder enkel wat FX.

Staat er misschien nog iets anders aan (compressie knop naast het volume ofzo?)

Heb je t over de speakers of over de hoofdtelefoon? ( er zit een bolume control achterop bij de hoofdtelefoon uitgang)
En als je switched naar digitale filters? Heb je t dan ook? Misschien moet ie wel ff aclimatiseren na een lange reis door de kou... weet ik veel :D

Ik roep maar wat hoor...
Ja hij was heel koud. Heb wel ff gewacht met aanzetten.

Als ik een init patch maak, fx aanzet (bv tremmelo) en amount omhoog gooi hoor je het.
 
Ja hij was heel koud. Heb wel ff gewacht met aanzetten.

Als ik een init patch maak, fx aanzet (bv tremmelo) en amount omhoog gooi hoor je het.
Als je het echt ff wilt checken; neem dan ff een stukje op en vermeld de exacte settings.
Dan kan ik het proberen te reproduceren.
 
1. [load]
2. [init] init patch
3. [effects] select tremelo
4. draai aan de FX ammount. vanaf 16% hoor ik het
 
@flyweight

Mocht je trouwens de Analog Filters willen vervangen in de Dual analog filter section voor de (stereo) digital filters:
(ook om ff te testen of condens/temperatuur van analog componenenten een issue is).

Dat doe je door in het Dual Analog filter scherm op "tools" te klikken en te kiezen voor "switch Digital/Analog".
Default is analog.

Ik vermeld het even omdat het pas sinds 3.0 in de handleiding staat (P.91).
Daarvoor zat het er wel in, maar stond niet in de manual... ik kwam daar zelf veel te laat achter :D
 
1. [load]
2. [init] init patch
3. [effects] select tremelo
4. draai aan de FX ammount. vanaf 16% hoor ik het
Zoals RvanOmmen al aangaf “Staat er misschien nog iets anders aan (compressie knop naast het volume ofzo?)”

Draai de master compressie knop helemaal dicht en het is verholpen. Persoonlijk vind ik de (master)compressor is echt onbruikbaar… verder niets anders dan lof met de Quantum.
 
Zoals RvanOmmen al aangaf “Staat er misschien nog iets anders aan (compressie knop naast het volume ofzo?)”

Draai de master compressie knop helemaal dicht en het is verholpen. Persoonlijk vind ik de (master)compressor is echt onbruikbaar… verder niets anders dan lof met de Quantum.
ik gebruik die master compressor knop ook helemaal nooit. weet niet wat het idee ervan is.
Ik gebruik enkel de Compressie in de FX chain als ik dat nodig acht.
 
Nee geen compressie.
Met compressie word het erger.
Het is gain staging.
Na de analoge filters clipt het vrij makkelijk naar de ADC daarna en de FX clipt dan ook weer snel.
Belangrijk is om de VCO levels laag te houden.

Weet je gainstaging is ook in puur digitaal belangrijk.
Aangezien de Waldorf Quantum op 16bit 44.1 werkt is headroom ook niet oneindig.

Anyhow met de juiste levels is de issue weg.
Dat betekent vco levels op 50% max.
 
Zeker,

Ik heb ook wel eens gehad dat het op een gegeven moment ging distorten.
En dan inderdaad de oscillators beetje omlaag (of de filter output, of whatever...).
ik weet niet precies wat je hoort? tikken? vervormen? kan het een transient dingetje zijn wat met enkele tienden van een milliseconde attack op een amp envelop weggaat?.
nou ja... maakt ook niet uit, ik moet het gewoon zelf ff proberen ook. in de praktijk heb ik de oscillator volumes vrijwel nooit max, dus misschien heb ik het zelf ook gewoon op de mijne... geen idee.

Even oor de volledigheid:

naast Master Volume en Master Compression zit er ergens in de synth ook nog een knopje Bass Boost (layer > master-tab > Bass Boost on/off).
Die instelling is ook global. Ik denk echter dat ik die zelf gewoon aan heb staan, dus dat is vast niet de verschil-maker.
 
Uit de factory content.

[FILE]Piano.map[/FILE]

Code:
"samples/piano/note24.wav"    24.00000000    0    35    1.00000000    0    127    0.50000000    0.00000000    1.00000000    0    0.00000000    1.00000000
"samples/piano/note36.wav"    36.00000000    36    47    1.00000000    0    127    0.50000000    0.00000000    1.00000000    0    0.00000000    1.00000000
"samples/piano/note48.wav"    48.00000000    48    59    1.00000000    0    127    0.50000000    0.00000000    1.00000000    0    0.00000000    1.00000000
"samples/piano/note60.wav"    60.00000000    60    71    1.00000000    0    127    0.50000000    0.00000000    1.00000000    0    0.00000000    1.00000000
"samples/piano/note72.wav"    72.00000000    72    83    1.00000000    0    127    0.50000000    0.00000000    1.00000000    0    0.00000000    1.00000000
"samples/piano/note84.wav"    84.00000000    84    95    1.00000000    0    127    0.50000000    0.00000000    1.00000000    0    0.00000000    1.00000000
"samples/piano/note96.wav"    96.00000000    96    127    1.00000000    0    127    0.50000000    0.00000000    1.00000000    0    0.00000000    1.00000000

ff ter backup.
Ooit zal ik hier een script voor maken die de rootnote in de metadata schrijft, roundrobin, velo ed configureerd vanaf een SFZ file.

De root note van de sample zit dus wel in de metadata.

Zoiets wellicht:
Bash:
ffmpeg -i sample.wav -metadata root="key hier" -c:output.wav

Thought it might be useful to share some details about using muti-samples in quantum particle oscillator.

Auto-map (in timbre>actions menu for particle oscillator) will spread a group of already added multi-samples across the keyboard.

It can only do this if the samples contain embedded note data. It seems to look for an "unshifted note" value in the INST chunk of the sample - not all multi-samples contain this. I use wavelab to check if this is set to the correct note (tool windows > sample attributes > tune:key). Apple logic/mainstage auto-samplers add the note, as does MPC auto-sampling, and many commercial sample libraries have the note embedded eg some "samples from mars" samples do and the MPC instrument expansion samples I've tried do too.

The main limitation is that it will only set the note range for the first sample it finds for a note, and it assigns it to the full 0-127 velocity range. Other samples with the same note just get ranged to the single note and the full velocity range. This means it doesn't spread out the samples for velocity ranges or round robins.

They can be edited manually on the quantum but it's a bit of a pain.

Houhoura Fréderic on Facebook suggested editing the .map file directly on computer and it's the method I use - here are my notes on doing that (on mac but the principle should be same on windows):

Add multi-samples to the particle oscillator as normal (can select the parent folder rather than individual files to load the entire contents in one go)

actions > auto-map to get a starting point

actions > save map - save to usb or sd card

Open .map file on mac in textedit

copy and paste into excel

select columns : B E H I J L M O

format > cells > custom > 0.00000000 (8 decimals)

select column A > format > cells > custom > \"@\"

these are the column contents in excel for editing:

a = sample location (double quoted string)
b = pitch/note (8dec)
c = range start (int)
d = range end (int)
e = gain (8dec)
f = vel start (int)
g = vel end (int)
h = unknown - 0.50000000 (8dec)
i = sample start (8dec)
j = sample end (8dec)
k = loop mode 1=on / 0=off (int)
l = loop start (8dec)
m = loop end (8dec)
n = direction 0=forward / 1=backward (int)
o = xfade % (8dec)

attached is an image of an original auto-map file, loaded into excel with cells formatted as above. This is an MPC expansion where there are 3 samples for the C of each octave. (These are intended to be cycled through so it's not the exact same sample each time - I use "rule=random" on quantum for this).

there is also an image attached of the file after it has been edited so that the 3 samples for each octave have the same note/pitch, range start and range end values (see cols b, c and d).

copy the excel cells with content to the clipboard

paste back into textedit and save (make sure it saves as .map else rename the .txt to .map)

insert sd card/usb back into quantum and go actions>load map - when loading a map it does the samples "add" automatically, so it automatically works with samples already imported to internal storage on 2.0 firmware and on beta 3.0 it will work automatically with samples on usb/sd-card without being imported.

It's a lot easier after doing it once (and can save the excel file as a template to make it faster next time) - it only took a few minutes to map the MPC samples above from scratch for example (these were from the MPC jupiter rising expansion which I note is on offer at $19.99 at the moment at audiodeluxe.com. The patches aren't of any use in quantum, but the 3,700 samples make good patch starting points as almost all of them are in sets of 7 octaves with 3 round robins for the C. All the samples I've tried in that pack have the embedded note data, but I can't say for sure that they all do).
 
ergens in de synth ook nog een knopje Bass Boost (layer > master-tab > Bass Boost on/off).
Die instelling is ook global. Ik denk echter dat ik die zelf gewoon aan heb staan, dus dat is vast niet de verschil-maker.
Yes bass boost uit en geen clipping meer.
Vond de sound toch all te boomy.
Veel beter zonder bass boost.


Hoe kun je alle presets van de synth halen?
Ik zou ze graag op de SD kaart opslaan en dan de synth leeg maken.
Zie alleen maar hoe je ze 1 voor 1 kan deleten of exporten.
Terwijl er na export niets op de SD kaart staat.

Code:
Export: Please go to Load>Actions>Export
 
Weet ik ff niet uit mn hoofd. Maar t kan wel in 1x.

Want ik heb m ook leeggehad ooit.
En dat had ik vast niet gedaan als t niet in een keer zou kunnen.

Mooi dat die bass boost t fixed voor je.
Ik weet ook niet 100% zeker of ie aan of uit staat bij mij. Heb wel eens wat lopen veranderen hier of daar :)
 
Ok ik heb het gevonden:



Ben nu alles aan het exporteren naar SD voor backup.
Wat een gigantische hoeveelheid patches zeg.......
Ik ga er eff doorheen en wil dan met een lege Quantum verder.

Je moet echt met je vinger op 'import' 'export' of 'delete' drukken voor het juiste menu.
Dus niet met de encoder.

Vind dit soort dingen wat omslachtig maar de interface voor soundesign is wel echt goed uitgedacht.
 
Mijn eerste indruk.

De interface is goed.
Sounddesign Intuïtief en snel genoeg.
Maar wel f-ing diep.
De factory presets zuigen voor 95%.
Net presets van Matt Johnson geladen en man man. Mooi!
De Quantum is een texture synth.
Kan wel een beetje analoog en samples met Round Robin geven beweging.
Dit is waar ik voor ging.
En dan vol samplen multisample met experimenten, instrumenten, Modular, Casio SK1, re-reampte synths, feedback, tape recordings, vinyl etc....

De Sampler en granular engine zijn de baas. ( voor mij dan )
De FM klinkt goed maar heeft geen DX7 / TX816 mojo... Is wel een super krachtige FM synth.
De VA in de basis mwa maar omdat er zoveel modulatie opties opzitten ook goed.
Het kam filter is instance space....
De analoge filters zijn super clean of je kan de drive aanzetten en dan zijn ze gelijk super dirty.
Dus geen subtiele analoge grit.

Nou ff denkend...... kan me voorstellen als je de fabrieks presets doorloopt dat je dan denkt "wat een gare bak is dit"
Deels klinkt het ook als een 'vst' maar wel een hele vette vst met een super goede bediening.
Maar hij kan ok vrij wollig analoog klinken of compleet gestoord... je kan alle kanten op.
En dat zeg ik na 1 uur plezier.

Ik heb de doos al weg gegooid want deze blijft.
 
Back
Top