Waldorf Quantum & Iridium

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.256
Locatie
velserbroek
Hi folks!!

Ik post hier op het forum af en toe wat updates over het beta programma van het Waldorf Quantum en Iridium (afkomstig van hun beta forums).
Dat doe ik via de nieuws sectie onder de Waldorf Quantum MKII, maar dat is eigenlijk niet ideaal. Dus ik dacht ik maak eens een topic voor alles over de Quantum (MKI, MKII) en Iridium aan waar mensen alles kunnen delen/bespreken wat ze over deze synths te bespreken hebben.

Dit omdat ik weer eens geinspireerd raakte terwijl ik door de oude posts op het Waldorf Beta forum struinde (een post van 2019).

In deze post stond uitgebreid uitgelegd hoe je additieve synthese kan doen met Quantum en Iridium inclusief een aantal presets om te downloaden.
Ik zelf was hier als leek niet zelf opgekomen maar het lijkt me erg leuk om mee te experimenteren als je de eigenaar bent van een Quantum of een Iridium.
en dan wil ik dat soort uitvindingetjes altijd delen (met het risisco dat alle veteranen denken; "das toch logisch!").

Omdat dit een nederlands forum is zal ik niet grote lappen engelse tekst hier posten, en ook het delen van obscure bestands formaten kan hier (volgens mij?) niet.
Ik heb daarom ook een Discord kanaal aangemaakt waar ik de tekst van de originele posts zal delen en de presets te downloaden zal zetten. of waar je de mogelijkheid hebt om je eigen iridium en quantum patches te delen.

Ik ga er eigenlijk van uit dat dit kanaal heel erg klein blijft (als er al iemand interesse in heeft :dubbel: ) dus voorlopig is het enkel een kanaal om te kletsen en een kanaal voor synth patches en heb ik verder weinig gedaan om het op te leuken en te stroomlijnen. Ik heb ook helemaal geen ervaring met het maken van dit soort kanalen dus als er iets niet werkt of onhandig is, laat maar weten.
ik vind discord vooral een handige en laagdrempelige manier om informatie te delen.

Hierbij in elk geval de link:
Join the Waldorf Quantum & Iridium (ROM) Discord Server!

op dit kanaal dus vooralsnog enkel 3 patches voor additieve synthese en de tekst die uitlegd hoe het werkt.

maar mocht je geintresseerd zijn... deel vooral hier, of op discord je tips, tricks en nieuws.
mijn hoop is dat ik een beetje conversatie en discussie omtrend deze synths kan creeren en zo hoop ik iets te leren van meer ervaren synth-enthousiasten.

mocht dat niet lukken, dan heb ik gewoon een mooi topic gemaakt om een monoloog te houden over de volgende beta updates van Waldorf Quantum... ook goed ^^ no pressure.
 
Laatst gewijzigd:
ben pas (eindelijk) net een beetje op gang met een diepe duik in de Iridium, dus nog niet toe aan de betaroute, maar fijn om een safespace in het vooruitzicht te hebben.
 
ben pas (eindelijk) net een beetje op gang met een diepe duik in de Iridium, dus nog niet toe aan de betaroute, maar fijn om een safespace in het vooruitzicht te hebben.
leuk, het zijn mooie apparaten. Als er nieuwe beta versies verschijnen dan zal ik direct zodra ik iets hoor dat hier plaatsen.
dan kun je mooi op basis van die info besluiten de officiele release af te wachten, of contact op te nemen met waldorf om mee te doen
(ik stuurde een mailtje naar customer support of ik mee mocht doen met de beta, was zo geregeld in elk geval).

Op dit moment zijn ze bezig met OS3.0 die een paar leuke nieuwe features toevoegd (zie Waldorf Quantum MK2 waar ik toendertijd de highlights besproken heb al).
Daarnaast kan het leuk zijn om met mede-enthousiastelingen kennis te delen.
want ook ander fun stuff, trucjes, of gewoon iets wat je kwijt wilt over dit apparaat zijn allemaal welkom in dit topic (of op die discord pagina ^^)
Via het beta forum van waldorf kwam ik ook achter allerlei trucjes ook waarvan ikzelf niet wist dat het kon, of waarvan ik denk dat ik er zelf niet opgekomen zou zijn.

Bijvoorbeeld de setup voor additieve synthese in kernel mode zoals hierboven beschreven,
of het gegeven dat je DX7 patches op de quantum/iridium kan laden (ook met kernels).
En zo had ik best ff wat moeite om een sample map voor de waldorf quantum te maken met Sample-robot (3rd party software met ondersteuning voor waldorf quantum en iridium) om die vervolgens te gebruiken met de granular synth op de waldorf. leuk als er een centrale plek is voor dat soort dingen ook dacht ik.
moet zeggen dat ik laatste week ook naar een Quantum aan het kijken ben
Ik heb er nog geen spijt van. het is een prachtig apparaat. Het is mijn eerste synth (ik heb de MK1) en ondanks dat men wel eens zegt dat het er een is voor gevorderde gebruikers kan ik zeggen dat het ook een heel mooi apparaat is voor beginners (dat ben of was ik, ik ben niet zo groen meer als toendertijd, maar heb nog wel veel te leren) om er op te leren over de vele mogelijkheden van geluid maken. dus ongeacht het soort gebruiker dat je bent; als je iets zoekt met veel mogelijkheden... prachtige optie. (en het is imho ook nog eens de mooiste synthesizer die er bestaat... zeg ik omdat ik niet zoveel heb met al die retro looks met veel hout of rare kleurtjes)
Fan-boy hier :) voor serieuze kritische reviews moet je elders zijn ^^
Als geld een issue is dan is de Iridium ook een fantastische optie hoor. de apparaten zijn kwa mogelijkheden zeer vergelijkbaar. De quantum is echt een luxe paardje (zeker de MKII).
 
Ik zou graag eens een shootout tussen de 3Rd Wave en de Quantum horen. WT patches only... :D
 
Laatst gewijzigd:
Eigenlijk wil ik een shootout tussen de Quantum, de 3Rd Wave en de Synclavier Regen.
 
Er stond potverdorie gewoon een 3th wave hier te koop voor 4300,-
 
Ik heb de Iridium Keyboard overwogen als enige hardware synth.
Maar kwam tot de conclusie dat het teveel computer achtig is en je dan net zo goed met softsynths en een goede controller aan de slag kunt gaan. Toen kwam ik op het idee om de MP MIDI controller te bestellen. Mits dat ding goed bevalt, heb je samen met bijvoorbeeld Pigments en een MIDI keyboard, een combinatie die toch dicht hierbij in de buurt komt qua mogelijkheden, zou je zeggen...
En ik wilde nu juist minder scherm op een nieuwe synth, want op mijn inmiddels verkochte Yamaha MODX8 was ik ook al veel met menu diven bezig.
Toen ben ik voor de Novation Summit gegaan. Ook daarvan kun je je afvragen wat het toevoegt aan software. Maar goed, dat kan tegenwoordig bij alles wel. De Summit geeft in ieder geval meer het idee van een klassieke synth ipv een computer met toetsen en knoppen.
Dit gezegd hebbende lijkt me de Iridium een prachtig instrument verder.
 
Ik vind die highend Waldorfs er schitterend uitzien, maar het blijven voor mij toch synths van 4k die klinken als een VST van €149.
 
Ik vind die highend Waldorfs er schitterend uitzien, maar het blijven voor mij toch synths van 4k die klinken als een VST van €149.
ik kan hier geen echt commentaar op geven, want ik weet niet hoe een vintage moog of welke andere willekeurige synth klinkt in vergelijking met de quantum. en zou ook niet weten hoeveel dat 'waard' is.
heb wel eens wat op youtube geprobeert te vergelijken maar eigenlijk klinkt alles op youtube ruk. IRL klinkt de quantum in elk geval imho een stuk beter.
niet in de laatste plaats omdat de meeste demos die ik tegenkom van de irirdium of quantum vaak beetje vreemde experimentele patches demo-en.
Daarnaast kunnen VST's van 150 euro kunnen imho verdomt goed klinken ;) ...

maar goed daar gaat het natuurlijk niet om als je een quantum (of iridium) koopt.

Wat kan die quantum wat die VST van 150 euro niet kan... dat is interresanter. Ze zijn er mischien hoor... maar ik ken geen VST die alles kan wat de quantum kan:
Wavetable, virtual analog (met analoge filters, for whatever thats worth), physical modelling engine met mogelijkheid om samples als exciter te laden, complexe FM engine (kernel mode) met mogelijkheid om te moduleren met wavetables, sampling (granular of gewoon met loopjes), ringmod, etc.
3 oscillators die elk apart in te stellen zijn als 1 van die bovenstaande. ene dan de mogelijk heid om het resultaat te layeren met een andere preset.
onder die 3 ocillators gaat meer schuil overigens... via kernel mode (en in waveform mode) krijg je onder elke oscillator toegang tot een aantal sub-oscillators die ze bij waldrof 'kernels' noemen. 6 per oscillator in totaal....
(Das ook gelijk de basis van de additieve synthese die je kunt doen op de quantum. 3 oscilators x 6 sub oscilators x 2 layers is 36 sines (of squares, triangles of wave tables, of wahtever)).
en een absurde bak met modulatie mogelijkheden. 6 LFO's, 6 enveloppes, (parameter-)sequencer(s), een komplex modulator (freeform LFO/envelop), uitgebreide FX sectie, ik kan wel ff doorgaan. al die dingen zijn voor een groot deel met extreem gemak aan elkaar te knopen met een super toegankelijke mod-knop (druk op de modknop, draai aan filter1 cutoff knop, draai aan lfo1... hoppa... LFO1 draait nu aan de cutoff van filter 1) en voor de rest is de modulatie matrix ook niet al te ingewikkeld (als ik het al snap, dan....:dubbel:)
tis gewoon een absurd uitgebreidde bak.
en wellicht kun je 7 synths kopen die elk een van die dingen kan en beter voor een prijs die lager is als die van de quantum, maar dan moet je wel 7 synths kwijt kunnen :D.

maar goed... , zelfs daar gaat het niet om...

het gaat wat mij betreft om de hands-on ervaring. hoe hij er uit zag trok mij over de streep. toen ik nog veel minder wist van synths en hoe dat allemaal werkte en ik me orienteerde op deze markt had ik een instant klik met het design van Waldorf Quantum. ik had het idee dat ik hem snapte zonder hem ooit aangeraakt te hebben. hij is behoorlijk intuitief vind ik zelf en het is een van de weinige die niet een gaar vintage design met veel hout of absurde kleuren heeft (daar heb ik, no offense, helemaal niks mee :dubbel: ).

is dat de aanschafprijs waard? geen idee... ik had het geld, ik twijfelde uiteindelijk tussen een iridium keys, en een quantum en koos uiteindelijk puur omdat het kon voor de quantum (is ook iets mooier vind ik, maar de iridium mag er ook zijn).
Was ik net zo blij geweest met een andere synth voor de helft van de prijs? vast wel... ik heb ook een opsix gekocht voor 6x minder geld... daar ben ik niet 6x minder blij mee ^^, is ook een heel gaaf ding. maar die klinkt echt niet zo goed als de quantum op zn best hoor. (maar goed opsix native is dan ook geen VST van 150- euro :dubbel:)
ik heb in elk geval geen seconde spijt van de waldorf quantum gehad. hij kan echt wel wat ik dacht dat hij kon.... en oneindig veel meer dan dat :)


fan-boy out ;)
 
Ja, ik snap de aantrekkingskracht ook wel ... het is een mooi ding, futuristisch design, veel opties en controls. Alleen als ik hem hoor doet het me allemaal buitengewoon weinig helaas. Er zit -iets- in die Waldorf sound (of misschien ontbreekt er juist iets) waardoor kippenvel altijd maar uitblijft.
 
Ja, ik snap de aantrekkingskracht ook wel ... het is een mooi ding, futuristisch design, veel opties en controls. Alleen als ik hem hoor doet het me allemaal buitengewoon weinig helaas. Er zit -iets- in die Waldorf sound (of misschien ontbreekt er juist iets) waardoor kippenvel altijd maar uitblijft.
Smaak valt te betwisten ;)
 
Back
Top