Waldorf Quantum & Iridium

Blijft een onbegrijpelijk misverstand in deze discussie dat het blijkbaar òf de ene of de andere synth moét zijn, dat het op een PPG Wave of een andere wavetablesynth moét lijken of dat de ene altijd beter is dan de andere (of dat voor elke hardwaresynth een betere en goedkopere plugin bestaat).

Daarmee ontken je dat Iridium/Quantum zo veel verder gaat dan een wavetablesynth met zijn combinatie van wavetable, fm, granular, reso en waveform in elke combi denkbaar, die je zo 'kil' of 'warm' kan laten klinken als je ff verder gaat dan 4 uurtjes knutselen.

Het is zoals @rvanommen al schreef die combinatie, die Iridium wmb onverslaanbaar maakt voor waanzinnige soundscaping, pads en leads. Maar idd: wel voor de fijnproever

maja, hoeveel mensen willen dat toegeven nadat ze +2K hebben uitgegeven...???)En dat iets als een VST van 149€ klinkt is geen probleem, maar dan meer dan 2K of 4K moeten neertellen voor hardware is toch wel heel zwaar erover...

Wat een kulredenatie, zeker van iemand die even daarvoor een synth van +/- 5000 euro ophemelt.

Hele probleem met die zogenaamde kritiek is IMHO dat sommigen hun persoonlijke mening als algemeen feit opwaarderen. Zo van: als ik het vind, dan is het zo. Narcistische argumentatie is per definitie waardeloos.

Dirty Harry zei het al: opinions are like assholes. Everybody's got one

Daarom wil ik graag een shootout met de 3rd wave. Dan wordt wat hierboven staat ook meteen zo klaar als een klontje.
Want mss heeft de 3rd Wave een pak minder features, dat ding klinkt gewoon waanzin. Je moet naar de dokter als je dat niet hoort...
Ga jij iets zeggen wat iemand leuk moet vinden en als dat niet zo is, diegene gelijk hulp moet gaan zoeken?

We leven niet in ‘40-45 met befehl ist befehl

Eens met bovenstaande.
Het is wat mij betreft allemaal terug te voeren op smaak.

Ik hoor in de diverse demo's klanken die ik graag hoor en herken het 'ielig, dun en ijzige' niet zo, hoewel die ongetwijfeld zo kan klinken als ik dat wens.
Ook in wat ik zie zie ik de zaken die ik graag zie in een instrument wat betreft speelbaarheid en bediening.
Ook daarin speelt smaak een doorslaggevende rol naar mijn mening.
Ik lees diverse discussies over de onmogelijke bediening van het apparaat, maar in alles wat ik zie (en inmiddels in de handleiding lees) vind ik de interface goed doordacht.
Anderen zijn weer lyrisch over de interface van Elektron instrumenten, maar die was voor mij reden om de Analog Keys weg te doen, hoe goed ik hem verder ook vind klinken.

Nu heb ik er geen problemen mee als er kritiek is op een instrument, met de nodige moderne Roland apparatuur ben ik daar inmiddels ook wel aan gewend ;) , maar vervelender wordt het als de eigen smaak of mening als zijnde een vaststaand feit wordt geponeerd waarin een ieder die dat niet hoort naar de dokter wordt verwezen of verweten wordt een deel van het mestoverschot in de oren te hebben. Dan begint wat mij betreft bijna op religie te lijken.

Ik mag mij 'verheugen' in meer dan uitstekende zintuigen, dus argumenten als "Wie dat niet hoort" gaan niet op.
Het is gewoon een kwestie van smaak. Net als met eten. Ik proef alle nuances in voedsel, ik vind alleen veel dingen vies.

Dit gezegd hebbende 'hoop' ik het over anderhalve maand te hebben over 'mijn Iridium'. ;)

mijn doel om wat conversatie rond deze synths te genereren zie ik voorlopig als geslaagd :D
niet helemaal de richting die ik zelf in gedachten had, maar allemaal prima.

ik ben (zoals waarschijnlijk harstikke duidelijk is) onwijs tevreden met mn synth, en wat een ander daarvan vind (of van wat het me gekost heeft) vind ik niet bijster interresant, maar tot nu toe wel amusant :D

Ik heb de originele Quantum nu bijna 4 jaar in gebruik. Nog steeds heel blij mee en fantastisch hoe hij sindsdien is doorontwikkeld. Verder wat ik er jaren geleden al over schreef:

Ik heb zelf een Iridum en ik vind het een prachtige synth qua uiterlijk en mogelijkheden.

Ik las net dat het lijkt op een plugin vanwege de (diepe) mogelijkheden, maar ik heb liever dit dan een TB303 waarbij ik zelf een delay/reverb en een distortion pedaal aan moet sluiten om een dikke acid lines te kunnen krijgen.

Niet,maar in dezelfde group.Die Kyra verbaasd me ook wel qua sound.Erg miskent maar zij die de Kyra hebben zijn er erg over te spreken.Maar naar het schijnt wordt het uit productie genomen.

In deze post stond uitgebreid uitgelegd hoe je additieve synthese kan doen met Quantum en Iridium inclusief een aantal presets om te downloaden.
Ik zie het nog wel gebeuren dat additief de zesde synthese algoritme gaat worden. Dan toegespitst op een manier die inspiratie geeft. Natuurlijk kan het nu al met de kernel engine, echter iets omslagtig en minder direct. Wie weet wat OS4.0 in allemaal in petto heeft?

Wat me ook gaaf lijkt is een chaos oscillator en voor de Quantum Quadrafonisch surround geluid. Zeg maar een digitale Buchla philosofie ;)

Wie weet wat OS4.0 in allemaal in petto heeft?

Ik koop een instrument nooit om zaken die misschien nog gaan komen, maar zit er nog ontwikkeling in de OSen van de Quantum/Iridium?

Ik koop een instrument nooit om zaken die misschien nog gaan komen, maar zit er nog ontwikkeling in de OSen van de Quantum/Iridium?

OS 3.0 is in ontwikkeling, voegt een hoop ffeatures toe (paar nieuwe noise operators, paralelle effecten, nieuwe distortion, op de quentum 16 digital voices (had iridium natuurlijk al), wat tweaks aan t touchscreen , en nog een zooi dingetjes. verder is de Quantum mk2 is net uit, en de Iridium is volgens mij best een populair device.
er zit vast nog genoeg in de pijplijn.

het Beta forum is wel vrij doods trouwens. er is wel activiteit op flyspray ook, maar dat volg ik niet op de voet. ik krijg de indruk dat er niet heel veel mensen aan werken, maar er is wel actie. gaat alleen traag steeds.

Ik zie het nog wel gebeuren dat additief de zesde synthese algoritme gaat worden. Dan toegespitst op een manier die inspiratie geeft. Natuurlijk kan het nu al met de kernel engine, echter iets omslagtig en minder direct. Wie weet wat OS4.0 in allemaal in petto heeft?

Wat me ook gaaf lijkt is een chaos oscillator en voor de Quantum Quadrafonisch surround geluid. Zeg maar een digitale Buchla philosofie ;)
moet allebei kunnen (die additive werkt prima in kernel mode, dus zou een apart algoritme ook moeten kunnen.
4-kanaal geluid moet ook kunnen denk ik? zitten wel 2 aparte stereo uitgangen op toch?

maar eh... wat is een chaos oscillator? :D

OS 3.0 is in ontwikkeling, voegt een hoop ffeatures toe (paar nieuwe noise operators, paralelle effecten, nieuwe distortion, op de quentum 16 digital voices (had iridium natuurlijk al), wat tweaks aan t touchscreen , en nog een zooi dingetjes. verder is de Quantum mk2 is net uit, en de Iridium is volgens mij best een populair device.
er zit vast nog genoeg in de pijplijn.

Dat is wel goed om te weten.
Ik zal eens een blik werpen op het forum, maar eerst maar eens verder met de handleiding. ;)

Dat is wel goed om te weten.
Ik zal eens een blik werpen op het forum, maar eerst maar eens verder met de handleiding. ;)
Als je tzt de synth in handen hebt en t duurt je te lang met de officiele release, gewoo de beta joinen. Ik zit al paar maandjes met de beta te spelen en dat gaat prima.
(Ik ben zelf altijd een beetje ongeduldig 😀)

De manual is ook geen straf hè? Ik vond t leuk om te lezen. Er is ook al een manual voor die beta versie denk ik. Als je dat leuk vind (en het is niet de versie die je al leest) kijk ik ff of ik de iridium versie ergens kan scoren (morgen, want ik ga zo pitten ;))

De manual is ook geen straf hè? Ik vond t leuk om te lezen. Er is ook al een manual voor die beta versie denk ik. Als je dat leuk vind (en het is niet de versie die je al leest) kijk ik ff of ik de iridium versie ergens kan scoren

Ik houd me aanbevolen. :okdan:

Ik ben gek op handleidingen lezen.
Nou ja, van muziekapparatuur dan.
Met die van klopboormachines, elektrische ovens en wasmachines heb ik dan weer minder, maar een goede handleiding van een synth is heerlijk leesvoer voor het slapen.

Overigens denk ik dat ik praktisch gezien de eerste tijd te veel bezig ben met het doorgronden van de Iridium om aan beta's te denken, maar wie weet. ;)

Daarom wil ik graag een shootout met de 3rd wave. Dan wordt wat hierboven staat ook meteen zo klaar als een klontje.
Want mss heeft de 3rd Wave een pak minder features, dat ding klinkt gewoon waanzin. Je moet naar de dokter als je dat niet hoort...
Heb dat rakkertje mogen uitproberen.Wat een diepgang.
One synth rules them all.
(De iridium is wel een knap syntje,de klank is specifiek.Tussen liefde en haat is een smalle grens).

maar eh... wat is een chaos oscillator?
Dit is een chaos oscillator:

Zelf gebruik ik hiervoor deze plugins
Er is ook een gratis monofone versie Pendulate - Free Cinematic Synth Plugin | Newfangled Audio
En de Kult | Tracktion

Overigens denk ik dat ik praktisch gezien de eerste tijd te veel bezig ben met het doorgronden van de Iridium om aan beta's te denken, maar wie weet. ;)
Je kan gewoon direct met OS3.0 beta van start gaan. Rolf is bezig om de laatste puntjes op de 'i' te zetten en aangeven dat ie hij dan verder gaat met OS4.0
De handleiding van de Quantum mkII is in principe al vanuit OS3.0 en hierbij de download: https://cloud.waldorfmusic.com/index.php/s/F4ZRrNG3TYMAHfT/download

Heb dat rakkertje mogen uitproberen.Wat een diepgang.
One synth rules them all.
(De iridium is wel een knap syntje,de klank is specifiek.Tussen liefde en haat is een smalle grens).
De 3rd Wave is behoorlijk anders dan de Quantum/Iridium. Ter vergelijking zou je naar de Waldorf M kunnen kijken/luisteren. Ze zijn allebei speciaal!

De public versie van OS 3.O.1
voor de Quantum en Iridium is uit.
Gebaseerd op beta versie 18 met alle features die daar al in toegevoegd werden.

Te downkoaden op de website van waldorf music onder "my hardware".

Laatst gewijzigd:
nog even een paar van de nieuwe features ge-highlight:
(volledige versie van de release notes te downloaden op Home (EN/DE))

- 8 extra (digital only) voices op de quantum voor 16 totaal (net als iridium). (analog filter nog steeds 8 max, maar wel te mixen met 8 additionele digitale voices).
- Nieuw 'MIX' scherm. Alle output parameters voor de 3 oscillators in 1 handig scherm.
- Nieuwe Wavetable FX (te besturen met de FX encoder in wavetable mode) namelijk 'truncate' en 'reduce'.
- Nieuwe noise Oscillators "Geiger' en ' Pings'
- Noise is nu stereo, en de width aanpasbaar.
- Resonator mode parameters ge-reorganiseerd in nieuw (exciter-)scherm
- pop up selectors bij gebruik van touchscreen (die kleine blokjes naast de scherm encoders laten nu een pop up zien als je ze aanraakt wat bediening makkelijker maakt voor dikke vingertjes :))
- Sequencer steps 32 > 64
- LFO: nu instelbaar als bipolar & unipolar
- Tremelo effect toegevoegd aan de FX sectie
- Nieuwe drive optie in FX (en digital former) sectie: 'Cuff'
- nieuwe routing opties voor FX (meerdere parallele opties, met lane volume & pan)

Best wel een paar mooie neiuwe features vond ik, en dus een mooie upgrade voor alle Quantum en Iridium eigenaars.

Back