Waldorf Quantum & Iridium

Ik blijf wel issues met gain staging hebben en kan vaak geen of heel weinig fx gebruiken.
Dat komt denk ik ook omdat ik 8 voice met analoge filters gebruik.
Dat met en zonder drive klinkt veel beter met die Moog samples.
Ook kan je volgens mij niet 8 voices analoog voor 1 layer gebruiken en 8 voices voor de tweede layer.
En is het vervelend dat de voice settings deels global zijn.

Ok ik heb een aantal noot voor noot multisamples gemaakt van wat Behringer Model D patches.
Dit met "Sample Robot".
Het programma komt buggy over. multisampling van vst's werkt voor mij niet.
De audio klinkt dan verschikkelijk.
Om de sample map files te fixen heb ik het volgende gedaan door middel van een replace all.

Code:
"samples/piano/note24.wav"    24.00000000    0    35    1.00000000    0    127    0.50000000    0.00000000    1.00000000    0    0.00000000    1.00000000

Code:
"2:samples/piano/note24.wav"    24.00000000    0    35    1.00000000    0    127    0.50000000    0.00000000    1.00000000    0    0.00000000    1.00000000

Op die manier kun je samples van sdkaart laden. (2: sdkaart, 1: usb stick ???)

Ook heb ik ondekt dat er een windows programma is "awave studio" hier kun je de root noot in de metadata zetten.
Ook wel vrij prijzig. De trial doet het ook ff.

Ik weet nu hoe ik multisamples kan maken met ook velocity layers.
Roundrobin weet ik nog niet maar dat is makkelijk te achterhalen door een sample.map file te maken op de quantum en die te bestuderen.
Zo heb ik ook die sdkaart fix ondekt.

Het vreemde is hoe goed de sounds zonder fx klinken.
Zo zijn de samples noot voor noot en heb ik er via s&h een random pitch die per toets aanslag anders is en dan ook nog via de complex modulator pitch modulaties.
De ervaring is eng analoog.
Doet me denken aan mijn Matrix 6 mijn eerste anapoly waar ik het zo mooi vond hoe iedere toets aanslag anders was.
 
Als je drie samples laad die allemaal dezelde keyrange hebben doet hij roundrobin.

Als ik daar een map file van bekijk ziet het er zo uit. "3:samples/" voor samples uit het interne flash geheugen.

Code:
"3:samples/BT/Bass_BT_Dark_Keys.aiff"	60.00000000	0	127	1.00000000	0	127	0.50000000	0.00000000	1.00000000	0	0.00000000	1.00000000	0	0.00000000	1
"3:samples/BT/Bass_BT_Short_1.aiff"	60.00000000	0	127	1.00000000	0	127	0.50000000	0.00000000	1.00000000	0	0.00000000	1.00000000	0	0.00000000	1
"3:samples/BT/Bass_BT_Short_2.aiff"	60.00000000	0	127	1.00000000	0	127	0.50000000	0.00000000	1.00000000	0	0.00000000	1.00000000	0	0.00000000	1

Maar als ik een hele map laad en daarna nog 1 dan word de eerste verwijderd.

De oplossing is simpel door gewoon de map data in 1 file te stoppen ( te mergen).

Dus als je met Samplerobot je geliefde AKAI timbre wolf samples dan maak je 1 multi met
- noot voor noot samples.
- meerdere velcity layers bv 3

Als je dat drie keer doet heb je 3 map files met 3 velocity layers.
Die voeg je samen in een nieuwe map file door gewoon de tekst te copy/pasten.
Let wel op de opmaak.

Dan heb je dus een per key multisample, met 3 velocity layers en 3 rounrobin layers.
 
@flyweight De 8 voice limit is inderdaad wel global.
De flexibiliteit zit hem met name aan de voorkant. Sound design in de oscillators zelf.


Verder klinkt het mij toch alsof je een issuetje hebt met de fx.

Ik heb geen rare clipping achtige distortion of artifacts met de FX sectie denk ik. mogelijk met wat meer FX aan.
Bassboost aan/uit maakt ook niet veel uit. Maar om even uit te sluiten dat mn inmiddels door 90's house aangetaste gehoor en vele uren gamen met headset mn gehoor te ernstig verkloot heeft heb ik een paar stukjes opgenomen:

Een init patch zonder FX


Dan het tremelo FX erop rond de 16% amount




Tot zover hoor ik er niks aan in elk geval.
Nu met tremelo amount op 50% (ish) en tremelo ietsjes sneller


vind ik ook nog okee klinken.
nu dezelfde patch met delay en reverb (standaard settings):


Ik hoor nu wel een kleine tik op elke noot aanslag in de attack.
niet super hard, maar hoor het wel. de attacck van het sample op 9ms instellen en de tik is weg.

Deze tik lijkt gerelateerd aan het analoge signaal-pad. want als ik de digitale filters gebruik dan hoor ik die tik niet meer
hier heb ik de FX zelfs nog iets verder opgedraaid:
(Digitale filter op standaard settings)




Hopelijk kun je hier iets mee qua reference.
of hoor je bij mij dezelfde issues en ben ik echt oud een doof aan t worden XD

Edit: osc 1 met max volume voor allemaal, en bassboost uit
 
Laatst gewijzigd:
Ja je moet er gewoon goed op letten.
Het is geen issue ofzo maar gewoon iets waar je op moet letten.

Sla je meerdere noten aan dan verzadigt snel de headroom en krijg je clipping.
Verder niet belangrijk is gewoon specifiek voor de Quantum.
De ADC na de filters die oversturen en das vaak lelijk.
Dan draai je de VCO levels terug en is het ok.

Ik hoor het ook in de presets.
 
Heb je ook een luistertests gedaan hoofdtelefoon uitgang vs main iutputs?
 
ja had de koptelefoon in main outs geprobeerd en daar lijkt het minder.
Het kan best aan mijn koptelefoon liggen.
Misschien is die stuk.
 
Wow de live granular is wel ziek zeg.
Heb net 2 VCO's waarvan de 1 de ander FM'ed door een wave folder (bifold) gehaald. Daarna naar line level en dan de audio in van de quantum in.

[Layer], [audio in] volume omhoog en daarna de [input routing] 'off"

[Particle], live grand mother mode, 600 of meer MS.

Daarna de 2 vco's getuned aan de waveform VCO.

Nu kun je poly spelen, de modulaties van bv de wavefolder klinken als een soort analoog gevoede FM back...
 
Hier een snippet van de 2vco's die FM-en en een wavefolder ingaan.
Daarna de Quantum in en met live granular + filter env. pads bespeeld.

 
leuk man! ik was die live granualr optie alweer helemaal vergeten lol!
Toen ik de Quantum net nieuw had, had ik ook eigenlijk niks om in de audio-in te stoppen :D
Nu ik wat meer heb zal ik me toch nog eens verdiepen in die hoek.
 
Echt te wazig dat 1 monofoon, 1 noot invoert waar je dan poly mee kan spelen...
ja, leuke truc! moet ook wel zoeits kunnen doen met een bass station.
Bass station heeft trouwens ook weer zn eigen audio in trouwens.

krijg ineens zin om een pocket operator aan de bass station te hangen, door de distortion van de bassstation (weet niet of dat kan, filters wel dacht ik), en dan naar de quantum met live granular... ff kijken hoe dat klinkt XD
 
Beta 3.2 voor Quantum/Iridium is officieel gemaakt.

OS3.2 nu te downloaden vanaf Home
Zoals ik het lees is er geen verschil met beta 3.2 (voor degenen die die beta al hebben draaien).
Maar voor de non-beta gebruikers wellicht interresant.

de main nieuwe features:

1) Nieuw Formant filter in de digital former
2) Tilt parameter in DF (modable - detune amount parameter voor L en R)
3) meer gain in DF
4) meer LFO sync rates
5) triplets en dotted varianten in ARP step length
 
Is er een plek waar je feature request kan doen?
Ik zou graag een optie voor 1 layer; 8 voices met analoog filter en een tweede layer met 8 digitale filters.

Daarnaast dat je alle selecties met de main encoder kan doen.
Nu kan het niet altijd. BV FX selecteren dat moet dan weer met de touchscreen.

Ik zou ook heel graag de autosampler op de Quantum zien. Velocity en Roundrobin layers en autolooping. Interne re-sampling of externe apparaten.

En ook een Snes emulator voor het geval ik geen zin heb sounds te bakken.
 
En ook een Snes emulator voor het geval ik geen zin heb sounds te bakken.

Er zit een kleuren-aanraakscherm op. Dus het moet tenminste een Wii U of Switch worden. En van de overbodige aanslagongevoelige pads op de Iridium mogen ze boter-kaas en eieren maken

Ik sluit me (qua Iridium) aan bij de main-encoder en autoloop-opmerking, en er mag hier en daar ook nog wel even worden gekeken naar rariteiten in de functies, vaak genoeg dat ik een patch wil saven met de fysieke saveknop terwijl dat alleen via het scherm werkt.
 
WII is ook goed.
Nou ja als het maar Nintendo is en niet dat kneuzige Sega :-)
Ik ben al helemaal happy.
Maar goed meer Nintendo graag.

De Live granular kun je er ook 2 of drie van draaien met andere afstelling.

Hier gebruik ik 2 VCO's met live granny en 1 die een Moog Model D multisample draait.
Die laaste hoor je bijna niet omdat de Granny Wavefolder sjizzle keihard blaast.



Hier 2 C noten op latch. Geen filter gewoon puur om de modular (2 vco's fm'd, wavefolder ) into de granular te horen



Leuke experimenten maar die kun je dus niet opslaan.
Dus dan maar daarvan multisamples maken,

Die laatste zijn farts op verzoek van @Nap
 
Wellicht kan ik hierbij alvast wat vragen beantwoorden.
Ik heb net met Sample robot een paar multisamples genomen:

1) van een Bass-station Sawtooth met loop-points - full range piano, dus 88 samples.
2) van een Bass-station pluck zonder loop-points - 61 toetsen in stapjes van 3 (dus 26 samples)

Die alle 2 gexporteerd in 3 formats:

a) WAV files
b) SFZ files
c) Waldorf Quantum/iridium map met Loop info (voor de saw) en zonder loop info (voor de pluck)

Heb omdat je SFZ specifiek noemde even gekeken hoe Sample robot die samples vervolgens noemt:
Is dit voor jullie interessant? kwam het tegen met lezen release notes update max.

  • sfizz~ / mcs.sfizz~ / mc.sfizz~: new sampler objects integrating the open source sfizz sfz format sampler parser and synth. These objects make it easy to load and play a wealth of sample libraries or easily author your own with the straightforward sfz text file format that supports many advanced sampling features
 
Back
Top