Korg Z1 (Prophecy)- tips tricks/fan/history

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.144
Locatie
HybriDe L!Fe
Zijn er hier nog mensen die hun Korg Z1 gebruiken?
Zoekactie hier op SF laat alleen Z1 te koop zien.
Heb er zelf eentje voor weinig gevonden. Zonder de voice expansion board maar goed die gaat voor dezelfde prijs als mijn koopje. 440E incl. shipping.
Inclusief manual, soft case en sound expansion.

Heb hem niet echt nodig en in tijden van vst plugins lijkt het een useless apparaat.
Maar de sounds die eruit komen zijn wel zo uniek.
Ben wat sounds gaan luisteren en heb hem met de KingKorg vergeleken.
Heb begrepen dat de KingKorg dezelfde engine heeft.
Moest heel erg aan LTJ Bukem denken en verbaasde me niet hem op de gebruikers lijst te vinden.
Ben zelf aangetrokken door de vele verschillende synthese types die de Z1 bied.
De Prophecy is lang 1 van mijn favoriete VA's ... geweest.

Het idee is ook om een template te maken voor de electra one Electra One
Midi specs zijn wel lang....jeetje wat heeft dat ding een opties. 4 lfo's 4 envelopes +1 amp env etc etc. Moet wel ff leren hoe ik dynamische menu's kan coden. BV voor de OSC's en FX.


Verwacht dat je er toffe key achtige sounds uit kan halen maar ook super spacey pads.
Nog toffer is dat je velocity layers kan maken van max 6 verschillende patches.
Dus nog meer expressie?


Hier wat sounds



 
Naast alle analoge emulaties.. laat je verassen door het 'Reed EP model'', super organische wurly vibe.. beetje FM achtig ook.. :luv:
Verder is ook het 'Plucked String' model tof. Goed voor Clavinet-achtige sounds. :)

Ik heb na deze synth de Oasys PCI synthesizer kaart gekocht, daar zitten deze models ook in.. en meer!! Is ook multitimbraal maar gaat alleen wat anders met z'n polyfonie om.. is per model varierend.. de Wurly is niet zo DSP behoeftig als de MiniMoog of de Prophet 5.. Heb als uitdaging om te kijken hoe ver je kunt gaan toen het demootje hieronder gemaakt. Later wat vocalen en sax aan toegevoegd.. Drums kwam er ook uit.. want er zit ook 'n sampler engine in, afgeleid van de :okdan:

 
Ja cool, klinkt lekker die Wurly.
das ook 1 van de dingen die me naar de Z1 trekt.
Om een soort van Wurly/Rhodes sound te kunnen maken met een eigen unieke karakter.

En die plucked string klinkt ook goed.
Lijkt me leuk om dingen te combineren en tot iets moois te komen.

Zit wel wat werk in de editor want dat ding heeft 1 miljoen parameters :)
 
Ja cool, klinkt lekker die Wurly.
das ook 1 van de dingen die me naar de Z1 trekt.
Om een soort van Wurly/Rhodes sound te kunnen maken met een eigen unieke karakter.

En die plucked string klinkt ook goed.
Lijkt me leuk om dingen te combineren en tot iets moois te komen.

Zit wel wat werk in de editor want dat ding heeft 1 miljoen parameters :)
Er zit ook FM in dacht ik.. tenminste.. VPM heet het dan. Maar die Reed is een super lekkere interpretatie van de Wurly.. Er zit niet 'n bell sound bij.. dat is wel karakteristiek voor de Rhodes... maar het was altijd super inspirerend om mee te jammen.. super organisch.. Ik had ook de Arturia Wurly gekocht ooit.. die klinkt maar plastic achtig.
 
Wellicht dat je de Rhodes met de VPM 4 ops, kan doen.
Maar naast het Reed Model zit er ook een epiano model in.
 
Ja dat lijkt me ook.
Tel zo ff 1100 parameters.
Ik hoor ook echt toffe sounds. Niet een VA maar een combi van veel flavours.
Om het ding te leren ga ik een editor maken voor de Electra one.
Eerst alleen een paar parameters voor Osc1 en 2 types.
Dat zal het poc worden.
 
Wellicht dat je de Rhodes met de VPM 4 ops, kan doen.
Maar naast het Reed Model zit er ook een epiano model in.
Oops.. Ik heb mijn Oasys PCI's en Z1 lang niet meer gebruikt.. ik haal wat dingen door elkaar vrees ik. Reed is het blaasinstrument model. :o:
Het EP model is voor EP's. Een Wurlitzer heeft echt plaatjes die trillen en worden soms ook Reeds genoemd. Een Rhodes heeft Tines.. en zijn lange ronde pennen.. vandaar dat het een beetje anders in mijn hoofd is geland denk ik..

Was het ook niet zo dat je op de Z1 per Oscillator een model selecteert? Dan kun je bv een EP selecteren voor de basisklank.. en een VPM model voor het hogere bell klankje.

Ik heb zelf ooit de Scarbee Rhodes in mijn Alesis Fusion gesampeld.. 16 velocity lagen + 16 key off lagen.. was een berg werk maar veel plezier van gehad. Maar als ik een computer gebruik, pak ik ook gewoon de Scarbee van Komplete.. De Scarbee Wurly had veel minder lagen en dan vond ik de Z1 / Oasys PCI toch een soortvan meer organischere ervaring met dat typische karakter van 'n Wurly.. lekker percussive ook. Een Rhodes heeft ook veel minder boventonen in de basisklank.. behalve dat belletje dan.. wat echt per tine (en per Rhodes varieert).

Met FM, of VPM kun je ook al redelijk in de buurt komen van die "wurly-achtige' klankje.. de keys in deze track (vooral in het intro te horen) zijn ook zo duidelijk FM.. beetje EP-isch karakter.. maar dan wat dynamischer en meer filter karakter zoals FM doet.. beetje soft trackje.. maar die sound.. :luv:

 
Ja idd ja kan naast per osc een model kiezen en je kunt ook nog eens meerdere patches stapelen.
Natuurlijk kun je met fm Rhodes achtige klanken maken.
Of combinaties van fm en andere models.

Ik zie alleen niet of de vpm engine 4 ops kan doen.

De Z1 is zo krachtig dat ik denk dat je ook akoestische piano's kunt maken. Op zich saai waarschijnlijk maar wellicht tof voor de basis voor andere sounds.

Zal later eens luisteren naar die vid.
 
Drum&bass bak bij uitstek. Wormhole van Ed Rush& Optical staat er letterlijk bol van. Hier ook een blijver die nog regelmatig bepoteld wordt. 😊
 
Drum&bass bak bij uitstek. Wormhole van Ed Rush& Optical staat er letterlijk bol van. Hier ook een blijver die nog regelmatig bepoteld wordt. 😊
Ah Cool dat wist ik niet.
Ik draaide vroeger drum 'n bass en heb Ed Rush wel eens ontmoet.

Dus de Z1 kan naast spacey intelligence pads zoals LTJ Bukkem dus ook kneiter harde bassen?
Het word steeds beter zo :)
 
De mijne gaat hier ook niet meer weg. Superuitgebreide bak met bizar veel mogelijkheden.....het hangt allemaal af van je programmeerskills. Bij mij doet alleen de onderkant van de X/Y-pad het niet meer dus ik zal eens gaan kijken of dat te fixen is....vast wel.

Maar goed, ben net verhuisd en heb helaas al heel lang geen synth meer aangeraakt anders dan om ze te verplaatsen ;{ Het zal nog wel even duren voordat de studio weer is opgetuigd, maar ik mis het wel.
 
Even op wat vorige posts reageren: de Prophecy is monofoon, de Z1 12 of 18 stemmig polyfoon. Dat is geen klein verschil.

Ik heb de Z1 net voor de Kingkorg gehad, en volgens mij hebben die bakken qua engine niks met elkaar te maken. Ze klinken ook totaal anders. De Kingkorg heeft een warme klank en romige filters en de Z1...niet. Ik heb ook nog nooit ergens gelezen dat die iets met elkaar te maken zouden hebben.
 
Even op wat vorige posts reageren: de Prophecy is monofoon, de Z1 12 of 18 stemmig polyfoon. Dat is geen klein verschil.

Ik heb de Z1 net voor de Kingkorg gehad, en volgens mij hebben die bakken qua engine niks met elkaar te maken. Ze klinken ook totaal anders. De Kingkorg heeft een warme klank en romige filters en de Z1...niet. Ik heb ook nog nooit ergens gelezen dat die iets met elkaar te maken zouden hebben.
Ah ok dat had ik wel ergens gelezen. Maar idd kla klank en features lijken ze niet op elkaar.
 
Er zitten ook veel jaren tussen beide bakken en in die periode is men de broncode van de Z1 engine kwijtgeraakt, dus het is ook bijna onmogelijk. De KK is ook echt de tegenpool van de Z1. Niet alleen die warme klank en romige filters, maar ook het directe programmeren van een rechttoe-rechtaan subtractieve engine daar waar de Z1 eindeloos diep is. De Z1 is voor sound designers in de studio, de KK voor mensen die een klassieke analoge polysynth zoeken maar dan lichtgewicht en hedendaags.
 
Heb 'm nog steeds, hoewel ik bijna altijd in-the-box werk. Heb veel patches gemaakt, o.a. deze 2 soundbanks: 1 en 2 (niet via MIDIOX in laden!) Als er mensen zijn die een sysex dump willen van de gewilde Korg ZSC-01 card, PB me dan.
 
Ik heb de Prophecy ook gehad. Had wel meer ballen (nou eentje dan, … eh…, nou ja) dan de Z1. Maar ook minder models. Een van mijn eerste synths waarvan ik de hele manual doorgespit heb, had ik later bij de Z1 nog veel lol van. De mijne heeft 18 voices. Laatst ook de sostenuto functie ontdekt, nooit te oud om te leren.
 
De mijne gaat hier ook niet meer weg. Superuitgebreide bak met bizar veel mogelijkheden.....het hangt allemaal af van je programmeerskills. Bij mij doet alleen de onderkant van de X/Y-pad het niet meer dus ik zal eens gaan kijken of dat te fixen is....vast wel.

Maar goed, ben net verhuisd en heb helaas al heel lang geen synth meer aangeraakt anders dan om ze te verplaatsen ;{ Het zal nog wel even duren voordat de studio weer is opgetuigd, maar ik mis het wel.
Ben je nou alweer verhuisd?
 
Back
Top