Korg Z1 (Prophecy)- tips tricks/fan/history

Gebruikt hier iemand een breath controller bij zijn Z1? Bij de Z1 heb ik het nooit getest, wel destijds bij een Yamaha acoustic modelling kaartje. Expressief!
 
Geen breath control input dus dat moet via MIDI. Ik heb er wel eentje, BC-3, maar ik kan er niet aan wennen, sax en klarinet gaan me makkelijker af.
 
Er zitten ook veel jaren tussen beide bakken en in die periode is men de broncode van de Z1 engine kwijtgeraakt, dus het is ook bijna onmogelijk. De KK is ook echt de tegenpool van de Z1. Niet alleen die warme klank en romige filters, maar ook het directe programmeren van een rechttoe-rechtaan subtractieve engine daar waar de Z1 eindeloos diep is. De Z1 is voor sound designers in de studio, de KK voor mensen die een klassieke analoge polysynth zoeken maar dan lichtgewicht en hedendaags.
De Z1 is physical modellng, de KingKorg niet. Zou de KK wel willen hebben. Voor de heb. De Prologue 16 ook.('k Heb iets met Korg.)
Naast 6-stemmen uitbreiding is er ook een kaart met digitale uitgang en Word Clock.
 
De Z1 is physical modellng, de KingKorg niet. Zou de KK wel willen hebben. Voor de heb. De Prologue 16 ook.('k Heb iets met Korg.)
Naast 6-stemmen uitbreiding is er ook een kaart met digitale uitgang en Word Clock.
Ja de KingKorg lijkt erg ondergewaardeerd.
Heb zo een idee dat de Z1 en Prologue goed samen gaan.

Ik heb ook wel iets met Korg. Zo ben ik bv gek van de volca modular waar ik er 3 van heb. De MS20, Prologue allemaal super.
 
De Z1 layert goed met andere synths omdat ze elkaar zelden in de weg zitten. Je moet je Z1 dus verplicht in een 2 tier stand boven een warme polybak zetten. VERPLICHT!

Kingkorg is een aanrader. Niet perfect (bv tube settings worden niet mee opgeslaan in een patch) maar hij klinkt altijd goed. Het klavier van de Z1 heeft wel een streep voor, dat mocht wat meer kosten en wegen. De Z1 is zeer geschikt als masterkeyboard. Ik gebruik de KK voor die taak, dat lukt ook wel hoor.

Ik gebruikte de Z1 voornamelijk voor strijkerachtige akkoorden en akoestisch klinkende mono leads.
 
Het klavier van de Z1 heeft wel een streep voor, dat mocht wat meer kosten en wegen. De Z1 is zeer geschikt als masterkeyboard. Ik gebruik de KK voor die taak, dat lukt ook wel hoor.
Ik zie de King Korg vaak aangeboden worden met gele tanden. kunnen waarschijnlijk slecht tegen daglicht.. wat ik ook jammer vond is dat ie bi timbral is.. en dat met 24 stemmen.. soundengine doet me veel aan de Electribe 2 denken.. ook veel Dual golfvormen.. en 24 stemmig. Nog steeds mijn favoriete Korg groovebox. Ik heb de sampler versie ook.. maar die mist heel veel golfvormen. 16 parts analoge modeling die lekker klinkt en een automation die redelijk te step-locken is.. daarme kun je best leuke momentjes beleven..



Korg heeft tussen MOSS en King Korg ook nog de Microkorg/MS2000 engine gehad.. 4 stemmig.. en daarna de Radias? Ik heb een paar M3's met Radias board.. is vrijwel dezelfde analoge engine als de Oasys en Kronos al noemen ze het AL-1 daar.

MOSS is na nog een EXB board voor de Triton en de Oasys PCI geïndigd.. best jammer.. er staat onderin de manual van het EXB MOSS board trouwens.. "This product was developed under license of physicalmodeling tone generator patents (http://www.sondiusxg.com) owned by Stanford University USA and YamahaCorporation."
Hier nog een draad met wat vermoedens en gelukkig ook feiten.. Korg Forums :: View topic - Some MOSS technology?
Maar Yamaha had er ook een aandeel in.. ??

Er gaat ook nog een gerucht dat ze de originele code's (voor de DSP) kwijt zijn.. Ik had eerder ook ergens gehoord dat de originele maker overleden was.. en dit bericht bevestigd dat.

NiwUm80.png
 
Laatst gewijzigd:
KK heeft inderdaad ietwat gele tanden. Heeft niet met zonlicht te maken maar met chemische reactie, zoals witte legoblokjes ook kunnen hebben. gelukkig wordt hij wel egaal gelig en valt het door de kleur van de behuizing niet eens zo hard op. :)

Ik heb ook begrepen dat de kennis -en code- van MOSS samen met de uitvinder overleden is.

In 2023 vind ik de MS2000 een beetje "net niet". Hij heeft niet de interessante synthese van de Z1, niet de lekkere analoge klank van de KK, en niet een uniek VA aspect zoals de JP8K. Je kan er heel leuke dingen mee doen hoor, maar het gaatje dat hij vult is niet meer zo groot. De Z1 is wat dat betreft veel meer een alleenheerser, de kans dat die overlapt met de rest van je collectie is erg klein. En dat kunnen niet veel synths zeggen!
 
Ik vind de MicroKorg (kleine MS2000) fantastisch, binnen de kortste keren heb je iets heel bruikbaars, en een stevig geluid bovendien. Ik heb nooit een Trinity, Triton of Oasys gehad dus ik weet niet hoe de Z1 emulaties klinken.

Maareh, het moet toch niet zoooo moeilijk zijn de code uit een synth uit 1997 te peuteren, zegt misschien meer iets over 'Jerry'
 
Ben je nou alweer verhuisd?
Haha nee hoor, gelukkig maar 1 x. Heeft alleen de nodige vertraging opgelopen vanwege drukte & het klussen en zo......daarom ben ik er al zo lang mee bezig.
 
Maareh, het moet toch niet zoooo moeilijk zijn de code uit een synth uit 1997 te peuteren, zegt misschien meer iets over 'Jerry'
Code embedden op andere DSP's kan.. alleen Code uitbouwen?? Veel succes als de sources niet hebt.. Het kon in de Oasys PCI zelfs op de Motorola DSP draaien die ook in de Virus zitten bv..
Misschien speelde er ook een kostenplaatje mee?? Microprocessors werden ook steeds krachtiger en daarom is het officiële idee van de OASYS (de allereerste MOSS creatie) misschien uitgewerkt in een microprocessor omgeving?

Voor mij haalt AL1 (de analoge modeling in de Radias, Oasys en Kronos) het bij lange na niet met de analoge modeling in de MOSS.. het was meer een CPU efficiënte versie die via trucjes probeerd te klinken als een analoge oscillator om zo op een single core CPU toch een polyfonie ver over de 100 stemmen te behalen.
De andere models in de Kronos en Oasys heb ik nooit vergeleken.. behalve het EP model in de Kronos, die klinkt redelijk Rhodes..

Hieronder de eerste OASYS..
korg05oasys-yhMCu2rYslsOLmtA8BBvlqOu4xTo.m1y.gif



History of Korg on SOS: The original OASYS keyboard, as previewed in SOS March 1995. Sadly, it was never fully released commercially in this form, but nevertheless, it did exist. Some of its technology subsequently appeared in the Prophecy, Trinity, Z1, and Triton.
 
KK heeft inderdaad ietwat gele tanden. Heeft niet met zonlicht te maken maar met chemische reactie, zoals witte legoblokjes ook kunnen hebben. gelukkig wordt hij wel egaal gelig en valt het door de kleur van de behuizing niet eens zo hard op. :)

Ik heb ook begrepen dat de kennis -en code- van MOSS samen met de uitvinder overleden is.

In 2023 vind ik de MS2000 een beetje "net niet". Hij heeft niet de interessante synthese van de Z1, niet de lekkere analoge klank van de KK, en niet een uniek VA aspect zoals de JP8K. Je kan er heel leuke dingen mee doen hoor, maar het gaatje dat hij vult is niet meer zo groot. De Z1 is wat dat betreft veel meer een alleenheerser, de kans dat die overlapt met de rest van je collectie is erg klein. En dat kunnen niet veel synths zeggen!
Voor mij telt overlap al lang niet meer als criterium om een synthesizer wél of niet te kopen.. ik heb 2 versies van de Kronos, 3 x M3 waarvan 2 met radias board en 3 Oasys PCI kaarten.. :D Ontdekken, proberen en er incidenteel een creatief, chemie momentje mee vastleggen om te delen met andere nerds is de drive voor mij. :)
Als er een ergens een Oasys 1995 te koop zou zijn, en operationeel is, zou ik er best 5k voor overhebben.. en ik denk anderen nog wel meer.. 8D
 
Laatst gewijzigd:
Behalve polyfonie, wat is het verschil tussen Z1 en Prophecy waardoor ze anders klinken? Blijkbaar significant want patches zijn niet compatibel.
 
De Z1 heeft meer models en meer/andere parameters. Er staat me vaag iets bij dat Prophecy patches wel om te zetten zijn met een programmaatje. Er was een heel actieve site, zal nu wel ergens in een archef staan, ProZee of zoiets
 
Fantastische synth :). Heeft ook goed toetsenbord (met aftertouch) en aardig wat encoders en touchpad voor directe ingrepen. Helaas wel een redelijk saai uiterlijk.
Heb hem opnieuw in huis gehaald nadat ik hem aan het begin van de eeuw verkocht had. Er is op internet ook nog een oeroude editor uit 2004 beschikbaar die wonder boven wonder nog werkt in windows 10 (wel langzaam maar hij doet het en alle parameters zijn netjes geordend zichtbaar). Het mooist vind ik hem klinken als je de models misbruikt voor andersoortige klanken dan waarvoor ze bedoelt zijn. Onlangs nog een track hier gepost (rubriek tracks) waarin de Z1 uitgebreid aan het woord is.
 
Fantastische synth :). Heeft ook goed toetsenbord (met aftertouch) en aardig wat encoders en touchpad voor directe ingrepen. Helaas wel een redelijk saai uiterlijk.
Heb hem opnieuw in huis gehaald nadat ik hem aan het begin van de eeuw verkocht had. Er is op internet ook nog een oeroude editor uit 2004 beschikbaar die wonder boven wonder nog werkt in windows 10 (wel langzaam maar hij doet het en alle parameters zijn netjes geordend zichtbaar). Het mooist vind ik hem klinken als je de models misbruikt voor andersoortige klanken dan waarvoor ze bedoelt zijn. Onlangs nog een track hier gepost (rubriek tracks) waarin de Z1 uitgebreid aan het woord is.
Heb je track geluisterd en klinkt goed.
De Z1 lijkt me echt een spacemachine daar ben ik ook voor gegaan.

Ben nog wel opzoek naar de voice expansion.
 
Heb je track geluisterd en klinkt goed.
De Z1 lijkt me echt een spacemachine daar ben ik ook voor gegaan.
Thanks.

Om hem echt helemaal in de space-stand te krijgen klinkt hij nog mooier als je hem met recentere effecten (b.v. reverb) verwent want effectensectie is natuur wel een beetje gedateerd. De soundengine zelf is en uniek en heeft karakter.
 
Ik heb mijn Z1 ff geserviced. Nu kan ik hem gaan ondekken.
Vind de vanilla sounds... mwa.. behalve de Wurli die is tof @MacGyverGear dat al gezegt.
Synth sounds zit wel leuks tussen.
Heb gisteren ff een sound proberen te maken.
Is best pittig de navigatie enzo. Klein schermpje.
Wil er ooit een template voor de ElectraOne controller voor coden maar eerst gewoon leren kennen.
Heb ook zat van andere projecten die voor gaan.
Heb ook maar de parameter list ( performance editor list) uitgeprint.

de presets klinken soms lelijk digitaal.
Maar toch klinkt de VA soms heel lekker.

Ik zie dat iedere VA OSC 2 outputs heeft.
Dit is niet een synrh die je snel door hebt.
Ik iig niet.
 
Back
Top