Beste soundmodule als uitbreiding van stage piano?

Arthur3

Nieuwkomer
Lid sinds
8 Maart 2024
Berichten
14
Locatie
Delft
Dag mensen!

Ik wil mijn Roland RD-150 geluiden uitbreiden en ben aan het rondneuzen op Marktplaats voor een goede soundmodule. Mijn focus ligt vooral op realistische grand pianos, rhodes, wurlitzers en misschien een paar synths.
Ik heb niet veel ruimte dus het is belangrijk dat de module niet breder is dan een half rack.
Ik heb een aantal opties gevonden en ben benieuwd naar jullie ervaringen:

1. Yamaha P50m - €60
- Lijkt een goede deal, maar weinig patches en ik vind dat de piano's een beetje goedkoop 'poppy' klinken. Ook maar 32 note polyphony.

2. Kurzweil Micro Ensemble ME-1 - €180
- Klinkt goed naar mijn oor, maar is dit een goede deal? Ook hier maar 32 note polyphony.

3. Roland JV-1010 - €150
- Veel krachtige patches, piano's in de session expansion klinken vrij realistisch, maar ook veel 'bright poppy'

4. V3 Sound Grand Piano XXL - €230
- Klinkt voor mij het meest realistisch, meest modern, maar het wisselen van patches lijkt me niet geweldig. Ook vind ik de form factor niet top.

Vroeger gebruikte ik Mainstage/Ableton of iPad based apps maar ik wil uit luiheid niet telkens mijn laptop of iPad hoeven aansluiten.

Ik ben erg benieuwd naar jullie aanbevelingen/ervaringen. Mocht je zelf nog iets op de zolderkamer hebben liggen, is dat natuurlijk ook altijd welkom. Alvast dank!
 
Ik vind de JV sounds erg mooi. Er is ook een speciale piano expansion die erin kan (Session is al standaard ingebouwd in de ROM). Erg realistisch is het allemaal niet, maar voor zijn leeftijd toch niet slecht vind ik. Andere half rack unit zou ik niet weten, maar is een simpel laptopje met Pianoteq, Kontakt of Keyscape oid geen optie?

Roland JV piano expansion:
Ik zie dat er ook nog moderne dingen bestaan als deze, stuk duurder en geen idee hoe het klinkt verder naar misschien ook interessant?
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor je input! Denk ook zeker dat de JV-1010 voor zijn leeftijd erg goede sounds heeft. De piano expansion zou ik graag willen hebben, maar moeilijk te vinden helaas.


maar is een simpel laptopje met Pianoteq, Kontakt of Keyscape oid geen optie?
Is qua geluid inderdaad het mooist. Voor live situaties doe ik het ook op die manier, maar ben voor mijn huiskamer keyboard opzoek naar iets wat altijd aangesloten is.


Zeker interessant, maar iets boven het budget haha.
 
Bedankt voor je input! Denk ook zeker dat de JV-1010 voor zijn leeftijd erg goede sounds heeft. De piano expansion zou ik graag willen hebben, maar moeilijk te vinden helaas.
Op dit forum of Marktplaats wel, maar op eBay en Reverb worden ze regelmatig aangeboden. Hier bijvoorbeeld eentje in Duitsland die een nieuwe condensator heeft (niet geheel onbelangrijk bij die oude JV kaartjes) van een op het oog betrouwbare verkoper ROLAND Expansion Piano SR-JV80-03 for JV1080/2080 XV3080/5080 recapped | eBay en er staan er nog wel meer op (maar duurder of buiten EU).
 
Als je voor de JV-1010 gaat, is misschien een MC-101 of MC-707 ook een optie? Deze kan naast als standalone groovebox ook dienen als een rompler/soundmodule. Heeft volgens mij (vrijwel?) alle patches van de JV-1010, maar daarnaast ook de modernere Zen-core engine. Op beide kun je zelf sounds editen, al kan volgens mij de MC-707 daarin net wat dieper gaan. De fx zullen waarschijnlijk ook beter zijn (al is de reverb niet om naar huis te schrijven), >>DISCLAIMER:>> maar dat baseer ik enkel op het feit dat de JV-1010 een stukje ouder is. Ik heb zelf verder geen ervaring met de JV-1010, wel met de MC-707.
 
Er is ook nog een Korg XD5R als half 19 inch rack.
Als je voornamelijk Piano klanken zoekt, is het een optie je RD 150 te verkopen en te úpgrade'?
 
De Korg X5DR klinkt wel aanmerkelijk minder dan modules als de JV1010 imo. Ouderwetse sounds, beperkte editmogelijkheden (geen resonant filter bijvoorbeeld) en ook geen expansiemogelijkheden. Ik herinner me dat de pianogeluiden ook niet buitengewoon zijn die erin zitten, maar moet erbij zeggen dat het echt al heeeeel lang geleden is dat ik die (kortstondig) in bezit had.
 
De Korg X5DR klinkt wel aanmerkelijk minder dan modules als de JV1010 imo. Ouderwetse sounds, beperkte editmogelijkheden (geen resonant filter bijvoorbeeld) en ook geen expansiemogelijkheden. Ik herinner me dat de pianogeluiden ook niet buitengewoon zijn die erin zitten, maar moet erbij zeggen dat het echt al heeeeel lang geleden is dat ik die (kortstondig) in bezit had.
Correct.... dacht gooi hem alleen op daar hij goedkoop is en half rack..

JV1010 is de beste optie...... na mogelijk upgraden.. :engel:
 
Als je voor de JV-1010 gaat, is misschien een MC-101 of MC-707 ook een optie
Stond inderdaad ook op het lijstje, maar aangezien ik alle groove functies niet zou gebruiken vond ik het extra geld tegenover de jv-1010 niet waard
 
Roland sonic cell ook overwogen? Compact apparaatje met heel veel goeie sounds, tevens met srx-expansion mogelijkheden (srx-11 is een erg mooie piano-expansion). Kon de mijne ooit voor minder dan 200 euro op de kop tikken.
 
Ligt helemaal aan 't budget!

Van Roland ben ik bekend met Sonic Cell, Mobile Studio Canvas en de MC-101.
Voor mijn gevoel zijn uit alledrie redelijke sounds te halen, maar juist op het gebied van piano's en e-piano's vind ik het niet echt heel fantastisch. Wel bruikbaar, maar in elk geval vraag ik me af of je rd-150 niet gewoon net zo goed is. De Sonic Cell kan SRX-kaartjes aan die wat beter zijn, maar die zijn ook tweedehands nog vrij duur.

V3 XXL zie ik nieuw vooral een stuk duurder. Maar is echt wel iets beter voor de piano-sounds is mijn gevoel. Ik heb hem een tijdje gehad, maar vond het erg irritant dat alle bediening moest met Program Changes en MIDI CC's. Vooral sounds wisselen wil je op het apparaat zelf kunnen doen.

Een heel stuk duurder maar wel écht goed is de GSI Gemini. De gesamplede piano's zijn goed als je ze bespeelt met een goede stage piano. Maar hij blinkt echt uit in Rhodes, Wurlitzer, Clavinet, CP-70, Hammond, en meer. Ook deze moet je fine-tunen met MIDI CC's, maar je kan via het bedieningspaneel de sounds selecteren.

Als het voor thuisgebruik is, en zo'n Gemini is te duur, zou ik liever wat moeite stoppen in het snel handig/bruikbaar maken van die iPad, en dan Pianoteq draaien voor de (e-)Piano's en wat goede synth apps.
 
De Korg X5DR klinkt wel aanmerkelijk minder dan modules als de JV1010 imo. Ouderwetse sounds, beperkte editmogelijkheden (geen resonant filter bijvoorbeeld) en ook geen expansiemogelijkheden. Ik herinner me dat de pianogeluiden ook niet buitengewoon zijn die erin zitten, maar moet erbij zeggen dat het echt al heeeeel lang geleden is dat ik die (kortstondig) in bezit had.
Sommige Korgs hebben ook problemen met slechte batches caps, die gaan lekken en de printplaat naar z'n mallemoer helpen.

Andere optie: Yamaha Motif/Motif ES met de PLG-150AP of PLG-150PF piano uitbreiding? Wel redelijk duur, maar dan heb je ook wat.
 
Opvolger van de JV-1010 is de XV-2020, kan je ook naar kijken (en half-rack).
 
Opvolger van de JV-1010 is de XV-2020, kan je ook naar kijken (en half-rack).
Goede suggestie. Kan daar ook een SRX expansion in, want die piano kaart is erg goed (zit in mijn XV-5080)
 
maar vond het erg irritant dat alle bediening moest met Program Changes en MIDI CC's. Vooral sounds wisselen wil je op het apparaat zelf kunnen doen.
Was hier bang voor inderdaad, bedankt je reactie! De Gemini is inderdaad iets boven het budget.
Wat betreft de iPad manier, twijfel ik of het brandveilig is om altijd de iPad in de oplader te hebben, aangezien ik wel opzoek ben naar iets wat altijd is aangesloten.



Opvolger van de JV-1010 is de XV-2020
Heb ik ook naar gekeken, maar las op forums dat mensen de session module en de vintage sounds van de JV-1010 erg mistte, maar de 2020 heeft wel de geupdate engine. Een extra expansion card zit er voor mijn budget niet in, aangezien deze vaak duurder dan de module zelf zijn en ik dan liever in een nieuwe stagepiano investeer.

Wat raden jullie aan als je alleen naar de module kijkt, de XV-2020 of JV-1010? Zijn namelijk even duur op marktplaats.
 
… en ik dan liever in een nieuwe stagepiano investeer.
Als een nieuwe stage piano ook een optie is kan je wellicht eens kijken naar een tweedehands Casio px-5s of iets soortgelijks. Ik heb die vroeger nog vrij veel bespeeld.

Ik zou persoonlijk niet zo snel voor een oude module gaan als ‘t om goede piano en Rhodes gaat. Ook al zijn die modules fantastisch vanwege de grote verscheidenheid aan goede geluiden, ik vind bij Roland de geluiden pas bruikbaar vanaf de SRX-kaartjes. Die samples zitten ook in hun rd-700sx stage piano en verder. Later is dat allemaal nog weer beter geworden.
 
Back
Top