Advies nodig voor polysynth

Garnoth

Nieuwkomer
Lid sinds
9 juli 2018
Berichten
24
Hallo allemaal,

Kleine achtergrond, ik heb recent na veel studeren en zwoegen eindelijk een vast contract. Daarnaast ben ik net jarig geweest en wilde ik mezelf 'trakteren' op een mooi aandenken aan deze tijd. Ik heb een 6U eurorack case en 1010 blackbox waar ik veel plezier aan beleef maar wil graag een mooie polysynth kopen om mijn keyboard chops een beetje op te frissen en lekker gewoon te spelen. Ik heb drie kinderen dus lange patch sessies zijn niet altijd realistisch en dan is achter een toetsenbord gaan zitten en spelen meteen ontspanning. Mijn budget is 1500 euro wat ik kan rekken naar 2000 als ik wat eurocrack verkoop.

Ik ben op zoek naar een subtractive polysynth waarmee ik mooie pads, strings, brass etc. kan maken. Beetje geluid van de jaren 70 of 80. Ik hoef dus geen wavetables of diepe hydrasynth achtige dingen. Nu heb ik een aantal opties verkend in deze prijscategorie:

vintage:
- Roland juno 106 van een japanner op ebay kopen en opknappen (ik heb wel wat DIY skills, voice chips in aceton ed lukt me wel)
- Roland jx-3p met programmer
- Korg polysix

Dit is natuurlijk ook stukje nostalgie, ik ben van 1987 maar ben wel opgegroeid met de geluiden van deze machines. Ik besef me alleen ook dat ik voor dat geld verschillende nieuwe dingen kan kopen met veel meer opties, zoals:
- Sequential Take 5 (is het toetsenbord niet wat te klein vraag ik me af. Je kan het ingenieus splitsen maar toch)
- Tweedehands Rev2
- zelfs een Dreadbox Nymphes met midi controller en effecten. Ik zie hier veel voordelen en het geluid is absoluut wat ik zoek maar het wordt dan wel een beetje een ratjetoe en ik heb toch liever de charme van 1 synth.

Ik neig zelf erg naar een vintage synth als de JX-3P of een Sequential Take 5. Ik weet alleen niet of 5 voices niet net te weinig is....

Software kan natuurlijk maar ik ben gewoon op zoek naar een fysiek apparaat wat me uitnodigt om te gaan spelen en dat doet mijn laptop helaas niet :P

Zie ik nog dingen over het hoofd? Zijn er synths waarvan jullie denken: kijk daar eens naar. Alvast bedankt :)
 
Is een Roland System-8 niks? Dan heb je meteen de Juno-106 en JX3p sounds (en Jupiter 8 ), en kun je de Juno-60 nog bijkopen. En de ingebouwde 'native' synth is juist een lekkere moderne VA.
 
Als je voor vintage wilt gaan zou ik ook zeker naar de JX-8P kijken (met een Dtronics DT-800 controller), die komt soms wel eens voor een mooi prijsje voorbij. Wat ook nog interessant kan zijn is een mooi midi keyboard met toffe module erbij. Bv een Novation SL61 mkiii met de Behringer Pro-800. Toffe 'vintage' sounds en ook een mooi keyboard inclusief sequencer :). Of nog even wachten en hopen dat die Behringer UB-xa eens op de markt komt....
 
Is een Roland System-8 niks? Dan heb je meteen de Juno-106 en JX3p sounds (en Jupiter 8 ), en kun je de Juno-60 nog bijkopen. En de ingebouwde 'native' synth is juist een lekkere moderne VA.
Ik weet het niet, naast dat ik het een absoluut spuuglelijk ding vind (smaken verschillen uiteraard) ga ik het liefst voor een analoog apparaat. Bij de system-8 vraag ik me af waarom ik dan niet gewoon voor software zou gaan met een goede midi controller.
 
Nou ja, System-8 is natuurlijk gemaakt om deze models te draaien, dus je hebt een perfecte interface. Het zal je niet makkelijk lukken dezelfde gebruikservaring te krijgen met het mappen van een midicontroller op een softsynth. Dat de synth lelijk is ben ik het wel eens, maar zeker tweedehands is de bang-for-buck redelijk gek en hij klinkt wel echt goed.
 
Stuk mooier in die hoek (en duurder) is de Jupiter X. Andere technologie volgens mij, maar schijnt ook goed te klinken en geeft je zo'n beetje het hele Roland pakket als ik me niet vergis.
 
Als het niet per sé een "herkauwer" van een klassieke synth moet zijn: toen ik een soortgelijke zoektocht maakte, kwam de Novation Summit er goed uit. Die kan het analoge aspect, maar ook iets uitgebreider zonder helemaal in complexiteit te vervallen. Een JX3P bv is leuk, maar heeft zijn beperkingen.

...uiteindelijk is het bij mij een Kingkorg geworden, maar dat moet je ook in de context zien van de andere (analoge) polysynths die hier al staan. Als het de enige zou zijn, staat de Summit nog steeds hoog op mijn lijst.
 
Met een Jupiter X(m) heb je een hele veelzijdige bak in huis, vol goed-klinkende nostalgische Roland-klanken. En dat 4-parts multitimbraal (+ 1 drum part), dus je kan dan een Juno, JX-8P, SH-101, XV-5080 en 808 tegelijk in één track stoppen en in real-time tweaken/automatiseren. Bij de Fantom-serie zelfs tot 16 parts als ik mij goed herinner. Dat lukt je zeker niet met alle poly-synths, en in het analoge domein zijn meerdere parts ondanks meerdere voices zeker niet de standaard. Je komt dan toch eerder bij een VA-synths uit zoals de Nord Leads of Virus, of de vele modernere opties.

Mocht je toch de vintage-kant op willen gaan: Je noemt dat je 'mooie pads, strings, brass' wilt maken, dus dan zou de JX-8P die Kobuz suggereerde een prima optie zijn. Voor bass-klanken vind ik 'm een stuk minder, maar daarvoor zou je dan ooit nog een mono-synth toe kunnen voegen. Kijk ook eens naar een ESQ-1, die is 8-parts multitimbraal en dat is fantastisch als je gelaagde tracks wilt maken. Of een Alpha Juno 2, voor een leuke vintage synth met heerlijk klavier en die strikt genomen meer klankmogelijkheden heeft dan de Juno 6/60/106 en nog onder de 1000 euro te vinden is.
 
Je kan diy een Mutable Ambika maken. De PCB zijn nu van Tubeohm ofzo.
Lofi digi osc met analoge filters.
 
Als keys geen eis is kun je prophet 6 module overwegen en als je geduld hebt kan het zijn dat je keer geluk hebt bij bax. Ik heb er onlangs eentje gekocht voor 1750 daar. Tweedehands kan ook natuurlijk.
 
is heel moeilijk hier gericht advies voor te geven.
Maar aangezien je budget beperkt is en je 1 poly wilt zou ik niet voor vintage gaan.
Dat ivm met prijs, klank variatie en onderhoud.
Dit zijn synth waar ik wat ervaring mee heb.

- prologue 16 voice voor 1200 euro. denk nu nog steeds rond de 1600 te vinden.
ik gebruik hem er niet voor maar heel erg goed voor synth wave 80s style synth sizzle.



- prophet 6 heel mooie klank maar vind er weinig vintage aan. geen verkeerde synth en rond de 2000 te vinden

- polybrute ook een goede poly. heb zelf de matrixbrute. die kan de klank van de poly maar niet andersom. kan zeker wel goed brassie klinken.

De BH Pro 800 lijkt ook wel een optie maar is wel ruw kwa klank. Erg goedkoop dat wel.

Persoonlijk is de Prologue mijn favoriet. De filters hebben het dna en drive van de ms20 maar niet zo agressief. de analoge sectie, vco's klinken goed. hij heeft zelfs ring mod. Anyhow het is maar mijn smaak. ik heb het forum aardig vol gespammed erover
Heb ook de Prophet 6 en vind die erg fijn kwa klank. is wel een uber basic synth.
Deze heb ik gekocht om wat prophet 5 achtige klanken te kunnen maken en toch wat meer.
Het filter ken ik al goed uit de pioneer sp16 en As1 en is echt een kunstwerk.
 
Deepmind 12 is ook het overwegen waard. Dan heb je 12 stemmig analoog en tevens toegang tot alle presets van JUNO 106, JX3P en polysix, want youtube gebruiker Jorb is zo vriendelijk geweest die allemaal naar de deepmind te porten en voor 'pay what you want' aan te bieden.
 
Ja ik zit ontzettend te twijfelen tussen een JX-3P met PG200 die net service heeft gehad die ik voor een goed prijsje kan kopen (heeft al organix mod) of inderdaad een Take 5 of Prologue of Rev2. Digitaal trekt me niet aan (totaal subjectief, dat weet ik) en uit principe koop ik geen Behringer (niet vanwege het kopiëren maar vanwege het gedrag van hun marketing afdeling).

Dank voor alle suggesties tot nu toe, een Prophet 6 of Polybrute zijn schitterend maar wel echt bovenkant van mijn budget. Ik ga er nog even op broeden, dank allemaal!
 
zelfs een Dreadbox Nymphes met midi controller en effecten. Ik zie hier veel voordelen en het geluid is absoluut wat ik zoek maar het wordt dan wel een beetje een ratjetoe en ik heb toch liever de charme van 1 synth.
Als je dit overweegt dan zou ik eerder gaan voor een pro 800 met een Deepmind 12 en koop je die presets zoals hierboven al werd aangegeven, dan heb je al die Roland presets erbij en koop je een pro 800 erbij, dan heb je twee synths en kan je alle kanten op qua sound want vergis je niet in de mogelijkheden van een Deepmind met die slotmatrix en echt een fantastische FX sectie.

en uit principe koop ik geen Behringer (niet vanwege het kopiëren maar vanwege het gedrag van hun marketing afdeling).

Ik hou ook niet van die marketing met al een jaar van tevoren iets aankondigen enz maar aan de andere kant hebben ze wel binnen no time een paar updates voor de pro 800 firmware, daar kunnen een aantal andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen dus het is maar waar je naar kijkt?
Ik heb net als jij wat eurorack met maar één module van Behringer er in en voor de rest ander spul en ik heb oa die deepmind en die pro 800 staan en het bijt elkaar niet kan ik je vertellen. :)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top