Alternatief voor JX8p

Zijn deze al genoemd?

- Korg Poly 6 (poly-six)
- Korg Poly 61
- Korg Poly 800
- Akai VX series

Als je dat geluid van de JX8P echt te gek vind, mss idd toch doorsparen voor JX10 met controller :)
 
dat lijstje is nou niet echt een opsomming van alto's voor de JX8... het zijn bijna allemaal enkel osc synths behalve de P800 en da's gewoon totaal niet te vergelijken met een JX sound... nee, het zal toch echt een polyfone 2 osc synth met 2 envelopes moeten zijn... de akai ax80 bijv...

de JX10 is nutuul geen alternatief want da's gewoon exact dezelfde engine...
 
Laatst gewijzigd:
Dacht je? De DK-70 en -80 zijn een soort klonen van de Poly-800, maar de DK-600 en 700 lijken me toch een klasse hoger.
de DK is idd iets interessanter dan de P800... de DK heeft een ADSBSR binnen de OSC blokken ipv dat achterlijke voeten stapelen van de P800...
ook heeft LFO2 van de DK een kiesbare LFO wave; zaag of blok... al met al iets beter maar wel in dezelfde klasse...
 
ach so, de 700... nee idd, da's wat anders dan een 70...
ik kan er alleen geen groot plaatje van vinden om de parameters duidelijk te kunnen lezen...

Volgens Vintage Synth is de DK-700 technisch grotendeels gebaseerd op de DK-600/Opera-6/Kiwi.
De draaiknoppen ontbreken, maar daarentegen is het toetsenbord aanslaggevoelig en zijn er masterkeyboardmogelijkheden.
 
Ik ben erg onder de indruk van de DW8000 zo ver, veelzijdige sound die goed in mijn muziek lijkt te passen. Underrated, denk ik.

Ik heb de JX8p nog niet gemist!
 
of koop je een jx8p die wél nog in goede staat is (echt niet zo zeldzaam) en hang er óf een pc-editor aan óf de PG-800.
 
Ik heb de JX8p nog niet gemist!

je hebt dus niet echt een mening over sounds hoor ik. hoeqwel de dw erg goed is en underrated(polysix achtig)
 
Bijna geen DCO-synth klinkt zo warm en rijk als een JX-8P, maar ik denk dat de DW-8000 hem wel kan overtreffen. Ik vind dat de vergelijking met de Polysix nogal DW-8000-onwaardig is.
 
Bijna geen DCO-synth klinkt zo warm en rijk als een JX-8P, maar ik denk dat de DW-8000 hem wel kan overtreffen. Ik vind dat de vergelijking met de Polysix nogal DW-8000-onwaardig is.

ohh ja leg eens precies uit. misschien is dat wel het antwoord waar we naar op zoek zijn.
 
ohh ja leg eens precies uit. misschien is dat wel het antwoord waar we naar op zoek zijn.

Tja, het ligt in het hart van de synths. Zowel de JX als de DW klinken warm en breed. De DW voegt daar nog eens een delay-effect en digitale golfvormen aan toe. Ook de Kawai K3 heeft een zelfde soort klank als de JX en de DW. De andere alternatieven (Akai, Siel, Bit) klinken veel meer rechttoe-rechtaan, alsof ze een 'ziel' missen.
Ik denk dat Roland, Korg en Kawai de golfvormen en dergelijke wat bewerkt hebben, waardoor er een speciaal sausje aan de klank komt. De andere merken produceren meer 'basic' golfvormen en klinken scherper en minder breed.

De Polysix valt met zijn enkele oscillator niet te vergelijken. Die valt in een andere categorie samen met de Juno's. Ik houd het in dit topic op polyfone DCO-synths met 2 oscillators per voice en een aanslaggevoelig klavier. Anders is het niet echt een alternatief voor een JX-8P.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb alleen in mijn PC de complete Roland @Juno staan. Ik heb alle oscillatoren gesampled over 49 toetsen zonder de filter en de chorus van de @Juno. Ik gebruik de Halion van Steinberg in combinatie met de samples. Een soort wavetable synthese kan je het nu noemen.
 
Back
Top