Welke polysynth?

LocalTrack19

Stamgast
Lid sinds
24 juli 2020
Berichten
197
Locatie
Arnhem
Hè ja daar is weer zo’n vraag…. Ik gooi hem er toch in.

Ik heb een Moog GM, een Korg Minilogue XD en die stuur ik aan via een MPC One. Alle drie voldoen uitstekend, alleen loop ik tegen de polyfonie grenzen aan van de XD. Ik ben daarom al een tijd op zoek naar een fijne polysynth, met een aantal specs:

- Liefst minimaal 16 voices, maar 8 is echt de ondergrens

- Makkeljk te tweaken, bij voorkeur minimale menudiving

- Niet zo complex dat de moed je in de schoenen zakt

- Inclusief keyboard met 4, maar liefst 5 octaven. Aftertouch leuk maar geen m

- Sound moet echt de moeite waard zijn (deze staat natuurlijk bovenaan)

- Geen voorkeur voor analoog of digitaal, sound is het belangrijkste

Ik heb recent al de Rev2, een DX7 en een Hydrasynth gehad en die weer verkocht, ofwel omdat ze niet te programmeren waren (DX7), ofwel omdat de sound me toch niet greep.

Ik heb nu een shortlist met:

- Korg Prologue 16

- Roland System-8

- Roland Juno X

- Nord Wave 2

- Behringer UB-XA

Budget is maximaal 1.800,-, tweedehands geen bezwaar. Welke kan ik het beste doen volgens de kenners hier? En mis ik dan nog goede opties?

Qua sound en muziek heb ik een voorliefde voor synthwave, 80s, niks spannends
 
Ik denk dat je al een mooi lijstje hebt. Ik denk dat de Nord Wave 2 wellicht te uitgebreid is (is wel een pracht synth). De Korg ken ik niet goed. De Behringer is wel een prachtige synth, maar wellicht wat beperkter? Sound is wel erg mooi. De system 8 is ook een mooie bak, maar wellicht iets meer modern qua sound. Omdat je vooral jaren 80 muziek wilt maken, zal ik denk ik voor de Juno X gaan. Klinkt erg mooi, ook veel extra’s ten opzichte van de originele synths. Eenvoudige te bedienen met het gemak van een nieuwe synth.
 
De system 8 is ook een mooie bak, maar wellicht iets meer modern qua sound. Omdat je vooral jaren 80 muziek wilt maken, zal ik denk ik voor de Juno X gaan.
De ACB modellen van de classic Rolands (Jupiter 8, Juno-106/60, JX3p, JX8p) klinken beter in de System-8 dan de Zenology models van Juno X. Al kan die nu ook ACB, maar nog lang niet alle models geloof ik? De 'native synth' van de System-8 klinkt inderdaad wel heel modern. De Plugouts daarentegen...
 
Daar heb je ook een punt de X heeft dan ook nog wel sounds van de XV5080 aan boord. Ik denk ook wel erg hands-on synth, al vind ik de system 8 toch ook wel een aantrekkelijke synth.
 
Overigens zie ik ook wel de Roland Jupiter X (2e hands) voor €1700 op Marktplaats. Wellicht ook interessant.
 
- Korg Prologue 16

Als je de minilogue XD fijn vind en aftertouch niet belangrijk is zou ik voor de Prologue gaan.
Want je kent de sound. Is erg veelzijdig. Moogy bassen, dikke leads, keys etc etc.
Een van die synths die voor weinig met de grote jongens mee kan.
Hij is wel vrij simpel maar in de sound hoor je dat niet.
Je kan ook 8 voices per kant pannen voor een breede sound.

Volgens mij had @klinkske er een te koop staan.
Maar ben bang dat die al weg is.

Heerlijke lead hier bij 2:50...al zeg ik het zelf...

 
Ik heb geen te koop, maar die op 2e hands is verlopen. Dus mogelijk verkocht.

Tante Edit: er staan er 3 op marktplaats!
 
Summit of is die te complex voor je 80s/ synthwave wensen? Jupiter X kan wel iets zijn als je met het plugout idee kan leven.
 
klinken beter in de System-8 dan de Zenology models van Juno X. Al kan die nu ook ACB, maar nog lang niet alle models geloof ik?

Ik zelf vind de verschillen in ACB en ABM niet dramatisch eigenlijk, maar ACB is een betere emulatie of zou dat moeten zijn.
ABM klinkt wat mij betreft ook gewoon goed, maar dat is uiteraard ook een kwestie van voorkeur en smaak.
Een nadeel van ACB is natuurlijk de beperkte polyfonie.

Overigens, de Juno-x ondersteunt geen ACB, maar slechts ACB.
De ACB uitbreiding is er vooralsnog alleen voor de Fantom
 
Als je de minilogue XD fijn vind en aftertouch niet belangrijk is zou ik voor de Prologue gaan.
Want je kent de sound. Is erg veelzijdig. Moogy bassen, dikke leads, keys etc etc.
Een van die synths die voor weinig met de grote jongens mee kan.
Hij is wel vrij simpel maar in de sound hoor je dat niet.
Je kan ook 8 voices per kant pannen voor een breede sound.

Volgens mij had @klinkske er een te koop staan.
Maar ben bang dat die al weg is.

Heerlijke lead hier bij 2:50...al zeg ik het zelf...


Prologue 16 is inderdaad op het eerste oog fantastisch, maar is die qua sound niet exact hetzelfde als de XD?
 
Ik zelf vind de verschillen in ACB en ABM niet dramatisch eigenlijk, maar ACB is een betere emulatie of zou dat moeten zijn.
ABM klinkt wat mij betreft ook gewoon goed, maar dat is uiteraard ook een kwestie van voorkeur en smaak.
Een nadeel van ACB is natuurlijk de beperkte polyfonie.

Overigens, de Juno-x ondersteunt geen ACB, maar slechts ACB.
De ACB uitbreiding is er vooralsnog alleen voor de Fantom
I know. De Juno X lijkt ook heel geschikt voor wat ik zoek, de Juno 106 is altijd een droom geweest maar ik ben huiverig voor die vintage bakken die veel onderhoud vergen. Ik heb ook in het verleden een Juno DS gehad en die inspireerde helemaal niet, vanwege de complexiteit voor het tweaken van je sounds. Ik hou van hands-on controle, biedt die Juno X dat volgens jou?
 
nee, filter is anders, 2 patchs / splits, meer parameters.
Maar in essentie lijkt de sound wel op elkaar.
De Prologue een stuk dikker, breeder, voller.
 
Ik hou van hands-on controle, biedt die Juno X dat volgens jou?

Ik heb zelf geen Juno-X, maar een Jupiter-X.
Het verschil zit hem qua controls in knoppen versus schuiven.
Mijn ervaringen met de Jupiter-X is dat die prima hands-on controle biedt als het gaat om de vintage modellen, maar dat het bij complexere modellen als ZenCore, XV-5080 en JD-800 lastiger wordt.
Een beetje aanpassen is nog wel te doen, maar een patch van scratch opbouwen vind ik in deze modellen niet echt een genoegen.

Zoals gezegd vind ik het bij de Jupiter en Juno en andere vintage modellen wel fijn werken.
Het voordeel van de System-8 is de visuele feedback van welke knoppen er in een model worden gebruikt.
 
Back
Top