Welke polysynth?

Ik heb zelf geen Juno-X, maar een Jupiter-X.
Het verschil zit hem qua controls in knoppen versus schuiven.
Mijn ervaringen met de Jupiter-X is dat die prima hands-on controle biedt als het gaat om de vintage modellen, maar dat het bij complexere modellen als ZenCore, XV-5080 en JD-800 lastiger wordt.
Een beetje aanpassen is nog wel te doen, maar een patch van scratch opbouwen vind ik in deze modellen niet echt een genoegen.

Zoals gezegd vind ik het bij de Jupiter en Juno en andere vintage modellen wel fijn werken.
Het voordeel van de System-8 is de visuele feedback van welke knoppen er in een model worden gebruikt.
Thanks! XV-5080 en JD-800 modellen zou ik toch primair als rompler gebruiken denk ik. En ik las dat je voor de Juno X en Jupiter X overlays kunt krijgen die ook handig werken om te zien welke controle er in een model voorkomen.

Ik ga eens proefspelen bij Bax denk ik
 
XV-5080 en JD-800 modellen zou ik toch primair als rompler gebruiken denk ik.

Dat is hier ook het geval.
Ik gebruik de Zenology software wel om patches te maken en deze kan ik heel gemakkelijk exporteren naar de Jupiter-X en Fantom.


Ik ga eens proefspelen bij Bax denk ik

Dat zou ik zeker doen!
Er gaat niets boven zelf proberen.
 
Summit of is die te complex voor je 80s/ synthwave wensen? Jupiter X kan wel iets zijn als je met het plugout idee kan leven.
Summit weet ik niet. Op papier ziet deze er ook heel goed uit, heb je hem zelf? Ben een beetje bang dat die erg klinkt als de Rev2, en die raakte me echt niet (alles klonk “brassy”)

rev
 
De rev2 en peak lijken me vergelijkbaar. peak kan wellicht meer maar tone wise zijn ze niet heel verschillend.
Peak lijkt wel een fijner filter te hebben.

Synth wave? Niet mijn ding maar: wellicht de Behringer Ub-xa

Of dees..

 
Eigenlijk is t eenvoudig he. Doe t zelfde als ik deed: verkoop de xd. Die verkoop je in n wip want geliefd. Koop de prologue 16. Klaar
tenzij je de seq vd xd wil: die heb de prologue niet…
 
Ik heb de module versie van de Korg Minilogue XD bij mijn key-versie gekocht en nu heb ik 8 voices in totaal. Ik kan je ook de Roland System-8 of een Hydrasynth aanbevelen ... de combinatie van deze twee met een XD is toppie!
 
Ik heb de Prologue gehad maar heb hem toch na een half jaar weer verkocht. Ik vond de klanken te koud en kil.
Nu haal de meeste van mijn jaren 80 sounds uit de Deepmind-12D (Ook live). Zodra je de "Dual Saw truc" kent zul je merken dat je er super vette sounds uit kunt halen. Ga niet af op de meegeleverde presets, want de Deepmind kan echt zoveel meer. En je houdt nog geld over voor een goed klavier of extra synth.
 
Deepmind is ook mooi. Idd 2 OSC stapelen anders klinkt het wat dun.
Nu krijg ik ooit een Deepmind 6 om te repareren dus niet veel opties voor de dubbele stapel truuk.

vind persoonlijk de Prologue soundwise ver boven de Deepmind uitsteken.
Hoewel de deepmind ook een mooie bak is. Zeker voor het geld.
Verder gaat de vergelijking moeilijk op omdat de Prologue een hybride synth is.

Wat je zegt over "kil" snap ik.
De Prologue kan zo klinken maar kan ook warm klinken.
Dat kille is erg mooi vind ik zelf. Echt japans analoog. Jup6 achtig met cross mod.

Ik heb zelf een

- Prophet 6
- Oberheim Matrix 6
- Prologue

De Oberheim Matrix 6 is verre weg de warmst klinkende bak.
Daar haal je dan ook de meeste 80's klinkende sounds uit.
Maar goed die zijn tegenwoordig echt aan de prijs.
De Prophet 6 is ook heel mooi maar klinkt niet zo vintage.
Hoewel de nieuwe Vintage mode wel erg lekker is.

De Dreadbox Nymphes is een 6 voice desktop module en lijkt me een goede 80s bak.

 
Wat je zegt over "kil" snap ik.
De Prologue kan zo klinken maar kan ook warm klinken.
Dat kille is erg mooi vind ik zelf. Echt japans analoog. Jup6 achtig met cross mod.
Als je het hebt over hoe de sound in de studiomix klinkt ben ik het gedeeltelijk met je eens, de Prologue sound past goed in een mix zonder dat je heel veel van het laag hoeft af te knijpen, maar live in een band klinkt de Prologue IMHO te iel.
 
Als je het hebt over hoe de sound in de studiomix klinkt ben ik het gedeeltelijk met je eens, de Prologue sound past goed in een mix zonder dat je heel veel van het laag hoeft af te knijpen, maar live in een band klinkt de Prologue IMHO te iel.
Te iel? Welke synths zijn live beter denk je?
 
Deepmind is ook mooi. Idd 2 OSC stapelen anders klinkt het wat dun.
Nu krijg ik ooit een Deepmind 6 om te repareren dus niet veel opties voor de dubbele stapel truuk.

vind persoonlijk de Prologue soundwise ver boven de Deepmind uitsteken.
Hoewel de deepmind ook een mooie bak is. Zeker voor het geld.
Verder gaat de vergelijking moeilijk op omdat de Prologue een hybride synth is.

Wat je zegt over "kil" snap ik.
De Prologue kan zo klinken maar kan ook warm klinken.
Dat kille is erg mooi vind ik zelf. Echt japans analoog. Jup6 achtig met cross mod.

Ik heb zelf een

- Prophet 6
- Oberheim Matrix 6
- Prologue

De Oberheim Matrix 6 is verre weg de warmst klinkende bak.
Daar haal je dan ook de meeste 80's klinkende sounds uit.
Maar goed die zijn tegenwoordig echt aan de prijs.
De Prophet 6 is ook heel mooi maar klinkt niet zo vintage.
Hoewel de nieuwe Vintage mode wel erg lekker is.

De Dreadbox Nymphes is een 6 voice desktop module en lijkt me een goede 80s bak.


Dank je voor de suggesties, maar ik zoek iets met minimaal 8 maar liefst 16 (of meer) voices en met een klavier
 
Iedere topic van deze soort draait toch uiteindelijk uit op 'ik beveel degene aan die ik zelf heb ongeacht je wensen en eisen in de eerste post'.
 
Misschien is een Roland JX10 met Programmer iets voor je? Roland JX-10 | Vintage Synth Explorer 12-stemmig
- niet te complex
- binnen budget
- jaren 80 Synthwave
- meer dan 8 stemmen

Zou zeggen, die voldoet grotendeels aan de criteria.. maar hij is wel flink, en niet direct beschikbaar.

(En nee, die heb ik zelf niet :P wel gehad ooit, vond het een toffe bak)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top