Korg Z1 (Prophecy)- tips tricks/fan/history

Ja, het is even een drempel die je over moet, een Juno106 is stukken makkelijker. Ik heb voor de Prophecy en de Z1 eens een complete RTFM oefening gedaan (gelukkig zijn de manuals niet door Yamaha of Roland geschreven). Daarna ging het stukken vlotter.
 
Ja idd die drempel is niet zo hoog.
Heb ook de RTFM gedaan.
En daarna is het wel makkelijk.
Een synth die zo diep is kan natuurlijk niet zo makkelijk als een juno zijn.
 
Bij mijn weten zijn er geen klankmatige revisies van de Z1. Alleen 12 en 18 voice.

Het is wel zo dat MOSS in Z1, Triton en Prophecy telkens een beetje anders klinkt, los van verschillen in models en voices.
 
Mijn Prophecy had meer ballen dan de Z1 (ook monofone patches). Wellicht een betere D/A conversie in de Prophecy. De Triton heb ik nooit zelf direct gehoord/bepoteld. Z1 laat desondanks wel het nodige schudden hoor.
 
de z1 was mijn eerste 'echte' synth indertijd, toen ik alleen maar een mc505 had en iets verder wou duiken.
best heftig om dan direct met zo'n uitgebreid monster aan de slag te gaan, maar ook gewoon heel leuk.
had alle presets gewist om mezelf te dwingen bewust klanken te bouwen. dat lukte heel goed en de typische, bijna 'dunne', sound zorgde ervoor dat hij altijd mooi in de mix paste op een of ander manier. dan al die lfo's en modulatiemogelijkheden, die verschillende modellen, zoveel lekkers...
maar hij is echt gewoon heel groot en omslachtig en vooral, die fantastische arps waar ik zoveel plezier mee had, die wilden maar niet behoorlijk syncen met de rest van mijn setup (bekende bug geloof ik).

dus, geweldige diepe machine, maar helaas te groot en omslachtig naar mijn huidige standaarden. hij is met vele anderen geslachtofferd aan de goden van de eurocrack.
hoewel ik nu door die modulaire avonturen waarschijnlijk nog meer plezier zou beleven aan alle mogelijkheden van de z1...
 
hoewel ik nu door die modulaire avonturen waarschijnlijk nog meer plezier zou beleven aan alle mogelijkheden van de z1...
ja dat denk ik ook.
Vooral omdat de Z1 zo modulair is.
Concepten als feedback, waveshapers, fm, kam filters etc etc.
Wat ik er leuk aan vind is dat het een hele soundesign wereld opzich is.
Net als een modulair dat ook is.

Ik zal eens kijken of bij mij de arp goed synced.
 
Back
Top