Advies nodig tbv SIMMS Roland XV5080 bij samples inladen

levka

Verkeerd in goede staat
Lid sinds
12 september 2002
Berichten
2.635
Locatie
Amsterdam
Beste Mensen,

De afgelopen dagen bezig geweest met pogingen om via een SCSI CD-player samples in te lezen in een XV-5080.

Op ebay-kleinanzeigen 2x64 mb SIMMs gekocht die volgens verkoper geschikt zouden zijn voor dit model.
- XV 5080 herkent beide SIMMS bij opstarten
- CD-rom player + disc (Best Service XXL string ensembles tbv Roland S7xy sampler series) worden ook herkend.
- Bij inlezen patches kreeg ik meestal een memory error of een disc error)
- Na enkele pogingen toch succesvol een multi-sample patch met kleine sample sizes in kunnen laden
- Klonk echter voor geen meter; diverse samples uit de multi-sample set worden niet weergegeven of er klinkt ruis bij de betreffende noot.

Gisteren een tweede poging gedaan:
- Eerst één van de twee SIMM verwijderd, dus nu met 64 mb RAM in één slot
- De meeste patches worden nu correct ingeladen zonder foutmeldingen; so far so good
- Aanslaan per enkele noot klinkt elke (multi-)sample prima.
- Echter, er klinkt een hindelijk gekraak in de audio zodra ik meer dan één noot tegelijk speel.
(ligt niet niet aan digitale oversturing van VCA)

Mijn vermoeden;
Eén SIMM (of slot op MB) is IIG defect of heeft niet de goede specs.
Er treden (timing?) fouten op in de SIMM(s) waardoor uitlezen van meerdere samples tegelijk misgaat.
Volgens Roland 60 microseconden nodig. Kan echter geen specificaties vinden op deze SIMMs.

Mijn vraag:
- Wie hier heeft er een XV-5080 met sample memory waar succesvol samples ingeladen kunnen worden?
- Wat is het merk, specs, etc.
- Iemand in omgeving Amsterdam die me evt. een (werkende) SIMM kan uitlenen? Mag ook 8, 16 of 32 mb

Hebben jullie evt. nog andere tips ?

Bij voorbaat veel dank!
 
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met een Ensoniq TS-10 die érg kieskeurig was qua geheugen. Daar moest echt per se een specifiek aantal chippies op zitten anders werkte het niet goed (distorted/glitched sound etc.). Ik zou adviseren op Google/Gearspace etc. eens goed te zoeken of je meer kunt achterhalen over compatible merk en type RAM chips. Mijn XV5080 heeft 128MB werkend sample RAM maar die staat even niet in de planning om uit het rack gehaald en opengeschroefd te worden (ik weet niet uit mijn hoofd wat er in zit), tenzij je er echt niet uitkomt natuurlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Ja hetzelde verhaal hier. Heb ook een XV5080 met 128mb simms Maar die zit diep in een rack met SCSI2SD en Rbuss.

4-slot, SIMM (72pin FP/EDO 64/32/16MB SIMM, Max.)

Moet dacht ik non-parity edo ram zijn.

Wat staat er op de chip?
 
Ik heb een Yamaha A3000 met 2x 16MB Fastpage RAM op de werkbank staan, die SIMMs zijn getest en mag je best even lenen. Ik zit naast Haarlem.
 
Dank voor het meedenken, suggesties en aanbod.
bijgesloten twee pics van de probleem-simms hier & specs uit een support doc van L'il Chips.
Elke sim bestaat uit een dubbelzijdige PCB met totaal 36 toshiba chips.
Het getal '60' doet me vermoeden dat de timing op zich wel ok zou moeten zijn, maar de rest v/d specs zeggen mij niets.

@stoter: dit draadje kende ik, maar is nu niet het probleem hier; alle bekende XV 5080 probleempunten zijn twee jaar terug gereviseerd door een prof.
@NorthernLightX dank voor je vriendelijke aanbod; hou ik graag achter de hand als ik de komende dagen geen oplossing in de buurt kan vinden.

simm_specs.JPG
 

Attachments

  • 20230404_204653.jpg
    20230404_204653.jpg
    115,8 KB · Bekeken: 86
  • 20230404_204920.jpg
    20230404_204920.jpg
    115,5 KB · Bekeken: 91
Als je een S3000xl heb staan dan kunnen daar 2 stuks 16 mb in zitten om ff te testen of een mpc 2000xl. Ik heb wel hoop simms liggen alleen geen unit om ze te testen. Zitten wel 16 mb tussen en ook 32mb. Ik zal morgen eens kijken of er iets tussen zit wat ook op het lijstje staat. Die simm die je laat zien, zou ik niet de stempel edo geven. Heb vroeger echt veel stuks gezien ;-)
 
Joost,

Ik heb 2 x 32 Mb. liggen die uit mijn XV-5080 komen (de XV heb ik niet meer). Als je ze wilt ophalen voor een testrit serveer ik koffie ;)
 

Attachments

  • XV-1.jpeg
    XV-1.jpeg
    226,2 KB · Bekeken: 84
  • XV-2.jpeg
    XV-2.jpeg
    193,6 KB · Bekeken: 93
Joost,

Ik heb 2 x 32 Mb. liggen die uit mijn XV-5080 komen (de XV heb ik niet meer). Als je ze wilt ophalen voor een testrit serveer ik koffie ;)
Hier word ik even helemaal stil van.
Geweldig dit forum!
@conso , ik neem zsm contact met je op.
👍
 
Dankzij conso, die me vanmiddag van 2*32 MB deugdelijk RAM voorzien heeft, is inmiddels snel duidelijk geworden dat het niet aan m'n XV 5080 lag.
Alles functioneert nu perfect; moet me alleen even goed verdiepen in de logica van Roland's sample management.
Veel dank voor alle hulp hier van iedereen!
:slotje:
 
Back
Top